de
door dede0 Feb 6, 2014 om 02:03
Auto & vervoer

Krijg mijn deurslot bijna niet meer open

Het lukt bijna niet meer, de sleutel in mijn deurslot omgedraaid te krijgen. Waarmee kan ik het openen soepeler laten verlopen? Met een slotontdooier of met kruipolie?

81043 57 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 6, 2014 om 02:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kruipolie. WD40 is hele goeie.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2014 om 09:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Siliconenspray

ve
door verwijderd - Feb 6, 2014 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grafiet poeder of WD 40. Geen kruip olie dat trekt vuil aan.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2014 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met grafietpoeder moet je wel uitkijken dat het nergens op komt. Is een ramp (nou ja ramp, lastig) om te verwijderen maar het werkt wel veel langer dan WD40. Voordeel van WD40 is dan weer dat je die bus voor zo'n beetje alles kunt gebruiken. Van poetsen tot smeren.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2014 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt anders ook IMAL gebruiken, dat is kruipolie op basis van grafiet en is doorgaans o.a. bij Gamma te koop voor 4-5 E.
Knoeien met gewoon grafiet kun je wat voorkomen door het plastic flesje met grafiet in een dun plastic zakje te doen en een oude lap bij het slot te houden, is allemaal niet zo moeilijk.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2014 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling: slot-ontdooier heb je alleen nodig bij bevroren sloten...

ve
door verwijderd - Feb 6, 2014 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met siliconen spray, vaak te koop bij Aldi of Lidl, voor ca. € 2,00, draait het slot weer als een tierelier. Er zit een heel dun slangetje op, zodat u niet morst of zo.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2014 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt eerst eens even de zaak zuiver spuiten met remmenreiniger.
Dit is te koop bij de Action, daar is het het goedkoopst te krijgen, of
bij een automaterialenzaak.Goed in je slot spuiten,alle rotzooi verdwijnt dan.
En het vervliegt vanzelf dus het wordt weer droog. Daarna eventueel met
WD40 nog wat inspuiten, dan blijft het soepel werken.Veel succes.

Groeten,
De Motormuis.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

grafietpoeder te koop bij de fietsenwinkel

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

kruipolie

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

kruipolie bevriest niet

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

kruipolie, en het bevriest niet

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahahaahah ging even verkeerdt hahahahaha

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Paar druppeltjes naaimachine olie (lukte meteen).

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens of je de sleutel met geopende deur goed kan omdraaien. Zo ja dan eens kijken of de schoot van het slot niet aanloopt. S6

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grafietpoeder in slot spuiten, daarna buitenkant slot schoonmaken, na openen deur baard van sleutel schoonmaken. Grafietpoeder werkt vrij lang.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

In zo'n slot nooit olie gebruiken, maar grafiet poeder er in spuiten. Dat is in speciaal daarvoor bestemde potjes te koop.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nooit olie in een slot!!! Even bij een doe-het-zelf winkel een flesje grafietpoeder halen. Smeert als een tierelier en is speciaal voor sloten.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niks van dat alles gebruiken!!!!!
Gewoon slotspray, gebruikt de slotenmaker ook.
Suc6

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou eest eens controleren of er niet aan je slot geknoeid is, met een valse sleutel of iets dergelijks voor dat je met olie begint ,het kan best zijn dat je slot van binnen beschadigd is en dan helpt smeren ook niet , mupar

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak is de vertanding van sleutel versleten hier was de reserve sleutel een uitkomst :)

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om alles soepel te laten draaien is Siliconenspry een prima smeermiddel.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grafiet of iets dergelijks kan helpen bij een moeilijk draaiend slot.Ik had dit allemaal al geprobeerd en niets hielp.
Uiteindelijk mijn woningbouwvereniging gebeld en kreeg een nieuw slot. het oude was na (8 jaar, toen ik hier kwam wonen, kreeg ik nieuwe sloten op de buitendeuren) binnenin versleten. Nu draait de sleutel weer als een zonnetje.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het slot niet beschadigd, dan ook bekijken of je deur en/of de sponning niet ietsje is verzakt. Soms helpt een beetje uitvijlen van het metalen vierkantje (weet niet hoe je dat noemt) al.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

rectif. als het slot niet beschadigd is...

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

BESLIST GEEN grafietpoeder, de vaste deeltjes daarin kunnen een slot totaal blokkeren. Gewoon slotspray of WD40 er in spuiten

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eerst je reservesleutel. Gaat het nog stroef, gebruik dan zgn. "slotspray". Verkrijgbaar bij de lokale DHZ shops.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

er is maar een goede oplossing en dat is inspuiten met teflonolie, het droogt snel en smeert ontzettend goed, is niet goedkoop maar werkt succes

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk er wel om dat grafiet een schurende werking heeft, dit versnelt de slijtage van de onderdelen van het slot

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

WD40 is siliconen spray maar eerst het slot in wasbenzine laten weken en na het drogen in sprayen is slimmer.
Maar als het een cilinderslot betreft dan kan het vervangen van de slot ook een dure maar goede oplossing zijn.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een cilinderslot is,is gewone slotenspray het beste middel. Maar eerst de scheut van het slot eruit laten steken,daarna goed schoonmaken en dan het slot en de cilinder goed in spuiten. dan de sleutel,(als hij niet versleten is),een paar keer,zonder te draaien erin en uit halen,wel elke keer de sleutel goed schoon maken,dat moet helpen. maar ook het slot zelf goed inspuiten. als dit alles niet zou helpen,gewoon een nieuwe sleutel laten maken,is niet zo duur.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik nog vergat te vragen, gaat de slot ook slecht dicht als de deur open staat?
Vaak zit er namelijk vuil in de sluitplaat van het kozijn of is de deur gaan scheef hangen waardoor deze ook slechter gaat sluiten.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik voor al mijn sloten Lubra Rapid.

Geweldig.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

grafiet gaat aankoeken,het enige juiste middel is teflon-olie

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat het alleen om de cilinder of de slotkast zelf?
Bij een cilinder kan wd40 volstaan. Bij de slotkast zelf is het meestal slijtage en kunt u deze beter vernieuwen.
De kans is anders groot dat het slot helemaal niet meer open krijgt.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst proberen uit te vinden wat de oorzaak kan zijn.
Bij ons gaan de sloten van de buitendeuren moeilijk bij bv winters weer, door vocht en kou gaat de deur iets krom staan, komt er spanning op te staan. Op de juiste plekken tegen de deur duwen is dan voldoende.
Verder kan ik me aansluiten bij de WD40-gebruikers.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals reeds geschreven, siliconenspray en teflonspray alsmede wd40 smeren goed, maar trekken na verloop van tijd vuil aan.
Grafiet inblazen is de beste oplossing.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat u het onder het rubriek auto/vervoer uw vraag hebt gesteld ga ik er van uit dat het de deurslot van uw auto betreft.
Ik neem ook aan dat u geen elektrische sloten hebt.

Grafietpoeder is af te raden omdat bij regen dit nat kan worden en aan gaat koeken in het slot waardoor later er helemaal geen beweging meer in te krijgen is.

Het beste kunt u een slotspray of WD40 gebruiken, een teflonspray zou ook kunnen maar dat is redelijk prijzig.

Het is ook mogelijk dat aan de binnenkant van de deur een palletje is verbogen of niet meer goed word geleid waardoor het slot moeilijk draait.

Probeer eerst bovengenoemde adviezen en mocht die niet helpen dan zult u toch bij een garage langs moeten om die na te laten kijken.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jaren sloten en cilinders onderhouden en vernieuwd, ik raad WD40 of een goede slotspray.
Grafietpoeder raad ik af omdat dit een tijdelijke oplossing bied en en de slijtage van het slot/cilinder alleen maar zal ver ergeren.
Teflonspray kan ook eventueel want de meeste slotsprays is op basis van teflon.

Veel succes.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg labren: Verkeerdt met dt? Dat is nu echt verkeerd!

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de beste ervaring met geweerolie (ballistol olie) heeft een langdurig smerende werking,
grafiet werkt ook erg goed je moet er alleen op verdacht zijn niet teveel in het slot te doen, want dan krijg je de sleutel er niet meer in, ook WD40 werkt wel.

Succes,

Jan.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2014 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allen die me een advies gaven: hartelijk bedankt! Het betreft een huisdeurslot; ik heb dit helaas niet aangegeven. Ik zal beginnen met slotspray en mocht dat niet helpen, het rijtje afwerken.
Ook Kassa hartelijk bedankt voor dit platform. Dede0.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2014 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik a.u.b. geen kruipolie, deze vervuilt uiteindelijk het slot, zodanig dat je van de regen in de drup komt.
Siliconen spray is veel beter omdat hiervan het vocht verdampt en de smering blijft zijn werk doen

ve
door verwijderd - Feb 10, 2014 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal in dat geval de sleutel bekrassen met potlood, en dat een paar keer herhalen. Ik denk dat vloeibare middelen altijd problemen geven. Het voordeel van potlood t.o.v. pure grafiet is dat je er niet mee kunt knoeien, want dat is moeilijk schoon te krijgen.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2014 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

rindok schreef op maandag 10 feb 2014, 11:54: Ik zal in dat geval de sleutel bekrassen met potlood, en dat een paar keer herhalen. Ik denk dat vloeibare middelen altijd problemen geven. Het voordeel van potlood t.o.v. pure grafiet is dat je er niet mee kunt knoeien, want dat is moeilijk schoon te krijgen.

Ga niet te werk met dit soort lapmiddelen, heeft geen zin gewoon een goede slot spray of anders het slot demonteren en schoonspoelen in wasbenzine en daarna opnieuw smeren.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2014 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

dede0 schreef op zaterdag 8 feb 2014, 00:38: ....Ik zal beginnen met slotspray en mocht dat niet helpen, het rijtje afwerken.
Ook Kassa hartelijk bedankt voor dit platform. Dede0.

Laat nog ff weten hoe het is afgelopen!

ve
door verwijderd - Feb 10, 2014 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcpeter schreef op maandag 10 feb 2014, 14:16:
dede0 schreef op zaterdag 8 feb 2014, 00:38: ....Ik zal beginnen met slotspray en mocht dat niet helpen, het rijtje afwerken.
Ook Kassa hartelijk bedankt voor dit platform. Dede0.

Laat nog ff weten hoe het is afgelopen!

ve
door verwijderd - Feb 10, 2014 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcpeter schreef op maandag 10 feb 2014, 14:16:
dede0 schreef op zaterdag 8 feb 2014, 00:38: ....Ik zal beginnen met slotspray en mocht dat niet helpen, het rijtje afwerken.
Ook Kassa hartelijk bedankt voor dit platform. Dede0.

Laat nog ff weten hoe het is afgelopen!

Ik weet niet, waar ik slotenspray kan kopen. Ga morgen op zoek; bij Kruidvat?

ve
door verwijderd - Feb 10, 2014 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Slotspray verkrijgbaar bij een goede ijzerhandel.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2014 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

sjj schreef op maandag 10 feb 2014, 19:01: Slotspray verkrijgbaar bij een goede ijzerhandel.

Inderdaad, bij de lokale DHZ shop. De rijwielhandel heeft het waarsch. ook!

ve
door verwijderd - Feb 10, 2014 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geef eerst eens aan waarom je de sleutel niet meer omgedraaid kunt krijgen.
Als je eerst de deur eens open zet en verdraai dan eens de sleutel, lukt het dan wel soepel, dan ligt het niet aan het slot, maar dan hangt de deur te veel in de scharnieren. Als dat het probleem is dan moet je de bovenste en de middelste scharnier los schroeven en tussen de bankschroef het scharnier een beetje verbuigen en weer terug hangen, probleem opgelost.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2014 om 01:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook te koop bij bijv. Karwei en ik neem aan ook bij Gamma. Anders bij fietswinkels of auto-onderdelenwinkels en vast ook wel bij Halfords.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2014 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met slotspray uit een ijzerhandel draait de sleutel weer als een tierelier (leuke zegswijze!). Hartelijk dank voor de tip. Dede0

ve
door verwijderd - Feb 12, 2014 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is dan goed opgelost. Dank voor het melden.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2014 om 03:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen bedankt voor alle reacties. Ik had ook last van een verweerd slot en een verroeste sleutel. De sleutel ging niet eens meer in het slot, laat staan dat ie draaide.
Toch gelukt om alles weer gangbaar te krijgen. De verroeste sleutel eerst met een staalborstel schoon gemaakt, het slot een uurtje in de wasbenzine laten weken en toen ingespoten met IMAL, kruipolie op basis van grafiet, ook volgens gebruiksaanwijzing speciaal geschikt voor sloten. Het slot draait nu weer als nieuw !

ve
door verwijderd - Aug 24, 2014 om 00:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het middel is WD40 !

ve
door verwijderd - Aug 24, 2014 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

IMAL staat voor 'Imal Maakt Alles Los' :-)
Moderne en betere versie in mijn ogen: siliconenspray (soms te koop bij de Aldi).
WD40 kan ook.

Oud onderwerp, maar misschien handig voor aankomende winter.
Helpt ook tegen roest in de zomer, beter dan cola.