Kun je een garagebedrijf aansprakelijk stellen na een verkeerde diagnose?
Kun je een garage aansprakelijk stellen voor schade na een verkeerde diagnose en het daaropvolgende advies?
Het gaat om de auto van de zoon van mijn vriendin en ik heb de namen van de garage (nog maar even) weggelaten. Het gaat om een Mitsubishi Colt 1.5 van 2006 op LPG G3 190.000 km.
Wat hem onlangs gebeurde:
Tijdens de proefrit liep de auto alleen op benzine. De auto zou worden nagekeken en lopend op gas worden afgeleverd. Na aankoop 12 april 2017 stinkt de auto naar gas en vind ik dat de auto inhoudt en gaan boven de 120 km/u de toeren over 3000.
Dezelfde week van de aankoop ben ik terug geweest naar Garage K en er was volgens hun niks aan de hand. De auto loopt op gas, dus dat je gas ruikt is normaal, en de hoge toeren horen bij dit type auto.
Ik was vaste klant van deze garage en ben hierna nog met verschillende tussenpozen een aantal keer terug geweest voor o.a. onderhoud en met deze gaslucht klachten en uiteindelijk zeiden zij , omdat ik het nog steeds niet vertrouw, om de auto dan maar zelf naar een gasspecialst te brengen, omdat zij niets konden vinden.
Hierna ben ik op 14 februari j.l. naar een gasspecialist garage B gegaan en hebben zij ontdekt dat er een scheur in de slang zat waardoor de auto dus zo naar gas stonk. Zij vertelden mij dat het gevaarlijk was om hiermee te rijden en zij hebben het slangetje direct gerepareerd. De term rijdende bom viel zelfs. En daar heb ik dus maanden mee rond gereden.
De auto ruikt nu gelukkig niet meer naar gas, maar 24 mei j.l. krijg ik een melding (motorstoring) op het dashboard, Direct voorzichtig naar Garage K gereden voor controle. Na controle (uitlezen) is er een beetje olie bijgegooid en is de monteur een tijdje bezig geweest met een bougie. Zijn advies op dat moment was gewoon verder rijden. Kan geen kwaad. Het lampje bleef branden en de auto gaat steeds onregelmatiger lopen, inhouden en roken.
Omdat ik het niet vertrouwde heb een paar dagen later op 6 juni j.l. de eerder genoemde gaspecialist (die naast gasspecialist ook een professioneel garage bedrijf is) maar eens gebeld voor second opinion, omdat het lampje nog steeds brandde en de klachten aanhielden. Na het maken van deze afspraak durfde ik mijn auto niet meer te gebruiken behalve het rijden naar het garagebedrijf B.
18 juni j.l. ben ik bij garage B om de auto na te laten kijken. Daar is toen een compressiemeting uitgevoerd met op de 1e cilinder 6 bar, 2e cilinder 1 bar en cilinder 3 en 4 allebei 12 bar.
Eerst dacht men dat het alleen een verbrandde klep was, maar inmiddels blijkt na verdere inspectie door garage B dat zowel de klep (cilnder2) compleet is verbrand en dat er ook een stuk van de zuiger af is. Als de monteur van K beter zijn werk had gedaan had deze schade (moet nu waarschijnlijk een compleet andere motor in) wellicht voorkomen kunnen worden.
Met deze informatie ben ik terug geweest naar garage K geweest voor overleg. Hun monteur had tenslotte gezegd dat ik kon doorrijden. Eigenaar K zei op dat moment, nou… jammer dan.
Kunnen we hier iets mee?
Garage K is geen BOVAG lid en ook niet aangesloten bij de geschillencommissie.
Op hun site staat:
Reparatie van alle merken / Onderhoud van alle marken
Is uw auto aan onderhoud toe? Bij ons kunt u terecht voor onderhoud en reparaties van alle merken. Onze monteurs volgen de nieuwste ontwikkelingen en technologie en worden regelmatig bijgeschoold en kunnen zij iedere auto zeker net zo goed onderhouden als de merkdealer. Ook werken wij enkel met A-merk onderdelen tegen een eerlijke en transparante prijs.
Storingsdiagnose
De moderne auto’s beschikken over steeds meer electronica. Bij een waarschuwing in het motormenegment systeem is de oorzaak in de meeste gevallen zelf niet te achterhalen. Wij beschikken over de juiste diagnose apparatuur, en met onze storingsspecialisten helpen wij u bij een storing weer snel op weg.
Daarnaast werken er 4 monteurs in de werkplaats en 1 man in de verkoop en is er keuze uit gemiddeld 150 occasions
Zal je toch zelf eerst met keiharde bewijzen moeten komen, niet alleen mondelijk, om ze aansprakelijk te stellen. Nog moeilijker: ze zijn ook niet aangesloten bij de B.O.V.A.G. Dus krijg je gelijk maar eens.
Hallo Van Vlucht ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto
Verkeerde diagnoses komen in alle beroepen voor. De motor is 12 jaar oud en is aan revisie toe , wat met rijden op gas wel meer voorkomt . Voor een verbrande klep en een kapotte zuiger hoef je geen nieuwe (ruil) motor plaatsen . Een verbrande klep en een stuk uit de zuiger ? kan ieder moment ontstaan.Mijn diagnose op afstand is , dat de motor versleten is ,maar ik aanvaard geen aansprakelijkheid voor deze diagnose.
Tja, geen Bovag dus kun je spreken over een 'beun de haas'.
In beginsel had u de eerste waarschuwing al niet moeten negeren en wel de waarschuwing van het ruiken van gas. Dat mag namelijk nietr waarbij dan ook nog eens aan de orde is dat er bij lekkage van gas (er kan geen andere reden zijn voor de stank) ook brandgevaar is.
Daarbij komt ook nog eens dat de auto 12 jaar oud is en bovendien lijkt het mij dat de schade aan de zuiger(s) al bij de aankoop in 2017 aanwezig was.
Een en ander lijkt mij duidelijk een geval van wanprestatie en/of onrechtmatig misleidend handelen maar gelet op het gegeven dat de 'garage' geen Bovag lid is zal het halen van recht niet anders betekenen dan poeten procederen. En dan komt de vraag naar voren of de auto dat nog wel waard is.
Hoe dan ook: geen vaste klant meer zijn van deze z.g. garage.
Zie voor de relevante wetgeving: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html schade bij niet nakomen
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html onrechtmatige daad
Ps. aansprakelijk stellen kan dus altijd maar of het ook financieel voor u zin heeft is de grote vraag.
Wat geef jij voor een 12 jaar oude auto met 190000 km op de teller die op gas rijdt. Ik hooguit € 200 a 300..Het plaatsen van een revisiemotor of kleppen en zuiger(ringen) reparaties overstijgt de waarde van de auto.Kortom deze auto is sloopwaardig.
Iemand die niet lid is van de BOAG is niet altijd een beunhaas.
Bij zo'n oude auto (zeker op gas) kunnen zoveel dingen aan de hand zijn dat het kan voorkomen dat er een verkeerde diagnose wordt gesteld. Of misschien was de diagnose niet fout, maar waren er meer zaken niet in orde en is in eerste instantie alleen het meest voor de hand liggende gezien.
Aangezien het een relatief kleine motor is, is het niet vreemd dat je boven de 120km/u boven de 3000rpm zit. Dat is vrij normaal. Daarnaast is er een direct verband tussen toerental en snelheid. Er is immers een mechanische overbrenging tussen motor en wielen en die ligt gewoon vast.
Waarom geen aankoopkeuring laten doen? Een beetje investeren vooraf scheelt achteraf een hoop gedoe.
Waarschijnlijk is de aankoopkeuring duurder dan deze 12 jaar oude auto waard is. Dit is catogorie auto's met garantie tot de voordeur.
Dan moet je dus ook niet achteraf gaan piepen.
U zult moeten procederen en dan bent u meer kwijt dan de auto waard is dan de, bij aankoop 11 jarige auto.
Dat een waarschuwingslampje gaat branden zegt toch dat er iets aan de hand is.
Toch gaat u terug naar een garage die een gaslek niet kon vinden en ook nog zeggen dat een gaslucht normaal is omdat de auto op gas rijdt?
U had, nadat de monteur zei dat u door mocht rijden ondanks dat brandend waarschuwingslampje meteen naar de gasspecialist moeten rijden dan was de schade misschien beperkt geweest.
U zegt zelf dat de monteur een beetje olie heeft bijgevuld en een tijdje aan een bougie heeft zitten prutsen.
Wanneer het waarschuwingslampje daarna nog brandt was die olie en bougie dus niet de oorzaak.
U moet wel heel goedgelovig zijn als de auto onregelmatig blijft lopen en roken dat u door mag blijven rijden omdat de monteur dat gezegd heeft.
U heeft naar mijn idee niet juist gehandeld, teveel waarde gehecht aan het oordeel van de monteur.
Een G3 installatie is een elektronisch geregelde LPG installatie die summiere info van de motor sensoren krijgt en de gastoevoer daarmee regelt, bij een lekkage wordt het gasmensel te arm met inhouden tot gevolg. LPG is een zeer droge brandstof en daardoor worden kleppen en klepzetels niet gesmeerd en slijten veel sneller het is dus zaak om de klepspeling regelmatig te laten controleren en als dat nodig is te laten stellen. Als dat niet gebeurt dan dichtten na verloop van tijd de kleppen de cilinders niet meer af en verbranden vanwege de hitte in de cilinders. Een stuk van de zuiger afgebroken kan volgens mij niet juist zijn want dan was de motor vastgelopen maar een gat in de zuiger komt wel voor. En dan nu de garantie kwestie, was er sprake van enige vorm van garantie, heeft de verkoper expliciet verteld dat een gaslucht normaal was want en dat kan ik me niet voorstellen omdat een LPG installatie gasdicht moet zijn. Hoe was de vorm van onderhoud en is daarbij ook naar de klepspeling gekeken of enkel een kleine beurt gedaan de eigenlijk weinig om het lijf heeft. Feit is wel dat er 10 maanden lang met de auto is gereden en ook de nodige kilometers zijn gemaakt en dat maakt de garantie kwestie niet bijster sterk want al zou er sprake zijn geweest van een BOVAG garantie dan was die hooguit 3 a' 6 maanden geweest.
Bij hoeveel garages bent u inmiddels geweest met de auto van "de zoon van uw vriendin"? Rijdt u alsmaar in die auto?
"De zoon van uw vriendin" had een aankoopkeuring moeten laten doen. Of u had een aankoopkeuring moeten laten doen gezien u spreekt over "mijn" auto, dus uw auto. En op zijn minst goed moeten (laten) onderzoeken.
Het insnuiven van gaslucht is zo verslavend dat hij vergeet ,dat deze sloopauto van hemzelf is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Fabrieksnieuwe auto na 6 maanden kapot: welke rechten heb ik als consument?
Ik heb bij een officiele dealer Carway Amsterdam (sinds 25 jaar gespecialiseerd in de Import van dure Amerikanse autos) een fabrieksnieuwe Chrysler Pinnacle Pacifica Hybride gekocht met 2 jaar garantie. Na 6 maanden ging de aandrijfslijn kapot (begin Februari). Sinds 2.5 maanden zitten wij zonder gezinsauto, zonder vervangend vervoer en zonder uitzicht wanneer wij onze nieuwe wagen gerepareerd ter ... Lees meer
Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?
Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer