an
door angel32 Dec 23, 2012 om 18:55
Auto & vervoer

LED lampen Karwei

Hallo Kassa Team,

Als trouwe kijker van Kassa heb ik onlangs een weigering van de firma Karwei in Roosendaal ervaren. Ik heb, als milieu bewust consument, al mijn schemerlampen in de woonkamer in Oktober 2009 vervangen door XQ-lite LED lampen, 11 stuks voor 12,95 per stuk. Een behoorlijke investering dus voor een paar lampjes. Op de doosjes staat een aantal maal dat de lampen een te verwachten levensduur hebben van 50.000h tegen een gewone gloeilamp zo'n 1000h. Gemiddeld branden de schemerlampen zo'n 730 uur per jaar. Ik heb dus hooguit 2190h gebruikt. Inmiddels is de tweede gestopt met licht geven. Nadat de eerste kapot ging heb ik Karwei gevraagd, op basis van de verwachte levensduur, om een vervangende, dit wordt echter structureel geweigerd en ik wordt verwezen naar de producent die geen garantie geeft. Ik ben dus erg teleurgesteld in de bedrijfsuren van de lampen (nog geen 5% van de beloofde levensduur voor 20% van de aangeschafte lampen en zeker ook de wijze waarop Karwei hiermee omgaat. Ik heb ten slotte van Kassa geleerd dat ik met hen zake doe en niet met de producent. Het argument was echter dat zij het ook niet vergoed kunnen krijgen.
Sta ik in mijn recht en zo ja hoe kan ik het alsnog krijgen?

m.vr.gr. Rien

7073 45 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 23, 2012 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij opgave van 50.000 uren moeten ze tenminste 10.000 uren vol houden.
Er is niet geleverd wat op de verpakking belooft is en de fabriek, daar heeft U niets mee te maken.

Karwei heeft niet geleverd wat ze beloofde en dus kunt U de koop ontbinden van alle 11 lampen.
Ik weet dat er vele matige tussen zitten met uit vallende leds maar zelfs Action, veel goedkoper maar die werken na 4 maanden lang gebruik nog allemaal.
Deze 3 watt lampen zijn niet zo sterk maar gezien de prijs had U zeker meer levensduur mogen hebben.
Ik heb met mijn €2,99 kostende geen enkele stuk, dus het kan wel voor minder goede levensduur.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2012 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op zondag 23 dec 2012, 19:50: Bij opgave van 50.000 uren moeten ze tenminste 10.000 uren vol houden.
En waar is dat op gebaseerd? Ik zou zeggen bij opgave van 50.000 uren moeten ze het 50.000 uren volhouden. Nou is dat laatste misschien niet helemaal realistisch, maar slechts 1/5 van de opgave lijkt me wel wat aan de heel lage kant.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2012 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij opgave van 50.000 uren moeten ze tenminste 10.000 uren vol houden.

"ze" moeten helemaal niks, waar haal je die onzin vandaan?

Er is niet geleverd wat op de verpakking belooft is en de fabriek, daar heeft U niets mee te maken.
Wel, als karwei ze daar naartoe verwijst heb je geen keus.

Karwei heeft niet geleverd wat ze beloofde en dus kunt U de koop ontbinden van alle 11 lampen.

Tuurlijk...lampen die in okt 2009 zijn gekocht....
Ik weet dat er vele matige tussen zitten met uit vallende leds maar zelfs Action, veel goedkoper maar die werken na 4 maanden lang gebruik nog allemaal.

Die lampen van Karwei werkten na 4 maanden ook nog....

ve
door verwijderd - Dec 23, 2012 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

*je moet inderdaad bij de verkoper zijn

*je staat in je recht, maar... dat zal Karwei een zorg zijn

*volgens mij zijn Formido en Gamma ten deze minder rigide

"Het argument was echter dat zij het ook niet vergoed kunnen krijgen."

*daar heeft de consument/koper geen boodschap aan

ve
door verwijderd - Dec 23, 2012 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Recht hebben... en recht krijgen hoe ver ga je er voor...

ve
door verwijderd - Dec 23, 2012 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij het belangrijkste dat u de aankoopbon en de verpakking nog heeft. Ik heb op die manier al een paar keer geld terug gekregen voor spaarlampen die veel te snel de geest gaven.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft verder wel niets met de vraag te maken,maar de levensduur van al dit soort lampen is veel te hoog ingeschat,ik moet ze nog zien die lampen die de aangegeven branduren hebben afgewerkt,ik denk geen enkele lamp.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb laatst vier spaarlampen gekocht en twee van de vier die deden precies waar t woord spaarlamp voor staat ik deed t licht aan om 17.15 uur en om 17.40 uur stopten ze d r mee nou mooier kun je t niet krijgen

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van de 10 LED-lampen die ik kocht bij Blokker, waren er drie die al binnen een jaar gebreken vertoonden. Per e-mail claimde ik bij Blokker vervanging, waar ze niet op reageerden. Bij een tweede poging, maanden later, stuurde ik een tweede e-mail, nu voorzien van het logo van Radar-testpanel (die tas). Binnen de kortste keren kreeg ik een e-mail terug met de mededeling dat ik bij het dichtstbijzijnde filiaal de lampen kon komen omruilen.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog nooit een defecte spaarlamp of LED lamp aangetroffen. Mogelijke oorzaak is dat er geen enkele in huis is. Heb een flinke voorraad van de door ons gebruikte typen gloeilampen ingeslagen. Gezien onze woon locatie (geen trillingen) gaan deze lampen heel veel jaren mee. De lampen geven warmte af waardoor de CV minder hoeft te werken. Dit alles omreden van de regelgeving vanuit Brussel. Het impact op het milieu van spaarlampen e.d. is vele malen groter, dan de besparing in energie. Daar gaat men maar gemakshalve aan voorbij. Niet onbelangrijk punt is de breuk van dit soort lampen, je creëert een mini ramp in huis. Speciale methoden van opruimen en heel voorzichtig anders ben je op termijn de klos. Bekijk het maar.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

tolsma1945 schreef op maandag 24 dec 2012, 12:07: Het heeft verder wel niets met de vraag te maken,maar de levensduur van al dit soort lampen is veel te hoog ingeschat,ik moet ze nog zien die lampen die de aangegeven branduren hebben afgewerkt,ik denk geen enkele lamp.

Het heeft er wel mee te maken natuurlijk. De LED zelf kan makkelijk die 50.000 uur halen. Alleen zit in de 230 volt ledlampen voor een paar centen aan elektronica omdat een LED brand op lage gelijkspanning. En hier gaat het vaak mis is mijn beperkte ervaring.
Ik heb een aantal ledlampen gesloopt om te kijken waarom er geen licht mee uit kwam. De leds bleken nog wel te branden als er een externe spanning op werd aangesloten. De elektronica bleek de boosdoener.
Hoe meer spaar- of ledlampen we in huis halen hoe moeilijker de elektronica het krijgt omdat het elektriciteitsnet 'vervuild' raakt door spanningspieken waar de condensatoren in de elektronica niet goed tegen kunnen.

Overigens ken ik beroepshalve ledverlichting, gebruikt voor signalering, die probleemloos 15 jaar meeging (is zo'n 130.000 uur).

Overigens zou een fabrikant zeker 5 jaar garantie moeten geven als hij op de doosje zet dat de lamp 50.000 uur meegaat. De lamp kan dan hooguit 44.000 uur gebrand hebben als hij continue is aan geweest.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben zelf eens zoiets gehad met een ledlamp van praxis die binnen een jaar stuk was, we kregen gewoon een nieuwe zonder te hoeven zeuren. niet de lampjes gaan stuk maar het printplaatje van de lamp.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mij is opgevallen dat LEDlampen, als ze kapot gaan, helemaal niet veel uren gebrand hebben.
Dus duidelijk de elektronica die defect gaat. Ik heb enkele kapotte losgeschroefd en de LED's bleken gewoon te werken maar de elektronica was kapot. Ik vermoed dat er te goedkope, of te kleine onderdelen gebruikt worden om alles in dat lampvoetje te kunnen proppen.
Bij één lamp bleek de soldering de oorzaak van het probleem.
Mijn advies: Koop gewoon heel goedkope B-merk LEDlampen (soms al vanaf € 3,00) en neem er een reserve bij.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=Mijn advies: Koop gewoon heel goedkope B-merk LEDlampen (soms al vanaf € 3,00) en neem er een reserve bij.

Dit is m.i. een heel goed advies.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om even terug te komen op het garantie verhaal, de verwachte levensduur is iets anders dan dat de lamp ook zo lang mee zal gaan. Zeker een ledlamp van de eerste generatie haalde bij lange na niet het aantal uren. Ook de aanschafprijs is niet meer relevant 12 euro 95 toen der tijd staat niet in verhouding tot de huidige prijs. Voor de rest vind ik het onzinnig dat vraagsteller volledige vervanging wenst voor een product die in 2009 is aangeschaft.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 jaar = 365¼ dag x 24 uren = 8766 uur.
50.000 : 8766 = 5,7 jaar.
Dus de eerste zouden in 2014 bij permanent branden mogen sneuvelen.

Meestal zitter er meerdere Leds op 1 lamp en vallen er slechts enkele uit.
Gewoon eisen dat ze tenminste tot 2014 mee gaan en dus claim je met de kassabon en
U mag een nieuwe vragen of geld terug.

Maar omdat de 50.000 een gemiddelde is kan het dus ook korter zijn.
Ik zou in plaats van 50.000 uren liever een houdbaarheidsdatum op hebben.
Dan weet je dat je tenminste tot die datum altijd garantie hebt.

Mijn Majestic Led 1.2 watt heeft 15 Leds.
Ze gaan 25x langer mee dus 25.000 uren en geen 50.000!
De 80 Lumen is ongeveer als een oude 25 Watt lamp.

Ik zie wel een adres staan in Rotterdam maar ik vind dat de winkel het moet regelen.
Ik heb niets met deze importeur te maken, die met NL steepjescode de PRC gemaakte lampen verkoopt.

Wel bestaat de mogelijkheid dat ze nu naast goedkoper ook beter zijn geworden.
Vele die als eerste een vrij jong product kopen hebben vaak problemen.
Net als de eerste kleuren TV, de eerste platte, en nu wel betrouwbaar en nog goedkoper ook.

Omdat volgens de verpakking je tot 5,7 jaar permanent zou moeten kunnen laten branden en de meeste het aan en uit doen is tenminste deze garantie nodig op basis van jou kassa bon.
Dat zij teveel uren opgeven is niet jou maar hun probleem, Action & Majestic doen er niet voor niets 25.000 uren op!

ve
door verwijderd - Dec 24, 2012 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op maandag 24 dec 2012, 16:05: Om even terug te komen op het garantie verhaal, de verwachte levensduur is iets anders dan dat de lamp ook zo lang mee zal gaan.

Net als de plasma tv's.
De LED gaat een x tijd mee, maar heel vaak laat men de omliggende electronica buiten beschouwing.

Komt ook nog bij dat bij de opgave van de levensduur het om een halveringstijd gaat.

Een ander punt wat belangrijk is, is dat LED's een behoorlijk lange levensduur hebben, behalve de kleur wit.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 01:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zelfde gedoe bij Gamma. Ruim binnen de op alle lampen genoemde levensduur zijn er bij mij al meerdere gestopt.
Klanten pas helpt niet. Ga die van mij maar stoppen.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 02:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

rode-harry schreef op dinsdag 25 dec 2012, 01:03: Het zelfde gedoe bij Gamma. Ruim binnen de op alle lampen genoemde levensduur zijn er bij mij al meerdere gestopt.

Ik denk van niet.

Kijk, het lichtelement zelf gaat die x tijd mee, maar de omliggende electronica gaat vaak eerder kapot.

Dus: de LED zelf gaat die x tijd mee. En bij opgave van de levensduur heeft men het over die LED zelf, niet over het gehele lamp.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 02:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op dinsdag 25 dec 2012, 02:06:
rode-harry schreef op dinsdag 25 dec 2012, 01:03: Het zelfde gedoe bij Gamma. Ruim binnen de op alle lampen genoemde levensduur zijn er bij mij al meerdere gestopt.

Ik denk van niet.

Kijk, het lichtelement zelf gaat die x tijd mee, maar de omliggende electronica gaat vaak eerder kapot.

Dus: de LED zelf gaat die x tijd mee. En bij opgave van de levensduur heeft men het over die LED zelf, niet over het gehele lamp.
Als dat werkelijk zo is dan lijkt mij dat misleiding. Je koopt 'n LED lamp omdat het een lamp is, dus als er staat dat ie 50.000 uur mee gaat dan verwacht je dat dat betrekking heeft op de volledig lamp, niet alleen de ledjes die er er in zitten.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 02:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op dinsdag 25 dec 2012, 02:10: Als dat werkelijk zo is dan lijkt mij dat misleiding. Je koopt 'n LED lamp omdat het een lamp is, dus als er staat dat ie 50.000 uur mee gaat dan verwacht je dat dat betrekking heeft op de volledig lamp, niet alleen de ledjes die er er in zitten.

Dat is geen misleiding.

Wat ik begrepen heb is dat de fabrikanten wettelijk verplicht zijn om de levensduur van de lichtelementen zelf op te geven.

Dus bij een TL-bak wordt alleen naar de TL zelf gekeken. Bij de gloeilamp naar de gloeilamp zelf en bij een ledverlichting alleen naar de LED zelf.

Bij een plasmascherm is de halfwaardetijd (dus de levensduur) bijvoorbeeld 50.000 uur. Dan betreft het alleen het plasmapaneel zelf en niet het gehele apparaat.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan zijn dat het verplicht is, maar dan nog zouden ze moeten melden dat de lampjes x uur meegaan en de bijbehorende elektronica maar een fractie daarvan. Dat zou dus ook moeten gelden voor plasma- of LCD-schermen. Anders moeten ze maar de levensduur van het onderdeel noemen dat het minst lang mee gaat.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op dinsdag 25 dec 2012, 02:06: ....
Dus: de LED zelf gaat die x tijd mee. En bij opgave van de levensduur heeft men het over die LED zelf, niet over het gehele lamp.

Ach, en zo heeft 'de ondernemer' weer een manier gevonden om zich onder het geven van garantie uit te werken.....

Volkomen onterecht natuurlijk. Een kind begrijpt dat als op een LED-lamp staat '25000uur', dat voor de LED-lamp geldt en niet voor een klein onderdeel daarvan.....

Freya

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op dinsdag 25 dec 2012, 02:57:
Dat is geen misleiding.

Wat ik begrepen heb is dat de fabrikanten wettelijk verplicht zijn om de levensduur van de lichtelementen zelf op te geven.

Dat heb je dan verkeerd begrepen, de levensduur in uren is nl niet verplicht. Dus het is wel misleidend als er op de verpakking 50.000 uur staat.

Zowel Freya als Diumenge hebben groot gelijk.
Jij niet!

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even ter verduidelijking: een echte industriële LED gaat je leven lang niet stuk, die moet je echt kapotslaan... Vreemd genoeg worden er nu wel LEDs geproduceerd die slechts een beperkte levensduur hebben.

Dit gebeurt met gloeilampen ook: een gloeilamp gaat óók je hele leven mee tenzij je hem stukslaat, echter, voordat de batch de fabriek verlaat, gaat er een korte periode 50.000V doorheen om ze broos te maken. Zo dwingt de fabrikant af dat de gloeilamp slechts een beperkt aantal uren meegaat en je dus elk jaar terug komt voor een nieuwe... Edisons lamp brand nog steeds...

Dit procedé is natuurlijk prima uitgekiend door de fabrikant, doen ze het eens fout, dan is er opeens een goedkope partij gloeilampen te koop. Ik heb er zelf eentje die al 35 jaar oud is en nog steeds brandt.

Nu proberen de fabrikanten hoogstwaarschijnlijk eenzelfde truc met de LEDs, dat zou mij althans niet verbazen. Je kan natuurlijk niet een product verkopen waar je slechts één keer in je leven hoeft aan te schaffen, dat is goed voor je portmonnaie , goed voor het milieu en dus slecht voor de economie en al helemaal slecht voor de fabrikant.

Het zal mij dus totaal niet verbazen dat als je een 'consumenten LED lamp' koopt, deze ook kreupel is gemaakt, en aangezien de fabrikanten nog maar net zijn begonnen met dit soort lampen krijg je ongetwijfeld ook te maken met dit soort inferieure producten... Ik ben al jaren bezig met LEDs, ik soldeerde er zelf lampen van voor in mijn motor en ik heb ook de duurste CREE's in mijn zaklamp zitten. Die van mij gaan echt nooit stuk, maar die kosten dan ook wel ietsje meer...

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Potdorie het gaat hier om lampen die in 2009 zijn aangeschaft, was er toen al een wet die verplichtte de absolute levensduur te melden (die is er overigens niet). Kom op nou de ledlamp is een stuk techniek en kan net zo als andere gloeilampen gewoon stuk.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 25 dec 2012, 12:21:
ikbenik schreef op dinsdag 25 dec 2012, 02:06: ....
Dus: de LED zelf gaat die x tijd mee. En bij opgave van de levensduur heeft men het over die LED zelf, niet over het gehele lamp.

Ach, en zo heeft 'de ondernemer' weer een manier gevonden om zich onder het geven van garantie uit te werken.....

Volkomen onterecht natuurlijk. Een kind begrijpt dat als op een LED-lamp staat '25000uur', dat voor de LED-lamp geldt en niet voor een klein onderdeel daarvan.....

Freya

Het gaat hierbij, net als de plasma panelen en lampen van een beamer, puur om de halveringstijd. Dus na die tijd levert het onderdeel nog maar 50% van het licht dan bij de fabricage.
Het gaat hier niet om de tijd dat men garandeert dat een onderdeel zonder problemen een x tijd meegaat.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op dinsdag 25 dec 2012, 14:22: ....
Het gaat hierbij, net als de plasma panelen en lampen van een beamer, puur om de halveringstijd. Dus na die tijd levert het onderdeel nog maar 50% van het licht dan bij de fabricage.
....

Ik ben wel benieuwd naar een bron van die stelling. Heb nog niet eerder van een halveringstijd bij LED's gehoord. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een LED (welk type dan ook) nog maar 50% van de oorspronkelijke lichtopbrengst gaf.
Afhankelijk van het soort willen LED's na jaren wel eens 'iets' minder gaan branden, maar heb nog nooit meegemaakt dat het ook maar in de buurt komt van de 50%.....

Freya

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik:

En om maar even te illustreren dat b.v. die '25000 uren' betrekking hebben op de 'levensduur' en niet op de 'halveringstijd' hier de tekst zoals Philips die zelf opgeeft bij de specificaties van een LED-lamp:

"Levensduur van de lamp: 25.000 uur"

Dit is dus de letterlijke tekst die Philips op zijn eigen website opgeeft en niet 'zomaar' een stukje tekst dat ergens van de website van een webshop is geplukt.

Freya

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 25 dec 2012, 14:32:
ikbenik schreef op dinsdag 25 dec 2012, 14:22: ....
Het gaat hierbij, net als de plasma panelen en lampen van een beamer, puur om de halveringstijd. Dus na die tijd levert het onderdeel nog maar 50% van het licht dan bij de fabricage.
....

Ik ben wel benieuwd naar een bron van die stelling.

Dat is algemeen bekend.

freya schreef op dinsdag 25 dec 2012, 14:32:
Heb nog niet eerder van een halveringstijd bij LED's gehoord. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een LED (welk type dan ook) nog maar 50% van de oorspronkelijke lichtopbrengst gaf.

Ik wel.

freya schreef op dinsdag 25 dec 2012, 14:32:

Afhankelijk van het soort willen LED's na jaren wel eens 'iets' minder gaan branden, maar heb nog nooit meegemaakt dat het ook maar in de buurt komt van de 50%.....

Freya

Omdat een LED zelf ook zo ontzettend lang meegaat.

Maar bij LED verlichting gaat het niet alleen om de LED zelf, maar ook om de electronica er omheen en ook is de koeling zeer belangrijk.

Bij de normale LED's die wij kennen is de warmteproductie zeer laag, maar bij LED's die voor verlichting bedoeld zijn, worden wel degelijk warm en moeten ook goed gekoeld worden. Als de koeling minder is, is de levensduur van de LED ook stukken lager.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 25 dec 2012, 14:32:
ikbenik schreef op dinsdag 25 dec 2012, 14:22: ....
Het gaat hierbij, net als de plasma panelen en lampen van een beamer, puur om de halveringstijd. Dus na die tijd levert het onderdeel nog maar 50% van het licht dan bij de fabricage.
....

Ik ben wel benieuwd naar een bron van die stelling. Heb nog niet eerder van een halveringstijd bij LED's gehoord. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een LED (welk type dan ook) nog maar 50% van de oorspronkelijke lichtopbrengst gaf.
Afhankelijk van het soort willen LED's na jaren wel eens 'iets' minder gaan branden, maar heb nog nooit meegemaakt dat het ook maar in de buurt komt van de 50%.....

Freya

Geheel juist, LED's blijven ;mits goed ingesteld qua voeding) bijna eeuwig branden. Let wel ik spreek uit ervaring, ook ik werk reeds vanaf het allereerste begin met led's. Sommigen werken nu reeds meer dan 20 jaren iedere nacht. Niet of nauwelijks zwakker.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op dinsdag 25 dec 2012, 14:53: ...
Dat is algemeen bekend.
...
Dus de consument die denkt een zuinige lamp te kopen die héél lang mee gaat zou moeten weten dat de levensduur van x uur a) slaat op de halveringstijd en b) op alleen de led en niet de bijbehorende elektronica? Wat 'n onzin.

Overigens, leuk dat het 'algemeen bekend is', maar een echte bron zou wel prettig zijn. Want dit is natuurlijk niet algemeen bekend.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@diumenge:

Ja ja, hij verzint de regeltjes er zelf wel bij. En uiteraard altijd in het voordeel van de ondernemer.....

Zoals je kunt lezen in mijn vorige post heeft Philips het op zijn eigen website over 'levensduur' en niet over 'halveringstijd'm dus wie moeten we nu geloven....?

Freya

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, dat van die halveringstijd lijkt me nog wel te kloppen en het kan natuurlijk zo zijn dat Philips kiest voor de term levensduur omdat de consument dat meer zegt. Neemt nog steeds niet weg dat dit niet als algemeen bekend kennis kan worden aangemerkt.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 25 dec 2012, 15:06: @diumenge:

Ja ja, hij verzint de regeltjes er zelf wel bij. En uiteraard altijd in het voordeel van de ondernemer.....

Inderdaad! (not)

freya schreef op dinsdag 25 dec 2012, 15:06:

Zoals je kunt lezen in mijn vorige post heeft Philips het op zijn eigen website over 'levensduur' en niet over 'halveringstijd'm dus wie moeten we nu geloven....?

Freya

Klopt.
Na het verstrijken van de halveringstijd dient het product vervangen te worden.
Net als bij een beamer.
Bij een beamer gaat de lamp maar 2000 uur mee en na die tijd is de lichtopbrengst nog maar 50%.
Dan dient de lamp vervangen te worden. Dus is de levensduur van die lamp 2000 uur.

Er zijn beamers die als de lamp nog maar 50% van het licht geven, de beamer niet opstarten, totdat de gebruiker de lamp vervangen heeft.

Nog iets:
Natuurlijk kunnen de fabrikanten aan de consument uitleggen wat die halveringstijd exact inhoud. Alleen begrijpt een a-technische consument daar totaal niets van.

En dan nog: al geeft men voor een beamer op dat de levensduur van de lamp 2000 uur is, dan heeft men het over de lamp zelf, niet over de gehele beamer.

Zo is het ook met plasmapanelen. Als men opgeeft dat de halveringstijd (dus de levensduur) van een plasmapaneel bijvoorbeeld 150.000 bedraagt, dan geeft men niet de garantie dat de gehele apparaat een levensduur heeft van 150.000 uur.

En als men het over die halveringstijd heeft, geeft men niet de keiharde garantie dat het paneel niet in de tussentijd kapot zal kunnen gaan.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@diumenge:

Als een fabrikant opgeeft: 'levensduur', dan is dat toch niet mis te verstaan? Als bedoeld wordt 'halveringstijd', dan moeten ze dat maar beter omschrijven. De gewone consument kun je niet met een kluitje in het riet sturen met de mededeling: "Ja, er staat wel levensduur, maar we bedoelen halveringstijd".

Freya

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op dinsdag 25 dec 2012, 15:20: Nou, dat van die halveringstijd lijkt me nog wel te kloppen en het kan natuurlijk zo zijn dat Philips kiest voor de term levensduur omdat de consument dat meer zegt. Neemt nog steeds niet weg dat dit niet als algemeen bekend kennis kan worden aangemerkt.

Toch is het wel algemeen bekend, alleen lezen veel mensen die anders: namelijk die periode waarin een product probleemloos mee dient te gaan.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 25 dec 2012, 15:38: @diumenge:

Als een fabrikant opgeeft: 'levensduur', dan is dat toch niet mis te verstaan? Als bedoeld wordt 'halveringstijd', dan moeten ze dat maar beter omschrijven. De gewone consument kun je niet met een kluitje in het riet sturen met de mededeling: "Ja, er staat wel levensduur, maar we bedoelen halveringstijd".

Freya

Als de fabrikant in plaats van levensduur inderdaad halveringstijd zou aangeven, zouden de meeste consumenten de reactie geven:"Waar hebben ze in godsnaam over?"

En op zich klopt het wel dat men in plaats van halverinstijd de levensduur opgeeft.

Alleen betekent de levensduur: "Die periode waarna het product vervangen dient te worden." en niet: "Die periode waarin het product gegarandeerd probleemloos mee dient te gaan."

Laat ik het anders stellen: Als een fietsfabrikant aangeeft dat de remmen na 750 km gesmeerd dienen te worden, is het niet zo dat de remmen zonder smeren zonder problemen 750 km mee moeten gaan.

Of:

Als opgegeven wordt dat een lamp na 10.000 uur vervangen dient te worden, betekent dat niet dat die lamp zeker minimaal 10.000 uur moet kunnen branden.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kan jij nou stellen dat dat algemeen bekend is? Waar baseer je dat op.

Maar oké, mijn stelling: het is niet algemeen bekend dat als je een ledlamp koopt dat ze met levensduur (of halveringstijd, is mij om het even) alleen de ledjes bedoelen en niet de hele lamp.

Daar moet Kassa dan maar 's een onderzoek je aan besteden.

De vergelijking met de lamp van een beamer gaat niet op, want daar maakt met duidelijk dat de lamp na een x aantal branduren vervangen moet worden. Deze vraag (of meer discussie inmiddels) gaat over ledlampen die je gewoon als lamp gebruikt.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@^^:

Waar het om gaat is dat wanneer je het hebt over b.v. een beamer, er specifiek wordt gesproken over 'de levensduur van de lamp'. Het is dan duidelijk dat het gaat om de lamp en niet om het hele apparaat. Bij een LED-lamp wordt er alléén maar gesproken over 'de levensduur' en wordt er niet specifiek over de LED gesproken.
En om dan te stellen 'dat is algemeen bekend' slaat helemaal nergens op. Iedereen (nou ja, op ikbenik na dan) die een LED-lamp koopt en leest 'levensduur', gaat er vanuit dat de hele lamp wordt bedoeld en niet alleen het LED'je...

Freya

ve
door verwijderd - Dec 25, 2012 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@freya Precies!

ve
door verwijderd - Dec 26, 2012 om 00:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 25 dec 2012, 16:04: @^^:

Waar het om gaat is dat wanneer je het hebt over b.v. een beamer, er specifiek wordt gesproken over 'de levensduur van de lamp'. Het is dan duidelijk dat het gaat om de lamp en niet om het hele apparaat. Bij een LED-lamp wordt er alléén maar gesproken over 'de levensduur' en wordt er niet specifiek over de LED gesproken.
En om dan te stellen 'dat is algemeen bekend' slaat helemaal nergens op. Iedereen (nou ja, op ikbenik na dan) die een LED-lamp koopt en leest 'levensduur', gaat er vanuit dat de hele lamp wordt bedoeld en niet alleen het LED'je...

Freya

Zo duidelijk als het maar kan, men spreekt over een lamp, een apparaat dat licht geeft en niet over allerlei onderdelen welke er in zouden zitten. Nu zou het toch duidelijk moeten zijn. De vraagsteller zou in rechte zijn Lamp-Apparaat-Lichtbron, met de verwachtte levensduur van 50.00 uren gewoon vergoed moeten krijgen. Reeds eerder gesteld "hier moet KASSA maar eens naar kijken. Nu is het hele verhaal een aanfluiting qua garantie en levensduur verwachting.
Tienvliet

ve
door verwijderd - Dec 26, 2012 om 03:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als men het bij een plasma paneel heeft over een levensduur van 150.000 uur, mag je dus vanuit gaan dat het voor het gehele apparaat geldt?

Weten we dus ook weer.

ve
door verwijderd - Dec 26, 2012 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik:

Laat eerst maar eens zien waar er bij plasmaschermen een uitspraak wordt gedaan over de levensduur. Als ik op de website van Panasonic de specificaties bekijk van een willekeurig plasmascherm, wordt er nergens een uitspraak gedaan over een levensduur van b.v. 150000 uur. Laat staan dat er verwarring zou kunnen zijn of het dan het hele toestel of alleen het scherm betreft....

Freya

ve
door verwijderd - Dec 26, 2012 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op woensdag 26 dec 2012, 03:20: Dus als men het bij een plasma paneel heeft over een levensduur van 150.000 uur, mag je dus vanuit gaan dat het voor het gehele apparaat geldt?

Weten we dus ook weer.

Met alle respect, volgens mij trekt u de zaak nogal uit het context. We spreken aldoor over een redelijk simpel apparaat. Wat led's en heel weinig elektronica. Daarnaast (wat Freya reeds opmerkte) is een dergelijke garantie termijn zoals u stelt m.i. niet echt reëel.