Leegloop accu
hallo hulptroepen, wie kan mij advies geven op de oplossing? ik zit met hetvolgende probleem. ik heb een Volvo 480 die 20 jaar oud is. hij geeft tot nu toe weinig problemen, maar nu loopt de accu leeg en de monteur die ik al lang heb voor het onderhoud kan de oorzaak niet vinden. wij hebben het idee dat de sluiting in de deur zit en de verlichting van het deurslot blijft branden. we gebruiken hem niet elke dag en staan dan met startproblemen. de volvogarage is erg prijzig dus onze hoop is gevestigd op het advies van iemand die dit probleem kent en weet hoe het op te lossen. het binnenlicht gaat bij het sluiten van de deur ook niet meteen uit, later wel. kan het zijn dat hier het struikelblok zit? alvast mijn dank voor het meedenken.
Dag Lida, de meest simpele en doeltreffende oplossing? Rode accupool= +, losgooien na elke rit, als u dan toch niet zo veel gebruik maakt van uw al wat oudere volvo. En rustig iemand opsnorren, die in zijn vrije tijd graag aan electra van auto's knutselen wil, u heeft een 'verbruiker' aan boord, die opgespoord en uitgeschakeld dient te worden,
Succes, Henri
Geachte IDD kan er bij de deurverlichting een lekspanning zijn.Als u dat vermoeden ook heeft los koppelen.Of doormeten met de deur dicht en het contact uit. Sc6 T
Hallo Lida,
Dat het binnenlicht nog even blijft branden is normaal. Deze geavanceerde auto [in 1990] was één van de eerste waar het binnenlicht, na sluiten van de deur, bleef branden. Dan zat je niet in het donker te zoeken naar het contact en dergelijke. En, maar daar heb je genoemde liefhebber bij nodig, meten is weten. Te beginnen bij de zekeringenkast. Groep die blijft verbruiken uitmeten en dan met het schema, uit een boekje, één voor één de aangesloten zaken checken. 't Is ff werk maar dan blijft de autoaccu weer helemaal vol en loopt niet meer leeg.
Vr.gr. poltol
Mijn vorige auto had dit ook nadat ik 'm langere tijd niet vaak genoeg gebruikt had. De accu is door een garagebedrijf opgeladen en nagemeten, ze oordeelden dat het niet aan de accu lag. Uiteraard heeft de dynamo ook op de verdachtenbank gezeten, maar ook deze bleek in orde. Dit kan eenvoudig worden gemeten.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de accu uiteindelijk vervangen en weg was het probleem. Dit om maar even aan te geven dat ook een (goede) automonteur met al z'n geavanceerde meet-apparatuur er toch ook naast kan zitten.
Dag Lida,
Wanneer je zeker weet dat je de Volvo een aantal dagen niet gebruikt, gooi dan even klem de - (min) pool van de accu los. Dat gaat gemakkelijker dan de + (plus)poolklem, omdat aan de + pool klem veelal meerdere (dikke) draden zitten die zeer stug zijn. Om de poolklem los te maken heb je alleen een ring-/steeksleutel 10 nodig.
Onze vriend kenwel heeft nog niet door dat het afnemen van de - poolklem hetzelfde effect heeft dan de +.
Wanneer je na een aantal dagen de - poolklem weer aansluit, dan zou je de auto gewoon moeten kunnen starten. Wil deze dan niet starten dan heeft de accu veel zelfontlading. De accu is dan definitief stuk! Dat mag je ook verwachten van een accu welke 3 of meer jaren oud is. Of een z.g.n. onderhoudsvrije (Freedom) accu welke ooit een keer per ongeluk leeg gelopen is. Deze is nadien nooit meer vol te laden. In beide gevallen is vervangen dé remedie.
Wanneer je de auto weinig en op kleine afstanden gebruikt, wordt tijdens de rit niet voldoende bijgeladen. Zeker wanneer je overdag ook nog met dimlicht rijd. Dan gaat het op termijn zelfs met een nieuwe accu fout!
Oeps, te snel gedrukt.
Vervolg:
Wanneer je een accu van iemand een tijdje kunt lenen/omwisselen, kun je ook vaststellen of het aan je accu ligt.
Heb je geen onderhoudsvrije accu en is de accu met gewoon i.p.v. gedémineraliseerd water bijgevuld is de accu ook stuk.
Ga je de accu vervangen, neem dan zo hoog mogelijk aantal Ampére/uren accu welke nog net op het accuplateau past. Is iets duurder dan een kleinere, doch dat prijsverschil weegt niet op tegen de ellende van een niet startende auto. Dan moet het weer jaren goed gaan.
Succes.
Hardware ERror MAN.
@hrdwerrorman: 'Onze vriend kenwel heeft nog niet door dat het afnemen van de - poolklem hetzelfde effect heeft dan de +'
Nou nee,hier ben ik het duidelijk eens een keer niet met je eens Herman: De + pool losgooien is wel degelijk een doeltreffender oplossing dan een - pool, op de + pool kunnen nog andere gebruikers actef zijn namelijk, vaak wordt op de + pool nog een extra verbruiker aangesloten, zoals een continu spanning (apart afgezekerd) voor aanhanger/caravan bijvoorbeeld, ik gooi ten alle tijde de + pool los van de accu, dan kun je nooit de mist ingaan. Maar goed, je mag van me hoor. Ik zal dit nooit adviseren aan iemand.
Groeten, Henri
@ kenwel, off topic:
Moet je tóch nog weer wat bijleren! Óf nadenken!
- Pool is veel makkelijker. Draad is vaak ook soepeler.
Elektro(nica) is m'n vak.
Je hoeft me niet te geloven: je kunt het ook vragen aan iemand die echt iets van auto-elektro weet. Maar pas op: je kunt je met die vraag ook belachelijk maken in vakkringen! Temeer omdat je pretendeert er iets van te weten.
H.
Temeer omdat je pretendeert er iets van te weten.
Nou Herman, als je graag wilt 'lassen' dan moet je vooral de + pool laten zitten, nooit gedacht aan sluiting maken middels chassis of carroserie zeker..ach,laat maar zitten, je kunt van mij je gelijk krijgen hoor, maakt mij niet uit,persoonlijk:Ga liever voor echt safe, hoe een ander (zoals u) erover denkt/ handeld, mag hoor! Krijg maar eens kortsluiting dan, dan denk je misschien nog wel eens na!
Groeten, Henri
Henri, ik moet Herman gelijk geven. Het loshalen van enkel de +pool is levensgevaarlijk, tenzij je een kunststof steeksleutel gebruikt.... .....je geeft het zelf nota bene al aan in je laatste bericht....
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Continue, dag en nacht berichtjesvan Norton Antivirus
Ik heb al een andere Antivirus en wil dus geen abonnement van Norton, maar melding hierover om te stoppen lukt mij niet Lees meer
Distributie riem
wil me aan sluiten voor het probleem van de van de peugeot 208-bj-2022-km 24000-nog geen rdw oproep gehad-hoe nu verder Distributie riem. Lees meer
Telegraaf abonnement
DeTelegraaf verhoogd zonder vooraankondiging of communicatie het abonnement van 24.50 naar 39.00 euro per maand, mag dit zomaar, of is dit niet toegestaan. Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer