li
door lidavdkroft Aug 2, 2009 om 13:56
Auto & vervoer

Leegloop accu

hallo hulptroepen, wie kan mij advies geven op de oplossing? ik zit met hetvolgende probleem. ik heb een Volvo 480 die 20 jaar oud is. hij geeft tot nu toe weinig problemen, maar nu loopt de accu leeg en de monteur die ik al lang heb voor het onderhoud kan de oorzaak niet vinden. wij hebben het idee dat de sluiting in de deur zit en de verlichting van het deurslot blijft branden. we gebruiken hem niet elke dag en staan dan met startproblemen. de volvogarage is erg prijzig dus onze hoop is gevestigd op het advies van iemand die dit probleem kent en weet hoe het op te lossen. het binnenlicht gaat bij het sluiten van de deur ook niet meteen uit, later wel. kan het zijn dat hier het struikelblok zit? alvast mijn dank voor het meedenken.

11837 80 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Aug 2, 2009 om 14:10
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Lida, de meest simpele en doeltreffende oplossing? Rode accupool= +, losgooien na elke rit, als u dan toch niet zo veel gebruik maakt van uw al wat oudere volvo. En rustig iemand opsnorren, die in zijn vrije tijd graag aan electra van auto's knutselen wil, u heeft een 'verbruiker' aan boord, die opgespoord en uitgeschakeld dient te worden,

Succes, Henri

toolboy
door toolboy - Aug 2, 2009 om 14:21
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte IDD kan er bij de deurverlichting een lekspanning zijn.Als u dat vermoeden ook heeft los koppelen.Of doormeten met de deur dicht en het contact uit.  Sc6  T

poltol
door poltol - Aug 2, 2009 om 14:48
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Lida,

Dat het binnenlicht nog even blijft branden is normaal. Deze geavanceerde auto [in 1990] was één van de eerste waar het binnenlicht, na sluiten van de deur, bleef branden. Dan zat je niet in het donker te zoeken naar het contact en dergelijke. En, maar daar heb je genoemde liefhebber bij nodig, meten is weten. Te beginnen bij de zekeringenkast. Groep die blijft verbruiken uitmeten en dan met het schema, uit een boekje, één voor één de aangesloten zaken checken. 't Is ff werk maar dan blijft de autoaccu weer helemaal vol en loopt niet meer leeg.

Vr.gr. poltol

edwardus
door edwardus - Aug 2, 2009 om 15:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn vorige auto had dit ook nadat ik 'm langere tijd niet vaak genoeg gebruikt had. De accu is door een garagebedrijf opgeladen en nagemeten, ze oordeelden dat het niet aan de accu lag. Uiteraard heeft de dynamo ook op de verdachtenbank gezeten, maar ook deze bleek in orde. Dit kan eenvoudig worden gemeten.

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de accu uiteindelijk vervangen en weg was het probleem. Dit om maar even aan te geven dat ook een (goede) automonteur met al z'n geavanceerde meet-apparatuur er toch ook naast kan zitten.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 3, 2009 om 01:51
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Lida,

Wanneer je zeker weet dat je de Volvo een aantal dagen niet gebruikt, gooi dan even klem de - (min) pool van de accu los. Dat gaat gemakkelijker dan de + (plus)poolklem, omdat aan de + pool klem veelal meerdere (dikke) draden zitten die zeer stug zijn. Om de poolklem los te maken heb je alleen een ring-/steeksleutel 10 nodig.
Onze vriend kenwel heeft nog niet door dat het afnemen van de - poolklem hetzelfde effect heeft dan de +.

Wanneer je na een aantal dagen de - poolklem weer aansluit, dan zou je de auto gewoon moeten kunnen starten. Wil deze dan niet starten dan heeft de accu veel zelfontlading. De accu is dan definitief stuk! Dat mag je ook verwachten van een accu welke 3 of meer jaren oud is. Of een z.g.n. onderhoudsvrije (Freedom) accu welke ooit een keer per ongeluk leeg gelopen is. Deze is nadien nooit meer vol te laden. In beide gevallen is vervangen dé remedie.

Wanneer je de auto weinig en op kleine afstanden gebruikt, wordt tijdens de rit niet voldoende bijgeladen. Zeker wanneer je overdag ook nog met dimlicht rijd. Dan gaat het op termijn zelfs met een nieuwe accu fout!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 3, 2009 om 02:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Oeps, te snel gedrukt.

Vervolg:

Wanneer je een accu van iemand een tijdje kunt lenen/omwisselen, kun je ook vaststellen of het aan je accu ligt.

Heb je geen onderhoudsvrije accu en is de accu met gewoon i.p.v. gedémineraliseerd water bijgevuld is de accu ook stuk.

Ga je de accu vervangen, neem dan zo hoog mogelijk aantal Ampére/uren accu welke nog net op het accuplateau past. Is iets duurder dan een kleinere, doch dat prijsverschil weegt niet op tegen de ellende van een niet startende auto. Dan moet het weer jaren goed gaan.

Succes.
Hardware ERror MAN.

kenwel2
door kenwel2 - Aug 3, 2009 om 08:14
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@hrdwerrorman: 'Onze vriend kenwel heeft nog niet door dat het afnemen van de - poolklem hetzelfde effect heeft dan de +'

Nou nee,hier ben ik het duidelijk eens een keer niet met je eens Herman: De + pool losgooien is wel degelijk een doeltreffender oplossing dan een - pool, op de + pool kunnen nog andere gebruikers actef zijn namelijk, vaak wordt op de + pool nog een extra verbruiker aangesloten, zoals een continu spanning (apart afgezekerd) voor aanhanger/caravan bijvoorbeeld, ik gooi ten alle tijde de + pool los van de accu, dan kun je nooit de mist ingaan. Maar goed, je mag van me hoor. Ik zal dit nooit adviseren aan iemand.

Groeten, Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 3, 2009 om 09:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel, off topic:

Moet je tóch nog weer wat bijleren! Óf nadenken!
- Pool is veel makkelijker. Draad is vaak ook soepeler.
Elektro(nica) is m'n vak.

Je hoeft me niet te geloven: je kunt het ook vragen aan iemand die echt iets van auto-elektro weet. Maar pas op: je kunt je met die vraag ook belachelijk maken in vakkringen! Temeer omdat je pretendeert er iets van te weten.

H.

kenwel2
door kenwel2 - Aug 3, 2009 om 09:48
1574 Antwoorden / 13 Vragen

 Temeer omdat je pretendeert er iets van te weten.

Nou Herman, als je graag wilt 'lassen' dan moet je vooral de + pool laten zitten, nooit gedacht aan sluiting maken middels chassis of carroserie zeker..ach,laat maar zitten, je kunt van mij je gelijk krijgen hoor, maakt mij niet uit,persoonlijk:Ga liever voor echt safe, hoe een ander (zoals u) erover denkt/ handeld, mag hoor! Krijg maar eens kortsluiting dan, dan denk je misschien nog wel eens na!

Groeten, Henri

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 3, 2009 om 10:17
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Henri, ik moet Herman gelijk geven. Het loshalen van enkel de +pool is levensgevaarlijk, tenzij je een kunststof steeksleutel gebruikt....      .....je geeft het zelf nota bene al aan in je laatste bericht....

li
door lindie - Aug 3, 2009 om 14:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

bedenk dat een accu overeenkomst heeft met een portemonaie. gaat er meer uit dan er in zit raakt hij leeg al is hij nog zo vol! dus de dynamo geeft de accu minder stroom dan er uitgaat dat kan doordat de dynamo niet genoeg laadt of dat u een,, lek"in het cirquit hebt zoals een lampje dat blijft branden of een radio die door foute aansluiting niet echt uit is, kern van deze zaak is zoals zo vaak de oorzaak vinden en dan oplossen vaak wordt stroomverlies pas opgemerkt als de auto een paar dagen stil staat als hij meerdere keren elke dag aangesproken word is er niets aan de hand.ook een prima test is ,liefst in wat donkere ruimte accuklem er af klem weer tegen accupool houden is er een vonkje? foute boel stroomlekkage.succes

go
door goudkopje - Aug 3, 2009 om 14:27
4 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zéker wilt weten of het aan je accu óf om een lekje gaat, kun je dit heel makkelijk controleren.
Als het donker is even de - pool losmaken( met een ringsleutel 10 of 12 afhankelijk van de klem) en dan deze eventjes aantikken op de pool nadat alle stroomverbruikers zijn uitgezet.(ook het contact)
Krijg je nu toch nog een vonk(je) dan heb je waarschijnlijk sluiting.
Dit kun je dan weer opzoeken door één voor één je zekeringen er even uit te halen, tot dat het vonkje wegblijft,dan weet je waar het zit.

Het evt. klokje of constante voedingsstroompje van de autoradio is doorgaans te zwak om een vonkje op te wekken .   succes.

te
door tex52 - Aug 3, 2009 om 14:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb met mijn auto het zelfde probleem,en maak de min pool los ,en na 4 of 5 weken de pool erop en start die gewoon normaal ondanks het injectiesysteem wat er op zit  .als die dat niet doet is de accu zelf overleden

ik zou nooit de plus los maken i v m ,met sluiting wat je kan veroorzaken

ta
door tar - Aug 3, 2009 om 15:38
522 Antwoorden / 9 Vragen

U zei:

“De monteur die ik al lang heb voor het onderhoud kan de oorzaak niet vinden”.

Met een multimeter of universeelmeter  (5 euro bij ELKE bouwmarkt) kan je zien hoeveel (milli)ampère er verbruikt wordt. Plaats de multimeter tussen 1 van de polen van de accu.

Als je weet hoeveel milliampère er verbruikt wordt kan je eenvoudig gaan zoeken.

Ook, en dit is veel makkelijker, kan je 1 voor 1 de zekeringen uit het zekeringkasje halen; als de multimeter “opeens” geen verbruik meer aangeeft heb je de “sluipverbruiker” gevonden.

ELKE monteur weet dit! Dit is snel en erg eenvoudig op te lossen: Hoogstens 15 minuten werk!

ta
door tar - Aug 3, 2009 om 15:39
522 Antwoorden / 9 Vragen

Als de multimeter ongeveer 30 milliampère meet is er waarschijnlijk een analoog klokje in de auto.

ta
door tar - Aug 3, 2009 om 15:49
522 Antwoorden / 9 Vragen

U zei:

"Het binnenlicht gaat bij het sluiten van de deur ook niet meteen uit, later wel. kan het zijn dat hier het struikelblok zit?".

Nee, kan niet.

De accu wordt pas ontladen na vele dagen branden door een dergelijk klein lampje. Tenzij u een 100 watt verstraler in uw auto heeft zitten...

Is de accu nog goed?

Hoe oud is de accu?

Rijdt u alleen korte stukjes ongeveer 3 kilometer?

Hoe lang staat de auto stil?

Bij een volledig geladen accu: (Voor het gemak).

Accu-zelfontlading is ongeveer 1% per dag: Dus na 100 dagen stilstaan is de accu volledig leeg.

Waarschijnlijk start de auto al niet meer na 60 dagen stilstaan, omdat de startmotor veel ampere verbruikt.

toolboy
door toolboy - Aug 3, 2009 om 15:56
965 Antwoorden / 40 Vragen

Yep gooi de - maar los en meet vervolgens tussen de + en de massa (chassis) maar of er een spanning is ,is dat er dan is de lek boven.  T

enrique
door enrique - Aug 3, 2009 om 15:56
68 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar wel een heel goedkope oplossing. Ik heb (had) al jaren hetzelfde probleem totdat ik bij de Action (winkelketen) een Solarsysteem kocht voor  €10.- die je op je daschbord kunt leggen en met een plug in je sigarettenaansteker kunt steken. Dit goedkope en handige dingetje fungeert nu als een soort druppellader en mijn accu is altijd voort vol. En dat voor tien euro en ze hebben ze nog volop op voorraad.

he
door henkiehoempa - Aug 3, 2009 om 15:57
34 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk de bekabeling van de auto eens goed na. Misschien is deze op een plek uitgedroogd, gebarsten of de isolatie afgesleten, waardoor de stroom weg kan vloeien via de massa van de wagen. Persoonlijk denk ik echter, dat je accu het wel heeft gehad.... Het lampje van je binnenverlichting kan n.l. heel lang branden op een gezonde accu.

vr1944
door vr1944 - Aug 3, 2009 om 16:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Lida ,

Maak beide polen maar los dan onstaat daar geen discussie over van welles nietes welke pool los moet.En als je de polen toch al los hebt laat de accu ff doormeten bij een vakgarage.Of je haalt de lampjes waarvan je vermoed dat ze blijven branden eruit.Succes met het behalen van je lasdiploma.

vl
door vladdermuis - Aug 3, 2009 om 17:28
31 Antwoorden / 11 Vragen

Kijk ook eens naar de deursloten. Bij het niet goed functioneren kan er door ouderdom en slijtage kortsluiting zijn of een lekstroom probleem. Heeft het bewegen van de sloten nog steeds hetzelfde geluid bij het bedienen? Zo niet dan kan dit een aanwijzing zijn. Kan ,afhankelijk van de ernst, ook wel meer dan een week duren voordat de accu leeg is.

na
door navman - Aug 3, 2009 om 19:23
2 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is te controleren met een ampere-meter.Als je deze tussen de + pool van de accu en de plus kabel zet en de deuren enz. dicht maakt kun je zien hoeveel stroom er uit de accu word getrokken in ruststand.dit mag normaal gesproken niet meer dan 20-30 mA zijn.Is dit meer dan kun je een voor een de zekeringen verwijderen tot deze lekstroom verdwijnt.In dat cicuit zit dan je verbruiker.

va
door vaalpens - Aug 3, 2009 om 20:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als het alleen de accu is en de rest van het voertuig is in orde, Zijn er een paar zaken waar je op moet letten.Hoe vaak word de auto gebruikt ,wat zijn de afstanden die gereden worden. Want 30 km lijkt veel maar daar laad je geen accu mee op.En hoe oud is de accu bij normaal gebruik moet hij makkelijk 5 jaar mee gaan de onderhoud bij een onderhoudsvrij model is heel weinig en de niet onderhoudsvrije accu vraagt wat meer aan dacht. Als de auto weinig word gebruikt en je heb een garage met daar bij een stopcontact hang er dan een zelf denkende lader aan of haal hem er wat vaker uit en laad hem eens goed op. Het verlengt de levens duur van je accu. Want die dingen zijn niet goedkoop.

sa
door santorini - Aug 3, 2009 om 20:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij zinvol om de spanningsregelaar te laten controleren.
Lijkt misschien vreemd, maar de spanningsregelaar is een combinatie van spanninsregelaar en terugstroomautomaat.
Deze is voorzien van enkele elektromagneetspoelen en bijbehorende contacten.
Doordat het een oudere auto betreft is het zeer wel mogelijk dat de terugstroomautomaat blijft "hangen", waardoor de accu via de veldspoel van de dynamo leeggetrokken wordt.

pi
door piet limburg - Aug 3, 2009 om 21:42
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lida,

Na zovele tips wil ik de mijne er ook bij doen.Ik zou zelf helemaal niet kunnen suggereren waar het aan zou kunnen liggen.

Heb echter vorig jaar meegemaakt dat een kennis van me om de  paar weken de vrij nieuwe accu van zijn Astra leeg had.Garage en experts hebben zich rot gemeten en ondanks vele suggesties en goede tips was een nieuwe accu ook alweer na een paar weken leeg.Totdat een ,,zeer slimme en geslepen routinier'' erachter kwam dat een lek in de autoradio zat.Autoradio afgekopppeld.......en de accu liep niet meer leeg.Daarna nieuwe autoradio, en al bijna een jaar alles perfect.Dit is maar een van de vele tips over ,,waar het aan zou kunnen liggen''.

Succes en groeten van

Piet

ta
door tar - Aug 3, 2009 om 22:47
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Piet

Hey Piet,

Konden de monteurs dat sluipverbruik niet meten met een multimeter?

Als merkmonteur moet je toch weten wat een auto in rust verbruikt aan stroom: o.a. de boordcomputergeheugen en het klokje.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 3, 2009 om 23:17
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@vr1944: er is wel degelijk een reden waarom HardwarERrorMAN en ik de nadruk leggen op het loshalen van alleen de -pool. Als de -pool vd accu is aangesloten, dan is deze verbonden met het chassis van de auto. Als je nu een steeksleutel zet op de +pool, en de steeksleutel maakt nu per abuis contact met het chassis vd auto, dan heeft u voor de rest van het jaar voldoende vuurwerk. De kortsluiting ontstaat nu vóór de zekering, de kortsluitstroom zal enorm zijn en voorlopig niet stoppen. Nooit nooit nooit sleutelen aan de plus-pool van een accu als de min-pool is aangesloten!

Verder maakt het niks uit als de accu met slechts 1 pool is aangesloten of helemaal niet. Zolang er maar 1 pool aangesloten zit kan er nooit stroom lopen.

csb5
door csb5 - Aug 3, 2009 om 23:44
85 Antwoorden / 6 Vragen

blijft het lampje in het koffer niet branden.heb dat al ns meegemaakt.

pi
door piet limburg - Aug 4, 2009 om 00:33
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tar,

De Opel dealer (in onze omgeving is dat OPEL-HEKKERT) kwam met een gigantische hoop apparatuur en vakkennis tevoorschijn en met al deze dure dingen moesten ze met een natte vinger in de wind zeggen dat de accu vermoedelijk defect was (er mocht wel gratis een nieuwe accu geprobeerd worden).Bleek dus dat de diagnose fout was.Toen naar een ,,hele grote auto-onderdelenvestiging'' gegaan.Hier ontdekte een, zeer bij de pinken zijnde, medewerker dat de autoradio welke een specifiek Astra-model was,na het verwijderen van de cotactsleutel weliswaar uitging.........maar soms na een poos weer vanzelf inschakelde, zonder dat de sleutel in het het contactslot zat en iemand in de auto was.Dat was de echte boosdoener.Opel viel dus niet veel te verwijten,omdat de radio nou net niet op het moment inschakelde terwijl hun aan het zoeken en meten waren.De eigenaar van de auto gebruikte de auto ook soms maar een keer per week zodat de autoradio de accu ongemerkt kon leegmelken.Achteraf wist een omwonende nog te melden dat hij inderdaad een keer muziek in de auto had gehoord terwijl hij geparkeerd stond en niemand in de buurt was.

Groeten van Piet.

vr1944
door vr1944 - Aug 4, 2009 om 09:06
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Deinert,

Wel beetje overdreven dat er bij sluiting vuurwerk voor het hele jaar  zou onstaat Het is maar  een 12 volt zwakstroom accu dus vonkt het een beetje.Bovendien is het chasis onder moterkap gelakt en is de  kans dat je iets raakt klein tijdens sleutelen klein als je het een beetje voorzichtig doet.Je kan de plus pool gewoon aanraken en dat doe je thuis niet.Maar als je mijn bijdrage goed gelezen hebt had ik het over beide polen loshalen.Over de volgorde zijn de meningen van de zogenaamde kenners verdeelt.

ma
door mastermind - Aug 4, 2009 om 09:06
3 Antwoorden / 0 Vragen
ta
door tar - Aug 4, 2009 om 11:17
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Piet,

Ah, ik begrijp het!

Ja, dit soort "spook" storingen zijn een echte nachtmerrie en dan kan het inderdaad erg lang duren voordat je een storing hebt gevonden.

Ik hoop dat wij nog een terugkoppeling krijgen (van de oplossing van de storing), want bij een electrisch eenvoudige Volvo 480 moet dat snel te vinden zijn?

Groet, Tar

ma
door mastermind - Aug 4, 2009 om 20:28
3 Antwoorden / 0 Vragen

gr

li
door lidavdkroft - Aug 4, 2009 om 20:45
17 Antwoorden / 9 Vragen

hallo Tar, jij hoopt op een terugkoppeling als het probleem is opgelost. ik beloof je dat je die krijgt zodra de oplossing er is. nu moet ik eerst mijn monteurtje de reacties laten lezen zodat hij ook weer misschien op een ander idee kan komen

gr. Lida

ta
door tar - Aug 5, 2009 om 14:22
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi Lida,

Het kunnen eigenlijk maar 3 dingen zijn: De accu, de dynamo of lekstroom.

Is er sinds de problemen iets gewijzigd aan (de electrische installatie) van de auto?

Is er gelast aan de auto?

Heeft een autoschoomaakbedrijf de motor schoon gemaakt?

Vedere aandachtspunten:

Maakt de - pool die aan het auto-chassis zit voldoende aarde?: Indien verroest: loshalen blank maken met een staalborstel en daarna invetten met zuurvrij vaseline en weer in elkaar zetten.

Wat santorini zei is ook goed mogelijk.

Laat de auto eens stationair lopen (in een stille omgeving) en doe dan het grote licht aan; loopt de motor nu merkbaar "zwaarder"; zo niet dynamo waarschijnlijk (deels) kapot.

Staat de V-snaar naar de dynamo voldoende gespannen? (Niet te strak (15-20 mm in te drukken met ongeveer 5-8 kilo; zie instructieboekje v/d auto) want dan gaan de lagers van dynamo en/of waterpomp kapot).

Wat is de staat van de V-snaar?

Is de diodebrug van de dynamo nog heel?

Zijn de koolborstels van de dynamo nog goed?

Revisie-dynamo of een dynamo van een demontagebedrijf is het goedkoopst.

Een autoaccu van 12 volt heeft 6 cellen; na het opladen (zie schema acculader) met een acculader moet de accu 12 volt aangeven of meer; minder dan 12 volt = accu kapot.

Als je een splinternieuwe accu helemaal ontlaadt heb je grote kans dat deze kapot gaat of (later) (start)storingen gaat geven...

Wat ik al eerder zei: bij uitsluitend korte ritjes wordt de accu onvoldoende opgeladen.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 5, 2009 om 14:35
1163 Antwoorden / 60 Vragen

P A R D O N ? ? ? ?

Een autoaccu zwakstroom? Heeft u enig idee hoeveel stroom uw startmotor trekt.

Bij een kortsluiting zal enkele honderden Amperes gaan lopen. Dat geeft echt VEEL meer dan alleen een vonkje!!! Ga dit alstublieft NOOIT proberen!

pfff   ik hoop dat u dit nog leest en mijn advies aanneemt!

ar
door arnold11 - Aug 5, 2009 om 16:04
22 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.anwb.nl/webwinkel/reis-en-cadeauartikelen,/reisartikelen/vervoer-en-veiligheid/accubeveiliging-anti-diefstal.html

Kijk eens op deze koppeling.

Ik heb er zelf ook een tussen staan, omdat mijn Chevrolet dealer deze fout ook niet kan vinden in ± 3 jaar.

Je kunt dan in ieder geval nog starten, ook al is de accu bijna leeg.!!!!
Verhelpt niet het probleem, wel de gevolgen.

Arnold

ta
door tar - Aug 5, 2009 om 16:29
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Arnold,

Leuke tip!

Heeft u toevalig dezelfde monteur als Lida? :)

Met een multimeter tussen 1 pool is toch te zien of er (millie)ampere "weglekt" ?

ta
door tar - Aug 5, 2009 om 16:39
522 Antwoorden / 9 Vragen

Er staat wel:

- Unieke ingebouwde bypassfunctie om uw geheugen van klok of alarm vast te houden...

Belangrijk is om te weten (wat ik nog niet heb kunnen vinden) hoeveel (millie)Ampere "door wordt gelaten" door het  Accubeveiliging-anti-diefstal.

Stel voor dat dit 500 millieAmpere per uur is, dan is je accu ook na een paar dagen leeg...

Een defecte alarmmodule kan ook stroom vreten...

ar
door arnold11 - Aug 6, 2009 om 10:30
22 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi tar.

Mijn Matiz van 2005 had dit euvel ook na een half jaar. Komt eens in de 2 weken - 4 maanden voor.
Heb dan zelf direct gemeten op lekkage, maar de fout is dan al weer vertrokken.
Autoteam Zeeland ( Opel-Chevrolet ) heeft een tiental  keer ALLES doorgespit.
Nieuwe accu na 1 jaar. Kofferbak lampje verwijderd enz.
Maar een fout die maar af en toe optreed kun je alleen per toeval vinden.
Daarom voorgesteld om ALLE relais te vervangen op proef. Heeft men niet gedaan. Meest waarschijnlijke oorzaak naar mijn idee.
De Accubeveiliging-anti-diefstal laat alles door. Gebruikt zelf niets. 0,00iets m/amp.
Bij een inzakkende spanning van ± 12,1 Volt wordt de verbinding van de
+ pool volledig verbroken.
Met de afstandbediening of een knop op de Accubeveiliging kun je hem weer inschakelen. Er is dan nog voldoende capaciteit om te starten.
Beveiligd tegen uitschakelen tijdens het rijden door trilling sensor.
Apparaat werkt pas goed NA èèN KEER TESTEN OP UITSCHAKELEN.!!!! Staat niet in de handleiding.
Overbrugging voor radio, klok, enz. is niet meegeleverd, kan wel.

Arnold.

ta
door tar - Aug 6, 2009 om 13:57
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Arnold,

Ah, ik begrijp de werking van het Accubeveiliging-anti-diefstal; bedankt voor de uitleg.

Je hebt ook een “spookstoring” Ik vind dit wel leuk; lijkt net op een kruiswoordpuzzel. Of je wordt gek of je lost het op :)

Jij zei: “Mijn Matiz van 2005 had dit euvel ook na een half jaar. Komt eens in de 2 weken - 4 maanden voor”.

Wat ik even kan verzinnen: Kijk maar of je er iets mee doet of niet...

Hoe snel is een volle accu leeg? Dagen, uren?

Ampere gedeeld door de tijd; hoeveel (millie)Ampère verlies je ongeveer tijdens de storing: achteraf gerekend, als dat nog bij benadering is na te gaan.

Hoeveel kilometer heb je gereden in dat half jaar?

ta
door tar - Aug 6, 2009 om 13:58
522 Antwoorden / 9 Vragen

Is er na een half jaar iets ingebouwd/gebeurd?; trekhaak ingebouwd, door een diepe plas water gereden, alarm ingebouwd, schade geweest, gelast aan de auto of iets anders?

Bij vochtig weer of bij droog weer komt die storing?

Staat de auto in een garage?

Min pool van de accu, waar zit die op gemonteerd? Op een draagarm?, het motorblok?; voldoende massacontact? Geen oxidatie zichtbaar onder de moer van de min kabel? Zo ja, demonteren, blank borstelen en in de zuurvrije vaseline zetten.

In neem aan dat de polen en klemmen van de accu keurig in de zuurvrije vaseline zitten?

Maakt temperatuur iets uit? Komt die storing met koud of met warm weer?

ta
door tar - Aug 6, 2009 om 13:58
522 Antwoorden / 9 Vragen

Een “rot” relais kan goed.

Hangend relais kan ook door koude of warmte komen... Geen zachte “klikkende” geluiden te horen of relais warm na een 30 minuten?

Is er geen sloop/demontagebedrijf bij jouw in de buurt; een paar dezelfde relais kosten daar waarschijnlijk niet veel.

Nieuwe accu na 1 jaar?

Wat was er met die accu? Cel(len) kapot door diepontlading of kortsluiting? Hoeveel cellen? Na opladen via acculader hoeveel volt zat er “in” de accu?

Als je zelf een Ampèremeter hebt;

Meet je gedurende b.v. 4 dagen met ongeveer hetzelfde weer en temperatuur bij het begin van de rit en aan het einde van dezelfde rit ongeveer dezelfde hoeveelheid “laadAmpère” bij stationair lopen van de motor?

ta
door tar - Aug 6, 2009 om 13:59
522 Antwoorden / 9 Vragen

O.a. de Diodebrug van de dynamo kan rare onvoorspelbare storingen geven... Dynamo ooit verwisseld?

Een sloop/demontagebedrijf kan soms (tijdelijk) een passende dynamo leveren voor een zacht prijsje.

Hebben andere Matiz bezitters of garages deze storing ook (gehad)?; zie b.v. Problemcar.

Sommige experts bij Problemcar kennen een heel elektrisch autoschema uit hun hoofd… Daarbij vergeleken weet ik heel erg weinig!

Succes!

li
door lidavdkroft - Aug 6, 2009 om 19:24
17 Antwoorden / 9 Vragen

hallo Tar, allereerst bedankt voor je aanhoudende adviezen. mijn monteurtje gaat er nog maar eens (met een zucht) naar kijken. hij zit al 40 jaar in het vak en kan echt bijna alles oplossen. nu iets anders wat mij is aangeraden als ik weg moet en hij niet start. een jumpstarter. lijkt mij wel wat, maar is dat in het gebruik ook zo? weet jij hier iets meer over? dat zou ik dan heel graag van je horen en welke zou ik dan moeten nemen. ze zijn er in heel wat prijsklassen en ik kan hier niet teveel aan uitgeven. ik zag de Black & Decker op het internet. Type BDV040. een klein dingetje dat in de 12V moet. dat is toch de sigarettenaansteker? werkt dat wel goed of is een ander merk beter? ik kijk uit naar je reactie!

groetjes, Lida

li
door lidavdkroft - Aug 7, 2009 om 16:26
17 Antwoorden / 9 Vragen

hallo Henri, een beetje laat, maar dank je wel voor de tip!

vriendelijke groet, Lida

li
door lidavdkroft - Aug 7, 2009 om 16:28
17 Antwoorden / 9 Vragen

hallo Polto,

mijn monteurtje gaat er weer eens mee aan de slag.

vr.grt. Lida

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 7, 2009 om 16:39
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Lida,

je schrijft dat je deze tips aan je garagemonteur laat lezen. Je schrijft ook dat je garagemonteur zeer ervaren is en dit met een zucht doet voor je.

Hou er alstjeblieft rekening mee dat er een aantal zéér onkundige antwoorden tussenstaan, deels van mensen die toch écht hun schoolgeld terug moeten halen. Ik denk dat je hier alleen maar kwaad bloed mee maakt en je dus uiteindelijk je eigen ruiten ingooit!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 7, 2009 om 17:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ lida:

Was even een weekje weg. Wát een troep op dit onderwerp.
Neem Deinerts raad ter harte. Er zijn er, zo te lezen, maar weinigen die voor dit "zwakstroom" probleem geleerd hebben. Zwakstroom waar zo maar een auto mee kan uitbranden. Mooi zwak! En grindweg houdt zich wijselijk stil....

Zo ik ook.

H.

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 17:56
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Lida,

Ja, dat is balen als je zo’n storing hebt en ik begrijp dat je naar (nood)oplossingen zoekt.

Ik zal het proberen uit te leggen; als iets niet duidelijk is kan je het gewoon vragen.

In jouw Volvo 480 zit waarschijnlijk een accu van 56Ah…

Zie b.v. deze link voor de juiste accu

http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=256&L=13&h=1&presetApplication=&presetManufacturer=&presetModelline=&application=PKW&manufacturer=&modelline=&lang=nl&range=

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 17:56
522 Antwoorden / 9 Vragen

Als jouw autoaccu helemaal, of bijna leeg is, red je het NOOIT met een jumpstarter van Black & Decker Type BDV040 van 6Ah.

Het klopt dat je deze jumpstarter via de sigarettenaansteker kan aansluiten, maar ik vind dat knoeien en zal niet helpen om een goede werkbare oplossing te vinden.

Is de storing er echt niet uit te krijgen? dan heb je waarschijnlijk iets meer aan die link van Arnold:

http://www.anwb.nl/webwinkel/reis-en-cadeauartikelen,/reisartikelen/vervoer-en-veiligheid/accubeveiliging-anti-diefstal.html#moreInformation

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 17:57
522 Antwoorden / 9 Vragen

Op de volgende onderstaande link wordt ook nog het een en ander uitgelegd over de accu:

http://www.cartuning-guide.com/auto-accu.html

De enige goede oplossing is om de accu op te laden met een gewone acculader.

Het oplossen van de storing, Zie ook mijn verdere tips voor Arnold.

Voor de zekerheid:

Als je dynamo (deels) kapot is blijf je (na verloop van tijd weer) met een lege accu zitten.

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 17:57
522 Antwoorden / 9 Vragen

Een splinternieuwe nieuwe accu kan kapot gaan als hij helemaal (diep)ontladen wordt doordat de dynamo niet goed werkt. Als je´s avonds met licht aan gaat rijden en de dynamo werkt niet goed is je accu snel leeg. Als je je achterruitverwarming aanzet kan je helemaal je accu snel zien `leeglopen`

Een gecertificeerd sloop/demontagebedrijf kan vaak goede tweedehands onderdelen leveren voor een fractie van de nieuwprijs. Als je een beetje aardige “beheerder” van dat bedrijf hebt, kan hij ook nog (soms voor een kleine vergoeding) nameten wat de waarschijnlijke oorzaak is.

De belangrijkste vragen; Ik neem o.a. aan dat de dynamo 20 jaar oud is? Hoe oud is de accu? En zijn zowel de accu als de dynamo 100% in orde na doorgemeten te zijn?

(Zie deels mijn andere vragen om de (lekstroom) oorzaak te kunnen bepalen).

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 7, 2009 om 18:01
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Herman: vandaaaaaaar.....   je was met vakantie! Het verbaasde me al dat je haren niet recht overeind ging staan bij het 'misverstand' over zwakstroom!

Het voordeel is dat als de mensen schrijven dat er niks kan gebeuren als je allebei de polen ipv slechts 1 pool loshaalt, dan weet je gelijk dat ze op school niet opgelet hebben (of geen natuurkunde gehad...)

vr1944
door vr1944 - Aug 7, 2009 om 18:04
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Lida ,

Als je monteur het fout doet heb je met een beetje mazzel een week gratis vuurwerk.Wel eerst de accu ff opladen en bewust sluiting maken.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 7, 2009 om 18:07
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@vr1944   ...een paar dagen terug schreef je nog iets heeeeel anders over vuurwerk!

...heb ik je overtuigd?

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 7, 2009 om 18:08
1163 Antwoorden / 60 Vragen

quote: Wel eerst de accu ff opladen en bewust sluiting maken.

Wat voor sluiting bedoel je?

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 18:15
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ deinert, vr1944 en hrdwerrorman,

(Later) commentaar geven zonder voorbeelden wie het “verkeerd” heeft en waarom is ALTIJD makkelijke en zwak… en draagt niets bij tot een oplossing: Jammer!

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 7, 2009 om 18:21
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@tar: ik dacht dat ik de antwoorden toch echt geplaatst heb waar de domste fouten gemaakt werd! Iets beter kijken alsjeblieft... En uuuhhh....   ben je het niet met mijn antwoorden eens???

Je adviezen zijn goed bedoelt, maar feitelijk loop je hier ook alleen maar te gissen. Ik weet dat je het goed bedoelt, maar hou er alstjeblieft rekening mee dat je hiermee Lida alleen maar op kosten brengt. Haar monteur heeft immers 40 jaar ervaring in het vak. En jij?

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 18:49
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ deinert, je zei:

Ik weet dat je het goed bedoelt, maar hou er alsjeblieft rekening mee dat je hiermee Lida alleen maar op kosten brengt”.

Natuurlijk is het (voorlopig) veel gissen, maar met jouw bovenstaande zin komt Lida ook geen ene stap verder!

Het zou jouw auto maar zijn… Ik ga jou BIJNA zo’n storing gunnen; lees goed; bijna!

Lida vroeg naar een jumpstarter van Black & Decker; Type BDV040 van 6Ah… Of dat misschien een oplossing zou zijn.

Als zij die jumpstarter zou kopen is dat ZEKER weggegooid geld! L

Volgens mij was de bedoeling van dit forum om elkaar een klein beetje (voor zover mogelijk) te helpen en niet om “grappige” “zwakstroomlasverhalen” uit te wisselen waar niemand iets aan heeft.

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 18:50
522 Antwoorden / 9 Vragen

Volgens mij was de bedoeling van dit forum om elkaar een klein beetje (voor zover mogelijk) te helpen en niet om “grappige” “zwakstroomlasverhalen” uit te wisselen waar niemand iets aan heeft.

Mensen (een beetje?) “afzijken” als zij iets verkeerd hebben gezegd is naar mijn mening ook niet erg constructief en aardig.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 7, 2009 om 19:09
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het is niet mijn bedoeling om hier mensen 'af te zijken', als ik jouw termologie mag gebruiken... Echter: als er mensen zijn die zeer gevaarlijke verkeerde adviezen geven benadruk ik dat die persoon er ver naast zit. Als Lida deze adviezen niet ten harte neemt zal ze grote problemen krijgen. Verder heb ik geen ervaring met auto's icm accu's, vandaar dat ik deze adviezen overlaat aan iemand die daar verstand van heeft, bv Grindweg. Ik denk dat hij met vakantie is, of -zoals Hardwareerrorman gist- wijzelijk zijn mond houd om niet zijn collega-monteurs onnodige werkzaamheden uit te laten voeren.

Wat ik wél weet is hoe een monteur zich voelt als een klant met domme adviezen komt en je eerst de klant moet overtuigen dat de adviezen niet kloppen. Zeker als dat zo veel tijd in beslag gaat nemen dat je dit moet factureren. Vandaar mijn latere reactie waarin ik adviseer alle adviezen van deze site naast zich neer te leggen. Dat is mijn advies. Lida is slim genoeg om zelf haar eigen conclusie te trekken uit alle antwoorden, zo ook uit het antwoord van mij!

Er werden mbt 'zwakstroom' zeer slechte adviezen gegeven, er werd zelfs gesuggereeerd dat een sluiting voor de zekering geen kwaad kon. Heb je deze zelf gelezen? Als je een beetje kaas gegeten hebt van electriciteit zou je toch moeten weten dat deze levensgevaarlijk waren!

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 19:10
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ deinert zei:

“Ben je het niet met mijn antwoorden eens???”

Technische gezien zijn uw antwoorden helemaal juist!

(Min-pool er altijd af; een auto-accu heeft een laag voltage maar wel een hoge elektrische stroom).

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 7, 2009 om 19:12
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Dank je wel, Tar! Maar heb je de discussie op de tweede pagina dan niet gelezen???

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 19:36
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ deinert

Tuurlijk heb ik dat gelezen!, Sommige draaien als een windvaantje mee!

Het is niet erg als je, jezelf vergist en het wordt bijtijds "rechtgezet"… maar om dan later “leuk” mee te doen met de “lasdiscussie”. (Zoals jij al opmerkte).

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 19:37
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ deinert zei:

“Zoals Hardwareerrorman gist- wijzelijk zijn mond houd om niet zijn collega-monteurs onnodige werkzaamheden uit te laten voeren”.

Als hrdwerrorman de oplossing van de storing zou weten en/of nu al kan inschatten wat ZEKER onnodig werk is, -van deze afstand- met de nu nog (volstrekt onvoldoende) beschikbare informatie!? Dan wil ik graag zijn (voorlopige) diagnose horen! (Ik heb hem dat ZELF overigens NIET zien schrijven!).

Of je jezelf nu belachelijk maakt door onwetendheid is denk ik, in de ogen van Lida niet zo belangrijk; zolang zij maar zonder (start)problemen kan rondrijden!

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 7, 2009 om 20:06
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Tar: lees je wel wat we schrijven???

Ik schreef dat Hrdwerrorman gist dat Grindweg wijzelijk zijn mond houd. Ik heb nooit geschreven dat Hrdwerrorman de oplossing zou weten of wat dan ook. Grindweg is een zeer gewaardeerd lid van deze side. Vaste bezoekers, zoals bv Hrdwerrorman en ik, laten adviezen mbt de auto dus wijzelijk aan hem over, tenzij we 100% overtuigd zijn zelf het juiste antwoord te kunnen geven. Het enige waarin wij in deze topic op reageren zijn de onkundige antwoorden. Hrdwerrorman ken ik omdat hij uitblinkt in goede en wijze adviezen.

Bovendien had je kunnen lezen dat Hrdwerrorman net terug is van een weekje weg...

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 20:22
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ deinert zei:

“Lees je wel wat we schrijven???”.

Ai, misverstanden te over…

Tuurlijk, ik wist dat dit waarschijnlijk een misverstand zou opleveren vandaar dat ik het in rood had geschreven; maar kon het niet duidelijker omschrijven…

Voor de duidelijkheid: Niemand kan nu iets zinnigs zeggen zonder meer informatie over het ontlaadprobleem; het is allemaal gissen…

hrdwerrorman Een week weg?! En geen laptop mee? Dat moet verboden worden J

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 7, 2009 om 20:33
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het was dus enkel een misverstand. Gelukkig maar, goed dat we het konden uitpraten! :-)

ta
door tar - Aug 7, 2009 om 20:52
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ deinert

J Ja, dat is ook weer uit de wereld J

P.S. Uitsluitend bedoeld voor deinert

(Uw uitleg aan vr1944 op 03-08-2009 over het loskoppelen van de minpool vond ik vrij duidelijk).

mgvrkn
door mgvrkn - Aug 9, 2009 om 20:47
184 Antwoorden / 61 Vragen

@enrique, weet u misschien hoeveel stroom dat solarsysteem kan leveren,of hoeveel verlies hij kan overbruggen want dit vind ik wel een makkelijk en goedkoop systeem,maar er staan verder geen gegevens op. Dank voor uw evt. reactie.

Gr.mgvrkn

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 9, 2009 om 20:58
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ mgvrkn: Ik heb voor een kennis deze zelfde zonnencel gekocht. Dit zijn de gemeten waarden bij halfbewolkt weer die hij mij mailde:

open (geen load) 22V

Load=1k5 19V en I=12.5 mA

Load=220 ohm, 4.2V en I=17.8 mA

Load 100 ohm, 1.9 V en I=18.2 mA

Ik heb de meting niet zelf gedaan, ik weet dus niet of het klopt, maar gezien de technische achtergrond van deze kennis is er weinig reden tot twijfel.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 10, 2009 om 00:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert, off topic:

Ik heb vrij veel met zonne-energie te doen en heb een aantal fotovoltaïsche panelen en paneeltjes thuis. Heb daar ook veel aan gemeten, zo'n 20 jaar geleden al. Van een monokristallijn paneel (het beste) van 51 Watt (+/- 0,5 m² oppervlak)kun je een kortsluitstroom krijgen van 3,3 Amp. De laadstroom in een 12 Volt accu is dan +/- 3,1 Amp. bij 14,4 Volt. Daar kun je een accu goed mee laden.

Wanneer ik zie dat zo'n paneeltje aangeboden wordt om een autoaccu bij te laden of tenminste de eigen verliezen van de accu te compenseren, dan word ik niet goed.
Om een beetje autoaccu op peil te houden zul je er tenminste het 10-voudige in moeten pompen dan het paneeltje maximaal kan leveren.

Een accu is een laagOhmig ding dus de spanning van het paneeltje dondert meteen in elkaar wanneer je de autoaccu er op aansluit. Om iets in een 12 Volt loodaccu te pompen en op peil te houden zal de spanning tenminste 13,8 Volt dienen te bedragen, liefst tegen de 14,4 Volt. De stroom zal ongeveer 0,5 Ampére dienen te bedragen bij een accu van 55 Ah. Dat is met zo'n klein paneeltje nooit te bereiken.

Wanneer een fotovoltaïsch zonnepaneel in de zon op het dashboard gelegd wordt, zal dit zo warm worden dat de toch al geringe opbrengst drastisch terugloopt.

Een GSM- of MP3 speler accu'tje kun je er mee laden, doch dan houd het op!

Waanzin om zo'n k*tding t.b.v. een autoaccu te verkopen.

Ook die z.g.n. starthulpen zoals van B&D zijn niet geschikt om een lege autoaccu te vervangen: er zit meestal een 12 Volt accu'tje van 7 Ah in.

Dikke startkabels zijn evenmin nodig: Ik heb al veel auto's aan de praat gekregen met kleine accuklemmen en 2,5 mm² soepel draad. De voedende auto laat ik een kwartiertje net iets boven stationnair toerental draaien met de dunne draden aangesloten. Ze worden wel iets warm doch meestal vriest het dan;-) Daarna wordt de gevoede auto gestart met de dunne draden er nog steeds aan. Wanneer deze auto gestart is neem ik de klemmen eraf.

Daarvoor wil ik niet met die dikke draden rondrijden. Die dunne heb ik zomer en winter onder de motorkap.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 10, 2009 om 01:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ goudkopje:

De door jouw beschreven methode is zeker bruikbaar wanneer je geen
metertje van €5,-  tot je beschikking hebt of daar niet mee meten kunt.
Het vonkje van het klokje, radio en/of de boardcomputer of andere
continuegebruikers, is in het donker ook zichtbaar.

Zelf huldig ik het standpunt: Meten is weten. Met de meter weet je dan meteen de opgenomen stroom.

=================================================

@ monteur Lida, (met 40 jaar ervaring)

Ik zou mijn metertje tussen de losgenomen - poolklem en de - pool
hangen. Rood aan de klem, zwart aan de - pool van de accu. Dan is een
stroom te meten: voor de boardcomputer, klokje, radio én de onbekende
sluipgebruiker tezamen.

In de kap van het zekeringkastje en het instructieboekje staat precies waar welke zekering voor dient.

Dan één voor één de zekeringen losnemen die niets met genoemde of andere bekende continuegebruikers te maken hebben.
Wanneer bij het losnemen van een resterende zekering de
stroomaanwijzing op het meterje opeens minder wordt, dan heb je de
sluipgebruiker te pakken. In de kap van het zekeringkastje staat
precies waar welke zekering voor dient.

Wordt de stroom niet minder, dan zal de storing in de accu zelf
(zelfontlading) of in de 3-fasen diodebrug liggen waar een diode van
lek in sperrichting is. Dit is te meten in de diode stand (->i-) van
het metertje. In sperrichting moeten alle diodes meer dan 2 megaOhm
zijn, in doorlaat ongeveer 6 Ohm of minder. Dit is met elkaar te
vergelijken. Bij kortsluiting in de diode is dit gelijk in sper- en
doorlaatrichting: nul Ohm.

Bij een kortgesloten diode loopt de spanning van de generator, gemeten aan de accu bij 3000 toeren op tot boven de 16 Volt! De spanningregelaar werkt niet dan meer.

Een kortgesloten diode in die 3-fasenbrug is bij machte de accu in een
paar uur leeg te laten lopen, ja zelfs brand in de kabelboom waar de
dikke rode draad van generator naar accu in zit, te veroorzaken. Die draad is niet gezekerd.

Hardware ERror MAN.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 10, 2009 om 01:24
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Herman, ook weer off-topic:

haha mooi verhaal heb je geschreven! Soms denk ik wel eens dat we telepatische contacten hebben hahaha   De kennis waarvoor ik de cel gekocht heb heeft een strandhuisje zonder electriciteit. Hij verblijft daar in de weekenden. Daarmee redt hij het net niet met de accu van zijn GSM en moet telkens iets verzinnen om zijn telefoon te laden. Ik zag deze cel liggen....    ......ze kosten maar een tientje! Nee heb je, ja kun je krijgen, toch?! Niet geschoten is altijd mis. Leuk knutselprojectje, toch?!

Wij konden ook hard lachen om de meetresultaten. Dit kan inderdaad nooit voldoende zijn om een autoaccu op peil te houden. Mijn kennis twijfelde ook voor zijn telefoon, maar ik kwam met het idee dat hij toch alleen maar in de weekenden de lader gebruikt. We kunnen 2-3 dagen stroomverbruik dus uitsmeren over de hele week. Hij heeft nu een klein accu'tje gekocht, die hangt 24/7 aan de zonnencellen. Hier heeft hij een auto-cigarettenadapter aan bevestigt en kan hiermee zijn GSM laden! Hij gebruikt het alleen indien nodig. Hij hoeft zondags immers niet met een volle GSM thuis te komen.

Ik moet bekennen dat ik de vraag zag en klakkeloos de meetresultaten gecopieerd heb, zonder er verder bij na te denken. Het was inderdaad wel netjes van mij geweest om te melden dat het playmobiel is. Sorry...    Maarja, dat is ook niet het antwoord op de vraag   ;-)  die was hoeveel stroom hij kan leveren...    hihi

Leuk trouwens om te lezen over je ervaringen met cellen. Ik hoop me niet jaar nog in de materie te kunnen verdiepen (of andere ecologische energiewinning...) voor een ecologische camping in Portugal bij vrienden.

Oh ja, die dikke startkabels....    ik vraag me altijd af wat de mensen verwachten......    .....blijft die startmotor soms een uur continu draaien???     Ik heb een keer gloednieuwe superdikke startkabels gezien die het niet deden...   .....de krimpverbinding was over de isolatie heen gekrompen.....    dáááááág mooi dik startkabel.....

Zo, voor vanacht weer even genoeg off-topic gekletst.....

mgvrkn
door mgvrkn - Aug 10, 2009 om 17:07
184 Antwoorden / 61 Vragen

Bijde heren bedankt.Hier was ik al bang voor toen ik het setje zag.Het is maar € 10 maar ik kan mijn geld altijd nog in het water gooien.Dan heb ik er ook niets aan;-)

Gr mgvrkn

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 10, 2009 om 21:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ mgvrkn:

Ik had er niets voor willen hebben;-)

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 10, 2009 om 21:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Lida:

Is je monteur niet horendol geworden van alle adviezen? Wat waren zijn bevindingen? Dat geeft misschien wat meer kijk op de zaak.

H.

li
door lidavdkroft - Aug 12, 2009 om 14:09
17 Antwoorden / 9 Vragen

hallo Tar, mijn monteur is met vakantie en ik heb nu, om zeker weg te kunnen een jumpstarter aangeschaft. een Black & Decker BDV012.  volgens de informatie moet ik hiermee weg kunnen komen zonder een hulpauto. hij heeft een vermogen van 450 ? de monteur gaat verder zoeken, maar in een noodgeval hoop ik hier iets aan te hebben. na een lesje van iemand weet ik hoe ik hem moet gebruiken. is dit een goede noodoplossing? de laatste weken start hij weer normaal. hij is iets meer gebruikt.

m.vr. groet, Lida