mi
door miek1980 Nov 8, 2006 om 21:00
Auto & vervoer

Levensduur accu

Hallo,

Ik vroeg mij af wat de minimaal te verwachten levensduur is van een accu.

Op 25 oktober 2005 heb ik een Renault Clio (bouwjaar 2002) gekocht.
Deze is op 12 oktober jl voor APK en beurt naar de garage geweest,
daarbij heb ik gemeld dat ik af en toe problemen ondervond met starten.
Aan de hand daarvan is er een sensor vervangen in de motor, het had
iets te maken met het precieze moment van aanslaan.

Nu bleek vanmorgen dat de accu stuk is. Had dit niet al gevonden moeten
worden bij de beurt, toen de garantie nog niet verstreken was? En mag
een accu een jaar na aanschaf van de auto al stuk gaan? En kan ik 2
week na het verstrijken van de garantie datum nog aanspraak maken op de
garantie??

Alvast bedankt voor uw reacties.

Met vriendelijke groet,

Annemieke

41062 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

De levensduur is afhankelijk van het gebruik van de auto.
Een accu kan helaas kapot gaan en de garantie is voorbij, ik denk dat het helemaal afhangt van wat de dealer zegt.
Probeer er met hem uit te komen.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een beurt kan je niet even kijken hoelang een accu meegaat. een accu kan het ook in 1 keer begeven. B.v. door een keer het licht aan te laten staan zodat de accu helemaal leeggetrokken word. Een accu van een auto gaat gemiddeld 1 tot 3 jaar mee. Vaker 3 of meer, in extreme gevallen wel tot 6 jaar. Maar anders om is hij ook vaak kapot na een jaar. Regelmatig vloeistof controleren als het geen onderhoudsvrije is.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag annemieke,

Je schrijft: Had dit niet al gevonden moeten worden bij de beurt, toen de garantie nog niet verstreken was?

Het vinden van een defekt heeft weinig te maken met óf de garantie wel of niet verstreken was. Defecten doen zich meestal voor op ongelegen momenten.

Je schrijft: En mag een accu een jaar na aanschaf van de auto al stuk gaan?

Als het een tweedehands auto is, dan is het mogelijk dat de oorspronkelijke accu (van 2002) nu defekt raakt. Jouw auto heeft tenminste 1 jaar vrijwel probleemloos gereden en dat is mooi meegenomen. Je hoort het namelijk wel eens anders!

Je schrijft: En kan ik 2 week na het verstrijken van de garantie datum nog aanspraak maken op de garantie??

De garantieperiode is verstreken. In principe maakt het dan niet uit of dat  2 weken of een half jaar is. Wel kun je met mogelijk enige charme een "vriendenprijs" met de dealer afspreken.

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

normaal is de garantie 3jaar op een accu, bon wel bewaren,menemen en laten zien.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 08:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle reacties.

Zo kom ik vanmiddag bij de garage beter beslagen ten eis.

met vriendelijke groet,

Annemieke

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 08:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Anemieke

je hebt jouw klacht voor dat de garantie termijn verstreken is bij de garage kenbaar gemaakt

de verwachte levens duur van de accu is van meerdere factoren afhankelijk,er worden al meerdere reacties hier over gegeven

vergeet niet dat deze het zwaar te verduren hebben met de tegenwoordige drempels in de wegen

de bdp sensor wil bij de clio nog wel eens voor problemen zorgen,

maar dat is niet uitzonderlijk ,meerdere auto^s hebben hier wel eens een probleem mee

probeer met je garage te bemiddelen

stel de helft van de kosten voor!

veel succes    vriendelijke groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 08:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Accu's gaan bijna nooit ineens stuk en met een goede accutester is de conditie van de accu vrij snel te achterhalen, maar of deze garage dat ook standaard controleert bij een beurt weet ik niet.
Het kan natuurlijk zijn dat je accu heeft geleden onder het startprobleem.
Heb je lang met dit probleem rondgereden en reeds eerder gemeld aan de garage, anders is dit misschien ook nog iets om het over te hebben.
Overigens zijn accu's vaak wel uitgesloten bij garantiegevallen, maar je kan het altijd proberen.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2006 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Annemieke

Bedankt voor je eerdere reactie

is de bemiddeling met je garage naar tevredenheid verlopen ,en zijn alle start problemen goed opgelost ?

mochten er nog technische vragen zijn hoor ik het wel

vriendelijke groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Nov 11, 2006 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

aan bobmalooga en anderen;

Een accu kan wel degelijk van de een op de andere minuut de geest geven.

Gelukkig nooit meegemaakt met draaiende motor maar wel na geparkeerd te hebben weer weg willen rijden.   De oorzaaak in dat geval is dan een inwendige kortsluiting = looddeeltjes die in de loop der tijd zich gaan verzamelen onder in de accubak.   Een paar deeltjes extra kan dus wel degelijk voor die kortsluiting zorgen waarna de verbinding tussen de overige cellen ook wordt verbroken.     Resultaat, een volkomen dode accu.

Geen paniek, een nieuwe accu en alles gaat weer. Dus.... denk bij het plotseling niet meer kunnen starten, geen (dashboard)verlichting? Accus al een aantal jaren oud? Voorkom dan dure reparaties want vaak blijkt het dan toch de accu!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Nov 11, 2006 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

er worden toch ant woorden gegeven waar een vakman koude rillingen krijgt. bijvoorbeeld "DE SLEUTELAAR"door de naam zouje denke dat hij verstand van autos had maar hij weet het verschil niet tussen ""AANSLAAN EN STARTEN""  De accu is iets waardoor een auto start en de sensor die vervangen is om het juiste ontstekings aan de computer door te geven 'waardoor de motor aansslaat.

dus als die meneer tegen de garage dat zijn auto af en toe niet aanslaat en de garage vervangt de BDP sensor dan is dat juist.

maar als hij heeft gezegd dat hij af en toe niet start dan moet de garage naar de accu kijken en naar de startmotor.

Een accu gaat gemiddeld 4 tot 5 jaar mee en kosten voor een clio ongeveer 60 euro

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 09:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

goedemorgen,

De garage heeft me, op eigen initiatief, uitgelegt wat er nu mis was met de accu. Op de nieuwe accu heb ik een garantie gekregen van 2 jaar. Hij doet het in ieer geval weer prima!

bedankt voor de reactie.

Annemieke

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel goed lezen grootvader!! Er staat een woordje tussen "bijna", dat wilk zeggen dat het kan maar niet vaak voorkomt.