sc
door scontra Jul 6, 2014 om 13:45
Auto & vervoer

Levensduur auto accu verlengen.

Door omstandigheden zal ik voor een langere termijn mijn auto weinig kunnen gebruiken en als er gereden zal worden zal dit meestal maar om korte ritjes gaan.
Is het verstandig om op de accu b.v. een druppellader aan te sluiten om hem op spanning te houden. Of zijn er misschien nog andere mogelijkheden om dit te bereiken.

14500 66 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 6, 2014 om 14:14
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Kan je de auto niet (met heel goede afspraken) aan een betrouwbaar familielid uitlenen/verhuren? Alleen de accu is ook niet alles, de motor vindt het ook prettig als t'ie om de x tijd effe draait.

tenormin
door tenormin - Jul 6, 2014 om 14:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Is niet helemaal dezelfde vraag, maar misschien heeft u toch iets aan de antwoorden. [url=http://www.accudienst.nl/h/290-hoe-moet-je-een-accu-onderhouden-bij-langere-inactiviteit-bijv_een-winterstop.html]klik[url].

tenormin
door tenormin - Jul 6, 2014 om 14:45
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Vergeet u s.v.p. de zin over zelfde vraag, n.v.t. Sorry.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 6, 2014 om 14:56
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Accu's ontladen zichtzelf langzaam, bij loodaccu's is dit zo'n 5% tot 10% per maand. Als een accu te ver is ontladen dan wordt het accuzuur (elektrolyt)
te zuur en zal dit de platen in de accu aantasten. De accu raakt dat beschadigd en is niet meer goed op te laden.

Bovendien kan er bij weinig activiteit sulfatatie optreden. Dit proces is onomkeerbaar en zal de accu tijdens de winterstop zwaar beschadigen.

Het is dus van belang als een accu tijdelijk niet gebruikt wordt, bijv. voor een winterstop / winterstalling,
los te koppelen van de polen en eens in de 3 maanden weer volledig op te laden of aan geschikte druppellader te hangen.
Een normale (niet druppellader) zou u dus kunnen gebruiken vóór de winterstalling, ergens midden in de winter en weer voordat u gaat rijden.
Op deze manier houdt u de accu in de best mogelijke conditie.

Een druppellader, ook wel onderhoudslader, raden wij alleen aan als deze van goede kwaliteit is.
Alleen een goede lader zal de accu in optimale conditie houden. Namelijk, elke keer als een accu geladen wordt dan slijt een accu.
Als een accu 'constant' bijgeladen wordt dan kan er onnodige slijtage ontstaan wat de levensduur niet ten goede komt.

Bij gebuikt van een VMF acculader zal dit opladen tijdens de winterstop altijd goed geregeld zijn.
Deze regelt zowel het bijladen als het druppelladen op een perfecte manier.
U kunt met het gebruik van een juiste acculader de levensduur van een accu enorm verlengen waardoor u de acculader vanzelf terugverdient.
Bron: Accudienst.nl.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 6, 2014 om 15:04
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als u één keer in de 2 maanden een stukje rijft ( 30 minuten is vaak meer dan voldoende ) dan laad de accu ook weer helemaal op. Het starten kost namelijk ook niet veel energie, dus ook voor korte stukjes kan het geen groot kwaad.

Ik denk dat u meer geld kwijt bent aan een druppel lader dan eens in de zoveel tijd een beetje benzine vanwege een iets grotere ronde. Veel korte stukjes rijden is in verhouding schadelijker, maar omdat u minder rijdt heeft u netto toch minder kosten, een vervangende accu is overigens ook niet heel duur, dus mocht de accu het in combinatie met leeftijd begeven dan is deze zo vervangen.

Maakt u zich toch zorgen? gewoon een paar keer laten lenen door een goede vriend, dan krijgt de auto toch zijn beweging. Let op, een tijdelijke periode van enkele maanden weinig gebruik kan echt helemaal geen kwaad, wanneer dit meer dan een jaar is zou u zich zorgen kunnen maken.

gompy2
door gompy2 - Jul 6, 2014 om 15:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 6 jul 2014, 14:44]Is niet helemaal dezelfde vraag, maar misschien heeft u toch iets aan de antwoorden. [url=http://www.accudienst.nl/h/290-hoe-moet-je-een-accu-onderhouden-bij-langere-inactiviteit-bijv_een-winterstop.html]klik[url]. Je link is goed Tenormin, de tekst die er in staat is exact hetzelfde als later weergegeven en is zeker ter zake doende, is niks mis mee hoor, niks te sorriejen, groene duim krijg je ! ;-)

janfreak
door janfreak - Jul 7, 2014 om 13:34
58 Antwoorden / 10 Vragen

Het beste is de accu aan een moderne lader te hangen, zoals bv Accu-Smart. Zodra de accu vol is schakelt de lader op druppelladen over en houdt hij de accu op spanning. Als een accu te ver ontlaadt treedt sulfatering op en wordt de accu onbruikbaar.

De Accu-Smart® laders herstarten in geval van stroomuitval en bieden een volledige bescherming tegen:
? Kortsluiting
? Polariteitinversie
? piekspanning (AC of DC)
? oververhitting
? vonken
Ze zijn ook volkomen veilig voor elektronica; het is dus niet nodig om de batterij van het voertuig los te koppelen voor het opladen.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2014 om 11:28
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Voor het spotgoedkoop kopen van een zgn intelligente acculader :
Klop in bij koekel : alibaba china.
Bij Alibaba klop je in : car battery charger.
Dan krijg je een flink aanbod te zien van Chinese internethandelaren.
En je koopt er een lader voor 12 euro, die hier 60 euro kost.
Betalen met een creditcard is wel noodzakelijk.
Levertijd ongeveer 1 maand.
Die 12 euro is inclusief verzendkosten.
Dit soort acculaders krijgen zelfs een "gesulfateerde" accu weer aan de gang.

janfreak
door janfreak - Jul 8, 2014 om 11:36
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 8 jul 2014, 11:28]Voor het spotgoedkoop kopen van een zgn intelligente acculader :
Klop in bij koekel : alibaba china.
Bij Alibaba klop je in : car battery charger.
Dan krijg je een flink aanbod te zien van Chinese internethandelaren.
En je koopt er een lader voor 12 euro, die hier 60 euro kost.
Betalen met een creditcard is wel noodzakelijk.
Levertijd ongeveer 1 maand.
Die 12 euro is inclusief verzendkosten.
Dit soort acculaders krijgen zelfs een "gesulfateerde" accu weer aan de gang.

janfreak
door janfreak - Jul 8, 2014 om 11:49
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 8 jul 2014, 11:28]Voor het spotgoedkoop kopen van een zgn intelligente acculader :
Klop in bij koekel : alibaba china.
Bij Alibaba klop je in : car battery charger.
Dan krijg je een flink aanbod te zien van Chinese internethandelaren.
En je koopt er een lader voor 12 euro, die hier 60 euro kost.
Betalen met een creditcard is wel noodzakelijk.
Levertijd ongeveer 1 maand.
Die 12 euro is inclusief verzendkosten.
Dit soort acculaders krijgen zelfs een "gesulfateerde" accu weer aan de gang.

Er ging blijkbaar iets mis.
Vergeet het maar dat je een intelligente acculader met ook nog eens CE goedkeuring voor 12 euro kunt kopen. Een accu die te ver gesulfateerd is krijg je met geen enkele lader weer in orde. Eerder werden o.a. bij Halfords ook van dergelijke goedkope laders aangeboden, maar die hebben ze gelukkig uit de handel genomen. Ik heb hier ook nog zo'n ding staan, zou met 6 Ampère kunnen laden. Maar mijn half lege accu (70Ah) moest er wel twee dagen aanhangen en toen was de batterij nog steeds niet vol, de uitgangsspanning van de lader was niet hoog genoeg.
Je kunt wel op een koopje uit zijn, maar vergeet niet, goedkoop blijkt vaak duurkoop. Ook met de garantie kun je problemen krijgen, nog afgezien van de verzendkosten.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2014 om 12:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Janfreak,
het CE keurmerk stelt niets voor.
Iedereen kan dat op zijn product zetten.
Bijna alle laders en goedkope gereedschappen komen uit china.
Ik koop in China geregeld.
Voorbeeld : een dashboard camera voor in de auto kost hier 35 euro.
HETZELFDE merk bestelde ik in China voor 9 euro, inclusief verzenden !
En u stelt dat goedkoop duurkoop is.
Als u een acculader voor--duur--60 euro koopt, dan betaal ik voor dezelfde lader, hetzelfde merk, 12 euro in China.
Koopt u dan maar duur.

sl
door slobberbone - Jul 8, 2014 om 13:12
508 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn toch ook van die kleine zonnepaneeltjes die je accu opladen misschien is dat wat ?

janfreak
door janfreak - Jul 8, 2014 om 15:25
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 8 jul 2014, 12:08]Janfreak,
het CE keurmerk stelt niets voor.
Iedereen kan dat op zijn product zetten.
Bijna alle laders en goedkope gereedschappen komen uit china.
Ik koop in China geregeld.
Voorbeeld : een dashboard camera voor in de auto kost hier 35 euro.
HETZELFDE merk bestelde ik in China voor 9 euro, inclusief verzenden !
En u stelt dat goedkoop duurkoop is.
Als u een acculader voor--duur--60 euro koopt, dan betaal ik voor dezelfde lader, hetzelfde merk, 12 euro in China.
Koopt u dan maar duur.

Ik heb hart voor mijn accu. En je kunt onmogelijk dezelfde lader kopen want die is gepatenteerd. Chinezen zijn meesters in het namaken( het uiterlijk dan)

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2014 om 15:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Janfreak,
wilt u mij het merk en type van uw acculader vertellen ?

komsja
door komsja - Jul 8, 2014 om 16:33
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@scontra
U zegt dat de auto maar weinig gebruikt gaat worden en als er mee gereden word het korte stukjes zullen zijn.
Als die korte stukjes inhouden dat u van u huis naar bijvoorbeeld de supermarkt heen en weer maar een paar km rijd dan zal de accu het na een tijdje opgeven want dan zal de accu niet voldoende opgeladen worden want starten kost enorm veel stroom van een accu.
Maar als u de keren dat u de auto gebruikt bijvoorbeeld een stukkie om rijd dan zal het geen problemen opleveren(behalve als het natuurlijk een wat oudere accu betreft)
Als u de auto voor een langere periode niet gaat gebruiken dan kunt u ook even 1 pool van de accu afhalen opdat de accu niet leeg getrokken word door stroom vragende delen.

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 20:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe lang is die "langere termijn"? Maanden of jaren?

janfreak
door janfreak - Jul 8, 2014 om 20:54
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 8 jul 2014, 20:24]Hoe lang is die "langere termijn"? Maanden of jaren?

Zodra de auto langer dan een week stilstaat moet je het goed in de gaten gaan houden.
Hangt een beetje van de toestand van de accu af, leeftijd en ladingstoestand met name.
Zet je de auto met een volle accu in de garage dan hoef je denk ik je de eerste twee weken geen zorgen te maken, maar als hij nauwelijks geladen is dan moet je wel oppassen.
De elektronica van een auto trekt wel weinig stroom bij stilstand, maar wel continue 24 uur per dag en dan hakt het er gauw in.
Als je geluk hebt gaat een accu 10 jaar mee, maar soms moet je ook al na 4 jaar de accu vervangen.
Het is sowieso belangrijk de accu goed op spanning te houden. Wanneer de accuspanning te laag wordt treedt al snel sulfateren van de platen op. Vroeger kon je de ladingstoestand van een accu meten met een zuurweger, tegenwoordig zijn ze gesloten en lukt dat niet meer en ben je aangewezen op de meting van de klemspanning. (Wel met een digitale voltmeter, een analoge is niet nauwkeurig genoeg) Zolang de accuspanning boven de 12.2 V is, is je accu voor meer dan 50% geladen, is deze 11.9 V of lager dan kun je gevoeglijk aannemen dat je accu leeg is en zal je de auto niet meer gestart kunnen krijgen. Een buurman of Wegenwacht kan dan uitkomst bieden..

sc
door scontra - Jul 13, 2014 om 11:46
66 Antwoorden / 28 Vragen

Als ik zo alle reacties lees, iedereen bedankt daarvoor, dan lijkt een druppellader niet de juiste oplossing voor mijn situatie.
Mijn auto staat regelmatig twee weken stil en wordt dan meestal alleen even gebruikt voor kortere (max. 20 km) ritten. De accu laat het meestal afweten als de auto enige tijd heeft stil gestaan en is dan, zonder dat er een aanwijzing is geweest dat het slechter gaat, zo dood als maar kan. Er branden zelfs geen controle lampjes meer. De auto is gecontroleerd op lekstroom en dat is niet geconstateerd.
De vraag kwam in mij op aangezien mijn auto net 5 jr. oud is en ik nu reeds aan de derde accu ben begonnen.
Ik zal dit verschijnsel maar accepteren en rekening houden met een vroegtijdige vervanging.

Vriendelijke groet, scontra.

ro
door ron530 - Jul 13, 2014 om 12:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zie meer een oplossing in een accu met meer capaciteit ipv van 45 ampère bijvoorbeeld 65 ampère.

aurora1
door aurora1 - Jul 13, 2014 om 12:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ook mijn gedachte: een zwaardere accu.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 13, 2014 om 12:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als na enkele weken niet gebruiken van de auto de accu volkomen "dood" is dan is er meer aan de hand.
Na maanden stilstand moet er nog enig "leven" inzitten zodat minstens de dashboard lampjes nog enigszins branden.
Dat de accu leegraakt is een typisch Schiphol verhaal.
Na terugkomst wil de auto niet starten omdat er een laadruimte lampje is blijven branden.
Dat wordt niet gezien omdat men overdag uitstapt.
3 accu's in 5 jaar is abnormaal, een accu gaat normaal wel 5 jaar mee, maar dan moet de auto wel een vlotte starter zijn.
Een grotere accu monteren zal echt niet helpen, bovendien is er grote kans dat deze niet past op de accuplaat.
Ik denk eerder aan een te hoge laadstroom, die vernielt langzaam de accu, zodat deze geen stroom meer vasthoudt.
Meet maar eens met draaiende motor de laadspanning op de 2 accupolen.

gompy2
door gompy2 - Jul 13, 2014 om 12:59
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Met Wimmi eens.

janfreak
door janfreak - Jul 13, 2014 om 13:31
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zondag 13 jul 2014, 12:56]Als na enkele weken niet gebruiken van de auto de accu volkomen "dood" is dan is er meer aan de hand.
Na maanden stilstand moet er nog enig "leven" inzitten zodat minstens de dashboard lampjes nog enigszins branden.
Dat de accu leegraakt is een typisch Schiphol verhaal.
Na terugkomst wil de auto niet starten omdat er een laadruimte lampje is blijven branden.
Dat wordt niet gezien omdat men overdag uitstapt.
3 accu's in 5 jaar is abnormaal, een accu gaat normaal wel 5 jaar mee, maar dan moet de auto wel een vlotte starter zijn.
Een grotere accu monteren zal echt niet helpen, bovendien is er grote kans dat deze niet past op de accuplaat.
Ik denk eerder aan een te hoge laadstroom, die vernielt langzaam de accu, zodat deze geen stroom meer vasthoudt.
Meet maar eens met draaiende motor de laadspanning op de 2 accupolen.

De stroom waarmee de accu geladen wordt kun je simpel meten met een stroomtang. Nu heeft niet iedereen die in huis, maar ik denk dat elke garage die wel even voor je wil meten. Ook de wegenwacht zal dat graag doen. Laadstromen van 30 A zijn heel normaal en daarop is een startaccu gefabriceerd. Maar men verkijkt zich vaak op het capaciteitsverlies van een accu wanneer een auto langdurig, twee weken of meer, stilstaat. Loodzuur batterijen ontladen zich, ook als ze niet gebruikt worden! Bij 20°C kan het verlies van capaciteit tot 6% per maand bereiken en nog meer bij warmer weer. Bovendien kunnen loodzuur batterijen onder de 12,4V beginnen te sulfateren. Hoe dieper de ontlading en hoe langer de tijd alvorens de heroplading, hoe meer sulfaat de loodplaten zal bedekken. Deze sulfaatlaag corrodeert en beschadigt de batterijen op onomkeerbare wijze. Tevens hebben loodzuur batterijen, in tegenstelling tot andere soorten batterijen, geen last van geheugeneffect en moeten zo vaak mogelijk opgeladen worden. Ideaal, moet het laden permanent zijn en uitgevoerd worden met een automatische elektronische lader.Verder trekt de aanwezige elektronica in de auto ook stroom en doet dit 24 uur per dag zodat het niet verwonderlijk is dat een accu relatief snel leeg is.
Meten aan een accu terwijl de motor draait heeft geen zin, je meet dan sowieso een te hoge spanning ten gevolge van oppervlaktelading op de platen. Onderschat dit niet. Als je dit effect wilt waarnemen dan moet je maar eens zodra je de motor stopt de accuspanning meten en dat ook nog eens een uur later doen ( wel met een digitale voltmeter). Je zult dan zien dat de accuspanning aanzienlijk gedaald is, dit komt omdat dan de oppervlaktelading op de platen verdwenen is.
Een accu met grotere capaciteit installeren indien dit mogelijk is gezien de ruimte is wel verstandig, vooral in de winter zal je daar plezier van hebben. Wanneer het flink vriest is de capaciteit van een accu, ook al verkeert deze in prima staat, een fors stuk kleiner. Je kunt dan langer starten.
Ik zou scontra willen adviseren een goede acculader te kopen ( zit veel kaf onder het koren) en deze zodra de auto binnen staat aan te sluiten. Moderne acculaders, zoals de accu-smart, laden de accu met een continue stroom op totdat hij vol is en schakelen dan over op druppellading zodat de accu vol blijft. De lader kan er ongestraft aan blijven zitten, ongeacht de tijd en dan zal je geen problemen meer hebben. Alleen niet vergeten hem los te koppelen als je gaat rijden. De accu-smart kun je krijgen met 4 laadstromen, 1, 2, 4 en 7 Ampère.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 13, 2014 om 13:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er schiet me nog iets te binnen :
als u een auto met een kofferbak bezit controleer dan of het lampje daar uitgaat als de klep dicht is.
Hoe doe je dat ?
Met de klep open zie je een schakelaar in het lampje.
Zet het lampje uit met de schakelaar.
Dat is de simpelste test.
Als uw blikkie na 2 weken start is dat de boosdoener.
Een iets uitgebreidere test :
met het lampje aan controleert u de klepschakelaar.
In de klep, of in de auto zit een schakelaar met meestal een stift die wordt ingedrukt als de klep wordt gesloten.
Met de klep open : druk de stift in, en kijk of het lampje uitgaat.
Heeft uw auto een zgn skiluikje in de achterbank dan kunt u via dat luikje kijken of het lampje uit is.
Voor Belgie : met de klep dicht.
Wel doen als het een beetje donker is.
Het is mij trouwens een raadsel waarom u een druppellader afwijst.
Ennenogwat : als ik 's winters mijn motor een aantal maanden niet gebruik start ie weer vrolijk in het voorjaar, met de startmotor.

janfreak
door janfreak - Jul 13, 2014 om 13:41
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zondag 13 jul 2014, 13:31]Ennenogwat : als ik 's winters mijn motor een aantal maanden niet gebruik start ie weer vrolijk in het voorjaar, met de startmotor.

Dan zal je hem toch wel af en toe aan een lader hebben hangen.

gompy2
door gompy2 - Jul 13, 2014 om 13:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Mij is ook niet duidelijk waarom je de accu/druppellader afwijst.
Als je bij Google zoekt naar (klik->) Accu onderhoudslader test, vind je genoeg informatie om daar verder op te zoeken, en voor een 4 a 6 tientjes heb je al best een redelijke die behoorlijk uit bepaalde tests komen.
Je hoeft zo'n lader toch geen 24 uur per dag, zeven dagen in de week aan die accu te hangen?

Er is iets niet goed bij jouw auto, dat is duidelijk, en wimmi omschreef het al.
Maar om daar om de paar jaar een nieuwe accu voor aan te schaffen is ook niet nodig.
Je kunt bij je auto alles totaal gaan controleren als mogelijkheid 1, of even om de 10 dagen een ladertje aan je accu hangen...

wimmi20
door wimmi20 - Jul 13, 2014 om 14:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nee Jan, mijn motor staat gewoon buiten onder een hoes, de accu wordt niet tussentijds geladen.
En uw acculader van het merk accu smart is op het internet een onbekend merk, niets over te vinden, dat geeft te denken.
En u spreekt steeds over sulfateren van de accu, en dat dit on-omkeerbaar is.
Dat is niet zo, er zijn laders die gesulfateerde platen weer kunnen herstellen met een speciaal laadprogramma.
Zo'n lader heb ik in China besteld voor 13 euro, inclusief porto.
+++++++++++++++++++++++++++++++++================

=janfreak schreef op zondag 13 jul 2014, 13:41:
=wimmi20 schreef op zondag 13 jul 2014, 13:31: Ennenogwat : als ik 's winters mijn motor een aantal maanden niet gebruik start ie weer vrolijk in het voorjaar, met de startmotor.

Dan zal je hem toch wel af en toe aan een lader hebben hangen.

janfreak
door janfreak - Jul 13, 2014 om 14:22
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zondag 13 jul 2014, 14:05]
En uw acculader van het merk accu smart is op het internet een onbekend merk, niets over te vinden, dat geeft te denken.

Ja, zoeken is ook niet iedereen gegeven, maar deze had ik toch snel gevonden;
http://www.ceteor.com/nl/lader-accu-smart

tenormin
door tenormin - Jul 13, 2014 om 16:01
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=janfreak schreef op zondag 13 jul 2014, 14:22]
Ja, zoeken is ook niet iedereen gegeven, maar deze had ik toch snel gevonden;
http://www.ceteor.com/nl/lader-accu-smart

klik. At your service.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 13, 2014 om 17:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jan en Tenormin,
ik heb met mijn neus geken.
Lekker slim van mij !

tenormin
door tenormin - Jul 13, 2014 om 17:59
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zondag 13 jul 2014, 17:46]Jan en Tenormin,
ik heb met mijn neus geken.
Lekker slim van mij !

Dat heeft weinig met slimheid van doen: iets over het hoofd zien is n.l. heel menselijk.

@scontra, heb absoluut weinig idee hoe lang een accu moet werken maar als ik lees dat uw auto 5 jaar oud is en aan de derde accu toe is, daar begrijp ik, als oudere vrouw, volledig niets van. Rijd zelf te weinig, ook volgens "mijn" ANWB hulp, maar mijn accu gaat alleen 's-winters 'hemelen' als ik langer dan 14 dagen stilsta. Die "hulp" heeft mij aangeraden, en in technische details kan ik niet treden want snappen doe ik het niet, maar ik haal twee "dingetjes" los van de accu (moet alleen niet vergeten ze weer aan te sluiten ;-) ) en mijn 14 jaar oude tuut doet het dan gewoon. En dit is "pas" de derde accu! Zit overigens een zwaardere accu in doordat ik weinig rijd.

janfreak
door janfreak - Jul 13, 2014 om 18:23
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 13 jul 2014, 17:59][quote=wimmi20 schreef op zondag 13 jul 2014, 17:46]Jan en Tenormin,
ik heb met mijn neus geken.
Lekker slim van mij !

Dat heeft weinig met slimheid van doen: iets over het hoofd zien is n.l. heel menselijk.

@scontra, heb absoluut weinig idee hoe lang een accu moet werken maar als ik lees dat uw auto 5 jaar oud is en aan de derde accu toe is, daar begrijp ik, als oudere vrouw, volledig niets van. Rijd zelf te weinig, ook volgens "mijn" ANWB hulp, maar mijn accu gaat alleen 's-winters 'hemelen' als ik langer dan 14 dagen stilsta. Die "hulp" heeft mij aangeraden, en in technische details kan ik niet treden want snappen doe ik het niet, maar ik haal twee "dingetjes" los van de accu (moet alleen niet vergeten ze weer aan te sluiten ;-) ) en mijn 14 jaar oude tuut doet het dan gewoon. En dit is "pas" de derde accu! Zit overigens een zwaardere accu in doordat ik weinig rijd.

Waarschijnlijk de accu-polen. Maar bij moderne auto's mag je dit niet meer doen dan gaat de boordcomputer over de streep.

tenormin
door tenormin - Jul 13, 2014 om 19:38
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@janfreak, yes, polen (weet ik veel) en geen zorgen hoor, hij is zoals geschreven, oud en een nieuwe, nou nee, zit er niet in. Wilt u even (glim)lachen? In die 14 jaar!! heb ik er 33.000 km mee gereden. Dus reken maar uit; 't is dat ik hem nodig heb (echt waar) maar anders... De jongens in de garage moeten altijd lachen en plagen me dan: u heeft vast de km-stand teruggedraaid.

janfreak
door janfreak - Jul 13, 2014 om 20:29
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 13 jul 2014, 19:38]@janfreak, yes, polen (weet ik veel) en geen zorgen hoor, hij is zoals geschreven, oud en een nieuwe, nou nee, zit er niet in. Wilt u even (glim)lachen? In die 14 jaar!! heb ik er 33.000 km mee gereden. Dus reken maar uit; 't is dat ik hem nodig heb (echt waar) maar anders... De jongens in de garage moeten altijd lachen en plagen me dan: u heeft vast de km-stand teruggedraaid.

Ik lach daar niet om hoor, wij maken ook geen kilometers met onze auto meer. Mijn vrouw heeft geheugenproblemen en mag daardoor niet meer rijden en ik heb nooit een rijbewijs gehad. Maar ik doe de auto toch niet weg, een van mijn dochters neemt hem mee als ze op vakantie gaan omdat hij een grotere kofferbak heeft dan de eigen wagen en ook brengt ze mijn vrouw ermee naar de dagopvang. Maar omdat de auto nauwelijks kilometers maakt, behalve wanneer mijn dochter op vakantie gaat, zit ik ook met het probleem van een accu die steeds leeg dreigt te raken. Maar ik kan de polen niet losgooien, dan kom ik pas ernstig in de problemen. Vandaar dat hij regelmatig aan de lader hangt.
Mocht je soms andere vragen hebben, dan wil ik daar wel op antwoorden, ik ben aardig technisch onderlegd. Heb ook zelf een website.

Groeten,
Jan

sc
door scontra - Jul 14, 2014 om 15:19
66 Antwoorden / 28 Vragen

Naar aanleiding van het defect raken van de accu is mijn auto door de dealer gecontroleerd op lekstroom en dat is niet geconstateerd. Alle lampjes, zoals in de kofferbak, onderzijde portieren, dashboardkastje etc. zijn uit als ze uit moeten zijn.
Zelf zet ik apparaten zoals de airco en de verlichting handmatig uit, hoewel dat automatisch ook kan, zodat ze bij het starten niet automatisch aangaan.
De accu die er het laatst is uitgegaan was van een ondoorzichtige wit kunststoffen materiaal gemaakt. Na het defect gaan waren de platen (rastervormig) echter door de behuizing heen zichtbaar wat volgens de monteur zeer ongebruikelijk is..
De accu is 12V - 72 Ah. en ik vraag mij nu af, afgaande op alle opmerkingen/aanbevelingen welk type acculader ik het beste zou kunnen gebruiken en of deze dan ook voor langere tijd aangesloten kan blijven (minimaal 10 dgn.)

Vr.gr. scontra

janfreak
door janfreak - Jul 14, 2014 om 15:40
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=scontra schreef op maandag 14 jul 2014, 15:19]Na het defect gaan waren de platen (rastervormig) echter door de behuizing heen zichtbaar wat volgens de monteur zeer ongebruikelijk is..
De accu is 12V - 72 Ah. en ik vraag mij nu af, afgaande op alle opmerkingen/aanbevelingen welk type acculader ik het beste zou kunnen gebruiken en of deze dan ook voor langere tijd aangesloten kan blijven (minimaal 10 dgn.)

Vr.gr. scontra

Ik vermoed dat de platen uitgezet zijn waardoor ze zichtbaar zijn geworden. Heb ook geen idee in wat voor staat je accu nu verkeert. Maar een 72Ah accu is een behoorlijk grote accu voor een personenwagen, Ik weet niet of jouw accu nog doppen op elke cel heeft zitten, anders zou je met een zuurweger eens kunnen kijken of er een slechte cel bijzit, in dat geval krijg je ook startproblemen. Het soortelijk gewicht hoort in elke cel hetzelfde te zijn, is er een beduidend lager dan is de accu defect. Kun je er niet met een zuurweger in dan kun je het volgende proberen, de klemspanning van de accu meten en dan de verlichting aanzetten en weer de klemspanning meten. Daalt die erg veel dan is de inwendige weerstand van de accu hoog en ook dat is een aanwijzing dat hij defect is.
Om je tweede vraag te beantwoorden, op de website http://www.unicorntrading.nl/ kun je accu-smart laders vinden. Die zijn volautomatisch en kun je onbeperkt aan je accu laten hangen. Overlading van je accu hoef je niet bang voor te zijn, de elektronica er in voorkomt dat dit gebeurt.

Succes.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 14, 2014 om 16:28
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Janfreak,
het aanbevelen van Unicorn trading is niet zo'n goed idee.
Het is een groothandel.
De minimum afname is 10 stuks.
Een beetje veel, lijkt mij.
Vraag gewoon in een autoshop naar een intelligente lader die ook kan druppelladen.
Halfords bijvoorbeeld.
En geef niet meer uit dan 6 tientjes.
Ik heb er recent een besteld in China voor 13 euro, incl. porto.
En als u een accu met doppen heeft draai dan een dop eraf, en kijk of hier zwarte aanslag aan zit.
Komt u de uitslag nog even vertellen ?

sc
door scontra - Jul 14, 2014 om 18:11
66 Antwoorden / 28 Vragen

Ik weet niet of jouw accu nog doppen op elke cel heeft zitten, anders zou je met een zuurweger eens kunnen kijken of er een slechte cel bijzit, in dat geval krijg je ook startproblemen.

@janfreak,

De kapotte accu is vervangen voor een nieuwe met dezelfde capaciteiten is een gesloten type.

Vr.gr. scontra

sc
door scontra - Jul 14, 2014 om 18:15
66 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 14 jul 2014, 16:28]
Komt u de uitslag nog even vertellen ?

@wimmi20,

Zoals ik zojuist aan @janfreak aangaf is de defecte accu vervangen voor een nieuwe omdat die geheel dood bleek te zijn, vandaar de derde accu in 5 jaar.

vr.gr. scontra

tenormin
door tenormin - Jul 14, 2014 om 19:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@scontra, maar een accu heeft toch sowieso een garantie van 2 jaar? Zit u dan net op de twee jaar en een paar dagen? Heb het wel hier over de ANWB hulp aan huis; bij hen is die garantie. Dan heeft u wel dubbel, dubbel pech.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 14, 2014 om 22:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

2 jaar echte garantie komt volgens mij niet voor.
Ik kocht recent een nieuwe accu, met een totale garantie van 1 jaar.
Wat bedoel ik met totale garantie ?
Bij al die grote bedrijven die zeggen dat de garantie 2 jaar is wordt u lichtelijk beduveld.
Koopt u daar een accu dan is de garantie 24 maanden, aflopend.
Gaat uw accu kapot na 23 maanden dan krijgt u slechts 1/24 ste deel vergoed.
Bij totale garantie krijg je gratis een nieuwe accu binnen 12 maanden.
+++++++++++++++++++++++++++++=================

=tenormin schreef op maandag 14 jul 2014, 19:19: @scontra, maar een accu heeft toch sowieso een garantie van 2 jaar? Zit u dan net op de twee jaar en een paar dagen? Heb het wel hier over de ANWB hulp aan huis; bij hen is die garantie. Dan heeft u wel dubbel, dubbel pech.

tenormin
door tenormin - Jul 14, 2014 om 22:27
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 14 jul 2014, 22:15]2 jaar echte garantie komt volgens mij niet voor.
Ik kocht recent een nieuwe accu, met een totale garantie van 1 jaar.
Wat bedoel ik met totale garantie ?
Bij al die grote bedrijven die zeggen dat de garantie 2 jaar is wordt u lichtelijk beduveld.
Koopt u daar een accu dan is de garantie 24 maanden, aflopend.
Gaat uw accu kapot na 23 maanden dan krijgt u slechts 1/24 ste deel vergoed.
Bij totale garantie krijg je gratis een nieuwe accu binnen 12 maanden.

wimmi20, bij jou is het l*llen tegen de bierkaai: ik had nr. 2 accu (in die 14 jaar) kapot in 16 maanden, gekocht bij/van de servicemonteur ANWB: hou die bonnen altijd in de auto: kreeg zonder meer een nieuwe accu. Het enige waar je om kan zeuren dat het geen 23 maanden maar 16 maanden was: maar de accu werd zonder vragen, maar met overleg van hun eigen bon, verruild voor een gloednieuwe, dit keer zwaardere accu.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 15, 2014 om 00:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
de accu's van de ANWB zijn zo'n 40 % duurder dan andere.
U betaalt voor die langere garantie.
En de uitdrukking is niet *u**en tegen de bierkaai.
Dat reken ik fout.
En u begrijpt ook niet wat "volgens mij" inhoudt.

tenormin
door tenormin - Jul 15, 2014 om 00:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Weet best dat de ANWB zoveel duurder is. Voor mij echter veel gemakkelijker en zonder gezoek om "iemand te vragen"; haat om afhankelijk te zijn van... Goede nachtrust.

janfreak
door janfreak - Jul 15, 2014 om 01:49
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 15 jul 2014, 00:17]Weet best dat de ANWB zoveel duurder is. Voor mij echter veel gemakkelijker en zonder gezoek om "iemand te vragen"; haat om afhankelijk te zijn van... Goede nachtrust.

Uitgesmeerd over het aantal jaren dat een accu meegaat valt het nog wel mee. Goede service is zeer belangrijk, per slot van rekening is de accu het hart van je motor. Hoop dat die nachtwens niet alleen voor wimmi20 bedoeld was.

janfreak
door janfreak - Jul 15, 2014 om 01:54
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 8 jul 2014, 15:41]Janfreak,
wilt u mij het merk en type van uw acculader vertellen ?

Ik heb een accu-smart charger die met 4 A laadt. En die bevalt uitstekend, niet zo'n zwaar geval en geheel computer gestuurd.

gompy2
door gompy2 - Jul 15, 2014 om 09:07
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@scontra.

In 2013 heeft het Duitse blad Autobild een test uit laten voeren van acculaders
Als je op onderstaande link klikt wordt er een pdf bestandje gedownload met de pagina's van die test.
Daar op kun je zien dat je voor een tientje of 5 à 6 een merk-lader hebt waar van je er zeker van uit kunt gaan dat die goed functioneert en dat het goedgekeurde electrische apparaten zijn.
Deze beoordeling lijkt me veel betrouwbaarder als dat iemand hier beweerd dat het merk lader wat hij heeft zo geweldig is, of dat een andere persoon beweerd dat zijn nepperT uit China zo'n geweldig ding is.
Bij een Chinese nepperT moet je je afvragen of die apparaten wel voldoen aan de hier geldende keurmerken, en als ze die al hebben, of het echte keurmerken zijn.
Want, mocht er wat gebeuren tijdens het laden met zo'n apparaat, en er zou bijvoorbeeld brand ontstaan door kortsluiting of what ever, en een verzekeringsmaatschappij ontdekt dat het een apparaat is zonder, of met vervalst keurmerk, dan ben ik er wel zeker van dat je die schade niet vergoed krijgt, want als verzekeringsmaatschappijen ergens onderuit kunnen komen zullen ze het niet laten.
Jammer genoeg denkt die slimmi-wimmi daar niet aan als die zo opgeeft over zijn slimme inkopen.

gompy2
door gompy2 - Jul 15, 2014 om 09:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm, de link, klik hier-> Die besten Ladenmeister

sc
door scontra - Jul 15, 2014 om 11:35
66 Antwoorden / 28 Vragen

Mijn eerste accu ging kapot na ongv. 28 mnd en de tweede na 30 mnd.
Heb wel gebruik kunnen maken van de mobiliteitsgarantie waardoor ik, behalve de kosten voor een nieuwe accu, geen verdere kosten heb hoeven maken.
Ook het controleren op lekstroom heb ik niet hoeven te betalen.
Wat de service betreft niets dan lof voor mijn dealer.

vr.gr. scontra

sc
door scontra - Jul 15, 2014 om 11:42
66 Antwoorden / 28 Vragen

@gompy2,

Dank voor de link naar de test.
De lader CTEK mxs 5.0 lijkt mij wel geschikt, hierover heb ik nog één vraag.
Er is een hulpstuk verkrijgbaar om de accu, als ik het goed begrijp tenminste, op te laden via de sigarettenaansteker.
Dit zou het voor mijn vrouw gemakkelijker maken om de lader af en aan te sluiten mocht zij de auto onverhoopt nodig hebben.

vr.gr. scontra

janfreak
door janfreak - Jul 15, 2014 om 12:12
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=scontra schreef op dinsdag 15 jul 2014, 11:42]@gompy2,

Dank voor de link naar de test.
De lader CTEK mxs 5.0 lijkt mij wel geschikt, hierover heb ik nog één vraag.
Er is een hulpstuk verkrijgbaar om de accu, als ik het goed begrijp tenminste, op te laden via de sigarettenaansteker.
Dit zou het voor mijn vrouw gemakkelijker maken om de lader af en aan te sluiten mocht zij de auto onverhoopt nodig hebben.

vr.gr. scontra

Moet je even de garage raadplegen, niet alle sigarettenaanstekers zitten rechtstreeks op de accu aangesloten tegenwoordig. Ook mag de lader dan niet teveel laadstroom geven omdat de sigarettenaansteker meestal gezekerd is met een 8 ampère zekering.

gompy2
door gompy2 - Jul 15, 2014 om 14:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@scontra

Welke je neemt is je eigen keuze uiteraard, als ik zo de specs zie, erg indrukwekkend ;-)
Janfreak gaf het al aan, even zelf informeren.
De laadstroom van het apparaat is 5A max.
Specificatie's:

The MXS 5.0 is een geavanceerde processorgestuurde acculader met automatische temperatuurcompensatie, die uitstekende prestaties levert voor loodzuuraccu's van 1,2Ah tot en met 110Ah. De MXS 5.0 biedt een oplossing voor uiteenlopende accuproblemen en is de ideale acculader voor veeleisende gebruikers. De MXS 5.0 heeft onder andere een diagnosefunctie om te bepalen of de accu lading kan accepteren en vasthouden, een gepatenteerde automatische desulfateringsstap en een speciale reconditioneringsstap om sterk ontladen en gestratificeerde accu's nieuw leven in te blazen. De AGM optie is de ideale oplossing voor het optimaliseren van de prestaties en de levensduur van de meeste start-stop accu's. Dankzij de ingebouwde temperatuurcompensatie levert deze acculader ook onder extreme omstandigheden uitstekende oplaadprestaties. Met de gepatenteerde functie voor FLOAT/PULSE-onderhoudsladen is de MXS 5.0 ideaal voor langdurig onderhoud. Het gehele proces (testen, opladen en onderhouden) is duidelijk te volgen via de ledlampjes.

De MXS 5.0 is een volautomatische 12V-acculader waar u geen omkijken naar hebt ('aansluiten en vergeten'), met 8 oplaadstappen en instelbare programma's (SMALL BATTERY en NORMAL BATTERY). De acculader biedt extra flexibiliteit doordat de RECOND-optie en de AGM optie apart of samen kunnen worden gebruikt (zowel voor het SMALL BATTERY programma als voor het NORMAL BATTERY programma). Een breed toepassingsbereik voor alle typen loodzuuraccu's van 1,2Ah tot en met 110Ah (onderhoudsladen tot 160Ah). Spatwater- en stofdicht (IP65). De vonkvrije MXS 5.0 is eenvoudig en veilig te gebruiken, beschermt de voertuigelektronica en is beveiligd tegen omgekeerde polariteit en kortsluiting. De MXS 5.0 wordt geleverd met 5 jaar garantie.

Stap 4: Accu klaar voor gebruik

Stap 7: Volledig opgeladen accu

Stap 8: Onderhoudsladen

COLD/AGM: Opladen bij koud weer, opladen van AGM- en start-stop accu's

RECOND: Reconditionering van sterk ontladen accu's

SMALL: Programma voor opladen van kleinere accu's

NORMAL: Programma voor opladen van normale accu's

Volt 12 V
Nominale spanning AC 220–240VAC, 50–60Hz
Oplaadspanning KLEIN, NORMAAL: 14,4 V, KOUD/AGM: 14,7 V, RECOND: 15,8 V
Min. accuspanning 2.0V
Laadstroom 5A max
Netspanning 0,6A rms (bij volle laadstroom)
Drainlekstroom < 1Ah/maand
Spanningsrimpel < 4%
Omgevingstemperatuur -20°C tot +50°C, de uitvoer wordt bij hoge temperaturen automatisch gereduceerd
Ladertype Achtstaps, volautomatische laadcyclus
Soorten accu's Alle soorten 12V loodaccu’s (NAT, MF, Ca/Ca, AGM en GEL)
Accuvermogen 1,2 tot 110Ah, tot 160Ah voor onderhoudslading
Afmetingen 168 x 65 x 38 mm (L x B x H)
Isolatieklasse IP65
Gewicht 0,6 kg
Temperaturkompensation Automatische afstemming van de laadspanning op de omgevingstemperatuur

Bron, klik-> CTEK MXS 5.0

janfreak
door janfreak - Jul 15, 2014 om 14:52
58 Antwoorden / 10 Vragen

Even nog een opmerking, Ford heeft vanaf ongeveer de jaren 1990 in hun wagens Silver Calcium accu's gemonteerd. Die dienen met een hogere spanning (14.8 V) geladen te worden.anders komen ze niet vol. De meeste dynamo's laden met een spanning van 14.4 V.
Als je dus een lader hebt die op druppelladen overschakelt zodra de accuspanning 14.4 V is, dan krijg je wanneer je er een Silver Calcium accu aanhangt problemen. In de eerste plaats raakt de accu dan niet vol en zal ook sulfatering van de platen optreden waardoor de levensduur van de accu aanzienlijk beperkt wordt.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 15, 2014 om 14:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Janfreak,
daarvoor hoef je niet naar de garage.
Als de aansteker alleen werkt als de contactsleutel is omgedraaid, kun je niet laden via de aansteker plug.
Of je moet constant de sleutel in de halve contactstand zetten.
Als dan tenminste de aansteker werkt.
++++++++++++++++++++====================

=janfreak schreef op dinsdag 15 jul 2014, 12:12:
=scontra schreef op dinsdag 15 jul 2014, 11:42: @gompy2,

Dank voor de link naar de test.
De lader CTEK mxs 5.0 lijkt mij wel geschikt, hierover heb ik nog één vraag.
Er is een hulpstuk verkrijgbaar om de accu, als ik het goed begrijp tenminste, op te laden via de sigarettenaansteker.
Dit zou het voor mijn vrouw gemakkelijker maken om de lader af en aan te sluiten mocht zij de auto onverhoopt nodig hebben.

vr.gr. scontra

Moet je even de garage raadplegen, niet alle sigarettenaanstekers zitten rechtstreeks op de accu aangesloten tegenwoordig. Ook mag de lader dan niet teveel laadstroom geven omdat de sigarettenaansteker meestal gezekerd is met een 8 ampère zekering.

sc
door scontra - Jul 15, 2014 om 15:11
66 Antwoorden / 28 Vragen

Iedereen die heeft gereageerd en advies heeft gegeven wil ik bedanken voor de tijd en de moeite die in het beantwoorden van mijn vraag is gestoken.
Ik ga hier zeker mijn voordeel mee doen.

Vriendelijke groet, scontra

janfreak
door janfreak - Jul 15, 2014 om 15:14
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 14:56]Janfreak,
daarvoor hoef je niet naar de garage.
Als de aansteker alleen werkt als de contactsleutel is omgedraaid, kun je niet laden via de aansteker plug.
Of je moet constant de sleutel in de halve contactstand zetten.
Als dan tenminste de aansteker werkt.

Misschien dat zo'n slimmerd als jij niet naar de garage hoeft, maar veel autobezitters zijn niet buitengewoon technisch onderlegd en dan is het alleen maar verstandig een vakman te raadplegen.
Bij mijn oude Granada zat de sigarettenaansteker wel, via een zekering, direct op de accu aangesloten. Maar ik heb er altijd de voorkeur aan gegeven de accu via aansluiting van de lader op de polen te laden.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 15, 2014 om 15:21
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zozo,
volgens Janfreak is er een deskundige vakman voor nodig om de contactsleutel om te draaien om te kijken of de aansteker werkt.
Zozo !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=janfreak schreef op dinsdag 15 jul 2014, 15:14:
=wimmi20 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 14:56: Janfreak,
daarvoor hoef je niet naar de garage.
Als de aansteker alleen werkt als de contactsleutel is omgedraaid, kun je niet laden via de aansteker plug.
Of je moet constant de sleutel in de halve contactstand zetten.
Als dan tenminste de aansteker werkt.

Misschien dat zo'n slimmerd als jij niet naar de garage hoeft, maar veel autobezitters zijn niet buitengewoon technisch onderlegd en dan is het alleen maar verstandig een vakman te raadplegen.
Bij mijn oude Granada zat de sigarettenaansteker wel, via een zekering, direct op de accu aangesloten. Maar ik heb er altijd de voorkeur aan gegeven de accu via aansluiting van de lader op de polen te laden.

gompy2
door gompy2 - Jul 15, 2014 om 15:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=janfreak schreef op dinsdag 15 jul 2014, 14:52]
Als je dus een lader hebt die op druppelladen overschakelt zodra de accuspanning 14.4 V is, dan krijg je wanneer je er een Silver Calcium accu aanhangt problemen. In de eerste plaats raakt de accu dan niet vol en zal ook sulfatering van de platen optreden waardoor de levensduur van de accu aanzienlijk beperkt wordt.
Janfreak, klik even op de link dan download je de gebruikershandleiding en kun je zien welke oplaad-programma's deze lader heeft.
Best veel mogelijkheden zo te lezen.
Klik-> Handleiding

janfreak
door janfreak - Jul 15, 2014 om 16:12
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 15:42][quote=janfreak schreef op dinsdag 15 jul 2014, 14:52]
Als je dus een lader hebt die op druppelladen overschakelt zodra de accuspanning 14.4 V is, dan krijg je wanneer je er een Silver Calcium accu aanhangt problemen. In de eerste plaats raakt de accu dan niet vol en zal ook sulfatering van de platen optreden waardoor de levensduur van de accu aanzienlijk beperkt wordt.
Janfreak, klik even op de link dan download je de gebruikershandleiding en kun je zien welke oplaad-programma's deze lader heeft.
Best veel mogelijkheden zo te lezen.
Klik-> Handleiding

Heel indrukwekkend, maar de Silver Calcium accu zit er niet bij, de hoogste spanning tot welke deze lader laadt is 14.7 V en dat zou 14.8 moeten zijn.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 15, 2014 om 18:14
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Janfreak,
hou toch eens op met uw verhalen over silver calcium accu's.
Deze accu's hebben helemaal geen hogere laadstroom nodig.
Ze kunnen in ieder merk auto geplaatst worden, met de gebruikelijke laadstroom voor lood accu's.
En voor diegenen die denken dat die Wimmi maar wat kletst :
klop in bij koekel : is een silver calcium accu geschikt voor iedere auto.
En daar vindt u leveranciers die vertellen dat de silver calcium batterij voor iedere auto of boot geschikt is.
Het hogere laadstroom verhaal van Jan is onzin.

=janfreak schreef op dinsdag 15 jul 2014, 16:12:
=gompy2 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 15:42
=janfreak schreef op dinsdag 15 jul 2014, 14:52:
Als je dus een lader hebt die op druppelladen overschakelt zodra de accuspanning 14.4 V is, dan krijg je wanneer je er een Silver Calcium accu aanhangt problemen. In de eerste : aakt de accu dan niet vol en zal ook sulfatering van de platen optreden waardoor de levensduur van de accu aanzienlijk beperkt wordt.

Janfreak, klik even op de link dan download je de gebruikershandleiding en kun je zien welke oplaad-programma's deze lader heeft.
Best veel mogelijkheden zo te lezen.
Klik-> Handleiding

Heel indrukwekkend, maar de Silver Calcium accu zit er niet bij, de hoogste spanning tot welke deze lader laadt is 14.7 V en dat zou 14.8 moeten zijn.

gompy2
door gompy2 - Jul 15, 2014 om 18:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=janfreak schreef op dinsdag 15 jul 2014, 16:12]
Heel indrukwekkend, maar de Silver Calcium accu zit er niet bij, de hoogste spanning tot welke deze lader laadt is 14.7 V en dat zou 14.8 moeten zijn.
Goed lezen Jan

Recond programma
15,8/1,5A
Geeft lege NATTE en
Ca/Ca-accu's nieuwe energie.
Gebruik deze herstelfunctie
eenmaal per jaar en na een diepe
ontlading voor een maximale
levensduur en maximaal vermo-
gen. Het Recond-programma
voert naast het normale accupro-
gramma ook STAP 6 uit.

Bij de bladzijde COMBINATIES VAN OPLAADPROGRAMMA'S EN OPTIES staan wel de vele optie's.

janfreak
door janfreak - Jul 15, 2014 om 19:41
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 18:27][quote=janfreak schreef op dinsdag 15 jul 2014, 16:12]
Heel indrukwekkend, maar de Silver Calcium accu zit er niet bij, de hoogste spanning tot welke deze lader laadt is 14.7 V en dat zou 14.8 moeten zijn.
Goed lezen Jan

Recond programma
15,8/1,5A
Geeft lege NATTE en
Ca/Ca-accu's nieuwe energie.
Gebruik deze herstelfunctie
eenmaal per jaar en na een diepe
ontlading voor een maximale
levensduur en maximaal vermo-
gen. Het Recond-programma
voert naast het normale accupro-
gramma ook STAP 6 uit.

Bij de bladzijde COMBINATIES VAN OPLAADPROGRAMMA'S EN OPTIES staan wel de vele optie's.

Er staat toch duidelijk, Gebruik deze herstelfunctie eenmaal per jaar.
Dat is dus een speciale laadfunctie, echter niet bedoeld voor normaal laden.

gompy2
door gompy2 - Jul 15, 2014 om 20:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=janfreak schreef op dinsdag 15 jul 2014, 19:41]
Er staat toch duidelijk, Gebruik deze herstelfunctie eenmaal per jaar.
Dat is dus een speciale laadfunctie, echter niet bedoeld voor normaal laden.

Klopt, maar er is ook nog een desulfatering mode die 15,8 volt geeft.
Ben er trouwens van overtuigd dat de AGM mode die 14,7 volt geeft ook zal volstaan met de silver-calcium die jij aanhaalt.
Quote:

Silver calcium batteries generally require more charging voltage (14.4 to 14.8 V) and may not be functional in older vehicles because their power generating systems (alternators) give lower voltages than those of modern vehicles. This also may occur with static chargers, because some fail to charge these batteries.

Bron, klik-> Silver calcium battery

janfreak
door janfreak - Jul 15, 2014 om 22:14
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 20:20][quote=janfreak schreef op dinsdag 15 jul 2014, 19:41]
Er staat toch duidelijk, Gebruik deze herstelfunctie eenmaal per jaar.
Dat is dus een speciale laadfunctie, echter niet bedoeld voor normaal laden.

Klopt, maar er is ook nog een desulfatering mode die 15,8 volt geeft.
Ben er trouwens van overtuigd dat de AGM mode die 14,7 volt geeft ook zal volstaan met de silver-calcium die jij aanhaalt.
Quote:

Silver calcium batteries generally require more charging voltage (14.4 to 14.8 V) and may not be functional in older vehicles because their power generating systems (alternators) give lower voltages than those of modern vehicles. This also may occur with static chargers, because some fail to charge these batteries.

Bron, klik-> Silver calcium battery

This also may occur with static chargers, because some fail to charge these batteries.
Hiermee ge je zelf al aan dat sommige laders totaal ongeschikt zijn om Silver Calcium accu's goed te kunnen laden.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 15, 2014 om 23:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Janfreak,
u raakt het spoor een beetje bijster met uw opmerking dat sommige laders ongeschikt zouden zijn voor het opladen van s.c. accu's.
Daar gaat het verhaal niet over, we hebben het over zgn. intelligente laders.
En u haalt er weer domme laders bij.
En er zijn ook laders die automatisch herkennen of de accuplaten gesulfateerd zijn.
Laadt de accu onmiddellijk goed op, dan wordt dat proces overgeslagen.
Dus niks 1 keer per jaar, de lader weet het zelf.
Er zijn laders die tijdens het de-sulfateren de laadspanning opvoeren tussen de 19 en 30 volt, met een gematigd amperage.
Dan gaat de accu kort "koken" en met geluk komt het sulfaat los van de platen.

janfreak
door janfreak - Jul 15, 2014 om 23:28
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 23:22]Janfreak,
u raakt het spoor een beetje bijster met uw opmerking dat sommige laders ongeschikt zouden zijn voor het opladen van s.c. accu's.
Daar gaat het verhaal niet over, we hebben het over zgn. intelligente laders.
En u haalt er weer domme laders bij.
En er zijn ook laders die automatisch herkennen of de accuplaten gesulfateerd zijn.
Laadt de accu onmiddellijk goed op, dan wordt dat proces overgeslagen.
Dus niks 1 keer per jaar, de lader weet het zelf.
Er zijn laders die tijdens het de-sulfateren de laadspanning opvoeren tussen de 19 en 30 volt, met een gematigd amperage.
Dan gaat de accu kort "koken" en met geluk komt het sulfaat los van de platen.

Discussie gesloten!