K.L.Hamming
door K.L.Hamming Nov 8, 2021 om 12:18
Auto & vervoer

Levert parkeren sèc (dus niet opladen) v.e. el. auto verhoogd risico op brand op

L.S.,
Mijn naam is Kurt L. Hamming. Ik woon in een appartement in Laren NH. Onder ons app.-gebouw bevindt zich een grote overdekte garage. Ik heb een hybride Volco 40C. Ik ben in discussie met onze VvE : ik parkeer mijn hybride auto in de overdekte garage. Ik teken aan : alléén parkeren. Ik laad de accu daar dus niet op. De VvE stelt dat ook het uitsluitend parkeren van een elektrische/hybride auto ook zonder opladen of anderszins belasten van de accu in de garage een verhoogd gevaar op brand impliceert. Ik stel dat de auto onder die omstandigheden volstrekt ongevaarlijk is, net als alle andere auto's die er staan en die immers ook accu's hebben. De VvE wil mij verbieden mijn auto nog in de garage te parkeren en ik zou graag van u vernemen wie of er gelijk heeft, de VvE of ik. Levert het uitsluitend stallen van een alektrische auto een verhoogd gevaar voor brand op, alleen omdàt het een elektrsische/hybride auto is?
Dank bij voorbaat voor uw reactie.
M.vr.gr.,
K.L. Hamming

6842 18 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 8, 2021 om 12:26
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Niet dat het u helpt maar er zijn al heel veel parkeergarages waar dit, ook zonder opladen, verboden is. Geen idee hoe u dit alles kan aanvechten.

pino123
door pino123 - Nov 8, 2021 om 12:55
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het stallen op zich levert geen extra gevaar op. De veelheid van accu;s levert wel gevaar op indien deze gaan branden. Dus in gevaal vanbrand levert een elektrische auto wel degelijk een verhoogd gevaar. De huidige parkeergarages zijn hier nog niet op ingericht, vandaar dat elektrische auto's worden geweerd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 8, 2021 om 13:00
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Kurt,

Dit is een moeilijke kwestie.

Is er een oplaadpunt in de garage?

ma
door malty Nov 8, 2021 om 13:30
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een oplaadpunt in die garage, wat denkt u?

ti
door tilpend Nov 8, 2021 om 13:39
132 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een foto vragen van de plek waar wel of niet een oplaadpunt staat?

Gr
door Grunn1 Nov 8, 2021 om 13:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Vraag goed lezen helpt ook. Gaat alleen om parkeren en niet laden.

Donuts
door Donuts Nov 8, 2021 om 13:48
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ook graag een foto van de auto om de vraag beter te kunnen beantwoorden...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 8, 2021 om 18:04
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Wappie2, Grunn1, Tilpend en Malty,

Voor deze kwestie is het wel degelijk van belang of er een laadpunt voor elektrische auto's aanwezig is.

Laat TS hierover reageren.

Dit is een goede kwestie voor de Rijdende Rechter, klik op de volgende link :

https://kro-ncrv.nl/programmas/de-rijdende-rechter

gerbera
door gerbera Nov 10, 2021 om 14:35
7359 Antwoorden / 14 Vragen

GA, ff logisch denken, men is,wegens "brandgevaar", tegen electrische auto's in de garage waarom zou er dan wel een laadpunt staan welke bij gebruik een verhoogd risico voor brand zou zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 10, 2021 om 19:17
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Het zou toch om nieuwbouw kunnen gaan?

Hoe weten trouwens de andere bewoners, dat TS in een stekkerauto rijdt?

gerbera
door gerbera Nov 10, 2021 om 22:27
7359 Antwoorden / 14 Vragen

GA u gaat weer uit van aannames en mag aannemen dat bewoners wel eens een praatje maken met elkaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 8, 2021 om 13:37
2042 Antwoorden / Vragen

Best een interessante casus want hier gaan veel meer mensen dus last van krijgen want het aandeel elektrische auto's zal alleen maar toenemen. Ik denk dat er voorlopig inderdaad een verhoogde kans op brand is van die grote accu's die ook niet hetzelfde zijn als de oude loodaccu's waarmee benzineauto's zijn uitgerust. Het is natuurlijk een andere vraag of dat een reden is elektrische auto's te weren. Een verhoogd risico kan ook afgedekt worden met een hogere verzekeringspremie. Afhankelijk van de ontwikkelingen kan ik mij ook voorstellen dat de overheid, die het elektrisch rijden wil bevorderen, het weren van elektrische auto's gaat verbieden en dan moet de VVE wel maar daar heb je voor nu niets aan.

Gr
door Grunn1 - Nov 8, 2021 om 13:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De grootste risico's bij een ev doen zich voor tijdens het laden maar niet met gewoon parkeren.
Een ev parkeren is net als met een brandstof auto en levert geen onnodige extra risico's op.
Tijdens het laden wordt een lader en accu warm en bij snel laden nog warmer. Zie het als je mobiele telefoon, als je die oplaad wordt de lader warm en gebruik je niet een goede lader dan kan die te warm worden en zelfs smelten.
Een ev opladen aan een gewoon stopcontact die slecht is aangelegd kan een risico zijn.

marita5
door marita5 - Nov 8, 2021 om 14:03
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Edit

Ka
door Karin en Erik Rodenburg - Nov 8, 2021 om 14:05
7 Antwoorden / 1 Vragen

U geeft aan alleen te parkeren en niet op te laden zodat er ook geen oververhitting van de accu's zal plaatsvinden, maar de vve vindt het aantal accu's in uw auto te veel. Het lijkt mij dat een volle benzinetank en/of benzinedampen bij starten gevaarlijker is als een paar "koude" batterijen.

panter22
door panter22 - Nov 8, 2021 om 15:27
6599 Antwoorden / Vragen

De overheid stimuleert een elektrische auto t kopen. Wil meer laadpalen in parkeergarages.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/03/04/meer-laadpalen-in-parkeergarages
En de VvE is bang voor brand.
Lees deze info eens van de ANWB.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/zijn-elektrische-autos-brandgevaarlijker
Je bent in discussie met het bestuur van de VvE?
Staat in de reglementen van de VvE, dat er geen hybride of elektrische auto mag worden gestald?
Is dat zo, dan had je op moeten letten toen je deze auto kocht.
Zo niet, dan zal er eerst een beslissing moeten worden genomen door de vergadering van de VvE.
En het bestuur van de VvE zal aan moeten tonen dat het parkeren brandgevaarlijk is.
Want anders wordt het natte vinger werk.

mahadma
door mahadma Nov 8, 2021 om 17:48
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dat elec auto's gevaarlijk zijn in geval van brand kost geen enkele moeite, vraag de brandweer maar.  En de (r)overheid interesseert het totaal nioet waar die gevaarlijke auto's geparkeerd worden. Dus dit zal nog een probleem voor u worden.

mo
door mof - Nov 10, 2021 om 11:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niemand heeft gelijk. Alleen: de VVE bepaalt welke voertuigen mogen parkeren en welke niet. Dat is geen kwestie van wie gelijk heeft maar van wie de zeggenschap over de gemeenschappelijke ruimtes heeft. Een elektrische auto is niet vergelijkbaar met een normale auto want de accu s zijn anders dan die van normale autos. Echter, de auto is gewoon toegelaten voor de openbare weg dus is het niet erg logisch om deze wegens brandgevaarte weigeren. U zult dit met uw vve moeten bespreken en evt een specialist erbij halen.

John1313
door John1313 - Nov 10, 2021 om 12:15
34 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer dat u electrisch bent gaan rijden dat is namelijk je leefomgeving vervuilen op termijn.

Waar blijven al die voertuigen met hun accu's als ze op zijn?

Hoe maak je de stroom voor die auto's? met fosiele brandstoffen en uit biomassa centrales

Gaat die stroom zonder verlies in de accu's? Nee dus.

Totdat een andere bron, bijvoorbeeld waterstof gemaakt m.b.v. kerncentrales voorhanden is kunt u milieutechnisch het schoonste rijden op achtereenvolgens:

1. LPG

2. Diesel, ja echt waar!

3 Benzine

In de begintijd van LPG had ik ook wel eens problemen met parkeren in garages, o.a. Luxemburg had garages verboden voor LPG.

gerbera
door gerbera Nov 14, 2021 om 14:14
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat u zich niet aan het onderwerp houdt, u zit dus thuis in het donker door de door u aangegeven onzin.

di
door dibbertje48 - Nov 10, 2021 om 12:22
11 Antwoorden / Vragen

Ik rijd zelf ook volledig elektrisch met een opel ampera - e. Daar is een terugroepactie voor gaande omdat er brandgevaar is tijdens het laden. Ik heb nog niet eerder gehoord dat het uitsluitend parkeren (dus zonder laden) een extra risico zou vormen. Bij brand kan een accu wellicht ontploffen. Maar een volle benzinetank is bij brand ook een explosief dat de parkeergarage kan laten ontploffen. Een accu kan door kortsluiting wellicht spontaan in brand vliegen maar kortsluiting kan in een garage op allerlei manieren brand veroorzaken (verlichting, airco apparaten etc). Als u recht heeft om te parkeren dan zal de VVE met deskundigenbewijs moeten komen (bijv. advies brandweer) waarom uw elektrische auto niet geparkeerd mag worden en een auto met volle benzine tank wel.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Nov 10, 2021 om 13:45
88 Antwoorden / 2 Vragen

Die VVE van u klets maar wat uit hun Nek !!! Ik zit zelf ook bij een VVE en die zegt parkeren is prima !! Het gaat hier om het aanbrengen van oplaad stations voor elektrische auto's , en na onderzoek van de Brandweer is de Conclusie dat dergelijke oplaadstations gevaarlijk zijn !! Parkeren prima , oplaadstations NO WAY ! Dus die VVE van u doet gewoon een potje moeilijk ! En anders benader je de Brandweer met die vraag !!! Er is nbamelijk een aantal keren brand uitgebroken onder een flat door die dingen . Het blijkt ook dat het blussen zeer moeilijk is doordat die laad stations door de hele garage zijn gemonteerd bij de desbetreffend parkeerplek . De Brandweer stelt wel , dat het kan maar dan moet zo'n Laadstation bij een Ingang garage geplaats worden . Echter als iedereen zo'n ding wil kan je moeilijk 100 laadstations bij een ingang plaatsen . Dus daarom hebben landelijk alle VVE verboden die dingen te plaatsen . Dus dit euvel geldt niet alleen voor u , maar voor iedereen ! Eigenlijk is het zelfs nog zo dat je je auto elektrische auto niet eens mag opladen voor je flat . Weet het niet uit mijn hoofd , maar je moet een eind uit de buurt blijven van je Flat parkeren .

Dave lubeck
door Dave lubeck - Nov 10, 2021 om 13:47
88 Antwoorden / 2 Vragen

het gekke is dat wanneer het iemand zelf betreft die het niet voor elkaar krijgt , het plots totaal ongevaarlijk is !

koekeloer
door koekeloer - Nov 10, 2021 om 14:12
562 Antwoorden / 18 Vragen

Kijk in het huishoudelijk reglement. Als het daar niet verboden wordt mag het.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 10, 2021 om 18:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Helaas mag het mits  tijdig doorgegeven aan alle huidige en nieuwe bewoners.

Wat was eerder, de 40C of  deze regels?

Tijdens laden is er meer brandgevaar maar ook als mijn oude Benzine in brand vliegt,  en overslaat op jou Accu pack.....

Een benzine auto brand korter en is te blussen, de  Accu Pack er naast  is erg moeilijk.

Wel vraag ik me nu af;

na 2030 alleen nog  Stekker auto's te koop!  (of 2035, info  niet betrouwbaar )   en   als alle oude versleten zijn en  vele een Lease bak kregen en niet eens kunnen kiezen?

Dan hebben we in 2050 wel heel veel lege parkeer garage's.

Stel deze vraag eens op de Algemene ledenvergadering van deze VVE.

Dus niet morgen maar wat in 2050 als  98% een Stekker voertuig heeft?

1paul
door 1paul - Nov 11, 2021 om 17:01
3135 Antwoorden / 0 Vragen

De vve bent u zelf, dit "verbod" zal men in de ledenvergadering voor moeten leggen en tegelijk zal men, ieder lid dus, zich aan de algemene regelgeving moeten houden die geld voor vve's....

de P-plaats is van u zelf neem ik aan en als dat zo is kan de vergadering niet afdwingen dat u daar niet parkeert, zelfs niet als dit een electrisch aangedreven auto betreft....

wilt u daar op gaan laden is er wel toestemming benodigd van de vergadering om het een en ander te realiseren....

kort gezegd, men kan dit niet leuk vinden vanuit het bestuur maar zolang u dit appartementsrecht gebruikt waar deze voor bedoelt is, het parkeren van uw auto, kan men helemaal niets en wil men dit afdwingen zal men dit via de rechter moeten doen waar overigens toestemming voor benodigd is van de ALV....

bestuur an-sich heeft hier natuurlijk GEEN zeggenschap over....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 11, 2021 om 21:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Sorry Paul    maar als ik mijn benzine auto met  oude  slangetje  in brand zie gaan op hete motor?

Was net op tijd met brandblusser  en die  was  maar  27 jaren oude.....

Maar als deze niet vrij op straat maar in garage naast een EV staat met heel veel moeilijk te blussen Accu's?

Niet de EV auto is het gevaar maar als er 1 in brand gaat en  een 2e volgde door vuur overslag  is deze EV  zeer moeilijk te blussen en  is het dak garage/ vloer 1e verdieping er wel tegen bestand,  vele uren grote hitte?

Deze garage is niet gemaakt op EV voertuigen van de laatste jaren helaas!

Zelf bouwde ik daarom  niet  een garage aan het huis maar in de hoek van de tuin!

Als er ooit een EV in komt te staan, parkeren of laden?

Een nieuwe  garage bouwen is niet zo erg,  maar mijn huis wil ik graag behouden!

Maar wat doen we over  30 jaren als 95% EV gaat rijden?

Disco maken of  opslag van  oude  voertuigen die niet meer overal mogen rijden?

Maar de VVE vragen is wel slimmer, vooral omdat het steeds  harder gaat met EV verkopen en keuze.

En nog een puntje;   Er worden ook vaak E bike opgeladen en dat is ook vaak...... niet leuk!

Mogen die wel in de gezamelijke berging staan en/of geladen worden?

1paul
door 1paul Nov 12, 2021 om 15:30
3135 Antwoorden / 0 Vragen

lees je in en dan met name in de regels die gelden binnen een vve, daar heb je modelreglementen, splitsingsreglement en soms ook een huishoudelijk reglement....

elk van deze reglementen gaat voor wel besluit van de leden ook, wil men huishoudelijk reglement veranderen moet dit in de ledenvergadering gedaan worden met de vereiste meerderheid van stemmen....

voor de rest, wat je er ook van vind, de 2 andere reglementen kun je en mag je niet veranderen als vve, je zult je dus gewoon aan deze reglementen moeten houden!!!!