Ju
door Justin12345 Aug 9, 2021 om 17:14
Auto & vervoer

Levertijd private lease

Begin december hebben wij een bestelling geplaatst voor een Ford Focus via private lease van de ANWB. Het daadwerkelijke contract is met Leaseplan (beetje vreemd, maar oké).

De verwachtte levertijd was destijds 8-12 weken, maar schoof telkens 12 weken op ongeveer een week voor de leverdatum. De reden is het chiptekort en de tijdelijke sluiting van de Ford fabriek. De eerste paar keer uitstellen was nog te overzien, maar de nieuwste verwachting is dat de auto pas begin oktober komt. Overigens zegt Ford zelf dat het ook wel eens eind van het jaar zou kunnen worden.

Voor ons een erg vervelende situatie want we hebben inmiddels echt een auto nodig voor werk en het vervoeren van onze 4 maanden oude baby. Het contract ontbinden kan alleen volgens Leaseplan als we een boete van 3 maanden leaseprijs betalen. Een voorloop auto bieden ze wel, maar die is €150,- per maand duurder dan de Ford, dat kunnen we simpelweg niet missen. Verder beroepen zij zich op overmacht van de Ford fabriek.

We hebben ze vorige maand een termijn gesteld en bij uitblijven van levering in gebreke gesteld. Helaas is het weerwoord van Leaseplan dat ze niet in gebreke zijn want ze hebben alleen een verwachtte levertijd genoemd. Voor de rest is het niet hun probleem. Wij zitten nu dus met het probleem dat we geen auto hebben en geen andere auto kunnen kopen of leasen. Wat adviseren jullie ons te doen?

Goed om te weten; ik heb de afgelopen maanden op allerlei manieren contact gehad met Leaseplan over een mogelijke oplossing(andere auto, contract ontbinden, voorlopauto voor zelfde prijs) maar zonder enig resultaat. De ANWB zegt me ook niet verder te kunnen helpen.

7631 8 Rapporteer

ne
door neodutchio - Aug 9, 2021 om 18:06
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom is een voorloopauto zoveel duurder? Het stikt van de shortlease bedrijven. De Focus via ANWB heeft nu een vanafprijs van €359per maand en een shortlease bij Leaseplan vanaf €416. En een tweedehandse leasen kan daar al vanaf €254,-

Ju
door Justin12345 Aug 9, 2021 om 21:02
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat is mij ook een raadsel.

ne
door neodutchio Aug 9, 2021 om 23:22
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als het een raadsel is, waarom vraagt u er dan niet naar?

panter22
door panter22 - Aug 9, 2021 om 19:02
6599 Antwoorden / Vragen

Als je tijdelijk €150 extra per maand moet betalen en dit niet kunt missen, hoe wil  je dan een andere auto kopen?
Of het contract afkopen.
Voorlopig maar op de fiets en lopen.

Ju
door Justin12345 Aug 9, 2021 om 21:05
Antwoorden / 1 Vragen

Nou ja zeg, bedankt voor je constructieve reactie ;-)

Maar het is een geval van niet willen missen. Kortweg komt het hier op neer: er ontstaat een probleem bij Ford en daardoor zitten wij mogelijk een jaar te wachten op een auto. Zij leggen het probleem nu volledig bij de klant neer.

aurora1
door aurora1 Aug 10, 2021 om 02:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar daar hoort het toch ook? U kunt ook voor een andere auto kiezen, of sparen voor een goede tweedehandse.

panter22
door panter22 Aug 10, 2021 om 08:20
6599 Antwoorden / Vragen

Als je geen begindatum hebt afgesproken, dan krijg je dit. Overmacht, want de afgesproken leaseauto is nog steeds niet geproduceerd. En als je niet zonder auto naar je werk kunt was het niet verstandig om op deze voorwaarden te leasen. Is je door leaseplan verteld dat je met 3 maandtermijn van het contract af kunt?
Maar er wordt je een oplossing geboden, de voorloopauto. Die vind je te duur.
Je wilt niet het onderste uit de kan halen, maar er valt niets te halen.

deexpert
door deexpert Aug 11, 2021 om 12:33
104 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een ergerlijke antwoorden. Ik snap echt niet dat de redactie daar niet iets aan doet. Waardeloos

panter22
door panter22 Aug 11, 2021 om 12:49
6599 Antwoorden / Vragen

@deexpert, wat is jouw antwoord dan waar ts mee verder kan? Klagen over een ander is gemakkelijk, maar dan moet je er een antwoord tegenover zetten, waar ts wel mee verder kan. Dat mis ik nu even van jou.

rj
door rjw - Aug 9, 2021 om 19:20
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is toch echt een gevalletje overmacht. De autoindustrie heeft in Nederland in juli 22 procent minder verkocht en in Duitsland zelfs bijna 30% minder, domweg omdat er niets geleverd kon worden. Als je kijkt hoeveel nieuwe private lease auto's er geleverd moeten worden is ook het leveren van voorloopauto's een uitdaging. Tweedehandsauto's moeten al uit het buitenland worden gehaald omdat er hier niet genoeg zijn.

En begrijp ik het goed dat je nadat de nieuwe auto is geleverd minder dan 150 euro per maand over hebt voor andere dingen?

Gr
door Grunn1 Aug 9, 2021 om 19:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ze hebben geen 150 euro extra over voor een auto, is heel wat anders.

Ju
door Justin12345 Aug 9, 2021 om 21:08
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad willen hoor en niet kunnen.

En overmacht tja, dat is zo, maar ik heb juridisch gezien geen contract met Ford maar met Leaseplan. In feite verzaakt hun toeleverancier en kunnen zij daardoor niet leveren. Ik heb ook geen intentie om het onderste uit de kan te halen, maar zou wel graag een oplossing vinden waarin beide partijen een stukje "probleem" op zich nemen

br
door bravehenk - Aug 9, 2021 om 21:41
206 Antwoorden / 0 Vragen

Begin december hebben wij een bestelling geplaatst voor een Ford Focus via private lease van de ANWB. Het daadwerkelijke contract is met Leaseplan (beetje vreemd, maar oké).

 Niets vreemds aan staat duidelijk op de website

Enthousiast over ANWB Private Lease en wil je meer weten? ANWB biedt in samenwerking met LeasePlan verschillende leaseauto’s aan met duidelijke en heldere voorwaarden, zoals je van ons gewend bent. Hier lees je meer over de belangrijkste voorwaarden en het contract.

1paul
door 1paul - Aug 10, 2021 om 09:17
3132 Antwoorden / 0 Vragen

zeg deze overeenkomst op en koop een goede 2de hands van een paar jaar waar de kop af is, of je nu een auto least of geld leent dat is hetzelfde, je zult helaas wel je verlies moeten nemen van 3 maand lease....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2021 om 14:12
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, niets vreemd als al gezegd. Er zijn leveringsproblemen bij autofabricaten n.a.v. problemen met chipslevertijden. Een auto huren of een deeltijdauto benutten is m.i. dan toch de oplossing.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 10, 2021 om 16:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Is er nu een leverdatum garantie genoemd?

De 8 tot 12 weken is al ruim... maar   overmacht?

Week  32 nu op kalender  en dat is   4x 8 weken of  2¾x  12 weken dus ruim te laat.

Ontbinden en niet opzeggen...  wegens wanprestatie mag je ontbinden.

Een voorloop auto voor hogere prijs, als ander model met nog  hoger verbruik ook nog?
Maar wat dan, elders is ook niets leverbaar zonder  aanbetaling als koop wagen en  een €500,- marktplaatsje   kan  ook erg dure miskoop worden.

Wel zou ik overwegen om  te vragen of ze een gebruikte voor deze prijs   die ongeveer gelijkwaardig is kunnen leveren.
Er zijn genoeg nieuwe  die wel afgeleverd worden en die  moeten ze ook kwijt....
Een gebruikte in zelfde maat, merk of variatie maakte nauwelijks uit  lijkt me goede oplossing.

Vele  lease bedrijven  bieden nu  ingeleverd aan voor nog een periode wegens  leverproblemen.
De Te Koop aangeboden op Lease Plan bekijken en vraag of je jou keuze  als tijdelijke lease willen geven.

Re
door Renaatjes - Sep 14, 2021 om 12:41
1 Antwoorden / Vragen

Peugot adverteerd met direct rijden in een voorraad model. Je zoekt een model naar keuze uit, bij een filiaal bij jou in de buurt, en Als je alle prive gegevens inleverd, teken je direct het contract.

daarna bellen ze je dat er helemaal geen auto's op voorraad zijn!  En van het contract kom
je niet meer af! Telefonisch kun je niemand bereiken en per mail krijg je geen reactie.

panter22
door panter22 Sep 14, 2021 om 12:54
6599 Antwoorden / Vragen

Als de auto bij het filiaal aanwezig is, heb je hem dan niet gezien of een proefrit in gemaakt?

Waar heb je voor getekend?

ne
door neodutchio Sep 14, 2021 om 13:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U staat dus bij de lokale dealer, u wijst de auto aan die u wilt hebben en daarna is die auto er ineens niet meer?