JoseppeB
door JoseppeB Feb 22, 2020 om 20:10
Auto & vervoer

Lithium accu in caravan

Na het zien van de problemen die kunnen ontstaan bij het laden van de accu's in de elektrische auto ontstond de volgende vraag. Hoe veilig/onveilig is een lithium accu geplaatst in een caravan die constant gekoppeld is met een geïntegreerde/losse oplader? Vanwege het lage gewicht worden dit soort accu's steeds meer in caravans geplaatst.

2958 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 22, 2020 om 20:39
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Lithium accu's kunnen een probleem geven. Dat geldt voor die accu's in auto's in e-bikes, in laptops!! en zoals u aangeeft o.a. ook in caravans. Het is daarom altijd aan te bevelen om de accu niet op te laden als u niet in de directe omgeving bent en hoe dan ook zorg te dragen dat de accu niet aan een oplader blijft gekoppeld vanaf het moment dat de accu vol geladen is. Zolang er sprake is van opladen en nog niet volgeladen is er geen probleem. Daarna kan er een probleem zijn. Ik vergat moderne digitale camera's waar ook een lithium accu/ batterij in kan zitten.
Mijn advies is dus: ontkoppel de accu als u het niet benut!

tenormin
door tenormin Feb 22, 2020 om 20:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

*

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 22, 2020 om 20:53
16827 Antwoorden / 202 Vragen

:-)

tenormin
door tenormin Feb 22, 2020 om 21:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

*

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 22, 2020 om 21:18
16827 Antwoorden / 202 Vragen

..

mr
door mrmoto Feb 23, 2020 om 10:15
167 Antwoorden / 4 Vragen

??

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 23, 2020 om 10:44
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@MRMOTO, @TENORMIN had mij terecht geattendeerd op typefouten in mijn eerste reactie. Vervolgens hebben wij deze site even als 'chat box' benut en daarna een en ander snel verwijderd omdat het niets met de vraag zelf te maken had.

Magnum007
door Magnum007 - Feb 22, 2020 om 21:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Josep,

Het antwoord is: onveilig.

Het geweldige item in Kassa ging met name over geparkeerde elektrische auto's, die in brand vliegen door het laden.

Maar staan we er wel eens bij stil, wat er gebeurt bij een kettingbotsing met elektrische auto's?

jo
door jorisw Feb 23, 2020 om 14:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Die kunnen in brand vliegen. Net als ICE-autos.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 22, 2020 om 21:11
532 Antwoorden / Vragen

Zorg voor een goede brandverzekering!

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 22, 2020 om 21:14
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@THEOTRUCKER: De vraag is dan wel of dan een uitkering zal volgen omdat m.i. dan nalatigheid kan worden verweten. De accu is niet ontkoppeld na volladen zoals wel is aanbevolen/geadviseerd.

Thijs12
door Thijs12 Feb 22, 2020 om 21:36
532 Antwoorden / Vragen

Inderdaad, maar in ieder geval voor een verzekering zorgen.

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2020 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een brandverzekering betaalt ook bij stommiteiten.

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2020 om 21:41
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ben me in ieder geval naar geschrokken. "We moeten allemaal aan de elektrische auto" maar de kennelijke gevolgen over opladen is niet over nagedacht. Vooral in parkeergarages, de huizen erboven: de brandweer die geen toegang heeft vanwege de hoogte: ik zou honderd keer nadenken voor zoiets aan te schaffen. Deze aflevering, althans, dit onderwerp, was een volledige eye opener voor me. Denk dus dat eem lithium accu geplaatst in een caravan ook echt niet doen als u slaapt of aan het wandelen bent. Een andere vergelijking (waar men meestal ook niet over denkt): de condens wasdroger aanzetten als je niet huis bent. Ook heel gevaarlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 22, 2020 om 21:59
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, min of meer off topic: ik heb zelf een lithium 'batterij' in mijn camera, één in mij e-vouwfiets en sedert gisteren ook een nieuwe in mijn laptop. Nadat ik die laatste gisteren had geplaatst heb ik de instructies m.bb.t in gebruik name en gebruik namen (nog eens) heel goed doorgenomen en zie daar ook duidelijk de waarschuwing om na vol opladen de accu nooit aan een lader te laten zitten. Ik had het al wel eens gehoord maar dit keer zag ik het ook duidelijk op een instructie van een leverancier (wel in kleine letters en in Engelse taal). Alaaf!

Donuts
door Donuts Feb 22, 2020 om 22:56
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De brandweer heeft wel toegang tot garages, alleen de auto niet. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Scootmobiels aan de lader vliegen ook regelmatig in de hens.

tenormin
door tenormin Feb 22, 2020 om 23:18
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@graspollen, die brandweerauto's kunnen niet in parkeergarages: zie de hoogte! En een brandweerman zonder auto is als een mens zonder handen. En dat zou wel moeten. Nu, als er iets in de fik vliegt qua elektrische auto: ze kunnen er niet bij. En zoals ik vanavond in de uitzending heb begrepen: is ook geen beginnen aan. Als er al een elektrische auto in de fik gaat: moet in een speciale bak: 9! dagen in water. Weet niet of dat voor het milieu, waar de regering zicht totaal op (mis) focust wel de bedoeling is. Krijg langzamerhand meer en meer het idee dat daar in Den Haag nitwits zitten die alleen maar roepen maar totaal niet van de hoed en de rand weten. Milieu, gas weg, alles elektrisch etc. Klopt allemaal niet. Net als de windmolens: kernenergie en gas is helemaal niet milieuvervuilend. Hoop, egoïstisch, dat wel, dat het mijn tijd wel zal uitdienen maar Nederland is volledig van het padje.

Donuts
door Donuts Feb 23, 2020 om 11:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Brandweerauto's rijden NOOIT een garage in! Daarvoor zijn o.a. brandweerslangen uitgevonden. Wat kernenergie betreft ben ik het met u eens. Ik prefereer kernenergie boven die afschuwelijke windmolenparken en die net zo afschuwelijke zonnepanelen (die bovendien ook regelmatig in brand vliegen).

aurora1
door aurora1 Feb 23, 2020 om 12:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Evenals windmolens in de brand vliegen die dan "gecontroleerd" moeten uitbranden wegens te hoog. En men is er ook nog niet uit hoe men met elektrische auto's te werk moet gaan als ze naar de sloop moeten. Daar is geen oplossing voor, een auto half vol met vastgezette accu's.

diumenge
door diumenge Feb 23, 2020 om 13:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@ Tenormin, de aanwezige expert van de brandweer zei letterlijk dat de hoogte geen punt is omdat ze nooit met auto de garage in gaan/kunnen. dus dat doen ze lopend met de slang, dat is dus niets anders dan met een auto met brandstof die in brand staat. Zorgpunt was wel dat die laadpunten vaak diep in de garage zitten.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2020 om 22:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij kan dan wel gekoppeld zijn aan een oplader, maar wordt hij ook opgeladen?

En waar staat die caravan gestald?

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2020 om 00:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Stel die vraag eens aan de brandweer.

ro
door ron503 - Feb 23, 2020 om 11:14
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het gebruik van zo'n accu is wel veilig als die op de juiste manier geladen wordt. Moderne laadsystemen bewaken het laadproces van de accu en houden de accu geladen en schakelen af als opladen niet meer nodig is. De kans dat zo'n lader defect gaat is aanwezig maar of dan direct de accu oververhit raakt durf ik te betwijfelen want de accu krijgt geen laadspanning meer toegevoerd en zou eerder afkoelen dan opwarmen. In de uitzending gaf een zichzelf benoemde veiligheidsexpert een zeer negatieve reactie en waar kennen we die expert van, gasmeters zouden onveilig zijn want als je op die gasmeter ging staan zou het wel eens kunnen zijn dat de koppeling los zou kunnen komen. Massale paniek was het gevolg maar toen de netwerkbeheerders die expert om uitleg vroegen en vooral hoopten dat die expert mee zou denken trok hij zich terug en wilde niet in gesprek gaan. Roepen dat die accu's verboden zouden moeten worden kan ik ook maar ik ben geen expert op dat gebied maar die zich zelf benoemde veiligheidsexpert is dat ook niet.

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2020 om 12:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen
me
door mein33 - Feb 23, 2020 om 12:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Off topic.    (sorry)

DOOR
GRASPOLLEN 23 FEB. 2020 Wat kernenergie betreft ben ik het met u eens. Ik prefereer kernenergie boven die afschuwelijke windmolenparken en die net zo afschuwelijke zonnepanelen (die bovendien ook regelmatig in brand vliegen).

@graspollen, we zijn het eens !!!!
Echter heeft u nu zelf een upgrade nodig naar de tijd van dag van vandaag (nu) aangezien het land niet meer zonder kan.
Nederland van het gas, terwijl de Oosterburen bijna volledig wordt overgegaan op gas ter vervanging bruinkool, steenkool en olie.
In Oost Europa worden nog (EU gesubsidieerde) bruin- en steenkoolcentrale's in gebruik genomen en wij, wij upgraden naar de dag van vandaag en vergeten om onze buurlanden daar in mee te nemen.

En wie betaald nu de rekening ?!

Donuts
door Donuts Feb 23, 2020 om 13:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nederland kan wel degelijk zonder die horizon vervuilende windmolens en die aanzicht / woning verpestende zonnepanelen, want men kan overstappen op kernenergie.

me
door mein33 Feb 23, 2020 om 13:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is inmiddels droog en ik ga maar even de heide op om m'n eigen energie even op te laden en dat zonder uitzicht op een kerncentrale of welk soort horizonvervuiler dan ook !!  ;-))

Donuts
door Donuts Feb 23, 2020 om 14:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wandelplezier gewenst. Mocht ik u niet meer 'tegen' komen op dit forum, ga ik er vanuit dat u uit uw hemd gewaaid bent en ergens in de wolken rond dwarrelt...

aurora1
door aurora1 Feb 23, 2020 om 22:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zal wel meevallen want het stikt op de hei doorgaans van hondenuitlaters als die zich niet beperken tot de lantaarnpaal bij buren voor de deur wegens het onplezierige weer.... Dus een vaart naar de wolken wordt voortijdig opgemerkt.....

jo
door jorisw - Feb 23, 2020 om 14:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou bijna denken dat de in paniek geraakte lobby van de gevestigde autofabrikanten en olieindustrie nu ook al consumentenfora heeft bereikt.

Iv
door Ivo W - Feb 23, 2020 om 19:21
729 Antwoorden / Vragen

Het gebruik van Lithium accu's is niet gevaarlijker dan het gebruik van andere typen accu's.

Tijdens laden of ontladen loopt er stroom. Wanneer dat proces niet goed verloopt of wanneer elektrische verbindingen niet in orde zijn, kan er brand ontstaan in de accu, laadapparatuur of bekabeling.

Het verschil tussen een elektrische auto en een brandstof auto, is het feit dat uw brandstof auto vrijwel geheel in rust is wanneer de geparkeerd staat. Terwijl de elektrische auto druk is met opladen met daarbij een klein risico op brand. Wat nieuw is voor de brandweer, is de moeite die het kost om zo'n groot accupakket goed te blussen wanneer het beschadigd is.

Bij uw caravan zal een lood accu versus lithium accu geen verschil maken. U zet de caravanaccu aan de druppellader wanneer de caravan in de stalling staat, om de accu in conditie te houden. De risico's op brand in de accu of laadapparatuur is voor beide typen accu's vergelijkbaar. Wilt u het risico op brand beperken, dan is een lithium accu zelfs de betere keuze. Een lithium accu houd namelijk veel langer de stroom vast dan een loodaccu, wanneer de accu ontkoppeld is en niet gebruikt wordt. In geval van een lithium accu kunt u er voor kiezen om deze tot 80 a 90% op te laden voordat u de caravan in stalling zet en vervolgens de accu geheel te ontkoppelen. Dit is voor een lithium accu niet schadelijk, voor een loodaccu op termijn wel.

mr
door mrmoto - Feb 24, 2020 om 10:10
167 Antwoorden / 4 Vragen

wat is het echte voordeel/winst met een gelaccu ivm onderhoudsvrije accu?