Ho
door Hoenselaars Aug 16, 2018 om 17:52
Auto & vervoer

Mag een auto op naam worden gezet van iemand die er niet bij is?

Mijn broer heeft een auto op naam gezet van mijn moeder. Zonder medeweten van haar. Hij heeft hierbij de handtekening nagemaakt. Mijn vraag is mag een auto-dealer een auto op naam zetten van iemand die hier niet bij aanwezig is. Volgens mij had hij moeten controleren wie er voor hem zit. Als dit zo is moet de koop ongedaan worden.

23236 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2018 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die auto door de dealer overgeschreven wordt op iemands naam, heeft hij het rijbewijs nodig.

of een ander identiteitsbewijs.

lees hier.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/kopen/legitimeren-bij-aankoop-van-een-voertuig

Tr
door Trostomaat Aug 17, 2018 om 02:42
239 Antwoorden / Vragen

Sterker nog, degene op wiens naam de auto wordt overgeschreven, dient daar persoonlijk bij aanwezig te zijn. Zijn identiteit dient te worden vastgesteld (legitimatie).

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2018 om 09:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is onjuist.

Tr
door Trostomaat Aug 18, 2018 om 04:00
239 Antwoorden / Vragen

Zit ik ernaast? Wat is onjuist en waarom?

Tr
door Trostomaat Aug 18, 2018 om 04:04
239 Antwoorden / Vragen

Zit ik ernaast? Wat is onjuist en waarom?
Je moet er als nieuwe kentekenhouder zelf persoonlijk bij aanwezig zijn.

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2018 om 09:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de link in mijn reactie.

besseldekker
door besseldekker Aug 18, 2018 om 13:56
123 Antwoorden / 0 Vragen

In die link staat: zich legitimeren. Mijns inziens kan dit alleen gelden voor degene op wier naam de auto wordt gezet, dus de moeder.

Tr
door Trostomaat Aug 18, 2018 om 21:54
239 Antwoorden / Vragen

@tijger1, precies wat besseldekker zegt. Je kunt jezelf niet legitimeren zonder daarbij aanwezig te zijn. Iemand kan op een andere locatie vertoeven dan waar zijn legitimatiebewijs is, maar dan kan er van legitimatie geen sprake zijn.
Dus: persoonlijke aanwezigheid is vereist. Uw link spreekt dat niet tegen.

ju
door juliomariner - Aug 16, 2018 om 18:12
1311 Antwoorden / 2 Vragen

De dealer hoeft toch niet te controleren of uw broer fraudeert. In plaats van de verkoper moet u uw broer aanpakken voor de eventuele schade, maar daar is waarschijnlijk niets te halen en is de dealer aansprakelijk stellen voor u de makkelijke weg

Tr
door Trostomaat Aug 17, 2018 om 02:44
239 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk moet de dealer wel controleren. Volgens mij mag de dealer die auto helemaal niet overschrijven als degene op wiens naam het voertuig wordt, overgeschreven niet aanwezig is.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 16, 2018 om 18:12
683 Antwoorden / 5 Vragen

Een valse handtekening zetten is fraude, dacht ik zo maar, en strafbaar. De autodealer zal ALTIJD om het rijbewijs van de bestuurder/koper vragen.

Tr
door Trostomaat Aug 17, 2018 om 02:46
239 Antwoorden / Vragen

Dat is niet voldoende. De dealer moet de identiteit vaststellen aan de hand van dat legitimatiebewijs.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2018 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat uw moeder uw broer maar aanspreken, want hij kan de auto niet verzekeren en de aanslag motorrijtuigenbelasting valt bij haar op de mat plus de eventuele boetes.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 16, 2018 om 18:25
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het is mogelijk dat uw broer uw moeder met een auto wilt verrassen, vandaar de moeite die hij hiervoor aangaat.

jo
door jorisw - Aug 16, 2018 om 18:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet je broer aangeven wegens identiteitsfraude.

Tr
door Trostomaat Aug 17, 2018 om 02:49
239 Antwoorden / Vragen

Identiteitsfraude is het alleen als de broer zich tegenover de dealer voordeed als zijn moeder door zich te vermommen en zo gelijkenis te vertonen met de vrouw die op het meegebrachte identiteitsbewijs stond.

edrick3
door edrick3 - Aug 16, 2018 om 18:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee. Er dient een identiteitsbewijs overlegd te worden.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2018 om 18:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Daar snap ik niets van. Een auto op naam zetten gaat toch niet zomaar? Bij mijn weten moet je toch (als je een credit-card) model hebben als eigenaar, een nummer van het RDW overleggen alvorens er kan worden overgeschreven? Tenzij ik de vraag helemaal niet begrijp?

ma
door marnix1 Aug 16, 2018 om 19:20
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik weet niet of u de vraag begrijpt, ik begrijp uw reactie iig niet, is er een stukje weggevallen?

tenormin
door tenormin Aug 16, 2018 om 19:37
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marnix1, toen mijn auto op andermans naam werd gezet had ik een speciale code nodig. Plus degene die hem kocht moest daarbij zijn. Ging om vrijwaringsbewijs. Maar zie nu dat het bij een dealer is gedaan: ik dacht op andermans naam gezet werd bedoelt. Wat er ook staat. Nee, niets weggevalen, alleen begrijp ik het verhaal niet (helemaal).

me
door mein33 - Aug 16, 2018 om 18:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een ieder mag een auto op zijn/haar naam hebben, ook als betrokkene geen rijvaardigheidsbewijs heeft.
De opdrachtgever/informatieverstrekker (uw broer) is verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste gegevens.

Met het voertuig op naam zetten van uw moeder heeft hij "geen" en uw moeder "wel" een auto.
De kentekenhouder (uw moeder) is de wettelijke eigenaar van de auto en daarmee ook verantwoordelijk voor alles wat er met de auto gebeurt.
Tevens moet de verzekering voor de auto ook op naam van uw moeder (als kentekenhouder) staan, anders betaald broerlief wel de premie, maar betaald de verzekering geen cent uit als dat onverhoopt nodig zou zijn en zit uw moeder opgescheept met een hele hoop en niet te overziene ellende.
Informeer uw moeder over dit gebeuren en laat zij  er direct voor zorgen dat hij de auto alsnog op zijn eigen naam zet, al zal hij wel een reden hebben om dat niet te willen, maar 1+1 = 3 in dit geval.      ;-))

Een andere optie zou kunnen zijn dat uw moeder ook de verzekering van de auto op haar naam neemt, dan is dat probleem in iedergeval opgelost en kan hij rijden met haar toestemming, maar ik zou haar dat tenzeerste afraden.

tenormin
door tenormin Aug 16, 2018 om 19:39
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Begrijp nu pas na je uitleg hoe het ook kan gaan. Ging eerst uit van auto op naam zetten van iemand anders. @mein33

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 18, 2018 om 17:35
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, hier is sprake van het plegen van een strafbaar feit en waar zelfs sprake kan zijn dat men de dealer/verkoper diedit deed als medeplichtig kan worden beschouwd. De moeder heeft de auto niet op haar naam gezet, zoon heeft dat frauduleus/valselijk gedaan.
Zie ook TDMDUC@

Tr
door Trostomaat Aug 19, 2018 om 17:56
239 Antwoorden / Vragen

@gerritaltena, inderdaad de dealer gaat waarschijnlijk/mogelijk zijn boekje te buiten. TS zou de vragen eens kunnen stellen aan het RDW, zien wat ze daar zeggen of kunnen adviseren.

tdmduc
door tdmduc - Aug 16, 2018 om 19:04
703 Antwoorden / 2 Vragen

Katvangers gaan ook zo te werk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Katvanger

ro
door ron503 - Aug 17, 2018 om 12:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan maar zo zijn dat uw broer een kopie van uw moeders rijbewijs heeft gemaakt en er een plausibele verklaring voor heeft gegeven. Een mooi verhaal zoals 'moeder wil de auto graag kopen maar heeft geen tijd om de auto te bekijken en heeft mij de opdracht gegeven om de auto te kopen' is al voldoende om de verkoper te misleiden en als daar nog een kopie van het rijbewijs overlegt wordt dan gaat een autoverkoper daar al snel in mee. De verkoper hoeft de koop niet te ontbinden want de verkoper is ook door het handelen van de zoon misleid.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 18, 2018 om 17:37
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas kan de verkoper worden aangesproken op medplichtig zijn van het plegen van een strafbaar feit. Er is hier sprake van een vervalste handtekening en niet van een geldige koopopdracht door de moeder.

Tr
door Trostomaat Aug 19, 2018 om 17:58
239 Antwoorden / Vragen

@gerritaltena, er is geen enkele aanwijzing dat er geen sprake is van een 'geldige koopopdracht'. De auto is gekocht door de zoon. De zoon zal de auto ook betaald hebben. Dat er na aankoop gesjoemeld wordt met de tenaamstelling is een andere kwestie, maar staat los van de koop.

marita5
door marita5 - Aug 17, 2018 om 13:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@ron503 ,

Lees dit eens ,

https://www.rdw.nl/zakelijk/paginas/wilsverklaring-bij-tenaamstellen-voertuigbedrijf

DOOR RON503 - 17 AUG. 2018 OM 12:53
447 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Het kan maar zo zijn dat uw broer een kopie van uw moeders rijbewijs heeft gemaakt en er een plausibele verklaring voor heeft gegeven. Een mooi verhaal zoals 'moeder wil de auto graag kopen maar heeft geen tijd om de auto te bekijken en heeft mij de opdracht gegeven om de auto te kopen' is al voldoende om de verkoper te misleiden en als daar nog een kopie van het rijbewijs overlegt wordt dan gaat een autoverkoper daar al snel in mee. De verkoper hoeft de koop niet te ontbinden want de verkoper is ook door het handelen van de zoon misleid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2018 om 11:01
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Uw broer heeft een strafbaar feit gepleegd. (O.a. Wetboek van Strafrecht art 225. Risicoi van gevangenisstraf van ten hoogste 6 jaren of geldboete 5e categorie. De op naam zetting is ongeldig en dat is dan wel een risico dat de garagehouder heeft genomen.
Als hier sprake is van verkoopo is de verkoop  als ongeldig te betrachten naar mijn mening.

(JORISW@ het is geen identiteitsfraude) Het delict kan ook  conform art 326 als bedrog worden gezien waarvoor een gevangenisstraf van max 4 jaar of geldboete 5e categorie kan worden geeist/gegeven.

Tr
door Trostomaat Aug 19, 2018 om 03:34
239 Antwoorden / Vragen

Waarom is de verkoop volgens u 'ongeldig'?
De zoon heeft de auto gekocht en betaald. Gesjoemel met de tenaamstelling doet daar niets aan af.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 19, 2018 om 10:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk is ongeldig niet het juiste woord. Het gaat hier over de een opnaamstelling die onrechtmatig is geschied.(en een strafbaar feit oplevert)
In aanvulling van hetgeen ik al eerder als mening gaf en aanvullend op ook door anderen genoemd risico bij schade:

Indien met de auto schade wordt veroorzaakt of nog erger kan ook de verkoper mogelijk worden aangesproken omdat de tenaamstelling onrechtmatig is gedaan door de verkoper. Dat behoeft niet eens de moeder of familie te zijn die dat doet maar ook de verzekeraar van degene die schade heeft geleden.

De verkoop staat hier buiten, in de vraag wordt ook niet over verkoop gesproken dus in die zin was mijn opmerking inderdaad ook onjuist.

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2018 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Broer kan gewoon het rijbewijs of het paspoort van moeder meegenomen hebben en dan kan die dealer de auto op haar naam zetten.

Die koop wordt helemaal niet ongedaan gemaakt.

Tr
door Trostomaat Aug 19, 2018 om 01:08
239 Antwoorden / Vragen

Dat is onjuist. Het kan niet. Het mag niet. Voordat de auto wordt overgeschreven maakt dealer een formulier op, de zgn. wilsverklaring. Het geprinte formulier dient door de nieuwe kentekenhouder ondertekend te worden. In dit geval de moeder dus. Die moet daarvoor dus wel aanwezig zijn.
Dat de koop niet ongedaan gemaakt wordt, daar kan ik me iets bij voorstellen. De zoon is immers de koper (hij zal ook betalen). De koop staat los van de overschrijving lijkt mij.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 18, 2018 om 22:13
683 Antwoorden / 5 Vragen

In de openings post staat: "Hij heeft hierbij de handtekening nagemaakt. "
Dat alleen al is niet correct.

gerbera
door gerbera - Aug 22, 2018 om 12:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De strenge houding van verzekeraars, leidt volgens Geld.nl tot ongewenste ontwikkelingen. Zo laten jongeren hun auto op de naam van hun ouders zetten. Hiermee lopen ze het risico op frauderegistratie en wordt het in de toekomst nog moeilijker om een verzekering af te sluiten.

 Bron: Geld.nl