in
door ingrid schraven Jun 28, 2017 om 18:09
Auto & vervoer

Mag een fietsenwinkel afleverkosten in rekening brengen?

Ik zag een leuke fiets bij fietsenwinkel.nl voor 375 euro.
Eenmaal in de winkel als ik af wil rekenen komen er 29 euro aan afleveringkosten bij. Ik vraag me af of dat nog mag. In de autobranche mag het niet meer, waarom in de fietsenbranche dan wel?

5175 14 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jun 28, 2017 om 18:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zoiets vraagt men toch bij de leverancier eerst na, er zal wel een argument voor zijn zoals bij voorbeeld de eindmontage, verpakkingsaandeel, transportkosten naar de betreffende winkel ... enz.

ne
door neodutchio - Jun 28, 2017 om 18:14
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou het niet mogen? Iedereen wil tegenwoordig lage prijzen hebben die ook nog transparant zijn. U koopt dus een fiets voor €375 en voor €29 wordt deze afgemonteerd en nagekeken. Maar u mag natuurlijk ook €404 betalen voor een fiets all in.

ti
door tilpend - Jun 28, 2017 om 18:20
131 Antwoorden / 0 Vragen

Als u hem online gaat bestellen staat er duidelijk bij stap 3 (Verzendwijze) als u heeft gekozen voor Afhalen dat dit EUR 29,99 kost.
U had dat dus kunnen weten als u had opgelet tijdens het bestelproces.
Zou niet weten waarom dit niet zou mogen, u heeft de keuze tussen thuis laten bezorgen of laten bezorgen in de winkel en daar afhalen (want ze hebben echt niet in elke winkel alle fietsen op voorraad) en beide opties kosten u EUR 29,99.

reflecs
door reflecs - Jun 28, 2017 om 18:22
1859 Antwoorden / 4 Vragen

U bestelt het online en haalt het op bij een winkel. Klopt?
Dat is normaal. Staat toch ook op de website?

getty
door getty - Jun 28, 2017 om 18:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij auto's mag het ook gewoon maar moeten de kosten wel duidelijkheid bij de prijs vermeld staan.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 28, 2017 om 18:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ken geen autodealer die geen afleverkosten berekent. Zolang ze maar erbij zetten wat u voor welk geld krijgt.

pe
door pebk - Jun 28, 2017 om 18:42
579 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het niet van tevoren had kunnen weten (maar volgens Tilpend staat het duidelijk vermeld), dan hoeft u het niet te betalen (bron).

Prijzen

De verkoper moet duidelijk de totale prijs en bijkomende (verzend)kosten van een product of service weergeven, dus inclusief eventuele extra toeslagen. Zijn deze vast en altijd hetzelfde, dan moeten deze kosten al bij de prijs zitten. Voor verzendkosten geldt dat dit niet altijd hoeft, deze blijven vaak bij meerdere producten hetzelfde en zijn dus niet vast per product. Wel moet de verkoper voor het kopen uitleggen hoeveel deze kosten bedragen. Niet transparant geweest? Dan hoeft de consument ook niet voor deze extra kosten te betalen.

Bovendien mogen er geen hogere betaalkosten in rekening worden gebracht dan de kosten daadwerkelijk waren. Dus geen uit de lucht gegrepen creditcardtoeslagen meer. Een verkoper mag alleen nog doorbelasten wat hij betaalt voor gebruik van een betaalmethode.

jo
door jorisw Jun 29, 2017 om 11:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En als je wel transparant bent (zoals de apothekers) wordt het personeel bedreigt door die aardige Nederlanders...

alfatrion
door alfatrion - Jun 28, 2017 om 18:46
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan duidelijker vermeld worden op de site, maar het staat er wel. Waar de winkel echt tekort in schiet is dat ze dit niet hebben opgenomen in de totaalkosten bij het overzicht. Daardoor kan de indruk ontstaan dat je 375 euro moet betalen, terwijl dat in werkelijkheid 404 euro is.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2017 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alle fietsen zijn dus gewoon € 30,00 duurder.

jo
door jorisw Feb 6, 2018 om 10:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, want voor die 30 euro bezorgen ze die fiets. Als je m zelf gaat halen kost dat ook geld.

edrick3
door edrick3 - Jun 29, 2017 om 12:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen
ma
door macfraeck - Jun 29, 2017 om 12:55
21 Antwoorden / Vragen

Dan heeft u ook nooit iets gekocht bij Expert ? Daar mag u 35 euro bezorgkosten betalen. Ik denk ook dat die het eerstvolgende  is die omvalt.

gerbera
door gerbera Jun 29, 2017 om 15:00
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De ene Expert is de andere niet, Expert hier rekent geen bezorgkosten en sluit gratis aan als dit nodig is.

De meeste winkels zijn ook franchise zaken dus daar zit hem het verschil in.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 29, 2017 om 21:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Gerbera, hier idem dito. Gewoon keurig bezorgd en geplaatst. Maar aan korting geven doen ze niet.
Trouwens Media Markt vráagt ook behoorlijk wat geld voor bezorgen

jo
door jorisw - Feb 6, 2018 om 10:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Typisch. Ik heb er onlangs een fiets gekocht en daarbij geen aflever- of bezorgkosten betaald (voor de zekerheid nog even de factuur gecheckt en er staat letterlijk "Geen afleverkosten". Fiets was 370 euro, dus vergelijkbaar als die van TS.