mo
door mof Mar 2, 2017 om 08:28
Auto & vervoer

Mag NS om legitimatie vragen bij inleveren verlopen anonieme chipkaart?

Mijn ov chipkaart verloopt per april 2017. Het is een anonieme kaart dus hoort niet aan mijn persoonsgegevens gekoppeld te worden.
ik wilde deze inleveren om het geld er af te halen. Werd me om een legitimatie gevraagd.
de ns medewerker noteerde mijn naam en het ov chipkaartnummer. Daarna moest ik mijn adresgegevens
erbij schrijven en een handtekening zetten.

de andere mogelijkheid is de kaart op te sturen aan OV chipkaart, dan hoef ik die gegevens niet mee te zenden,
maar dan moet mijn bankrekening erbij, en ook mijn naam dus.

maar die hadden ze al omdat ik de kaart alleen via pinpas heb opgeladen.

toch vind ik het vreemd dat bij inleveren van een anonieme chipkaart ik mijn paspoort moet laten zien en dat de paspoort
gegevens en adres gegevens aan mijn kaart worden gekoppeld.
dit lijkt me weinig anoniem

7306 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 2, 2017 om 08:44
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mof ,

Wil je saldo terug van een anonieme OV-chipkaart? Vul dan je naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum in op het formulier dat je van de baliemedewerker ontvangt. Lever het formulier in bij de baliemedewerker. Deze controleert je legitimatiebewijs (Nederlands paspoort, rijbewijs of  ID-kaart) en vult daarna het kaartnummer van je OV-chipkaart in op het formulier. Vervolgens krijg je het saldo tot € 30 uitgekeerd. Je betaalt € 1 administratiekosten.

de andere mogelijkheid is de kaart op te sturen aan OV chipkaart, dan hoef ik die gegevens niet mee te zenden,
maar dan moet mijn bankrekening erbij, en ook mijn naam dus.

Privacybeleid
De op dit formulier verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt om restitutie van het saldo uit te kunnen voeren. Uw gegevens worden door ons niet opgeslagen .

Wie een OV-chipkaart aanvraagt gaat akkoord met de Algemene Voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart. De volledige versie van deze voorwaarden kun je hier downloaden, bekijken of afdrukken: Algemene Voorwaarden OV-chipkaart (pdf).

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2017 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga het tegoed dan maar oprijden, hoeft u geen gegevens te verstrekken.

redfloor
door redfloor - Mar 2, 2017 om 09:49
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind het logisch, want als ik een anonieme pas zou vinden / stelen zou ik anders zomaar het geld (wat niet van mij is) kunnen incasseren.

Cookies
door Cookies - Mar 2, 2017 om 09:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voordeel van een anonieme kaart is, dat hij onderling uitwisselbaar is en dat ze niet kunnen zien dat MOF op die en die dag gereisd heeft van A naar B. That's all.

Je laadt de OV chip op met je pinpas, dus die gegevens hebben ze toch al.

de andere mogelijkheid is de kaart op te sturen aan OV chipkaart, dan hoef ik die gegevens niet mee te zenden,
maar dan moet mijn bankrekening erbij, en ook mijn naam dus.

Cookies
door Cookies - Mar 2, 2017 om 09:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En als MOF het zelf niet voor die tijd kan op maken: weggeven aan iemand die het goed kan gebruiken. Of doorknippen en weggooien.

DOOR TIJGER1 - 2 MRT. 2017 OM 09:37
30515 ANTWOORDEN / 15 VRAGEN

Ga het tegoed dan maar oprijden, hoeft u geen gegevens te verstrekken.

hansje klein
door hansje klein - Mar 2, 2017 om 10:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Schijnanonimiteit ... dus ook, en juist bij het inleveren

De anonieme OV-chipkaart is helemaal niet zo anoniem als de overheid ons doet geloven, zo stelt privacybeweging Privacy First. "Die kaart is helemaal niet anoniem. Tenminste, niet vanaf het moment dat u hem met uw pinpas heeft gekocht. Of vanaf het moment dat u hem digitaal heeft opgeladen bij een automaat. Iets dat de meeste mensen doen." Het unieke identificatienummer van de RFID-chip zou vanaf dat moment aan de bankrekening te koppelen zijn.

"Zo kan de overheid de hele dag mensen volgen die denken dat ze anoniem reizen." Ook het opladen met contant geld is geen oplossing. "Omdat u iedere keer dat u bij een OV-poortje in- of uitcheckt gefilmd wordt door bewakingscamera's. Zo kunt u alsnog aan uw OV-chipkaart worden gekoppeld."

BRON: Security.nl

tijger1
door tijger1 Mar 2, 2017 om 21:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

So what? Ga lopen.

hansje klein
door hansje klein Mar 2, 2017 om 23:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik denk, dat je een product niet kunt verkopen als anoniem te gebruiken en dan bovenstaande tekst moet lezen. De tijd van zich onzichtbaar kunnen bewegen is allang passée, hetzij men gaat inderdaad lopen of fietsen ... maar dan wèl met een motorhelm op en met een dicht visier, want camera's hangen inmiddels ook overal. Oh, ja, en natuurlijk zonder telefoontje op zak en alle vervoersmiddelen met kentekenplaten passen ook helemaal niet meer bij dat wensplaatje.

M.a.w. "er was ooit eens een tijd, waarin je nog ..."

Cookies
door Cookies Mar 3, 2017 om 03:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nergens staat dat je het product anoniem kunt gebruiken. De kaart is niet persoonsgebonden, that's all. Zie ook mijn reactie van 2/3 9.54 uur.

jo
door jorisw Mar 3, 2017 om 11:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dus? Dan is een OV kaart aan mijn bankrekening gekoppeld. Hoe bedreigt dat mijn privacy? Wie zegt dat ik die reizen heb gemaakt die worden geregistreerd? En wat kan je met die informatie?

diumenge
door diumenge - Mar 3, 2017 om 10:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Grappig je bent bang je vermeende anonimiteit op te geven en vervolgens schrijf je dat ze je bankrekening al zouden moeten kennen omdat je alleen via de pinpas hebt opgeladen.

AWYeah28
door AWYeah28 - Mar 3, 2017 om 11:16
355 Antwoorden / Vragen

Beste,

Privacy is de afgelopen decennia een vloeibaar begrip gebleken. Anonimiteit is een illusie, dat hebt u inmiddels gemerkt. We hebben in Europa een langdurige vrede, waardoor men langzaam aan het vergeten is dat er ooit een bezetter was. Die zou glimlachend in zijn handen hebben gewreven bij de infrastructuur van digitale informatie die wij voor onszelf hebben aangelegd. In dit land van snelrecht zonder rechters wordt al snel iedereen een verdachte. Staat u er ooit bij stil of hetgeen u op sociale media of in fora plaatst wel overeen komt met het gedachtengoed van een ieder die ooit dit land zou kunnen regeren?

Van de website ikhebniksteverbergen.nl:

Waar ligt de grens?

In de afgelopen 20 jaar zijn heel wat maatregelen doorgevoerd die een negatieve invloed hebben op de privacy, wat iedereen klaarblijkelijk prima vindt. Echter, als 20 jaar geleden iemand naar je toe zou komen en zeggen: "vanaf morgen gaan we vastleggen wanneer en waarheen je met het openbaar vervoer of de auto reist, bijhouden wat je koopt bij welke winkel, je met camera's volgen als je in grote steden loopt, vastleggen wanneer en met wie je communiceert, je medische gegevens in een grote database plaatsen waarbij je geen zicht hebt wie deze gegevens opvraagt en leest, een zo compleet mogelijk profiel van je kind aanleggen, wil de overheid je vingerafdrukken voor in het paspoort, mag de politie je zonder enige verdenking op bepaalde openbare plekken fouilleren, bouwen vele commerciële bedrijven profielen van iedereen op over persoonlijke voorkeuren en draagt iedereen een apparaatje bij zich waarmee iemands doen en laten gevolgd kan worden", dan zou dat waarschijnlijk op bijna iedereen zeer beangstigend overkomen. Grote kans dat dit hele land op z'n kop zou staan. Echter, nu het zo geleidelijk gebeurt hoor je bijna niemand klagen.

jo
door jorisw Mar 3, 2017 om 11:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de oude Grieken was alleen poepen iets wat je de anonimiteit deed. De rest deed je juist allemaal in de publieke ruimte omdat hun gedachtengang was dat alles wat niet zichtbaar was, niet relevant voor je bestaan was. Als je naar de huidige discussie over privacy kijkt, vinden heel veel mensen zichzelf kennelijk heel belangrijk, terwijl werkelijk niemand is geinteresseerd in wat de meeste invididuen doen. Misschien dan 0,01% van de mensen interessant genoeg zijn, maar de rest van de mensen gaan gewoon op in de "big data".

AWYeah28
door AWYeah28 Mar 3, 2017 om 11:49
355 Antwoorden / Vragen

Dat ieder mens zichzelf belangrijk vindt is een logisch gevolg van onze evolutie, de drang om te overleven. Wat er ook automatisch in resulteert dat we anderen, die geen deel uitmaken van onze directe omgeving, onbelangrijk vinden. Macht is echter iets wat veel mensen nastreven en macht en privacy gaan niet goed samen. Niet voor niets werd er in de oude tijden door 'rebellen' vaak stiekem vergaderd in grotten of ondergronds. Helaas zijn er daar niet zoveel van in NL (zowel de grotten als de rebellen). ;-))

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2017 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw. Maar bijvoorbeeld de Romeinen poepten ook nog gezamenlijk. Gezellig in de rondte, konden ze meteen "praatje pot" houden. :-)

diumenge
door diumenge Mar 3, 2017 om 12:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Leuk om eens te lezen in dit kader: "Je hebt wél iets te verbergen" van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis (beide van De Correspondent).

AWYeah28
door AWYeah28 Mar 3, 2017 om 13:01
355 Antwoorden / Vragen

@Diumenge: Ziet er interessant uit, meteen gereserveerd bij de bieb.

ma
door manwijf Mar 3, 2017 om 13:52
574 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een van de bedrijven waar ik gewerkt heb, kwam regelmatig pers over de vloer en niet alleen de schrijvende. De in beeld komende collega's werden altijd om toestemming gevraagd. Ook als ze foto's maakten, deden ze dat nooit ongevraagd. En er waren echt nog mensen, die dat ook helemaal niet wilden. Ondanks dat ik er geen bezwaar tegen had, vond ik het altijd wel chic dat het gevraagd werd. Hoef je nu niet meer mee aan te komen. Tegenwoordig vinden ze zichzelf zo belangrijk, dat het bijna een belediging zou zijn iemand over te slaan bij het fotograferen.

In dat kader ken ik nog wel een leuke. Pa gaat naar de Wallen en wordt zonder dat hij het merkt gefilmd bij het maken van een documentaire over diezelfde Wallen. Afijn, maanden later hele familie zit voor de buis en beland bewust of onbewust in die documentaire. En ja hoor, daar schuift Pa in eens door het beeld. Meer zie je niet, maar reken maar dat die wat uit te leggen had. Nee, laten we vooral geen toestemming vragen...

AWYeah28
door AWYeah28 Mar 3, 2017 om 23:43
355 Antwoorden / Vragen

Pa op de Wallen bevindt zich in de openbare ruimte waar geen verwachting van privacy bestaat. Binnen de muren van een bedrijf ligt dat anders en dient er toestemming te worden gevraagd en gegeven. Pa zou er goed aan hebben gedaan zijn capuchon op te doen, of een plaksnor. Of gewoon niet vreemd te gaan, natuurlijk. ;-)

frits
door frits - Mar 4, 2017 om 21:02
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik gebruik geen chipkaart want ik ga niet en nooit met de trein en onbetrouwbaar, onberekenbaar vervoermiddel. Je moet opstappen waar je niet bent en het brengt je waar je niet moet zijn !

di
door diemenees - Mar 12, 2017 om 21:11
196 Antwoorden / 15 Vragen

Ieder kan met anoniem cash geld opladen bij de automaten van NS, de RET en GVB-metro in Rotter/AMsterdam. Maar enkel met ronde bedragen.
ALS je vooruit kan plannen en wat brains hebt, dan plan je zo dat je een lange BUS (of tram, maar die zijn nooit zo heel lang) reis maakt als laatste startend met heel laag beginsaldo, zo dat je in het rood eindigt (de allerlangste busreis met min.saldo van 0 in Nl kost meer als 14 eur-maar er zijn enkele expressslijnen die 5 of 10 eur min.saldo willen). Dan heb je tenminste nog wat genoegdoening van die 7,50 die die kaart kost. Met de trein gaat dat helaas niet, want je hebt dan minimaal 16 eur beginsaldo nodig-daarvoor kan je beter een dagkaart NS bij de AH kopen.
De 1 eur kosten wordt NIET berekend als je na afloopdatum via OV-chip-en dus met opgave van die zo verafgode anonimiteit eventueel restsaldo terugvraagt.
Plan B: vlak voor afloop koop je alvast een nw kaart-anon, je gaat naar een bemensd NS-station (al maar aannemend dat je vlakbij woont en die moeite wil doen) en vraagt hun het saldo van de oude naar de nieuwe kaart over te zetten-dat moet gratis.
En al die verafgoders van die veronderstelde anonimiteit: weten jullie dan nou echt nog niet dat julie nog meer verafgode mobiele telefoon-laat staan die nieuwste IFone of samsung die ieder wel wil hebben- nog veel nauwkeuriger is in het aan hogerhand doorgeven van je reizen en lokatie op het moment zelf? Met die Chipkrt gebeurt dat pas in de nacht erna. Gevallen dat politie oid via juist OV-chip mensen naspeurde zijn er vrijwel niet meer-daarom dus!

ma
door marian1975 - Mar 30, 2017 om 11:58
3 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb mijn annonieme kaart wel gekoppeld aan de website van OV chipkaart- ik ben helaas mijn kaart verloren
en ik krijg geen geld terug terwijl ik duidelijk kan aangeven dat de kaart van mij is! weg 30 euro!

Beetje raar dat ze jou om je gegevens vragen ...terwijl dat dus niet in het belang is....aangezien ik
mijn gegevens heb gekoppeld en ook niks krijg.

iemand anders gebruikt nu mijn kaart het enige wat ik kan doen is de kaart blokkeren...maar zowiezo ben ik mijn geld kwijt!!
ik snap annoniem is annoniem....maar kwijtgeraakte of gestolen kaarten horen als dat mogelijk is gewoon terug te gaan naar
de rechtmatige eigenaar!!

fa
door familyman Mar 30, 2017 om 11:59
888 Antwoorden / 1 Vragen

Niet handig om bij een ouder topic "in te breken" als u hetzelfde onderwerp zelf plaatst.

marita5
door marita5 Mar 30, 2017 om 12:22
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@marian1975 , een anonieme kaart kun je niet blokkeren .