ik wist niet dat er een soort snelheidsbegrenzer zit op de normale elektrische fietsen. Boven de 25 km per uur stopt de ondersteuning. Tijdens een proefrit op eentje met een Bosch motor ging de fiets boven de 25 zelfs zwaarder trappen zodat ik amper de 30 km haalde. Ik hoef geen illegale sjeesfiets die 50 per uur kan, maar iets meer km's zou fijn zijn : ) Is het in te stellen zo'n elektrische motor ondersteuning geeft tot pakweg 29/30 km per uur ipv max 25?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Ja hoor gewoon harder trappen en anders een bromscooter kopen. Dat die zwaarder gaat trappen klopt helemaal, de ondersteuning wordt immers uitgeschakeld.
door Grunnen.Feb 9, 2018 om 15:09
509 Antwoorden / Vragen
Een e-bike is niet begrenst .Je kunt zonder probleem met 60km pu van de Vaalserberg afrijden. De trapondersteuning stopt bij ca 25 km pu ,dus trap je dan op eigen kracht.
pe
door pebkFeb 9, 2018 om 15:24
579 Antwoorden / 0 Vragen
door neodutchioFeb 8, 2018 om 12:42
5129 Antwoorden / 12 Vragen
In alle baustelle’s mag je toch maar 60 of 80. Tegen de tijd dat ik weer een beetje op snelheid ben rij ik zo weer een baustelle in.
jo
door joriswFeb 9, 2018 om 10:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen
Waar kan je in Duitsland nog zo hard rijden? Of ze zijn aan de weg bezig, of je rijdt langs een dorp waar de max. snelheid 100 km/u is, of er is een maximum snelheid van 130 km/u. En die kleine stukjes die dan nog overblijven zijn te kort om meer dan 250 km/uur te rijden.
U heeft het niet over een 'elektrische'fiets, maar over een fiets met "trapondersteuning". Voor een fiets met trapondersteuning is dit wettelijk zo vastgelegd en daarmee blijft het een "gewone" fiets. En met een gangetje van zo'n 25 -26 km/h kun je, als je onverhoopt onderuitgaat, ook al aardig slecht terecht komen.
Is het in te stellen zo'n elektrische motor ondersteuning geeft tot pakweg 29/30 km per uur ipv max 25? Nee. Die 25 km is wettelijk vastgesteld. Wil je harder, dan zul je zélf moeten trappen.
Buiten dat het formeel niet mag, is bij een gewijzigde motorinstelling de typegoedkeuring niet meer geldig met alle mogelijke gevolgen van dien.
En wat dacht u van de verzekering? Bij een hogere snelheid dan die (maximaal toegestane) 25 km/u wordt die 'fiets' aangemerkt als een (soort van) bromfiets, waarbij u dus verplicht bent minimaal een WA-verzekering af te sluiten ingevolge de WAM.
Sta daar ook even bij stil. En de problemen kunnen zich voor gaan doen bij een (eventuele) aanrijding of bij een controle. En het onverzekert rondrijden met zo'n opgevoerde e-bike kan u dus zomaar € 360,-- gaan kosten, nog los van het feit dat deze dan weer terug afgesteld moet worden en een daarbij behorende verplichte keuring. En dan nog een verplichte helm, zoniet dan komt die bekeuring er ook nog eens bij.
door Grunnen.Feb 8, 2018 om 19:04
509 Antwoorden / Vragen
Allemaal leuk beacht ,maar dit meldt de overheid op zijn website. Een elektrische fiets heeft een aantal kenmerken. Er is voor (race)fietsen en e-bike geen maiximumsnelheid vastgesteld.
"De fiets heeft trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.
U moet meetrappen om vooruit te komen.
De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt."
Als je landgoed maar groot genoeg is, de paden breed en de bochten ruim genoeg zijn, dan kun je ongehinderd sjééééé'sen zoveel als je maar wil, maar blijf wel weg van de openbare weg, want daar is het gebruik van deze rotzooi gelukkig VERBODEN.
door CookiesFeb 8, 2018 om 13:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Ik had het over een racefiets. Zo één waar je zelf al het werk nog op moet verrichten.
me
door mein33Feb 8, 2018 om 14:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen
Dit is wel een echte racefiets en 45km/h is geen enkel probleem.
"Werk" ? Dat woord komt in mijn persoonlijke woordenboek niet voor en ik heb ook geen idee wat ermee wordt bedoeld. In 'Wikipedia' zag ik er een omschrijving van die mij niet zo aanspreekt. ;-))
Een e-Bike is een motorvoertuig. Wettelijk mag de trapondersteuning niet harder dan 25 km per uur. Zolang dit zo is, is er bij schade die je aan anderen veroorzaakt dekking op je particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Die dekking is er ook als je harder gaat omdat je gewoon hard trapt. Als je harder gaat door aanpassingen aan de fiets heb je géén verzekeringsdekking. Schade aan anderen moet je dan zelf betalen (en dat kan oplopen!).
Wil je harder, dan moet je een speedpedelec kopen. Ook een soort van elektrische fiets maar dan tot 45 km per uur. Je hebt dan wel 2 extra verplichtingen: helm dragen en bromfietsverzekering afsluiten.
ik rij al op een hybride sportfiets, meestal gemiddeld zo'n 23 km per uur (zonder ondersteuning).... Voor langere tochten lijkt mij een e-bike wel wat, met een ondersteuning tot circa 29 a 30 km/h max. Een speedpedelec gaat mij te hard, vandaar de vraag of een bestaande e-bike iets bijgesteld kan worden zodat je harder kan dan 25, dat rij ik nu al regelmatig zonder aandrijving.... Dank voor de antwoorden tot nu toe, het nodige bijgeleerd.
Zowel bij mijn Sparta Ion als mij.Stella Vicenza is de maximum ondersteunings snelheid in te stellen in de Service Mode. Bij Stella is de snelheid tussen 12 en 40 km/h Maar zoals er al gesteld is, het mag niet sneller dan 25 km/h (wel langzamer)
Een speedpedelec gaat mij te hard, vandaar de vraag of een bestaande e-bike iets bijgesteld kan worden zodat je harder kan
Dat is geen reden om er niet een te kopen. Mijn vervoermiddelen, m.u.v. mijn fiets met trapondersteuning, kunnen allemaal veel en veel harder dan wettelijk is toegestaan in Nederland. Echter met mijn rechtervoetje bepaal ik nog altijd zelf hoe hard er gereden wordt en of dat dan nog wel of niet verantwoord is. Met een speedpedelec bepaal je ook altijd nog zelf hoe hard hardgenoeg is als berijder en daar verandert de max. haalbare snelheid van het vehicle niets aan.
Een fiets met elektische trap ondersteuning is voor de wet nog steeds een fiets en is niet kentekenplichtig. Het is wel zo dat u niet harder mag rijden dan 25 km per uur maar over de snelheid die een fiets met elektrische trap ondersteuning kan en mag halen is niets in de wet vast gelegd want het is en blijft een fiets. Of het verstandig is om de fiets sneller te laat gaan laat ik aan u want de fiets is is niet berekend op die snelheid.
Als je ziet hoeveel bejaarden nu al ongelukken krijgen door de snelheden die gehaald worden, dan wil je niet dat het nog hoger wordt. 25km/u is al behoorlijk snel voor mensen die voor de e-bike waarschijnlijk geeneens 20km/u fietsten.
door aurora1Feb 9, 2018 om 15:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen
En heeft u de niet-bejaarden al eens geteld-, bekeken en gezien die ongelukken veroorzaken? Hoe jong bent u met altijd maar commentaar over "bejaarden"? Volgens de statistieken worden de meeste ongelukken door jongere mensen veroorzaakt ( die anderen de kist of de rolstoel in rijden). Wat weet u er nu van hoe snel mensen fietsten vóór de e-bike?
me
door mein33Feb 9, 2018 om 18:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen
@aurora1,
Ik denk dat @jorisw nog nooit gefietst heeft anders had hij van een dergelijk minimaal snelheidsverschil geen (vragend) probleem gemaakt. Overigens waarschuw ik mensen die een bloedhekel aan ouderen hebben ervoor te zorgen dat ze t.z.t. niet automatisch in de categorie ouderen/bejaarden o.i.d worden gerangschikt, maar om ruim tevoren daar een passende maatregel tegen te nemen. :-((
door CookiesFeb 9, 2018 om 18:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Mein, je moet niet overdrijven, ik lees nergens dat @jorisw een hekel aan bejaarden heeft. De realiteit is nu eenmaal wel dat als een 70 plusser valt, dat vaker groter letsel geeft dan bij een jonger persoon. En daar dan nog bij opgeteld de lichamelijke problemen die een gemiddelde (dus NIET allemaal) 70 plusser al heeft, zal dat ook grotere gevolgen hebben. Er zijn veel 70/75 plussers die alleen voor revalidatie naar het verpleeghuis gingen, maar er nooit meer uit gekomen zijn.
me
door mein33Feb 10, 2018 om 10:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen
Mein, je moet niet overdrijven, ik lees nergens dat @jorisw een hekel aan bejaarden heeft.
@carola.83,
Overigens waarschuw ik mensen die ...... ;-))
jo
door joriswFeb 10, 2018 om 10:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen
Even de vragen beantwoorden:
- Ik heb het niet over ongelukken veroorzaken maar ongelukken krijgen met e-bikes en de cijfers tonen aan dat bejaarden meer dan gemiddeld ongelukken hebben door de hoge snelheid
- Ik ben 52, bijna 53.
- Kijk hoe snel mensen op een gewone fiets fietsen en je weet hoe veel sneller ze nu rijden.
- Ik fiets zelf zo'n 150 km per week op een hybridefiets waar ik flink moet doortrappen om gemiddeld 23 km/uur te halen en wordt regelmatig door bejaarden ingehaald. En doordat ik regelmatig fiets zie ik ook de gevaren van e-bikes op de fietspaden. Door het snelheidsverschil. Bovendien is het algemeen bekend dat snelheidsverschillen (en 17 of 25km/u is een levensgroot verschil op een druk fietspad) zorgen voor gevaarlijke situaties. Ook op snelwegen zijn dat vaak de oorzaken van ongevallen.
En zoals Carola ook zegt, ik heb helemaal geen hekel aan bejaarden. Ja, ik heb wel eens kritiek op bejaarden maar alleen als ze klagen over hoe zielig ze wel niet zijn terwijl de jongere generatie (nog veel jonger dan ik zelf ben, zeg de 40-minners) veel grotere problemen heeft en krijgt.
me
door mein33Feb 10, 2018 om 10:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen
@jorisw,
Volgens uw normering val ik zeer ruim in de categorie "bejaarden" (ben al bijna een 'stokoudje') en trap meer km. per week weg op m'n fiets met trapondersteuning dan u op uw hybridefiets. Rij gemiddeld zo'n 20/22 km/h zodat ik rustig en ontspannen van de omgeving kan genieten en dan zou ik dus eerder door u worden ingehaald (al hijgend en puffend) i.p.v. dat ik u zou inhalen. ;-)) Maar ik herken uw verhaal en ben het ook met het overgrote deel daarvan met u eens.
Een nogale asociale vraag! De Wetgever heeft de max. snelheid voor die dingen niet voor niets op 25 km/h gesteld. Als u sneller wil , koop dan de speed-bike, dan kan/mag je 45! Wel met helm en kentekenplaat!
Er is 1 ding wat u blijkbaar ontgaat, naast de trapondersteuning heeft u ook nog de beschikking over een aantal versnellingen. Als u die eens zodanig instelt dat u boven de 25 km minder zwaar hoeft te trappen komt u ook al een heel eind in de richting van de 30 km. Houdt wel ff rekening met de remweg, want dat is er de oorzaak van dat de sjesende, en haast hebbende, oudjes vaak onderuit gaan.
door mein33Feb 11, 2018 om 12:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen
ls u die eens zodanig instelt dat u boven de 25 km minder zwaar hoeft te trappen komt u ook al een heel eind in de richting van de 30 km.
Uit mijn ervaring, met mij Sparta Ion Gls, blijkt dat zodra de ondersteuning wegvalt (op de sn.meter van mijn fiest is dat bij 28 km/h) de electromotor gaat tegenwerken en daarmee wordt het sneller willen rijden er niet prettiger en makkelijker op. Overigens om de 25 km/h te kunnen halen rij je sowieso al in de hoogste versnelling.
door gerberaFeb 11, 2018 om 15:53
7348 Antwoorden / 14 Vragen
Overigens om de 25 km/h te kunnen halen rij je sowieso al in de hoogste versnelling.
Is dat zo? mijn Sparta voorwielmotor werkt niet tegen, ondersteuning stand 4 (van 6) versnelling stand 6 (van 8) kom ik makkelijk aan de 25 km/u
me
door mein33Feb 11, 2018 om 18:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen
Zal mogelijk in het type verschil en aan de leeftijd van de fiets liggen, mijn trouwe achterwiel ondersteunend "trapmaatje" is inmiddels aan z'n achtste jaar begonnen.
Het zou goed zijn in ieder geval als de snelheid op fietspaden goed in de gaten gehouden wordt. Ik fiets elke dag en het is er met al die e-bikes en andere snelle jongens niet veiliger op geworden. Ik fiets echt wel een lekker tempo, maar wordt voortdurend met een bloedgang voorbij gescheurd. Omdat je fietsers niet aan hoort komen is het behoorlijk schrikken als ze opeens rakelings voorbijsuizen. Een belletje zou al lekker zijn, maar daar wordt nooit aangedacht.
Ze gaan zeker zo hard als wielrenners die vaak in groepjes opereren. Zeker met mooi weer, ben je je leven haast niet meer zeker op zo'n fietspad. Het zal ongetwijfeld per regio verschillen, maar ik kan u melden dat het hier in de randstad behoorlijk uit de hand aan het lopen is. Van mij mogen al die snelheidsmonsters van het fietspad af, maar goed, het aantal fietsers, die zelf nog trapt loopt terug, dus die kans is nihil. Van de andere kant, als ze willen dat we nog een beetje bewegen is het stimuleren van allerlei gemotoriseerde voertuigen niet de juiste weg.
door gerberaFeb 11, 2018 om 15:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen
Omdat je fietsers niet aan hoort komen is het behoorlijk schrikken als ze opeens rakelings voorbijsuizen
Wat dacht u van een spiegeltje als u zo schrikkerig bent;-))
me
door mein33Feb 11, 2018 om 18:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen
@manwijf,
Spiegeltje, spiegeltje aan het stuur en je ziet alle achteropkomende ellende al van verre naderen, waardoor je er ruimschoots tevoren op kan anticiperen ;-)) En nee, een spiegeltje is niet alleen maar voor de gevorderden in leeftijd en niets om je voor te hoeven schamen.
ma
door manwijfFeb 12, 2018 om 09:14
574 Antwoorden / 1 Vragen
Dat is tweemaal... Waarom zou een gewone fietser zich moeten aanpassen eigenlijk? Al die wankele en traag reagerende overjarige fietsers, die alleen nog vooruit komen dmv een motor en die luie e-bikers hebben het er niet veiliger op gemaakt. Afijn, de cijfers wijzen het uit.
Natuurlijk is dat tweemaal, één spiegeltje voor aan de rechterkant en één spiegeltje voor aan de linkerkant, zo kan je je als "gewone" fietser heel eenvoudig aanpassen aan de veranderende omstandigheden op de weg en met name op het fiespad. ;-))
Maar die traag rijdende en onoplettende 'jongere' fietsers die maar aan rotzooien op hun gewone fietsje in het verkeer, die willen zich natuurlijk helemaal niet aanpassen en waarom zouden ze ook. Alleen die aanmodderende jongere die zich nu nog al zwabberend, zwetend en zuchtend op hun 'gewone' fietsje voorbeweging zullen zich, veel sneller dan ze nu denken, ook vertonen op een fiets met trapondersteuning of een nog snellere uitvoering, omdat dit bij nader inzien toch wel een heel erg prettige vorm van voortbewegen is.
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan. Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel. Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht. Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus. Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.
...
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer