an
door anitaverhoeven64 Jun 19, 2017 om 09:11
Auto & vervoer

Mijn camper wordt niet op tijd geleverd. wat kan ik hier aan doen?

Ik heb vorig jaar juli een campervan besteld bij Tonke campers. Die zou in juni 2017 geleverd worden. Op 30 mei kreeg ik een mail dat de camper niet op tijd geleverd kan worden omdat het bedrijf dat het dak leverd het dak niet op tijd kan leveren. Nu heb ik zojuist met dat bedrijf in Duitsland gebeld en mij als klant voorgedaan en ze zeggen dat de lever tijd 11-12 weken is. Ik heb in juli al een aanbetaling van € 30.000 gedaan aan Tonke en in December nog eens € 26.000. Er zijn al een aantal vervelende dingen tussen Tonke en mij gebeurd inmiddels en mijn vertrouwen in het bedrijf is gezakt naar 0. Ik heb om compensatie gevraagd omdat ik vanaf 7 juli een vakantie heb gepland met de camper maar die kunnen/willen ze niet bieden. Wat kan ik hier aan doen?

Met vriendelijke groet,

Anita Verhoeven

3165 3 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jun 19, 2017 om 09:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

a - u kunt de leveringsvoorwaarden bestuderen en daaruit het antwoord afleiden

b - gebruik maken van een huur-camper (met coulance-afspraak)

Mogelijk had u bij de opdracht moeten bedingen dat er een boete staat op te late levering, maar ook dàn had u de camper niet op tijd gekregen, wèl goedkoper. De afwerking kan niet plaatsvinden door gebrek aan een toeleveronderdeel. Overmacht.

alfatrion
door alfatrion - Jun 19, 2017 om 10:10
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet eerst een ingebrekestelling versturen, voordat je recht hebt op een schadevergoeding. In een ingebrekestelling geeft het je het bedrijf nog een redelijke termijn om de caravan te leveren. Het gaat om een lange levertijd (11 maanden), dus lijkt het mij onredelijk om te verwachten dat dit binnen 2 weken geregeld is. Dit is overigens geen overmacht.

hansje klein
door hansje klein Jun 19, 2017 om 10:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dit wordt voor de camperbouwer naar duits recht afgewikkeld, volgens de duitse voorwaarden. Standaard worden dit soort conflikten 'geschikt'. Het betreft een product op maat, dat nergens ander te bestellen is. Wie op een terugtreden van de opdracht aanstuurt, schiet uiteindelijk zichzelf in de voet.

pino123
door pino123 Jun 19, 2017 om 10:33
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is niet waar, aangezien de camper in Nederland is besteld. Je hebt te maken met een Nederlandse leverancier en geen Duitse. Hoe de leverancier dat verder regelt is niet aan TS

hansje klein
door hansje klein Jun 19, 2017 om 10:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De camperbouwer staat met de rug tegen de muur omdat onderdelen niet tijdig geleverd worden ... en daar verandert TS ook niets aan met dreigen. Terugtreden levert uiteindelijk dus helemaal géén camper op!

alfatrion
door alfatrion Jun 19, 2017 om 12:46
1659 Antwoorden / 1 Vragen

In de algemene voorwaarden staat dat Nederlands recht van toepassing is. Nederlandsrecht verschilt niet zoveem met het Duiste recht op dit punt. Bovendien is dwingend Nederlandsrecht van toepassing op grond van verodering Rome-I. De verkoper moet een redelijke termijn krijgen om alsnog te leveren, daarna kan er ontbonden worden, ook kan compensatie geeist worden voor eventuele schade.

Dit is geen overmacht, maar als het dat wel zou zijn, dan zou de verkoper ontbinding nog steeds niet kunnen tegenhouden.

http://www.tonke.eu/images/uploads/Huisregels_en_huurvoorwaarden_Tonke.pdf

zoekster1
door zoekster1 - Jun 19, 2017 om 10:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een exacte afleverdatum heeft gekregen, dan zijn ze al direct in verzuim en hoeft u geen ingebrekestelling te sturen enn mag u de overeenkomst ontbinden. Als er geen exacte afleverdatum is gegeven, dan moet er wel een ingebrekestelling worden verstuurd.  Ik vind een levertijd van 11 maanden overigens belachelijk lang.

hansje klein
door hansje klein Jun 19, 2017 om 13:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De economie trekt weer aan ..

Op een setje standaard binnendeuren van een A-merk wacht je ook al 10 weken.
Ik denk, dat dit de nieuwe topics zullen gaan worden! "Levertijd niet realistisch"! Misschien op de order toelomstig een boete bedingen voor overschrijdingen? Dan krijg je tenminste als eerste geleverd.