to
door tomkommer Jul 26, 2013 om 12:23
Auto & vervoer

Milieusticker Duitsland

Hallo allen,

In Duitsland heb je in veel stadscentra een milieusticker nodig, een zogenaamde 'Umweltplakette'.

Nu moet ik op korte termijn met een leenauto eenmalig naar zo'n stadscentrum. Ik verwacht dat die leenauto daar in de toekomst niet meer naar toe moet. Ik zou dan ook een milieusticker van 18 euro moeten kopen voor dat eenmalige bezoek.

Ik heb de volgende vragen:

- Kan ik onderweg in Duitsland een milieusticker kopen aangezien ik op de dag van vertrek pas het kenteken zie en dus niet eerder een sticker kan aanvragen? Zo ja, wie kent een adres op de snelweg Arnhem - Oberhausen en de A3 richting Frankfurt?

- Hoe groot is de kans op een boete en hoe hoog is de boete? Ik lees bedragen van 40-60 euro als je dan al een boete krijgt.

Dank voor jullie hulp!

282028 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 26, 2013 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Adressen waar u ze onderweg kunt kopen vind u hier. Daarbij is het kentekenbewijs nodig! Vooraf een afspraak maken is wellicht verstandig.

Boete schijnt 4 tientjes te zijn en kan ook worden uitgeschreven als de auto geparkeerd staat. En met een buitenlands kenteken trekt u zeker de aandacht...

ve
door verwijderd - Aug 2, 2013 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas geldt dat alle kentekens, ook de buitenlandse, een Umweltplaquette moeten hebben.
Frauderen levert waarschijnlijk niks op. Dus gewoon een sticker halen.
Bij de anwb betaal je 16,95 als lid zijnde, maar duurt de aanvraag enkele werkdagen.
Omdat u het kenteken nog niet weet is dit een lastige.
Er zijn in duitsland ook garages die ze afgeven, maar dan moeten die maar net open zijn en tijd hebben.
Anders zit er niks anders op dan de auto aan de rand van het centrum neerzetten en met ov verder.
Ik weet niet hoe dat ik frankfurt geregeld is, maar in dusseldorf is het perfect.
Er staat ruim van te voren op de snelweg al aangegeven tot hoever je kan rijden.
Daarna wordt je geleidt naar een p&r, waar bussen af en aan naar het centrum rijden.
Succes!

ve
door verwijderd - Aug 2, 2013 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bijna in iedere stad in Duitsland is er wel een Pitstop filiaal te vinden, hier kunt u met uw kentekenbewijs voor 5 euro de 'umweltplakette' krijgen, is binnen 5 minuten geregeld, dus een afspraak maken is niet nodig. Ik zou even op Google naar een filiaal op uw route kijken, die zitten meestal ook niet in het centrum van een stad.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2013 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon in Duitsland en kann zeggen dat u in elke Garage waar Auto s gerepareerd worden,een stikker te verkrijgen is..
En dat" tot15karakters" schrijft dat hij gerust fraude pleegt door valse stikkers te kopen,want( dat merken die duitsers niet )zo zegt hij of zij,en dat hij /zij zich van geen kwaad bewust is want tenslotte hoeven de duitsers in nederland ook niets te betalen.is ook een sprookje.
Als ik als Nederlander in Duitsland nedelandstalige TV programas will zien moet ik het heel duur betalen,een beetje goedkoper is het als je een adres in nederland als woonadres aangeeft.(fraude)
Maar in nederland kunnen jullie wel GRATIS alle duitstalige TV programmas zien.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2013 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

In Duitsland bij elke garage die auto s repareerd, en waar ook een bord aan de voorzijde aanwezig is van T.U.V. daar kun je zo n sticker kopen kost vijf euro en het staat als het goed is op je kenteken aangegeven wat voor een je er krijgt rood, geel en of groen, met groen kun je in elke stad probleemloos komen en geel niet elke, maar dat staat altijd ruim vooraan aangegeven met welke sticker in die stad mag, dus let goed op, want boete is zeker en je krijg hem via de nederlandse politie thuis gestuurt

ve
door verwijderd - Aug 3, 2013 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon ook in DL.
Klopt inderdaad dat je bij elke Tüv garage gewoon in 3 minuten zo'n sticker geregeld hebt tegen 5 euro.
Sticker is ook geldig zolang je auto het nog doet, wordt gewoon tegen kostprijs (incl. controle kenteken) afgerekend.

Er zijn 4 mogelijkheden:
1. geen sticker (geen van de gebieden in)
2. rode sticker (alleen de rode gebieden in)
3. gele sticker (alleen de gele en rode gebieden in)
4. groene sticker (alle gebieden in).

Benzine-auto's vanaf 1987 krijgen vrijwel allemaal de groene sticker.
Het is ter voorkoming van de fijnstof afkomstig van diesels.
Diesels vanaf 2006 met een af-fabriek gemonteerd roetfilter krijgen vrijwel allemaal een groene sticker. Overige diesels vanaf 1998 zullen rood of geel krijgen. Een achteraf gemonteerd roetfilter is minder effectief, maar kan de auto 1 stapje hoger (bijv. rood naar geel) waarderen. Heb je een roetfilter dat achteraf is ge-installeerd, neem daar dan uitvoerig bewijs van mee. In DL worden dit soort wijzigingen namelijk op kenteken bijgeschreven, in NLD niet.

De Umwelt gebieden zijn vrijwel alleen maar de stadscentra m.u.v. Berlijn waar het ongeveer de hele stad is (groene sticker). Je kunt dus altijd even buiten het centrum parkeren en met het OV of een taxi verder reizen.

Je moet de sticker wel voeren, ook al heb je een Toyota Prius. Geen sticker is geen toegang en dus kans op een bekeuring.

En dan nog het positieve aan DL. Een 2L-diesel kost, ongeacht roetfilter, slechts 308 euro aan wegenbelasting per jaar. Dan kan een stickertje van 5 euri's er ook nog wel vanaf.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2013 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi tomkommer,

sinds kort verkopen ze bij VWE de milieusticker online. De prijs ligt hier op 12,50 en is dus lager dan jij aangeeft.

Voor jou nog relevanter: VWE en GWKtravelex werken samen waardoor je bij elk GWK kantoor een milieusticker kunt kopen en ophalen. Je kan dus op je vertrekdag het beste bij het GWK langs gaan. Succes!

ve
door verwijderd - Aug 14, 2013 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij GWK € 12,50 voor een groene sticker, ter plaatse op te halen. Moet lukken hoor.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2013 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een sticker gehaald bij het GWK. Dat scheelde redelijk wat pieken en ik kon hem meteen meenemen!

ve
door verwijderd - Jun 30, 2014 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op vrijdag 2 aug 2013, 09:21: Ik heb zelf in NL ergens een sticker gekocht voor maar €2,- maar die zijn dus vervalst... maar dat krijg je bij dit soort onzin.
Mijn auto is schoon maar dit is slechts een bewijs wat geld opleverde.
Geen enkele Duitser hoeft hier iets te betalen dus eigenlijk pure onzin.

Deze maatregel is net als de Autoweg stickers elders, het word tijd dat we massaal gaan frauderen want onze kentekens zijn dan moeilijker te controleren dan Duitsers zelf want dan halen we dit onderuit.
Voor de door mij betaalde €2,- zaten de Oostenrijkse en Zwitserse er ook gelijk bij dus zoveel kost het vervalsen en blijkbaar toch winstgevend...

Ze worden ook wel eens duurder aangeboden en doorverkocht maar ik weet als buitenlander toch niet wat echt en nep is, dus zal toch vrijuit gaan.
Alleen de prijs zou een aanwijzing kunnen zijn maar als de handelaren meer vragen is dat ook niet te bewijzen.

Er is dus fraude met stickers en als we die massaal gebruiken moeten zij maar bewijzen dat we geen echte hebben.
Na plakken is niets meer te zien, alleen het vel waar ze op zitten is duidelijk Nederlands maar na plakken is het niet meer zichtbaar.

Zo moeten we eigenlijk deze maatregel ontduiken!
Fraude mag niet maar voor een korte vakantie geld vragen is ook niet netjes...

ve
door verwijderd - Jul 1, 2014 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoogendoorn96 schreef op maandag 30 jun 2014, 23:35:
tot15karakters schreef op vrijdag 2 aug 2013, 09:21: Ik heb zelf in NL ergens een sticker gekocht voor maar €2,- maar die zijn dus vervalst... maar dat krijg je bij dit soort onzin.
Mijn auto is schoon maar dit is slechts een bewijs wat geld opleverde.
Geen enkele Duitser hoeft hier iets te betalen dus eigenlijk pure onzin.

Deze maatregel is net als de Autoweg stickers elders, het word tijd dat we massaal gaan frauderen want onze kentekens zijn dan moeilijker te controleren dan Duitsers zelf want dan halen we dit onderuit.
Voor de door mij betaalde €2,- zaten de Oostenrijkse en Zwitserse er ook gelijk bij dus zoveel kost het vervalsen en blijkbaar toch winstgevend...

Ze worden ook wel eens duurder aangeboden en doorverkocht maar ik weet als buitenlander toch niet wat echt en nep is, dus zal toch vrijuit gaan.
Alleen de prijs zou een aanwijzing kunnen zijn maar als de handelaren meer vragen is dat ook niet te bewijzen.

Er is dus fraude met stickers en als we die massaal gebruiken moeten zij maar bewijzen dat we geen echte hebben.
Na plakken is niets meer te zien, alleen het vel waar ze op zitten is duidelijk Nederlands maar na plakken is het niet meer zichtbaar.

Zo moeten we eigenlijk deze maatregel ontduiken!
Fraude mag niet maar voor een korte vakantie geld vragen is ook niet netjes...

Weer één die een ouwe koe uit de sloot viste en als mosterd na de maaltijd!

Deze topic dateerde van 26 juli 2013!

Het was maar éénmalig gebruik van de 'Umweltsticker'!

O ja, 'Ordnungsamt oder Stadtpolizei' controleert hierop.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2014 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

In Flensburg krijgt men een boete van € 80,00, zo las ik op Google. Staat nergens of dit landelijk is.
De goedkoopste leverancier van deze milieustickers weet u inmiddels: GWK. Verder Travelex en de VWE servicepunten. Ook kunt u terecht bij de winkels van de ANWB. De sticker kost voor leden 16,95, niet leden betalen een euro meer. Neem trouwens wel uw kentekenbewijs mee en mocht u een dieselmotor met een retrofit roetfilter hebben die achteraf is ingebouwd, moet u de rekening van het inbouwen meenemen. In Duitsland kunt u de sticker kopen bij benzinestations die een eigen werkplaats hebben. Donnerwetter, wat een gedoe!

ve
door verwijderd - Nov 13, 2014 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vorige week Umweltplakette gehaald bij een Tuv nord filiaal in Duitsland. Kosten voor een Duitse auto zijn idd 5,- euro.
Mijn auto is geregisteerrd in Nederland waardoor we meer moesten betalen. Ze moeten de autogegevens opvragen. De kosten voor een groene stikker komt dan uit op 14.70 euro.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2014 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag ook langs de tuv geweest, koste me 12,95. Je kan hem dus beter bestellen in de NL.