He
door Henk Molenaar May 17, 2021 om 17:12
Auto & vervoer

Misbruik leasemaatschappij boete clausule bij noodgedwongen beëindigen bedrijf

Door gezondheidsproblemen (kanker) was ik 2 jaar geleden gedwongen te stoppen met mijn bedrijf. Binnen 1 dag had ik van mijn autoleasemaatschappij (Arval) bericht dat ik mijn overeenkomst had verbroken en dat ik mijn auto moest inleveren. De boete die ik kreeg was enorm bijna € 5000,-   Geen enkel begrip voor mijn ernstige gezondheidsproblemen en het feit dat ik noodgewongen in de bijstand moest.  Er werd zelfs gedreigd dat men de auto als vermist of gestolen zou opgeven en er politie zou worden ingeschakeld!  Omdat ik altijd netjes had betaald bood ik aan om de nog de rest van het leasecontract de termijnen 1 jaar vooruit te betalen, was zelfs bereid 2 jaar vooruit de betalen tot einde overeenkomst zodat ik aan alle financiële verplichtingen bij voorbaat zou voldoen en de leasemaatschappij geen enkel risico liep. Nee dat kon ook niet.  Waarschijnlijk was de wagen al voor paar tientjes lager leasebedrag per maand al doorverhuurd en was mijn enorme boete pure winst.

Ondertussen zit het incassobureau achter mij aan en is de vordering opgelopen met nog eens € 1000 euro. Ik betaal dus nu een boet van het totale restbedrag van de leasetermijnen maar heb mijn auto al lang ingeleverd. Totale boete bijna € 6000,-   Dit bedrag had ik aangeboden om als leasetermijn vooruit te betalen want dan had ik tenminste nog een wagen om mee te rijden.

Deze leasemaatschappij maakt dus enorme misbruik van de boeteclausule bij stopzetten onderneming door ernstige gezondheidsproblemen. Als je dit doortrekt en ik was plotseling komen te overlijden dat had ik ook de overeenkomst verbroken en zou de lease boete bij mijn vrouw/weduwe komen innen. Mijn vraag: Moet de leasemaatschappij niet zorgen voor een minnelijke oplossing in dit soort zaken? Nu wordt de klant met een enorme boete opgezadeld en heeft Arval schrijt aan haar klanten die in problemen komen en duwt ze nog verder het financiele moeras in.

Dus waar beide partijen hun schade beperken? Nu gaat men vol voor de boete: Ik moet hartelijke lachen om de slogan van dit bedrijf “We care about cars, we care about you”

2073 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 17, 2021 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent, met uw volle verstand neem ik aan, als ondernemer een overeenkomst aangegaan. Dus de voorwaarden uit die overeenkomst moet u helaas nakomen.

Ik mag geen wedervraag stellen, maar toch deze vraag. Hoe wist die maatschappij na één dag dat u uw bedrijf gestopt had?

getty
door getty - May 17, 2021 om 17:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat stond er in de leaseovereenkomst over het voortijdig beëindigen,  die u destijds heeft getekend?

mahadma
door mahadma - May 17, 2021 om 17:31
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Ze hebben een hartSPIER ipv een hart als orgaan.

ne
door neodutchio - May 17, 2021 om 18:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Coulance zal niet in de overeenkomst staan. Coulance is ook geen verplichting of af te dwingen. Zakelijk recht is heel star en zonder emotie. U leaset een auto op naam van het bedrijf en dat bedrijf bestaat niet meer. Als er geen juridische bestuurder en leaser meer is, dan moet die auto terug naar de eigenaar. Echter blijft de eigenaar van het bedrijf persoonlijk verantwoordelijk voor alle kosten.
Wat er bij een mogelijk overlijden zou gebeuren is gissen, aangezien u weet wat er in uw overeenkomst staat.

De leasemaatschappij maakt geen misbruik, ze volgen de samen overeengekomen regels. Dat u daar achteraf niet blij mee bent wil niet zeggen dat de regels ineens niet meer gevolgd hoeven te worden.

rj
door rjw - May 17, 2021 om 19:03
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dit zijn dingen waar je als ondernemer op moet zijn voorbereid. Ik snap dat op het moment dat je ziek wordt je hoofd hier niet naar staat, maar juist daarom is het belangrijk om dit te regelen als je als ondernemer nog gezond bent. Veel mensen worden ondernemer en vergeten dat er dan niet zo veel is geregeld dan als je ergen in loondienst bent. Alles waar normaal je werkgever voor moet zorgen moet je als ondernemer zelf regelen. En eigenlijk moet je dat allemaal al regelen voordat je echt met je bedrijf begint.

aurora1
door aurora1 - May 18, 2021 om 02:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kunt u uw vraag beter op het ondernemersforum stellen:
https://www.higherlevel.nl/

Dit forum is voor consumentenvragen.

Maar hoe kan het dat die leasemaatschappij al de volgende dag op de hoogte was?
En wat staat in de voorwaarden van de leaseovereenkomst?
En, als ondernemer weet je toch hoe en wat als je met je bedrijf stopt om wat voor reden dan ook?
Nee, die leasemaatschappij valt niets te verwijten. Van misbruik is totaal geen sprake.

Waarom heeft u de auto niet direct ingeleverd? Of met goedvinden van het bedrijf het leasecontract niet laten overnemen?
Misschien kan de KvK u nog aan wat advies helpen?
Misschien wil dat bedrijf wel een regeling met u treffen dat u in termijnen betaalt? (En bedenk: met honing bereikt u meer dan met azijn....).