ed
door edddsel Sep 20, 2017 om 20:26
Auto & vervoer

Moet ik betalen voor prijsopgave voor onderhoudsbeurt fiets

Ik wilde mijn Gazelle van 1,5 jaar oud een beurt laten geven. Ik had een fietsenmaker uitgekozen die lekker dichtbij zat en goed bekend stond. Ik kwam de zaak binnen met de vraag wat kost zoiets. Nou allereerst kreeg ik een preek dat ik de fiets bij Fietsenwinkel.nl had gekocht en niet bij een dealer. Waarop ik dacht jij verkoopt toch ook Gazelle. Nou hij wist me direct te vertellen dat de tandwielen waren versleten en die wel 100 euro kostte. Hij liet het me zien en het klopte ook wel. Als ik de fiets bij hem had gekocht was dat niet gebeurd. (had iets met gebruik van kettingspray te maken, wat ik overigens keurig gebruikte). Ik gaf wel aan als de kosten te hoog zouden oplopen ik voor een nieuwe fiets zou gaan.

Ik moest de fiets achterlaten, hij wilde er nog even naar kijken, wat ik wel beetje vreemd vond, maar kreeg keurig een leenfiets.

Nou ik werd gebeld, 368 euro. Waarop ik antwoordde; ik haal de fiets wel weer op. OK dan moest ik wel 25 euro "onderzoekskosten" betalen. Ik dacht onderzoekskosten, je repareert toch wel vaker fietsen, dan weet je toch wel wat het ongeveer kost. (heeft die een röntgenfoto gemaakt of zo).
Bij de zaak heb ik aangegeven dat ik het er niet mee eens was en het erg vreemd vind om mij 25 euro te laten betalen voor een prijsopgave. Daar werd mij tevens nogmaals bevestigd voor 368 euro is die weer tiptop.

Kan zo'n fietsenzaak je zomaar 25 euro berekenen voor een prijsopgaaf?  Ik had de fiets ook niet achter moeten laten.

17105 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2017 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, u had de fiets niet moeten achterlaten. Maar u hebt een leenfiets gehad en die fietsenmaker heeft naar uw fiets moeten kijken. Hoewel een en ander van te voren gezegd had moeten worden en u dat ook had kunnen vragen, vind ik het niet onredelijk.

ed
door edddsel Sep 21, 2017 om 00:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Klopt had de fiets niet achter moeten laten, had er al een onderbuik gevoel bij dat ik gestraft ging worden dat ik mijn fiets via een webwinkel had gekocht

jo
door jorisw Sep 21, 2017 om 19:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo gestraft? Je probeert van 2 walletjes te eten: aan de ene kant heb je er geen moeite mee om vakmensen kapot te maken door voor de laagste prijs bij een dozenschuiver te kopen, maar als het nodig is moet hij wel klaar staan en voor niks voor jou werken.

Prima om bij een dozenschuiver te kopen, maar accepteer dan wel de keerzijde daarvan.

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2017 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw + 10

aurora1
door aurora1 Sep 21, 2017 om 23:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En daar doe ik nog eens + 10 bij.

ed
door edddsel Sep 22, 2017 om 14:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

@jorisw Jij komt zeker nooit bij de Action, mediamarkt, H&M, Ikea en doet je boodschappen bij de slager, bakker, groenteboer, kaasboer etc en komt nooit in de supermarkt. Ga nou niet roomser dan de paus doen. Als die fietsenmaker beetje klantvriendelijk had gereageerd had ik een fiets bij hem gekocht.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2017 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eddsel.

U blijft wel huilebalken hoor.

ed
door edddsel Sep 22, 2017 om 15:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 ik geef gewoon mn mening, zoals wel meer mensen hier dat doen. Ik scheld niemand uit of benoem mensen met scheldwoorden

ne
door neodutchio - Sep 20, 2017 om 20:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U werkt wel gratis? Als u de fiets had laten repareren of een nieuwe had gekocht, had u waarschijnlijk niets hoeven te betalen. Nu heeft de fietsenmaker tijd aan uw fiets besteed. Tijd is geld en dat zal gewoon betaald moeten worden.

Ge
door Genee Sep 20, 2017 om 21:06
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@ neodutchio
Gaat u ook voor elke offerte betalen?

ed
door edddsel Sep 20, 2017 om 21:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

@ neodutchio Ik maak inderdaad wel eens een prijsopgave voor mijn vak en dat is ook rekenen (kost tijd en zaken uitzoeken). En nee als men besluit niet met mij in zee te gaan gaan, dan krijgt men daar geen nota voor. Dat is toch vrije Economie, dat men de keuze heeft om voor de beste optie te gaan?

ne
door neodutchio Sep 20, 2017 om 21:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een consument die een bedrijf aan het werk zet kan daar gewoon een factuur voor krijgen. Zoals hier ook vaker te lezen is: een schadehersteller vraagt kosten voor het opstellen van een schaderapport. Een autogarage brengt kosten in rekening voor het onderzoeken van bv een storing.

In uw geval: een fietsenmaker heeft geen rontgen ogen. Om een prijs van een beurt te geven zal de fietsenmaker eerst moeten kijken naar de fiets. Hij heeft deze fiets niet verkocht, anders zou het een stuk makkelijker zijn. U stemt daarmee in en gaat op een leenfiets weg. Hoe zou een fietsenmaker overleven als iedereen daar komt om een fiets te laten onderzoeken en dan kosteloos weer wegloopt?

ed
door edddsel Sep 21, 2017 om 00:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio, ik lees t al iemand, uit het vakgebied. Ik heb meer aan antwoorden hoe dit juridisch in elkaar zit.

pino123
door pino123 Sep 21, 2017 om 16:39
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Daarbij is het wel prettig indien dit van te voren gemeld gaat worden. Een klant kan dan ja of nee zeggen, maar staat nu voor een voldongen feit.

jo
door jorisw Sep 21, 2017 om 19:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom moet de bal altijd eenzijdig bij de ondernemer worden neergelegd. Een consument kan toch zelf ook wel even vragen of er kosten zijn?

pino123
door pino123 Sep 22, 2017 om 08:40
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat het puur een zaak van de ondernemer is om zijn klanten goed te informeren: Bron: hier

Informatieplichten bij de verkoop in een winkel

Indien de overeenkomst in een winkel tot stand komt, dan moet de winkelier de volgende informatie aan de consument verstrekken, voor zover deze niet reeds duidelijk uit de context blijkt:

  • de kenmerken van het product of de dienst;
  • de identiteit van de winkelier, zoals handelsnaam en telefoonnummer;
  • de totale prijs van het product of dienst inclusief de btw en indien van toepassing de afleveringskosten;
  • indien van toepassing, de wijze van betaling, levering, nakoming, de (op)leveringstermijn en het beleid van de winkelier inzake klachtenbehandeling;
  • voor zover van toepassing, de commerciële garantie;
  • voor zover van toepassing, de looptijd van de overeenkomst en de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst;
  • voor zover van toepassing, de functionaliteit van digitale inhoud, met inbegrip van toepasselijke technische beveiligingsvoorzieningen;
  • voor zover van toepassing, de relevante interoperabiliteit van digitale inhoud met hardware en software waarvan de winkelier op de hoogte is, bijvoorbeeld of een grafische kaart voldoet om een bepaald computerspel te draaien.

Ge
door Genee - Sep 20, 2017 om 21:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat de fietsenmaker die onderzoekkosten vooraf had moeten melden.
U zult er nu wel geen nieuwe fiets gaan kopen denk ik.

ge
door george321 Sep 20, 2017 om 21:15
390 Antwoorden / 1 Vragen

Maar bij fietsenwinkel.nl ook niet meer.

ed
door edddsel Sep 20, 2017 om 21:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Toonder, nee had hij inderdaad niet gemeld.  Ik wist helemaal niet dat er allerlei onderzoek op mijn fiets werd losgeloten. Er moesten nieuwe tandwielen op, ketting en een lager worden vervangen. Als fietsenmaker weet je toch ongeveer wel wat dat kost. Voor mn gevoel was het achterhouden van mijn fiets een trucje om de prijs op te drijven.

Ge
door Genee Sep 20, 2017 om 21:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De fietsenmaker beslist toch niet wat u allemaal moet laten vernieuwen bij een beurt, vooral niet als dat zo'n €368 kost.
U had moeten zeggen stel de remmen en ketting bij en een beetje olie hier en daar dan ben ik tevreden.

ne
door neodutchio Sep 20, 2017 om 21:40
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk weet een fietsenmaker globaal wel wat iets kost, maar hoe kan hij tot een berekening komen als hij niet weet wat er vervangen moet worden? Een beurt is vaak een vaste prijs, maar overige reparaties moeten gewoon apart betaald worden. En om te weten wat er gerepareerd moet worden... inderdaad, moet de fiets bekeken worden.

ed
door edddsel Sep 21, 2017 om 00:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio U bent fietsenmaker?

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2017 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eddsel.

Nee, @Neidutchio is vast geen fietsenmaker, maar hij heeft gezond verstand.

jo
door jorisw Sep 21, 2017 om 19:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@eddsel: als ik jou vraag wat een klus bij jouw op het werk kost, dan noem jij meteen een bedrag zonder even te kijken wat er precies gedaan moet worden?

ne
door neodutchio Sep 22, 2017 om 09:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Edddsel en Tijger, u heeft beiden gelijk. Naast mijn gezonde verstand heb ik Jaren geleden als fietsenmaker gewerkt. In de winkel achter de balie hadden we overigens een bord hangen met de meest voorkomende reparaties en kosten. En ja, ook daar stond netjes onderzoekskosten bij. Niet dat wij dat vaak factureerde, voor vaste klanten of eigen verkochte fietsen deden wij dat niet, maar nieuwe klanten, of in soortgelijke gevallen als hierboven staat deze wij dat wel.

ge
door george321 - Sep 20, 2017 om 21:18
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als u de fiets bij de rijwielhersteller had gekocht was u iets duurder uitgeweest tov de internet winkel. Maar qua service/onderhoud was als u bij de rijwielhersteller had gekocht u waarschijnlijk wel voordeliger uitgeweest.

Elck voordeel hep z'n nadeel.

simon55
door simon55 Sep 20, 2017 om 21:27
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Eck voordeel heppe wel boel nadelen

ed
door edddsel Sep 21, 2017 om 00:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

@george321 heb altijd fietsen gekocht bij dealers, nooit internet. Kon net zo goed de volle pond voor beurten betalen hoor ;). Maar goed dat was de vraagstelling niet. Ik ben regelmatig consument en heb nog nooit hoeven betalen voor een vraag, "wat kost het om......." Bijvoorbeeld om mijn huis te laten schilderen, makelaar, uitzoeken van een keuken.

holstein
door holstein - Sep 21, 2017 om 00:11
922 Antwoorden / 16 Vragen

Die 25 euro kom je volgens mij niet onderuit, want jij gaat er blindeligs vanuit dat het gratis is, maar dat soort kosten kun je ook hebben bij electronica of andere apparatuur dat je laat onderzoeken, niks voor niks.
Wat die 368 euro betreft wil hij je natuurlijk gewoon laten bloeden, hij neemt je te grazen omdat hij je geen fiets heeft verkocht, die ga ik eens lekker pakken heeft hij vast gedacht, de sukkel.

ed
door edddsel Sep 21, 2017 om 00:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

@holstein, ja ik voelde me wel een sukkel haha. Maar goed ik blijf er bij ik heb gevraagd wat kost een beurt, een lager plaatsen en tandwielen vervangen. Ik heb helemaal niet gevraagd om die hele fiets te laten reviseren/onderzoeken. Lijkt me ook beetje onzin voor een fiets van 1,5 jaar oud. Najah ik wordt iig nooit geen klant meer bij hem, mocht het toch een nieuwe worden.

En ja ik ging er wel van uit dat het gratis was. Ik maak ook wel eens een prijsopgaaf voor mijn werk. Als ik dat in rekening zou gaan brenegn, houd ik geen klanten meer over.

aurora1
door aurora1 Sep 21, 2017 om 23:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw opdracht was duidelijk en u schijnt te denken dat zo'n fietsenmaker röntgen ogen heeft en daarmee in één oogopslag kan zien wat er aan die fiets gedaan moet worden. Uw verhaal verandert ook steeds. U denkt dat zijn werk niets kost (lees: u wilt niets betalen) én dat het gebruiken van een leenfiets niets hoeft te kosten (lees:u wilt niets betalen).
Wees een vent en betaal die 25 euro en houd op erover te zeuren en proberen daar onderuit te komen.
Als u juridisch advies wilt kunt u maar beter naar een officieel kantoor gaan, maar ja, dat kost geld. Zelfs om even te luisteren.

ne
door neodutchio - Sep 21, 2017 om 08:22
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Maar goed ik blijf er bij ik heb gevraagd wat kost een beurt, een lager plaatsen en tandwielen vervangen.
Ik moest de fiets achterlaten, hij wilde er nog even naar kijken. Ik wist helemaal niet dat er allerlei onderzoek op mijn fiets werd losgelaten.

U veranderd uw verhaal. De fietsenmaker vertelde u toch dat de tandwielen versleten waren? U laat het nu overkomen dat u de vraag stelde bij de fietsenmaker, maar een goede fietsenmaker kennende zal dit niet het hele verhaal zijn.

U wilt een beurt uit laten voeren en wil weten wat het kost. De fietsenmaker kijkt even globaal en vindt direct al een paar punten die niet goed zijn. Natuurlijk kan hij daarop een prijs geven, maar een fiets zal nooit half nagekeken worden. Is het niet zo dat de fietsenmaker aangaf dat hij de fiets even verder wilde bekijken om te zien of er nog meer problemen zijn? Dat u om die reden een leenfiets mee kreeg zodat de fiets in de werkplaats nagekeken kon worden om zo tot een goede conclusie te komen? U gaat hiermee akkoord aangezien u met de leenfiets weg gaat.

Als ik mijn auto naar de garage breng voor een beurt krijg ik ook een prijs te horen. Echter komen er tijdens de beurt altijd zaken naar boven toe. Op een afstand kan een monteur niet zien of de bougies nog goed zijn en of de vloeistoffen van goede kwaliteit zijn. Als ik na het onderzoek aangeef dat ik niets wil laten uitvoeren ben ik gewoon het werkplaatstarief verschuldigd.
En zo zit het ook met uw fiets. Of had de fietsenmaker u moeten zeggen dat de tandwielen €100 zouden kosten en u achteraf met nog steeds een slechte fiets moeten wegsturen? Of had de fietsenmaker u tijdens de beurt steeds moeten bellen om te overleggen wat hij was tegengekomen?
U geeft zelf aan dat de fietsenmaker goed bekend staat, deze zal echt geen half werk leveren. Ik zou juist zeggen netjes van deze man dat hij eerst wil bekijken wat er gedaan moet worden in plaats van domweg beginnen of half werk afleveren. En dat de prijs hoog is, het zou kunnen. Fietsen die online gekocht worden worden niet zo goed afgemonteerd als in een winkel. Slijtage is sneller en hoger.

U wilt weten hoe het juridisch zit? U heeft werk laten uitvoeren en daarvoor mag een rekening gemaakt worden.

pino123
door pino123 Sep 21, 2017 om 16:41
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Juridisch gezien heb ik geen werk laten uitvoeren, aangezien de winkelier er zelf om vraagt. Ook doordat hij van te voren niet aangeeft dat er kosten aan verbonden zijn, dit kan je natuurlijk wel op je klompen aanvoelen, maar winkelier staat niet sterk.

panter22
door panter22 - Sep 21, 2017 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Ik kan mij de reactie van de fietsenmaker wel voorstellen. Je koopt een de fiets goedkoper bij Fietsenwinkel.nl.
Een onderhoudsbeurt bij Fietsenwinkel.nl kost v.a. €35,50. En nu wil je dat de plaatselijke fietdenmaker gratis naar je fiets kijkt om te beoordelen of het zin heeft de fiets te laten repareren, of een nieuwe te kopen.
Vervolgens koop je niet een nieuwe bij deze fietsenmaker. Waarom zou hij dan gratis een leenfiets verstekken, er tijd in steken en de fiets nazien. Het zou mogelijk anders geweest zijn, als je bij deze fietsenmaker een nieuwe fiets had gekocht.

newmikey
door newmikey - Sep 21, 2017 om 08:41
830 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft een leenfiets gekregen en een nauwkeurige diagnose die waarschijnlijk wel even verder gaat dan een "prijsopgave voor onderhoudsbeurt". Een onderhoudsbeurt is iets anders dan een reparatie - onderhoud doe je op een fiets die verder gewoon in orde is. Ik vind een bedrag van €25 heel redelijk voor de huur van een leenfiets en diagnose van uw fiets.

Maar u bent van het type dat de fietsenmaker om een gratis diagnose vraagt en de buurjongen met op internet aangeschafte onderdelen de fiets laat maken. Net Zeeuw Meisje: géén cent te veel! En u heeft nog helemaal niet door dat u zichzelf uiteindelijk in de vingers snijdt. Op zich ook wel weer komisch.

En dan hier nog eens van die smartass antwoorden op anderen want u wilt alleen "juridische antwoorden" - u zou een juridisch antwoord niet eens herkennen als het u door de rechtbank gegeven werd, tenzij het gratis was!

kv
door kvjapio - Sep 21, 2017 om 09:10
281 Antwoorden / Vragen

Hij had de kosten prijsopgave van tevoren moeten melden. Ik heb regelmatig mijn fiets achtergelaten en afgesproken dat er zou worden gebeld over de kosten - zonder daarvoor te betalen. Mi. weinig klantvriendelijk, deze fietsenzaak.

ne
door neodutchio Sep 21, 2017 om 09:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe kan een fietsenmaker een prijsopgave geven als hij die fiets niet kent? Hij heeft deze fiets niet verkocht en is daar niet in onderhoud geweest. U kunt wel vanaf een afstand zien wat de problemen zijn?

kv
door kvjapio Sep 21, 2017 om 09:24
281 Antwoorden / Vragen

Het gaat me om het van tevoren vermelden van de onderzoekskosten. Niet om de kosten van reparatie zelf. Die ontleent de fietsenzaak aan het onderzoeken van de fiets.

ed
door edddsel Sep 22, 2017 om 14:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio ik stel gewoon de vraag of ik moet betalen voor een prijopgave van een fiets en schets de situatie zo objectief mogelijk weer. Nou juridisch gezien had hij dat moeten vermelden, heeft hij niet gedaan, dus het vragen van "onderzoekskosten" was onrechtmatig.

Voor mijn gevoel was dit hele geintje bedoeld om mij een poot uit te trekken, maar dat is mijn gevoel he. Het geneuzel over de webwinkel, het achterlaten van de fiets en het absurde bedrag van reparatie, ik denk niet dat elke inwoner van Nederland een bedrag van 368,- zo 123 klaar heeft staan om een fiets een beurt te laten geven. De opmerking van de dame in de zaak schoot me ook helemaal verkeerd, "voor 368,- heb je hem wel weer helemaal tiptop" MAW zij heeft geld zat en hoeft daar niet over na te denken (ook gevoel he)

Voor wat betreft klantvriendelijkheid kan deze zaak nog heel wat leren, als je een klant aan mij had willen overhouden, had hij beter direct kunnen zeggen dat er best wel een prijskaartje aanhing (en ga nou niet zeggen dat hij dat in eerste opzicht niet had kunnen zien, want als je een beetje ervaring hebt kun je dat wel calculeren), even uitleggen waarom je de fiets moeten laten staan en wat je gaat doen, grondig onderzoek met daaraan kosten verbonden en misschien had ik dan wel een nieuwe fiets bij hem gekocht.

Wat Uw reactie is begrijp ik niet, U onleedt mijn tekst alsof er niets van klopt, U praat alleen maar in voordeel van de fietsenmaker alsof U er zelf bij bent geweest.
 Als ik het had willen hebben over "wat vindt Nederland over het betalen van prijsopgaven van ondernemers" was de discussie misschien terecht geweest, maar dat vroeg ik niet.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2017 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eddsel.

U bent neem ik aan een grote vent met een mond, dus u had zelf vragen kunnen stellen.

En nou is het ineens een dame in de zaak waar u problemen mee hebt.

ed
door edddsel Sep 22, 2017 om 15:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 had ik mijn vraag in scriptievorm 3 A viertjes moeten indienen? Er stonden ook nog twee klanten in de winkel, twas op een woensdagmiddag 15.30. Er was twee man personeel aanwezig, waarvan 1 persoon vrouwelijk was. Het personeel zich er allebei mee bemoeide. En er is inderdaad nog wel wat meer gecommuniceerd als wat in het bovenstaande stukje stond. Maar waar is dat allemaal belangrijk voor?

En ik heb een mond en heb inderdaad niet de juiste vragen gesteld

ed
door edddsel Sep 22, 2017 om 15:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

v

ne
door neodutchio Sep 23, 2017 om 20:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U kent alle prijzen? Als dat zo was was u niet naar de fietsenmaker gegaan. Al meerdere keren heb ik uitgelegd waarom uw fiets meer reparatie nodig zou hebben. Een fiets die niet goed afgemonteerd is slijt sneller.
U begint uw verhaal met de fietsenmaker die goed bekend staat, nu beweert u dat deze u een poot wil uitdraaien. Schijnbaar betekend voor u goed aangeschreven dat ze moeten werken met uw bedragen.
En normaals, een fietsenmaker kan echt wel zeggen wat iets kost, maar hoe kan hij weten wat er mankeert aan uw fiets? Kan een automonteur een storing zien zonder de motorkap te openen? Kan een arts je genezen zonder u gezien te hebben? Enz, enz.

ed
door eddddsel Sep 25, 2017 om 08:23
Antwoorden / Vragen

@neodutchio dat de fiets niet afgemonteerd was verzint U, want dat is nergens genoemd.

Verder probeert U aan constant dit topic een erg grimmige draai te geven en reageert erg vervelend door mij neer te zetten alsof ik slechte intenties had.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2017 om 09:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u alleen een juridisch antwoord wilt, gaat u toch naar een jurist en stelt daar de vraag?

Is niet gratis hoor.

ed
door edddsel - Sep 21, 2017 om 09:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ikben er al uit;

voor onderzoekskosten vooraf worden gewaarschuwd anders mogen er geen onderzoekskosten worden berekend. Daar was laatst een jurist gespecialiseerd in consumentenrecht op Radar heel duidelijk over.

Het antwoord is nee dus, hij heeft dit niet aangegeven

Wat me wel verbaasd is dat er hier veel gereageerd wordt over wat mensen gevoelsmatig vinden.
Dat men vind dat voor de ene branche een prijsopgave in rekening mag worden gebracht en bij de andere branche niet.

En tot slot, er stond op de bon niets over wat er onderzocht was en wat de conclusie van de fietsenmaker was, dus 25 euro voor niets betaald.

newmikey
door newmikey Sep 21, 2017 om 09:27
830 Antwoorden / 0 Vragen

Mar goed, u heeft al betaald dus zet er een (dure) advocaat op om die €25 terug te krijgen, wat let u. Maar fijn dat u er uit bent, dan kan dit hele onderwerp in de vergeetbak.

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2017 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schakel dan die jurist van Radar in. En in het vervolg eerst zelf onderzoek doen, hoeft u geen vraag te stellen, hoewel het vragen hier echt GRATIS is.

ne
door neodutchio Sep 21, 2017 om 09:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Kunt u even de link van die topic hier neerzetten? Het komt namelijk ongeloofwaardig over. Na speurwerk kom ik deze wet nergens tegen. Wel in garantie gevallen.
U komt hier als nieuwe klant binnen bij een bedrijf. U wilt iets gedaan hebben en vind het vreemd dat er een factuur op komt. En nu hebt u een lege factuur gekregen en betaald? Er hoeft ook niet gespecialiseerd op te staan hoeveel spaken hij bekeken heeft, welke slijtage hij gezocht heeft en welk gereedschap er gebruikt is. De term onderzoekskosten of offerte reparatie/beurt volstaat dan. U gaf aan bij het horen van het bedrag al aan dat de fiets niet gerepareerd hoeft te worden. Waarom zou de fietsenmaker alles op papier moeten aangeven? Zodat u zelf aan de slag kon tegen internetprijzen?
U hebt zelf opdracht gegeven om de fiets te laten nakijken. U hebt zelf ook niet gevraagd wat de kosten zijn van dit onderzoek. Dan kunt u het niet op de fietsenmaker afwimpelen dat u niet wist dat u zou moeten betalen voor zijn werk. Zoals ik al eerder aangaf, soortgelijk vragen zijn al meer voorbij gekomen hier en het is gewoon gebruikelijk dat u betaald. En zodra u de reparatie zou laten uitvoeren, of een nieuwe fiets zou kopen, was dat bedrag weer in mindering gebracht.

ed
door edddsel Sep 22, 2017 om 15:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio, ik begrijp niet waarom U mij constant als ongeloofwaardig neer wilt zetten.

ne
door neodutchio Sep 23, 2017 om 20:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Omdat u uw gelijk wilt halen, dat van niemand krijgt, en toch blijft doorgaan om te laten zien dat het zeker niet aan u ligt. Ik werk met feiten, dus als u kunt aantonen door de link van de topic hier neer te zeggen ben ik de eerste die u gelijk zal geven.

tdmduc
door tdmduc - Sep 21, 2017 om 10:17
703 Antwoorden / 2 Vragen

Klinkt of deze fietsenmaker zijn personal vendetta tegen internetwinkels over jou portemonaie uitvecht. Gebeurt wel meer, overkomt ook de Postcodeloterijwinnaars met hun groen/oranje/witte fietsen.

Tandwielen versleten na 1,5 jaar is een broodje aap tenzij je Froome of Dumoulin heet.

Onderzoekskosten? U bent gewoon opgelicht. Ik doe in mijn stadje zaken met 3 verschillende fietsenmakers en heb nog nooit van zoiets gehoord.

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2017 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, u doet zaken met die fietsenwinkels. En dat doet de Ts dus juist niet. Hij gebruikt alleen een fiets van die einkel.

tdmduc
door tdmduc Sep 21, 2017 om 10:33
703 Antwoorden / 2 Vragen

De "ondenemer" had moeten investeren in deze klant niet honds behandelen zoals hier gebeurt. Het gaat hier om een fiets, niet om een auto.

Ooit een Sparta E-bike gekocht bij een internetwinkel omdat de levering bij een andere onlinewinkel veel te lang duurde en mijn nieuw baan niet wachtte. Ik had hem dringend nodig en dus bij een internethandelaar kocht die wel direct leverde. Mijn fietsenmaker die sowiso nog niets met E-bikes had complimenteerde mij met de keuze en vertelde trots dat zijn zoon zich ging specialiseren en mij dan ook uitnodigde om het onderhoud te doen.

Ik was blij met deze fietsenmaker op de hoek en heb nog fijn een paar jaar mijn "internet"-fiets daar in onderhoud gehad.

Helaas is deze man nu met pensioen en is de winkel ook gestopt. Mijn vraag: waar is deze mentaliteit tegenwoordig gebleven? Een klant is klant en brengt geld in het laatje, het lijkt er op of fietsenmakers een soort gilde is dat de wet gaat bepalen in fietsenland, net als taxichauffeurs.

Een klant heeft keuze en die is groot. Deal with it en pas je aan. Het kan echt. Dat heet marketingtechniek

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2017 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan gaat de Ts voor zijn onderhoud toch naar Fietsenwinkel.nl? Niemand houdt hem tegen. En waarom zou het wel kunnen met een auto en niet met een fiets? Die fietsenmaker werkt niet met behoud van uitkering, maar moet ook zijn zaak draaiende houden. Werkt u voor niets? Fijn voor uw baas.

ne
door neodutchio Sep 21, 2017 om 11:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Daar is het woordje weer, oplichting. U bent dan ook bekend met de woorden laster en smaad? En waarom bepaald u wat de fietsenmaker had moeten doen? En u kunt ook vanaf uw scherm zien dat de tandwielen niet versleten zijn?

Kijkt u eens naar de klachten over fietsenwinkel.nl. Daarbij, hoe wordt een fiets afgeleverd? Een fiets is meer dan even het stuur, zadel en trappers erop zetten. Een fiets moet afgemonteerd worden. Gebeurd dit niet (goed) zal er dus sneller slijtage optreden.

r.kemperman
door r.kemperman Sep 21, 2017 om 11:47
423 Antwoorden / 4 Vragen

En er hangt in de winkel geen bordje met prijzen?

lo
door lovewinnie - Sep 21, 2017 om 12:16
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja hij werkt niet gratis. Hij heeft er tijd ingestoken. Dit is geen ongebruikelijke manier. Onderzoek kosten verhalen bij redactie door hun

edrick3
door edrick3 - Sep 21, 2017 om 12:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan zo'n fietsenzaak je zomaar 25 euro berekenen voor een prijsopgaaf?

Ja. Voor niets gaat de zon op.

me
door mein33 - Sep 21, 2017 om 16:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een Gazelle fiets van 1 1/2 jaar oud en dan al versleten tandwielen ?
De ketting is nog niet versleten en de banden zijn nog (bijna) als nieuw waarschijnlijk ?
Hoeveel km. heeft u dan wel niet weggetrapt in 18 mnd. ?

De reden voor de geconstateerde en twijlelachtige reparatiekosten zal iets anders in elkaar steken.
De fietsenmaker heeft niets aan de verkoop van de fiets verdient, maar krijgt hem nu wel voor onderhoud aangeboden.
Met het eerste is hij niet blij en met het onderhoud en de reparatie zal hij dan toch wel iets aan u willen verdienen.
Vandaar zijn "prijsopgave"
De onderzoekskosten brengt hij u in rekening omdat hij tijd (= geld) aan u heeft besteed en u hem nu wederom met lege handen wil laten staan.
Voor mij heel begrijpelijk ;-))

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 21, 2017 om 23:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik vindt dat alle zelfstandige fietsverkopers internetfietsen moeten weigeren voor service en onderhoud.
Ga lekker bij de webshop een beurtje regelen.. Vaak zijn deze klanten niet tevreden te krijgen en komen ze nooit meer terug als ze een beurt moeten aftikken.

panter22
door panter22 - Sep 22, 2017 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Een nieuwe gazelle fiets is niet binnen 1,5 jaar versleten.
Ik kan mij niet voorstellen dat je niet terug bent gegaan naar fietsenwinkel.nl en een beroep hebt gedaan op garantie.
Of had je daar een onderzoeksrapport van een onafhankelijke fietsenmaker voor nodig?

ed
door edddsel Sep 22, 2017 om 15:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

@panther22 nee dat verbaasde mij ook dat hij er na 1,5 jaar al zo slecht aan toe was. Een onderzoeksrapport was ook niet mijn intentie. Ik wou mijn fiets een beurt laten geven en vroeg wat dat kostte.
Fietsenwinkel.nl is volgende stap.

ge
door gewicht Sep 23, 2017 om 19:28
170 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals Panter22 al schrijft, een Gazelle fiets kan niet na 1,5 jaar zoveel mankementen hebben.  Tenzij je dagelijks kilometers door de weilanden fietst of over onverharde wegen met puin gestort in de gaten.

ne
door neodutchio Sep 23, 2017 om 20:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een fiets kan best veel mankementen vertonen in een korte periode. Een fietsenmaker die een fiets verkoopt zorgt ervoor dat die fiets tip top afgeleverd wordt. Bij een internetwinkel wordt het stuur, de zadel en de trappers gemonteerd en that's it. Afstellen van remmen en versnelling, ketting op de juiste spanning zetten, spaken nalopen, alle bouten/moeren nalopen, enz, enz wordt niet gedaan.
Er is een heel mooi filmpje op youtube te vinden van een professioneel mountainbiker die een goedkope fiets kocht die 'kant en klaar' gebruikt kon worden en is daarme de berg afgereden. Zowel de mountainbike als de bestuurder zijn beneden gekomen. De fiets in tig onderdelen en de fietser lopend. Dus ja, een fiets kan snel slijten.

re
door red1 - Sep 22, 2017 om 12:14
329 Antwoorden / 1 Vragen

Een zeer redelijke prijs rekent die man ik zou daar niet moeilijk over doen

hans515
door hans515 - Sep 22, 2017 om 12:51
250 Antwoorden / 117 Vragen

Wàt had U zelf gedaan, als U fietsenmaker was geweest? Ik vind het vrij logisch! U had dan vooraf moeten informeren!

mo
door mof - Sep 22, 2017 om 17:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan. Had u vooraf moeten vragen. Ze mogen echter niet uw fiets achterhouden als u niet betaalt. Dan moeten ze de normale claim procedures volgen.

me
door mennob - Sep 22, 2017 om 19:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is toch alleen bij drugdealers dat je niet bij anderen mag kopen ?

he
door heenni - Sep 23, 2017 om 11:21
20 Antwoorden / 5 Vragen

Wat  worden mensen hier vreselijk afgekraakt die een vraag stellen.
Belachelijk gewoon. Ik zou er voor passen hier een vraag te stellen. Dan maar een ander forum

aurora1
door aurora1 Sep 23, 2017 om 14:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, maar u had toch al vaker hier vragen gesteld en u was van goed advies voorzien?

ma
door malie Sep 23, 2017 om 23:42
29 Antwoorden / 3 Vragen

Heenni,

Ben het helemaal met je eens. Ik heb al lang afgeleerd om hier een vraag te stellen. Het zijn altijd dezelfde zogenaamde "experts" die hun woordje klaar hebben om een vraagsteller met de grond gelijk te maken. Een fatsoenlijk antwoord komt er zelden. En ook ik heb daar al eens een opmerking over gemaakt. Kreeg gelijk ook een venijnige lading over me heen. En dat gaat nu waarschijnlijk ook wel weer gebeuren. Het is de mentaliteit in deze rubriek nou eenmaal......helaas

tijger1
door tijger1 Sep 24, 2017 om 00:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heenni
@malie

Als u wat te mopperen of te zeuren hebt over de racties moet u hij de redactie zijn. Dit is Vraag en Beantwoord.

me
door mennob Sep 24, 2017 om 07:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal met Heenni en Malie eens. Maar ik zie dit niet alleen op de Kassa site. Het is denk ik iets van deze tijd.

ma
door malie Sep 24, 2017 om 12:46
29 Antwoorden / 3 Vragen

Beste tijger.......ik ga ervan uit dat volwassen mensen zelf wel begrijpen dat ze de hand wel eens in eigen boezem kunnen steken en weten wat fatsoen is t.o.v. een vraagsteller. De rubriek heet inderdaad Vraag en Beantwoord en niet Vraag en Kraak Af.