Moet ik betalen voor prijsopgave voor onderhoudsbeurt fiets
Ik wilde mijn Gazelle van 1,5 jaar oud een beurt laten geven. Ik had een fietsenmaker uitgekozen die lekker dichtbij zat en goed bekend stond. Ik kwam de zaak binnen met de vraag wat kost zoiets. Nou allereerst kreeg ik een preek dat ik de fiets bij Fietsenwinkel.nl had gekocht en niet bij een dealer. Waarop ik dacht jij verkoopt toch ook Gazelle. Nou hij wist me direct te vertellen dat de tandwielen waren versleten en die wel 100 euro kostte. Hij liet het me zien en het klopte ook wel. Als ik de fiets bij hem had gekocht was dat niet gebeurd. (had iets met gebruik van kettingspray te maken, wat ik overigens keurig gebruikte). Ik gaf wel aan als de kosten te hoog zouden oplopen ik voor een nieuwe fiets zou gaan.
Ik moest de fiets achterlaten, hij wilde er nog even naar kijken, wat ik wel beetje vreemd vond, maar kreeg keurig een leenfiets.
Nou ik werd gebeld, 368 euro. Waarop ik antwoordde; ik haal de fiets wel weer op. OK dan moest ik wel 25 euro "onderzoekskosten" betalen. Ik dacht onderzoekskosten, je repareert toch wel vaker fietsen, dan weet je toch wel wat het ongeveer kost. (heeft die een röntgenfoto gemaakt of zo).
Bij de zaak heb ik aangegeven dat ik het er niet mee eens was en het erg vreemd vind om mij 25 euro te laten betalen voor een prijsopgave. Daar werd mij tevens nogmaals bevestigd voor 368 euro is die weer tiptop.
Kan zo'n fietsenzaak je zomaar 25 euro berekenen voor een prijsopgaaf? Ik had de fiets ook niet achter moeten laten.
Inderdaad, u had de fiets niet moeten achterlaten. Maar u hebt een leenfiets gehad en die fietsenmaker heeft naar uw fiets moeten kijken. Hoewel een en ander van te voren gezegd had moeten worden en u dat ook had kunnen vragen, vind ik het niet onredelijk.
@tijger1 Klopt had de fiets niet achter moeten laten, had er al een onderbuik gevoel bij dat ik gestraft ging worden dat ik mijn fiets via een webwinkel had gekocht
Hoezo gestraft? Je probeert van 2 walletjes te eten: aan de ene kant heb je er geen moeite mee om vakmensen kapot te maken door voor de laagste prijs bij een dozenschuiver te kopen, maar als het nodig is moet hij wel klaar staan en voor niks voor jou werken.
Prima om bij een dozenschuiver te kopen, maar accepteer dan wel de keerzijde daarvan.
@jorisw + 10
En daar doe ik nog eens + 10 bij.
@jorisw Jij komt zeker nooit bij de Action, mediamarkt, H&M, Ikea en doet je boodschappen bij de slager, bakker, groenteboer, kaasboer etc en komt nooit in de supermarkt. Ga nou niet roomser dan de paus doen. Als die fietsenmaker beetje klantvriendelijk had gereageerd had ik een fiets bij hem gekocht.
@eddsel.
U blijft wel huilebalken hoor.
@tijger1 ik geef gewoon mn mening, zoals wel meer mensen hier dat doen. Ik scheld niemand uit of benoem mensen met scheldwoorden
U werkt wel gratis? Als u de fiets had laten repareren of een nieuwe had gekocht, had u waarschijnlijk niets hoeven te betalen. Nu heeft de fietsenmaker tijd aan uw fiets besteed. Tijd is geld en dat zal gewoon betaald moeten worden.
@ neodutchio
Gaat u ook voor elke offerte betalen?
@ neodutchio Ik maak inderdaad wel eens een prijsopgave voor mijn vak en dat is ook rekenen (kost tijd en zaken uitzoeken). En nee als men besluit niet met mij in zee te gaan gaan, dan krijgt men daar geen nota voor. Dat is toch vrije Economie, dat men de keuze heeft om voor de beste optie te gaan?
Een consument die een bedrijf aan het werk zet kan daar gewoon een factuur voor krijgen. Zoals hier ook vaker te lezen is: een schadehersteller vraagt kosten voor het opstellen van een schaderapport. Een autogarage brengt kosten in rekening voor het onderzoeken van bv een storing.
In uw geval: een fietsenmaker heeft geen rontgen ogen. Om een prijs van een beurt te geven zal de fietsenmaker eerst moeten kijken naar de fiets. Hij heeft deze fiets niet verkocht, anders zou het een stuk makkelijker zijn. U stemt daarmee in en gaat op een leenfiets weg. Hoe zou een fietsenmaker overleven als iedereen daar komt om een fiets te laten onderzoeken en dan kosteloos weer wegloopt?
@neodutchio, ik lees t al iemand, uit het vakgebied. Ik heb meer aan antwoorden hoe dit juridisch in elkaar zit.
Daarbij is het wel prettig indien dit van te voren gemeld gaat worden. Een klant kan dan ja of nee zeggen, maar staat nu voor een voldongen feit.
Waarom moet de bal altijd eenzijdig bij de ondernemer worden neergelegd. Een consument kan toch zelf ook wel even vragen of er kosten zijn?
Omdat het puur een zaak van de ondernemer is om zijn klanten goed te informeren: Bron: hier
Informatieplichten bij de verkoop in een winkel
Indien de overeenkomst in een winkel tot stand komt, dan moet de winkelier de volgende informatie aan de consument verstrekken, voor zover deze niet reeds duidelijk uit de context blijkt:
- de kenmerken van het product of de dienst;
- de identiteit van de winkelier, zoals handelsnaam en telefoonnummer;
- de totale prijs van het product of dienst inclusief de btw en indien van toepassing de afleveringskosten;
- indien van toepassing, de wijze van betaling, levering, nakoming, de (op)leveringstermijn en het beleid van de winkelier inzake klachtenbehandeling;
- voor zover van toepassing, de commerciële garantie;
- voor zover van toepassing, de looptijd van de overeenkomst en de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst;
- voor zover van toepassing, de functionaliteit van digitale inhoud, met inbegrip van toepasselijke technische beveiligingsvoorzieningen;
- voor zover van toepassing, de relevante interoperabiliteit van digitale inhoud met hardware en software waarvan de winkelier op de hoogte is, bijvoorbeeld of een grafische kaart voldoet om een bepaald computerspel te draaien.
Lijkt me dat de fietsenmaker die onderzoekkosten vooraf had moeten melden.
U zult er nu wel geen nieuwe fiets gaan kopen denk ik.
Maar bij fietsenwinkel.nl ook niet meer.
@Toonder, nee had hij inderdaad niet gemeld. Ik wist helemaal niet dat er allerlei onderzoek op mijn fiets werd losgeloten. Er moesten nieuwe tandwielen op, ketting en een lager worden vervangen. Als fietsenmaker weet je toch ongeveer wel wat dat kost. Voor mn gevoel was het achterhouden van mijn fiets een trucje om de prijs op te drijven.
De fietsenmaker beslist toch niet wat u allemaal moet laten vernieuwen bij een beurt, vooral niet als dat zo'n €368 kost.
U had moeten zeggen stel de remmen en ketting bij en een beetje olie hier en daar dan ben ik tevreden.
Natuurlijk weet een fietsenmaker globaal wel wat iets kost, maar hoe kan hij tot een berekening komen als hij niet weet wat er vervangen moet worden? Een beurt is vaak een vaste prijs, maar overige reparaties moeten gewoon apart betaald worden. En om te weten wat er gerepareerd moet worden... inderdaad, moet de fiets bekeken worden.
@neodutchio U bent fietsenmaker?
@eddsel.
Nee, @Neidutchio is vast geen fietsenmaker, maar hij heeft gezond verstand.
@eddsel: als ik jou vraag wat een klus bij jouw op het werk kost, dan noem jij meteen een bedrag zonder even te kijken wat er precies gedaan moet worden?
Edddsel en Tijger, u heeft beiden gelijk. Naast mijn gezonde verstand heb ik Jaren geleden als fietsenmaker gewerkt. In de winkel achter de balie hadden we overigens een bord hangen met de meest voorkomende reparaties en kosten. En ja, ook daar stond netjes onderzoekskosten bij. Niet dat wij dat vaak factureerde, voor vaste klanten of eigen verkochte fietsen deden wij dat niet, maar nieuwe klanten, of in soortgelijke gevallen als hierboven staat deze wij dat wel.
Als u de fiets bij de rijwielhersteller had gekocht was u iets duurder uitgeweest tov de internet winkel. Maar qua service/onderhoud was als u bij de rijwielhersteller had gekocht u waarschijnlijk wel voordeliger uitgeweest.
Elck voordeel hep z'n nadeel.
Eck voordeel heppe wel boel nadelen
@george321 heb altijd fietsen gekocht bij dealers, nooit internet. Kon net zo goed de volle pond voor beurten betalen hoor ;). Maar goed dat was de vraagstelling niet. Ik ben regelmatig consument en heb nog nooit hoeven betalen voor een vraag, "wat kost het om......." Bijvoorbeeld om mijn huis te laten schilderen, makelaar, uitzoeken van een keuken.
Die 25 euro kom je volgens mij niet onderuit, want jij gaat er blindeligs vanuit dat het gratis is, maar dat soort kosten kun je ook hebben bij electronica of andere apparatuur dat je laat onderzoeken, niks voor niks.
Wat die 368 euro betreft wil hij je natuurlijk gewoon laten bloeden, hij neemt je te grazen omdat hij je geen fiets heeft verkocht, die ga ik eens lekker pakken heeft hij vast gedacht, de sukkel.
@holstein, ja ik voelde me wel een sukkel haha. Maar goed ik blijf er bij ik heb gevraagd wat kost een beurt, een lager plaatsen en tandwielen vervangen. Ik heb helemaal niet gevraagd om die hele fiets te laten reviseren/onderzoeken. Lijkt me ook beetje onzin voor een fiets van 1,5 jaar oud. Najah ik wordt iig nooit geen klant meer bij hem, mocht het toch een nieuwe worden.
En ja ik ging er wel van uit dat het gratis was. Ik maak ook wel eens een prijsopgaaf voor mijn werk. Als ik dat in rekening zou gaan brenegn, houd ik geen klanten meer over.
Uw opdracht was duidelijk en u schijnt te denken dat zo'n fietsenmaker röntgen ogen heeft en daarmee in één oogopslag kan zien wat er aan die fiets gedaan moet worden. Uw verhaal verandert ook steeds. U denkt dat zijn werk niets kost (lees: u wilt niets betalen) én dat het gebruiken van een leenfiets niets hoeft te kosten (lees:u wilt niets betalen).
Wees een vent en betaal die 25 euro en houd op erover te zeuren en proberen daar onderuit te komen.
Als u juridisch advies wilt kunt u maar beter naar een officieel kantoor gaan, maar ja, dat kost geld. Zelfs om even te luisteren.
Maar goed ik blijf er bij ik heb gevraagd wat kost een beurt, een lager plaatsen en tandwielen vervangen.
Ik moest de fiets achterlaten, hij wilde er nog even naar kijken. Ik wist helemaal niet dat er allerlei onderzoek op mijn fiets werd losgelaten.
U veranderd uw verhaal. De fietsenmaker vertelde u toch dat de tandwielen versleten waren? U laat het nu overkomen dat u de vraag stelde bij de fietsenmaker, maar een goede fietsenmaker kennende zal dit niet het hele verhaal zijn.
U wilt een beurt uit laten voeren en wil weten wat het kost. De fietsenmaker kijkt even globaal en vindt direct al een paar punten die niet goed zijn. Natuurlijk kan hij daarop een prijs geven, maar een fiets zal nooit half nagekeken worden. Is het niet zo dat de fietsenmaker aangaf dat hij de fiets even verder wilde bekijken om te zien of er nog meer problemen zijn? Dat u om die reden een leenfiets mee kreeg zodat de fiets in de werkplaats nagekeken kon worden om zo tot een goede conclusie te komen? U gaat hiermee akkoord aangezien u met de leenfiets weg gaat.
Als ik mijn auto naar de garage breng voor een beurt krijg ik ook een prijs te horen. Echter komen er tijdens de beurt altijd zaken naar boven toe. Op een afstand kan een monteur niet zien of de bougies nog goed zijn en of de vloeistoffen van goede kwaliteit zijn. Als ik na het onderzoek aangeef dat ik niets wil laten uitvoeren ben ik gewoon het werkplaatstarief verschuldigd.
En zo zit het ook met uw fiets. Of had de fietsenmaker u moeten zeggen dat de tandwielen €100 zouden kosten en u achteraf met nog steeds een slechte fiets moeten wegsturen? Of had de fietsenmaker u tijdens de beurt steeds moeten bellen om te overleggen wat hij was tegengekomen?
U geeft zelf aan dat de fietsenmaker goed bekend staat, deze zal echt geen half werk leveren. Ik zou juist zeggen netjes van deze man dat hij eerst wil bekijken wat er gedaan moet worden in plaats van domweg beginnen of half werk afleveren. En dat de prijs hoog is, het zou kunnen. Fietsen die online gekocht worden worden niet zo goed afgemonteerd als in een winkel. Slijtage is sneller en hoger.
U wilt weten hoe het juridisch zit? U heeft werk laten uitvoeren en daarvoor mag een rekening gemaakt worden.
Juridisch gezien heb ik geen werk laten uitvoeren, aangezien de winkelier er zelf om vraagt. Ook doordat hij van te voren niet aangeeft dat er kosten aan verbonden zijn, dit kan je natuurlijk wel op je klompen aanvoelen, maar winkelier staat niet sterk.
Ik kan mij de reactie van de fietsenmaker wel voorstellen. Je koopt een de fiets goedkoper bij Fietsenwinkel.nl.
Een onderhoudsbeurt bij Fietsenwinkel.nl kost v.a. €35,50. En nu wil je dat de plaatselijke fietdenmaker gratis naar je fiets kijkt om te beoordelen of het zin heeft de fiets te laten repareren, of een nieuwe te kopen.
Vervolgens koop je niet een nieuwe bij deze fietsenmaker. Waarom zou hij dan gratis een leenfiets verstekken, er tijd in steken en de fiets nazien. Het zou mogelijk anders geweest zijn, als je bij deze fietsenmaker een nieuwe fiets had gekocht.
U heeft een leenfiets gekregen en een nauwkeurige diagnose die waarschijnlijk wel even verder gaat dan een "prijsopgave voor onderhoudsbeurt". Een onderhoudsbeurt is iets anders dan een reparatie - onderhoud doe je op een fiets die verder gewoon in orde is. Ik vind een bedrag van €25 heel redelijk voor de huur van een leenfiets en diagnose van uw fiets.
Maar u bent van het type dat de fietsenmaker om een gratis diagnose vraagt en de buurjongen met op internet aangeschafte onderdelen de fiets laat maken. Net Zeeuw Meisje: géén cent te veel! En u heeft nog helemaal niet door dat u zichzelf uiteindelijk in de vingers snijdt. Op zich ook wel weer komisch.
En dan hier nog eens van die smartass antwoorden op anderen want u wilt alleen "juridische antwoorden" - u zou een juridisch antwoord niet eens herkennen als het u door de rechtbank gegeven werd, tenzij het gratis was!
Hij had de kosten prijsopgave van tevoren moeten melden. Ik heb regelmatig mijn fiets achtergelaten en afgesproken dat er zou worden gebeld over de kosten - zonder daarvoor te betalen. Mi. weinig klantvriendelijk, deze fietsenzaak.
Hoe kan een fietsenmaker een prijsopgave geven als hij die fiets niet kent? Hij heeft deze fiets niet verkocht en is daar niet in onderhoud geweest. U kunt wel vanaf een afstand zien wat de problemen zijn?
Het gaat me om het van tevoren vermelden van de onderzoekskosten. Niet om de kosten van reparatie zelf. Die ontleent de fietsenzaak aan het onderzoeken van de fiets.
@neodutchio ik stel gewoon de vraag of ik moet betalen voor een prijopgave van een fiets en schets de situatie zo objectief mogelijk weer. Nou juridisch gezien had hij dat moeten vermelden, heeft hij niet gedaan, dus het vragen van "onderzoekskosten" was onrechtmatig.
Voor mijn gevoel was dit hele geintje bedoeld om mij een poot uit te trekken, maar dat is mijn gevoel he. Het geneuzel over de webwinkel, het achterlaten van de fiets en het absurde bedrag van reparatie, ik denk niet dat elke inwoner van Nederland een bedrag van 368,- zo 123 klaar heeft staan om een fiets een beurt te laten geven. De opmerking van de dame in de zaak schoot me ook helemaal verkeerd, "voor 368,- heb je hem wel weer helemaal tiptop" MAW zij heeft geld zat en hoeft daar niet over na te denken (ook gevoel he)
Voor wat betreft klantvriendelijkheid kan deze zaak nog heel wat leren, als je een klant aan mij had willen overhouden, had hij beter direct kunnen zeggen dat er best wel een prijskaartje aanhing (en ga nou niet zeggen dat hij dat in eerste opzicht niet had kunnen zien, want als je een beetje ervaring hebt kun je dat wel calculeren), even uitleggen waarom je de fiets moeten laten staan en wat je gaat doen, grondig onderzoek met daaraan kosten verbonden en misschien had ik dan wel een nieuwe fiets bij hem gekocht.
Wat Uw reactie is begrijp ik niet, U onleedt mijn tekst alsof er niets van klopt, U praat alleen maar in voordeel van de fietsenmaker alsof U er zelf bij bent geweest.
Als ik het had willen hebben over "wat vindt Nederland over het betalen van prijsopgaven van ondernemers" was de discussie misschien terecht geweest, maar dat vroeg ik niet.
@eddsel.
U bent neem ik aan een grote vent met een mond, dus u had zelf vragen kunnen stellen.
En nou is het ineens een dame in de zaak waar u problemen mee hebt.
@tijger1 had ik mijn vraag in scriptievorm 3 A viertjes moeten indienen? Er stonden ook nog twee klanten in de winkel, twas op een woensdagmiddag 15.30. Er was twee man personeel aanwezig, waarvan 1 persoon vrouwelijk was. Het personeel zich er allebei mee bemoeide. En er is inderdaad nog wel wat meer gecommuniceerd als wat in het bovenstaande stukje stond. Maar waar is dat allemaal belangrijk voor?
En ik heb een mond en heb inderdaad niet de juiste vragen gesteld
v
U kent alle prijzen? Als dat zo was was u niet naar de fietsenmaker gegaan. Al meerdere keren heb ik uitgelegd waarom uw fiets meer reparatie nodig zou hebben. Een fiets die niet goed afgemonteerd is slijt sneller.
U begint uw verhaal met de fietsenmaker die goed bekend staat, nu beweert u dat deze u een poot wil uitdraaien. Schijnbaar betekend voor u goed aangeschreven dat ze moeten werken met uw bedragen.
En normaals, een fietsenmaker kan echt wel zeggen wat iets kost, maar hoe kan hij weten wat er mankeert aan uw fiets? Kan een automonteur een storing zien zonder de motorkap te openen? Kan een arts je genezen zonder u gezien te hebben? Enz, enz.
@neodutchio dat de fiets niet afgemonteerd was verzint U, want dat is nergens genoemd.
Verder probeert U aan constant dit topic een erg grimmige draai te geven en reageert erg vervelend door mij neer te zetten alsof ik slechte intenties had.
Maar als u alleen een juridisch antwoord wilt, gaat u toch naar een jurist en stelt daar de vraag?
Is niet gratis hoor.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan Booking.com alles maken?
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Is huizenvinder.nl betrouwbaar?
is huizenvinder.nl betrouwbaar?
ik ben per direct op zoek naar een huurwoning in den haag en kwam langs deze site, ik zie echter bepaalde woningen aangeboden worden die ik een tijdje terug ook op een andere website aantrof wat nergens toe leidde.
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer