Ni
door Nick078 Aug 7, 2020 om 00:38
Auto & vervoer
Na de grote apk in de garage problemen

Ik heb een vraag de auto van mijn vriendin (vw new beetle) was voor een grote beurt naar de garage het duurde nog al lang voor de auto klaar was maar dat tevergeefs de reden  was dat er problemen waren met het dashboard (gedeelte van de toerenteller,  km snelheid etc) .
Nou is het volgende gaande ik heb in 1 week 2 snelheids overtredingen ontvangen van de overheid terwijl ik regelmatig op deze wegen te vinden ben .
Gisteren avond de telefoon op navigatiestand gezet en zag in eens dat mijn vriendin 80 reed waar ze 60 mocht (stond ook letterlijk op haar snelheidsmeter 60) kan ik de garage hier voor aansprakelijk stellen vind het nog al rot om te betalen als de km snelheid voorheen klopten (foto is overigens van een minuutje later) mvg nick

7781 12 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Aug 7, 2020 om 00:45
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Nick,

Waren er al eerder problemen met het dashboard?

Ik heb nooit meegemaakt, dat de snelheidsmeter wordt gecontroleerd op de juistheid (dus met een afwijking) ervan tijdens een APK.

Hij moet het wel doen.

Ni
door Nick078 Aug 7, 2020 om 01:10
Antwoorden / 1 Vragen

Er was een probleem met het olie lampje dat bleef knipperen en piepen om de zoveel tijd oliedruksensor vervangen en dat was het ook niet volgens mij dachten hun dat het lampje defect was of iets geen idee maar in ieder geval het dashboard is uit elkaar geweest en ze kregen het niet goed werkend na demontage sleutel reageerde niet meer etc dus ik heb zo vermoeden dat me snelheids meter daarom niet goed is voorheen nooit geen problemen gehad met de aangegeven snelheid.  Als ik 20 km rijd staat mij teller op 0km

tenormin
door tenormin Aug 7, 2020 om 01:47
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik 20 rijd staat mijn teller op 20; op campings mag ik 5 km, dus voet staps, wat ook aangegeven is op de teller. Dus er klopt echt iets niet. Geen idee of je de garage aansprakelijk kunt stellen, zelf zou ik zeggen van wel, maar probeer maar eens gelijk te krijgen.

Magnum007
door Magnum007 Aug 7, 2020 om 11:22
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Nick,

Om welk merk en model auto gaat het?

justmeagain
door justmeagain Aug 7, 2020 om 23:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

@magnum,vdat staat toch echt in de post. Een VW New Beetle

Magnum007
door Magnum007 Aug 8, 2020 om 20:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Justmeagain,

Ik had er inderdaad overheen gelezen.

panter22
door panter22 - Aug 7, 2020 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

Dat je 60 of 80 rijdt, dan merk je heus wel. Je vriendin had ook niet door dat ze in de stad ook steeds 20 km te hard reed?
Of was er op die 60 km weg toevallig die  week controle?
Een boete voor snelheidsovertreding ontvang je niet de volgende dag in je brievenbus, dus je vriendin heeft al weken veel te hard gereden. En ze heeft nooit iets gemerkt al die weken lang? Onvoorstelbaar.
Maar even terug naar de garage om de snelheidsmeter te laten maken.En de garage aansprakelijk spellen voor de boetes? Hoe kom je er op.
Voor een apk keuring hoeft de snelheidsmeter niet te werken:
https://www.apk-oke.nl/apk-oke-keuringen/apk-tips/

me
door mein33 - Aug 7, 2020 om 10:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als de auto van uw vriendin is, dan heeft zij de bekeuringen gekregen !

Hopelijk wel bij een "Merk-dealer" geweest ?
Ga terug naar de garage en leg uw klacht met de snelheidmeter aldaar neer en vraag om een correcte instelling !
Neem ook de bekeuringen mee en leg ook die aldaar ter tafel.

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2020 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U merkt het verschil niet tussen 80 rijden of 60?

me
door mein33 Aug 7, 2020 om 11:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het verschil is wel degelijk opgevallen, echter alleen pas nadat er post van het CJIB op de deurmat viel !   ;-))

John1313
door John1313 Aug 7, 2020 om 11:36
34 Antwoorden / 1 Vragen

Snelheidbeleving is afhankelijk van het wegtype en de gekozen versnelling.

Met 80 in zijn 5e op een rustige dubbelbaansweg in de bebouwde kom ervaar je wellicht langzamer dan 60 in z'n 3 buiten de bebouwde kom op een smalle weg met bomen.

Dus het kan inderdaad zijn dat het verschil even niet is opgemerkt.

rj
door rjw Aug 7, 2020 om 18:04
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Als de maximumsnelheid 60 is, dan zie je dat echt wel aan de weginrichting.

mahadma
door mahadma - Aug 7, 2020 om 11:47
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Om het zeker te ween: rijdt met een andere auto 60 en rijdt met de vw new beetle er naast/achter en kijk op de beide snelheidsmeters.

keessie1
door keessie1 - Aug 7, 2020 om 11:49
138 Antwoorden / 9 Vragen

Op de foto rijd ze 11 Km zachter dan is toe gestaan. Kijk je wel goed? En als iedereen 60 rijd en je moet (omdat je 80 rijd) steeds
iedereen inhalen, gaat er dan geen lichtje branden. Ps kilometer tellers geven geen verkeerde waarde aan, ze doen het of doen het niet, , tenzij je met de wielmaat gaat rommel en bv grotere of kleine banden of wielen er op zet. Al met al vind ik het een beetje een zwak verhaal.?

mo
door mof - Aug 7, 2020 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Alsu kunt aantonen dat ze de boel niet goed gemaakt hebben en de snelheidsmeter door hun werk niet goed functionerrt, dan wel.
overigens, u kunt zich voor de overheid niet verschuilen achter de defecte snelheidsmeter, er is gewoon te hard gereden. Daarvoor blijft u verantwoordelijk. Het verschil tussen 60 en 80 km/h is toch wel zodanig dat je ook zonder snelheidsmeter wel door zou kunnen hebben dat je te snel rijdt. Zeker gezien de marge die de politie er nog afhaalt ter voorkoming van meetfouten. U heeft ws wel 84 of zo gereden!

ja
door jan24 - Aug 7, 2020 om 13:53
109 Antwoorden / 4 Vragen

Grote APK, zijn er ook kleine APK's?
Volgens mij deugt er niets van dit verhaal en zal topicstarter zich vermoedelijk niet meer melden.
Maar je kunt het altijd proberen, er zal wellicht iemand opstaan, die hier serieus op ingaat.
Gelukkig zijn er ook al anderen hier, die hier kanttekeningen bij plaatden.

Ca
door Catweazel - Aug 7, 2020 om 14:33
9 Antwoorden / 2 Vragen

Heb je een ingebouwde navigatie of is het op je telefoon? Je bent zelf verantwoordelijk voor de snelheid en niet de garage de schuld geven. Ik heb ingebouwde navigatie in mij Focus uit 2019. Helaas zijn de kaarten daarvan uit 2017. Is jouw telefoon software navigatie uptodate? Mijn navi werkt via de camera van de auto of via navigatie kaarten. Als ik op de snelweg rijd geeft die gewoon nog 130 aan als die via de navi gaat omdat de navi niet is geupdate door Ford naar 2020.

rj
door rjw Aug 7, 2020 om 18:05
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Navigatiesoftware is niet verantwoordelijk voor de snelheidsmeting door de GPS. Je kunt zelfs zonder navigatiesoftware je snelheid meten.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 7, 2020 om 14:48
854 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je er misschien aan gedacht dat de snelheid van de navigatie niet goed is. Tenslotte, call me simpel, zijn die navigatiesystemen niet geijkt en de de snelheidsmeters/flitspalen van de overheid wel.

Bij mijn auto geeft de snelheidsmeter altijd meer aan de het navigatieprogramma dat ik op dat moment gebruik. Ik houd daarom altijd mijn snelheidsmeter in de gaten en dan rij ik soms nog wel eens te hard ;-)

Denk dat je vriendin toch echt te hard gereden heeft.

rj
door rjw Aug 7, 2020 om 18:07
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry, maar GPS is hardstikke geijkt. Iedere GPS satelliet heeft een aantal atoomklokken aan boord. Veel nauwkeuriger dan dat vind je het niet. Hoe kan je immers tot op huisnummer ergens naar toe navigeren als de GPS niet de goede informatie aangeeft?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 7, 2020 om 15:01
16838 Antwoorden / 202 Vragen

20 km verschil tussen werkelijkheid en de meter? Dat is m.i. als dat inderdaad zo is wel een reden om naar de garage te gaan voor een check of de grote beurt inderdaad wel goed is uitgevoerd omdat er ook sprake is geweest van dashboard problemen. Of de garagehouder aansprakelijk te stellen is voor het niet hebben opgenerkt van dit snelheidsverschil betwijfel ik ernstig omdat er dan sprake zou zijn van een afwijking van > 30%. Niets in deze is echter onmogelijk en er kan sprake zijn van een demnontage / montage fout. Edoch als ook als gezegd, een sneheidsverschil van > 30% had u ook m.i. moeten opvallen.

Heeft u een check zelf gedaan op een weg waar u 80 mag en dan vergeleken met de tijd tussen een aantal hectometerpalen (ouderwetse methode) of met Google Maps of ander navigatiesysteem met GPS?

Magnum007
door Magnum007 - Aug 7, 2020 om 20:26
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Nick,

Voor de zekerheid toch nog even nagevraagd bij mijn APK garage/keurmeester.

Volgends hem wordt de snelheidsmeter niet gecontroleerd bij een APK, maar moet deze wel aanwezig zijn op de auto.