al
door algemeen May 31, 2015 om 12:38
Auto & vervoer

Navigatie tom tom of garmin

Gisteren naar Media Markt geweest voor info van Tom Tom en Garmin navigatie voor de auto.Hier werd verteld dat de Garmin sneller opstart dan de Tom Tom en als men de Garmin update,dat deze niet alleen de kaarten update maar ook de software en bij de Tom Tom alleen maar de kaarten. Mijn vraag is: klopt dit verhaal van de medewerker?
Ik ben n.l. opzoek naar een navigatie voor mijn auto voor geheel Europa en welk apparaat is dan beter de Garmin of de Tom Tom en welk type.
m.v.g..

40475 28 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 31, 2015 om 12:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo algemeen,

Smaken verschillen....
Kijk eens naar een paar reviews, bv. hier.
Nog meer;:hier.

Suc6 met je keuze

aurora1
door aurora1 - May 31, 2015 om 16:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U zou ook de gratis app MapFactor klik hier voor de smartphone kunnen overwegen.

akkerdistel
door akkerdistel - May 31, 2015 om 19:13
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Ik sluit mij aan bij aurora1, werkt echt verbluffend goed voor iets wat gratis is. Je kunt daar ook de kaarten van TomTom aanschaffen, werkt het waarschijnlijk nog beter.

Gisteren nog gebruikt om 'n supermarkt te vinden (voor de gratis koffie) met de voetjes en als het mij lukt om daarmee te navigeren en daadwerkelijk de plaats van bestemming bereik, kan ik je vertellen dat het heel goed in elkaar moet zitten :-).

Verder qua garantie/service het advies om niet bij de media markt aan te schaffen.

ph
door philip36 - May 31, 2015 om 20:11
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u in de gelegenheid bent om naar een Waypoint vestiging (zie http://www.gps.nl/) te rijden zou ik dat zeker doen.
Zij demonstreren het graag voor u en zijn op navigatiegebied erg deskundig.
Bel wel eerst even wat mogelijk is want het is toch weer een tijd geleden dat ik er was.

Wat de Media markt medewerker zegt klopt voor Garmin.
De Garmin heeft naast de kaartupdates soms ook software updates.
Hierbij wordt dan een stukje van de software vervangen.
Weet dat niet voor de TomTom.

Navigatie op een smartphone met kaarten van Here (Navteq)

https://www.here.com/app/en/?L=1

le
door leenpres - Jun 1, 2015 om 12:13
79 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi

Ik zal naar de prijs kijken ze zijn allebij goed en wat de telefoon betref je heb niet overal berijk met internet in nederland dus niet zo handig
De telefoon kan je gebruiken in de stad maar in kleine plaatsen wordt het al moelijke

andregld
door andregld - Jun 1, 2015 om 12:28
20 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo,

Tevens heeft Garmin een voordeel. Je kunt je eenmalig een lifetime update aanschaffen (mij koste dat 120 euro) en dan kun je net zolang updaten als men wenst (circa 4x per jaar een update) en zolang je het toestel in je bezit hebt.
1 enkele kaartupdate zal voor tomtom circa 70 euro zijn. En 1 enkele losse update van garmin circa 90 euro. Dan is de keus toch snel gemaakt in mijn ogen en kies je voor een lifetime update
Ik heb de info van http://www.consumentenbond.nl/navigatiesysteem/extra/navigatie-update

Net zoals philip36 aangeeft ga eens contact opnemen met een waypoint vestiging zij helpen je daar voortreffelijk. Ik doe zakelijk alleen zaken met hun. Zij hebben, zoals reeds gezegd is, enorme goede service.

Groet,
Andre

luky1951
door luky1951 - Jun 1, 2015 om 12:32
48 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Algemeen, ik gebruikte eerst Tom Tom, sinds 2007, maar toen moest je na een jaar voor elke Update betalen. Garmin is als eerste gestart met levenslange Update's ze geven het ook aan. een paar jaar geleden overgeschakeld op Garmin. Garmin die als hoofdvertegenwoordiger Waypoint heeft, geeft ook een Routeplanner Garmin Basecamp, hiermee kun je gereden routes nalopen, en vastleggen. Voor de Garmin Fiets en Wandelnavigatie kun je een route plannen, en overzetten op je navigatie. Garmin heeft alle POI standaard ingelezen, Tom Tom heeft een standaard pakket, maar je kan ook extra inlezen, maar daar kan je dagen mee zoet zijn, omdat je na elke ingelezen POI, weer iedere keer opnieuw moet zoeken! Mijns inzien kan je beter Garmin nemen, ook al omdat de accu bij Tom Tom snel achteruitgaat (kan je wel opvangen met extra accupack) Je kunt ook via Basecamp openstreetmap (wereldwijd) gebruiken, die door vrijwilligers wordt bijgehouden, en zeker elk 1/2 jaar wordt geupdate! Ook zijn voor Basecamp een gratis te downloaden instructiefilmpjes in het Nederlands te bekijken. Minpuntje van de Garmin, dat bluetooth iedere keer moet worden ingesteld, terwijl dit bij Tom Tom volautomatisch gaat!

sp
door sporten - Jun 1, 2015 om 12:44
17 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Ik heb een vraagje.
N.a.v. het advies om de app Map Factor te downloaden, heb ik dat gedaan.
De app staat nu op mijn smartphone. Echter als ik hier op klik, gebeurt er niets.
Wat moet er nog gebeuren ??? ik heb hier nog niet veel verstand van.
Wie kan mij even helpen ??
Bedankt.

ds
door dschaap - Jun 1, 2015 om 12:56
18 Antwoorden / 2 Vragen

Gebruik al enige jaren TomTom en had steeds een (tegen betaling) kaartupdate abo. Omdat het toestel naar zijn einde loopt dit jaar niet meer verlengd. Er werden door TT wel toestelupdates verstrekt, bij mij een keer of 5 buiten de kaartupdates (4x pj) Ik was en ben zeer tevreden met TT maar overweeg toch Garmin te kiezen, met name omdat de nieuwe TT geen BlueTooth meer ondersteunt tbv mijn telefoon. Garmin ondersteunt geen ritten >500 km, maar dit is niet zo'n probleem voor mij. Ik heb ook een outdoor GPS van Garmin waarin ik naar tevredenheid OSM maps gebruik. In de nieuwste versie van TT zijn geen eigen POI's meer in te stellen en dat vind ik een gemis. Succes met je keuze.

so
door sonja1944 - Jun 1, 2015 om 12:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt allemaal. Wanneer ik thuis de Tom Tom aanzet dan krijg ik pas na 2 a 4 km verbinding.(van Leersum-naar Maarsbergen) Vaak denk ik dat gewoon op een kaart kijken sneller gaat.
Ik heb een van de nieuwste TomTom's dus daar ligt het niet aan.
Ook met het up loden .kopt het. De nieuwste gegevens moet je kopen a € 100.
Na en maand krijg je al een bericht dat de wegen sneller veranderen en dat je hem moet opwaarderen.
Ze kunnen voor mij de hoogste boom in.

sp
door sporten - Jun 1, 2015 om 13:29
17 Antwoorden / 1 Vragen

"aurora1"

Hallo,

Ik heb een vraagje.
N.a.v. het advies om de app Map Factor te downloaden, heb ik dat gedaan.
De app staat nu op mijn smartphone. Echter als ik hier op klik, gebeurt er niets.
Wat moet er nog gebeuren ??? ik heb hier nog niet veel verstand van.
Wie kan mij even helpen ??
Bedankt.

aurora1
door aurora1 - Jun 1, 2015 om 13:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat betreft lifetime kaarten kopen van Garmin was hier onlangs een vraag daarover dat die niet werkten op een oudere versie van Garmin. Dus eerst de voorwaarden over die lifetimekaarten lezen.
Lees de gestelde vraag met de reacties: klik hier.

Wat betreft MapFactor: via wifi (dus mobiel internet uitzetten) de kaarten downloaden en op de gsm zetten.
Wat betreft internetverbinding: met het gebruik van MapFactor is geen internet nodig omdat de verbinding via gps loopt. Dat staat ook vermeld bij Google Play.
Na gebruik niet vergeten MapFactor uit te zetten/te beëindigen via Exit.

endemion
door endemion - Jun 1, 2015 om 14:06
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=leenpres schreef op maandag 1 jun 2015, 12:13]Hoi

Ik zal naar de prijs kijken ze zijn allebij goed en wat de telefoon betref je heb niet overal berijk met internet in nederland dus niet zo handig
De telefoon kan je gebruiken in de stad maar in kleine plaatsen wordt het al moelijke
Je bent in de war met google maps. Daarbij heb je idd een internet verbinding nodig. Maar er zijn genoeg offline navigatie apps. Zo zijn er apps van TomTom zelf, Sygic (gebruikt tomtom kaarten), en dan heb je ook nog gratis varianten zoals Navfree/navmii, Mapfactor, en nog een lading minder bekende.

Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar Sygic (de HUD functie is wel een leuk extraatje).

jimmysmith
door jimmysmith - Jun 1, 2015 om 14:07
26 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn ervaring is TomTom de beste qua snelheid van routeberekening, ook als onderweg de route gewijzigd moet worden wegens omleiding o.i.d. Ook grafisch ziet het er erg goed uit met rijstrook aanduiding enz. Let op dat je een TomTom koopt met gratis Lifetime Maps, dan heb je altijd actuele kaarten en overige updates. Eenvoudig met de bijgeleverde kabel aan je computer (USB) aansluiten en het gaat bijna vanzelf. De 'START'-serie is goed, de iets duurdere 'GO' heeft als voordeel dat je met je stem opdrachten kunt inspreken (stemherkenning) en dat er bluetooth in zit (voor koppeling telefoon). Binnen de verschillende series kun je zelf kiezen hoeveel landen (West-Europa of heel Europa) je nodig hebt en welk schermformaat je prettig vindt. Ik heb zelf de START 60 (6 inch); bevalt mij prima. Op www.tomtom.com kun je alle types vergelijken.

jimmysmith
door jimmysmith - Jun 1, 2015 om 14:09
26 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens ben ik geen fan van de MediaMarkt qua service e.d. Er komen ook regelmatig aanbiedingen van andere winkels voorbij.

ronbear
door ronbear - Jun 1, 2015 om 14:14
22 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik al jaren Tom tom en die is toch echt het beste heb andere ook gehad
tegenwoordig geef tomtom ok lifetime kaartupdates en dat kost niets heb tomtom start 60
en die werkt goed en snel.
Telefoon is makkelijk in de stad kleine plaatsen werkt het vaak niet en je heb niet altijd internet en je verbruik van mb ga van je tegoed af dus !

endemion
door endemion - Jun 1, 2015 om 14:14
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou ook voor de smartphone optie gaan. Laatst zat m'n moeder ook met dat ze nieuwe navigatie apparatuur nodig had. Ze had ook een oudere telefoon dus verwezen naar de Honor 3C welke sowieso een erg goede smartphone is voor het geld maar daarnaast ook uitermate geschikt voor navigatie (ben er jaloers op m'n eigen dure smartphone is een stuk trager op dat gebied).

Dus smartphone + sygic + usb kabeltje voor in de auto al dan niet icm zo'n usb stekker ding voor in het aanstekergat (dat laatste was niet nodig in dit geval aangezien de autoradio al van usb voorzien was) + bevestiging waarvoor genoeg keus is op ebay voor enkele euro's.

ha
door hansverbaan - Jun 1, 2015 om 14:23
6 Antwoorden / 2 Vragen

dan zal de mediamarkt wel meer verdienen op garmin.
Ik heb bij Amazon.de voor rond € 110 een tom tom via 135 gekocht, inclusief TMC en lifetimeupdates
werkt prima, is ook als beste getest.

me
door meerzicht - Jun 1, 2015 om 14:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijft allereerst een kwestie van persoonlijke voorkeur. Maar de medewerker van Media Markt heeft het verkeerd. Ik heb een TomTom en krijg regelmatig een update van de software. Bij mijn toestel zit levenslang gratis kaarten, maar daar kun je ook een abonnement voor afsluiten. Pas zag ik een aanbieding voorbij komen: 49 euro voor de nieuwe kaarten. Zie ook de reactie van jimmysmith.

ho
door hoev1009 - Jun 1, 2015 om 15:13
15 Antwoorden / 4 Vragen

Zelf gebruikik navmii op mijn iphone. ben er heel tevreden over. navmii gebruikt geen data, dus waarom een dure tomtom aanschaffen. Ben er tevreden over.

pino123
door pino123 - Jun 1, 2015 om 15:27
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Er is wel een voordeel bij TOMTOM en dat is TOMTOM-traffic. Hierop worden files, omleidingen etc. Zeer accuraat weergegeven, wel kosten deze apparaten een flinke duit, maar je krijgt wel zeer accurate gegevens, ook in het buitenland, hiervoor terug. Dit loopt via een prima netwerk binnen Europa. Nu weet ik niet hoed dit zit bij Garmin, maar meestal gaat dit dan via de RDS en dat is toch een stuk minder accuraat.

clio23
door clio23 - Jun 1, 2015 om 16:01
46 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb alleen ervaring met Tom Tom en ben uitermate tevreden over de nauwkeurigheid en de snelheid. Elke drie maanden nieuwe kaarten, software update als dat nodig is alleen 1 keer per jaar nieuwe file informatie aanschaffen. En iets dat heel fijn is is de service. Als er iets is wordt je direct geholpen zowel telefonisch als per e-mail. Mijn apparaat viel uit, kreeg uitleg hoe ik opnieuw kon opstarten, deed het weer opgestuurd naar Tom Tom en met 2 dagen weer terug. Na bijna 2 jaar later gebeurde hetzelfde, kreeg meteen een nieuw apparaat. Waar kom je dat tegen. Voor mij is de keus dus duidelijk.

wa
door walsum107 - Jun 1, 2015 om 16:39
54 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan natuurlijk ook zijn dat de winst bij verkoop voor de Media Markt bij Garmin hoger ligt dan bij TomTom. Over het product Garmin kan ik niets zeggen want ik heb al jaren TT. overigens wel nieuwe kaarten kopen, maar dat verandert als ik een nieuwe aanschaf.

holiday
door holiday - Jun 1, 2015 om 17:17
101 Antwoorden / 11 Vragen

De nieuwe TomTom heeft ook levenslange gratis updaten.
Bij de eerste keer updaten heb ik de TomTom 14 dagen niet kunnen gebruiken en nu is de tweede update en nu ben ik al weer vier dagen bezig om de update er op te krijgen.
Kortom TomTom goed maar updaten klote.

pi
door pieterwolters - Jun 1, 2015 om 18:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb verschillende satnav systemen gehad maar kom toch altijd weer terug bij TomTom. De details zijn toch net wat beter dan bij de andere leveranciers.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 2, 2015 om 11:29
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=sporten schreef op maandag 1 jun 2015, 12:44]Hallo,

Ik heb een vraagje.
N.a.v. het advies om de app Map Factor te downloaden, heb ik dat gedaan.
De app staat nu op mijn smartphone. Echter als ik hier op klik, gebeurt er niets.
Wat moet er nog gebeuren ??? ik heb hier nog niet veel verstand van.
Wie kan mij even helpen ??
Bedankt.
Precies doen wat de app aangeeft, de kaarten van de landen downloaden die jij wilt gebruiken. Advies om niet meteen alles in één keer te downloaden, enkel de landen die je echt gaat gebruiken.

to
door toezicht - Jun 2, 2015 om 12:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Heb zelf de TOMTOM 500 GO en ben erg tevreden, heb vaak updates van kaarten en van de veranderingen die ontstaan in het wegennet. Zelfs de nieuwe wegen in de omgeving van Rotterdam zijn ge update. En alles gratis zolang ik de navigatie heb. Dus geen aankoop van kaarten zoals vermeld voor € 120,00 maar gratis voor 45 landen in Europa. Dus kies maar uit, ik ben zeer tevreden

ri
door rietje328 - Jun 8, 2015 om 14:42
27 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft Tom Tom: heb ik weinig ervaring mee, maar de ervaring die ik heb is slecht. Ik weet toevallig ook dat mijn vader de Tom Tom altijd een half uur voor vertrek aan zet en op de vensterbank legt om signaal te zoeken...

Zelf maak ik gebruik van een Garmin Oregon (eigenlijk bedoeld voor wandelen/fietsen). Dit is een compact apparaatje met legio functies.
Zelf een ophangsysteem gefabriceerd voor in de auto. Werkt perfect!