Jo
door Johan146 Jan 1, 2022 om 14:25
Auto & vervoer

Niet meer kunnen updaten van KIA auto navigatie.

Ben in het bezit van een KIA ceed sw . Deze heb ik gekocht, en is afgelevert op 03-01-2014.
Bij de grote beurt heb ik gevraagd het navigatiesysteem te updaten. Echter werd mij door de dealer, en later ook door de importeur, gezegd dat het systeem nog wel geupdate kan worden, maar er bestaat een kans dat het tijdens het updaten vast loopt en dan niet meer te herstellen is.
Als dat gebeurt dan is dat het risico van de klant. Van mij dus. Overigens staat er op de site van KIA dat auto's na september 2013 gratis en levenslang geupdate wordt. Voorwaarde is wel dat het onderhoud bij een KIA dealer gebeurt. Mijn auto zou hier dus voor in aanmerking kunnen komen maar ik loop dan de kans dat het systeem onherstelbaar geraakt.
Mijn vraag is dan ook "Hoe moet ik hier mee omgaan. Wat zijn mijn rechten?"

11911 14 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jan 1, 2022 om 14:45
6599 Antwoorden / Vragen

Dowload een navigatieprogramma op je mobiel. Wel zo gemakkelijk.

ne
door neodutchio - Jan 1, 2022 om 14:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Met levenslang bedoelen ze niet zo lang de gebruiker leeft, maar zo lang als een navigatie hoort mee te gaan. Als je kijkt bij TomTom, dan is daar de duur voor levenslang 8 jaar. En dan gerekend vanaf de releasedatum van het apparaat en niet vanaf de aankoopdatum. Als je dus een apparaat koopt die al 3 jaar op de markt is, dan heb je nog maar 5 jaar updates.
Technieken staan niet stil. Waar je vroeger alleen de weg op het navigatiebeeld had staan krijg je nu veel meer informatie en zelfs foto's van de situatie. Dit vergt enorm veel geheugen dat niet elk oud apparaat heeft. Uw auto is al 8 jaar oud en kan op dat gebied dus behoorlijk ontoereikend zijn.

Uw auto is op kenteken gezet op 03-01-2014, maar dat kan dus een auto zijn die al ver voor die tijd in elkaar gezet is en oudere software heeft waar dit niet meer op kan draaien. Uw rechten zijn dus niet hardop te benoemen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 1, 2022 om 15:02
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Nog een voorwaarde:

     Uit de link:

Indien je zelf de update uitvoert en je navigatiesysteem loopt vast, dan lost de officiële Kia-dealer het probleem gratis op als je in het bezit bent van een Kia Family Card. Als je de Kia Family Card niet bezit zijn de kosten € 1.299 inclusief BTW. De arbeidskosten van 1 uur zullen ook voor jouw rekening zijn.

https://www.kia.com/nl/service/onderweg/navigatie-updates/

Jo
door Johan146 Jan 1, 2022 om 15:25
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie.
Klopt wat je schrijft. Ik bezit ook een Family card, maar de dealer als ook KIA Nederland hebben mij duidelijk gemaakt dat als het systeem vastloopt dit niet meer te herstellen is. Zij bieden ook geen alternatieven.

Pi
door Pietvan Jan 5, 2022 om 16:22
3 Antwoorden / Vragen

De navigatie is zonder update  slecht en na de updates nog slecht dus heeft geen zin, koop een losse navigatie Kia is een fijne auto maar navigtie is zeer slecht.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 1, 2022 om 16:06
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien via het contactformulier nog eens om duidelijke uitleg vragen.

https://www.kia.com/nl/contact/contact-met-kia/#/

rj
door rjw - Jan 1, 2022 om 16:22
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Dit staat op de Kia website:

Heb je een origineel LG-navigatiesysteem in jouw Kia? Profiteer dan van de levenslange kaartupdates van Kia. Is jouw Kia volgens onderhoudsschema bij de Kia-dealer is onderhouden? En ligt de eerste registratie datum na 1 september 2013? Dan kun je gebruik maken van deze kaartupdates. Ook indien er al eerder een kaartupdate is aangeschaft voor jouw Kia, kun je onder voorwaarden gebruik maken van deze service. Vraag de Kia-dealer naar de voorwaarden en mogelijkheden.

De crux zit 'm in dat laatste stuk. Heb je die voorwaarden van de Kia dealer? Daar zouden clausules in kunnen staan die updates voor bepaalde modellen beperken (bijvoorbeeld als die units te weinig geheugen of processorcapaciteit hebben om het nieuwe kaartmateriaal te kunnen verwerken).

Jo
door Johan146 Jan 1, 2022 om 20:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie.
Ik voldoe aan alle voorwaarden. Het verhaal van de dealeris zoals je het omschrijf. Te weinig capaciteit en te weinig geheugen. De dealer neemt geen risico van het updaten. Vastlopen betekent onherstelbaar systeem.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 1, 2022 om 18:34
2042 Antwoorden / Vragen

Onacceptabel, meer kan ik er niet van zeggen. Schakel juridische bijstand in.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 1, 2022 om 19:19
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Johan,

Ik vrees, dat een rechtzaak duurder is dan een nieuwe Tomtom.

Dit is vaker het probleem bij moderne auto's.

Bij Opel spelen ook die problemen.

Soms lijkt het alsof fabrikanten dit express zo doen om consumenten te verleiden om weer een nieuwe auto te kopen.

Ik heb zelf een gratis navigatie app op mijn smartphone gezet, die ook offline te gebruiken is.

rj
door rjw Jan 1, 2022 om 20:59
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Dit heeft niets te maken met het expres doen om een nieuwe auto te laten kopen. Als je nu hardware in een product wilt stoppen die de software van over 10 of 15 jaar nog kan draaien dan wordt dat de grootste kostencomponent van een auto. Dan heb je echt de meest geavanceerde hardware nodig. Daarnaast kan in de loop van de tijd ook de softwaretechnologie zodanig veranderen dat zelfs de meest krachtige hardware niet geschikt voor de nieuwe software is.

En dan heb je nog de marktvraag. Je kunt nu wel iets bedenken waarvan je denkt dat het perfect, maar dan komt er een concurrent met een nog veel beter idee. Dan moet je als fabrikant wel mee om concurrerend te blijven.

Fabrikanten willen uiteindelijk niets liever dan dat alles met software geregeld kan worden. Dan heb je slecht 1 soort hardware nodig in de productielijn en kan je voor de klant middels software bepaalde features wel of niet activeren. Maar helaas is de technologie nog niet zo goedkoop dat je dat overal kunt toepassen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 2, 2022 om 03:09
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Zou het niet makkelijker zijn als autofabrikanten een universele radio maken, die automatisch verbonden is met je smartphone en alle apps die erop staan?

Nu heeft elke autofabrikant een eigen software.

Ik vergelijk het een beetje met al die verschillende accu's voor elektrische fietsen, dat is gewoon een verdienmodel voor de fabrikanten....

Waarom verplicht de overheid niet om 1 standaard accu te maken voor alle modellen?

Topantwoord

Re
door Reinier182 - Jan 1, 2022 om 20:01
154 Antwoorden / Vragen

Navigatie ingebouwd is een soort oplichting van dealers. Vaak zijn updates heel duur en gratis levenslang is er ook wel een excuus om het niet bij te werken. Koop een Tomtom of ander merk los wat je prettig vindt en gebruik dat en ben je van gezeur af. Lossen kosten niet zo duur en de smartphone is ook een optie door verschillende navigatie apps. Even uitzoeken welke jij het fijnste vindt. Tijd steken in Kia zou ik niet doen de juristen van hun hebben de voorwaarden wel waterdicht gemaakt?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 2, 2022 om 10:49
16830 Antwoorden / 202 Vragen

? Waar baseert u deze onterechte beschuldiging op? Bij KIA word standaad bij de jaarlijkse grote beurt standaard het navigatiesysteem bijgewerkt.
De beurt dient dan wel bij een KIA dealer of een bij een andere volgens de KIA voorwaarden worden/zijn uitgevoerd.

pe
door pebk Jan 3, 2022 om 16:46
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind oplichting een te groot woord. Het is een functie die prima te gebruikten is voor de eerst bezitter van de auto (vaak een leaserijder). Dit is een functie die men voor weinig kan weggeven bij de aankoop. Voor volgende bezitters is het ook prima te gerbuiken, mits er rekening mee gehouden wordt dat hier en daar een rotonde is bijgekomen of verwijderd, het dorp er een rondweg bij heeft gekregen of iets van die strekking.

Met het advies voor een TomTom ben ik het deels eens, echter zou ik voor de ook gesuggereerde telefoon gaan, met een houdertje. Navigatieapps van google of Apple voldoen prima en zijn meer up to date dan de TomTom. Ook is de verkeersinformatie vele malen sneller.

Tip: Laat op de achtergrond ook Flitsmeister meelopen. Niet per se vanwege de flitsers, maar het geeft ook aan waar auto's langs de weg staan met pech en wanneer u ingehaald gaat worden door een ambulance o.i.d.

Re
door Reinier182 Jan 15, 2022 om 12:34
154 Antwoorden / Vragen

Waar ik soort oplichting op baseert is dat updates vaak duur of kort ondersteund wordt door dealers? Mag jij een andere mening over hebben en het is ook niet bij ieder automerk precies hetzelfde? Kia ken ik persoonlijk niet hoe dit merk het doet?

ro
door ronny530 - Jan 2, 2022 om 08:12
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Als er fabriek af een navigatiesysteem is ingebouwd dan ben ik van mening dat het systeem ook te gebruiken moet zijn. Je koopt zo'n navigatiesysteem die tevens deel van het audiosysteem uit maakt om niet met met een Tom Tom of smartphone te hoeven navigeren en als bij aanschaf ook nog eens wordt gegarandeerd dat bij aanschaf van Kia Family Card de updates gratis en beschikbaar zijn mag je dat ook verwachten. Ik lees dat uw systeem niet meer voor de laatste update geschikt is omdat er te weinig geheugenruimte aanwezig is. Op zich is dat vreemd want als de fabrikant voor uw type systeem een update uitbrengt dan zou die update ook geschikt dienen te zijn maar het is wel zo dat updaten voor eigen risico is omdat u op het systeem zelf geen garantie meer heeft. In dat eigen risico zit hem de crux want als het systeem na het mislukken van de update onbruikbaar wordt krijgt u geen nieuw systeem omdat die garantie voorbij is en als de dealer u van de risico's op de hoogte heeft gesteld kunt u ook geen nieuw systeem eisen omdat u willens en wetens de opdracht heeft gegeven. Daarbij is het zo dat ook zonder update het systeem blijft werken en u van A naar B navigeert zoals u gewend bent.

panter22
door panter22 - Jan 2, 2022 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Stel je vraag eens op kiaclub.nl

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2022 om 19:24
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Een kleine onduidelijkhgeid en mogelijk foutje. Communicren van Google Maps vanuit uw telefoon naar het navigatiesysteem gaat in ieder geval via de usb aansluiting en u heeft dan op uw telefoon de app Android auto nodig.en zie dan https://www.kia.com/nl/service/onderweg/service-apps//  , deze https://www.gebruikershandleiding.com/Kia-Navigatie/preview-handleiding-619844.html?page=0007 en m.b.t. uw vraag is dit van uiterst belang omdat daarin als voorwaarde is genoemd dat het systeem in uw auto wel geregistreerd moet zijn na 1 sep 2013 https://www.kia.com/nl/service/onderweg/navigatie-updates/.

Dit ter compementerring bvan mijn eerdere reactie.

ho
door honza23 - Jan 5, 2022 om 12:37
261 Antwoorden / 3 Vragen

Het ligt zoals hierboven reeds beschreven waarschijnlijk aan het beperkte geheugen i.c.m. het steeds grotere volume van updates. Daar zijn theoretisch 2 mogelijke oplossingen voor:
1) het helemaal leeghalen van het geheugen en vervolgens opnieuw installeren van de software in zijn nieuwste vorm (op die manier neemt het oude deel van de software geen ruimte in)
2) het alleen updaten van die geografische regio die u belangrijk vindt. Komt u bv nooit in Scandinavië, Groot-Brittannië/Ierland, misschien (delen van) Oost-Europa, vmlg. Joegoslavië, Denemarken etc etc dan zou je die landen weg kunnen laten halen om ruimte te maken, of om de update te verkeinen en deze landen uit de update te halen.

Zoek online eens naar een Kia-forum en leg daar je vraag neer, grote kans dat er iemand eerder mee te maken heeft gehad. Of probeer het op de website van Problemcar.

frits
door frits - Jan 5, 2022 om 21:38
146 Antwoorden / 5 Vragen

De navigatie systemen ingebouwd in diverse auto's is ouderwets en bagger meestal erg duur en totaal niet actueel, op een GSM kun je sowieso diverse systemen gratis erop zetten met tot wel 4x gratis updates per jaar. Kijk maar eens bij Google Play.
Ik gebruik het Offline van Google Navigatie.