Niet meer kunnen updaten van KIA auto navigatie.
Ben in het bezit van een KIA ceed sw . Deze heb ik gekocht, en is afgelevert op 03-01-2014.
Bij de grote beurt heb ik gevraagd het navigatiesysteem te updaten. Echter werd mij door de dealer, en later ook door de importeur, gezegd dat het systeem nog wel geupdate kan worden, maar er bestaat een kans dat het tijdens het updaten vast loopt en dan niet meer te herstellen is.
Als dat gebeurt dan is dat het risico van de klant. Van mij dus. Overigens staat er op de site van KIA dat auto's na september 2013 gratis en levenslang geupdate wordt. Voorwaarde is wel dat het onderhoud bij een KIA dealer gebeurt. Mijn auto zou hier dus voor in aanmerking kunnen komen maar ik loop dan de kans dat het systeem onherstelbaar geraakt.
Mijn vraag is dan ook "Hoe moet ik hier mee omgaan. Wat zijn mijn rechten?"
Met levenslang bedoelen ze niet zo lang de gebruiker leeft, maar zo lang als een navigatie hoort mee te gaan. Als je kijkt bij TomTom, dan is daar de duur voor levenslang 8 jaar. En dan gerekend vanaf de releasedatum van het apparaat en niet vanaf de aankoopdatum. Als je dus een apparaat koopt die al 3 jaar op de markt is, dan heb je nog maar 5 jaar updates.
Technieken staan niet stil. Waar je vroeger alleen de weg op het navigatiebeeld had staan krijg je nu veel meer informatie en zelfs foto's van de situatie. Dit vergt enorm veel geheugen dat niet elk oud apparaat heeft. Uw auto is al 8 jaar oud en kan op dat gebied dus behoorlijk ontoereikend zijn.
Uw auto is op kenteken gezet op 03-01-2014, maar dat kan dus een auto zijn die al ver voor die tijd in elkaar gezet is en oudere software heeft waar dit niet meer op kan draaien. Uw rechten zijn dus niet hardop te benoemen.
Nog een voorwaarde:
Uit de link:
Indien je zelf de update uitvoert en je navigatiesysteem loopt vast, dan lost de officiële Kia-dealer het probleem gratis op als je in het bezit bent van een Kia Family Card. Als je de Kia Family Card niet bezit zijn de kosten € 1.299 inclusief BTW. De arbeidskosten van 1 uur zullen ook voor jouw rekening zijn.
Dank voor je reactie.
Klopt wat je schrijft. Ik bezit ook een Family card, maar de dealer als ook KIA Nederland hebben mij duidelijk gemaakt dat als het systeem vastloopt dit niet meer te herstellen is. Zij bieden ook geen alternatieven.
De navigatie is zonder update slecht en na de updates nog slecht dus heeft geen zin, koop een losse navigatie Kia is een fijne auto maar navigtie is zeer slecht.
Misschien via het contactformulier nog eens om duidelijke uitleg vragen.
https://www.kia.com/nl/contact/contact-met-kia/#/
Dit staat op de Kia website:
Heb je een origineel LG-navigatiesysteem in jouw Kia? Profiteer dan van de levenslange kaartupdates van Kia. Is jouw Kia volgens onderhoudsschema bij de Kia-dealer is onderhouden? En ligt de eerste registratie datum na 1 september 2013? Dan kun je gebruik maken van deze kaartupdates. Ook indien er al eerder een kaartupdate is aangeschaft voor jouw Kia, kun je onder voorwaarden gebruik maken van deze service. Vraag de Kia-dealer naar de voorwaarden en mogelijkheden.
De crux zit 'm in dat laatste stuk. Heb je die voorwaarden van de Kia dealer? Daar zouden clausules in kunnen staan die updates voor bepaalde modellen beperken (bijvoorbeeld als die units te weinig geheugen of processorcapaciteit hebben om het nieuwe kaartmateriaal te kunnen verwerken).
Dank voor je reactie.
Ik voldoe aan alle voorwaarden. Het verhaal van de dealeris zoals je het omschrijf. Te weinig capaciteit en te weinig geheugen. De dealer neemt geen risico van het updaten. Vastlopen betekent onherstelbaar systeem.
Geachte Johan,
Ik vrees, dat een rechtzaak duurder is dan een nieuwe Tomtom.
Dit is vaker het probleem bij moderne auto's.
Bij Opel spelen ook die problemen.
Soms lijkt het alsof fabrikanten dit express zo doen om consumenten te verleiden om weer een nieuwe auto te kopen.
Ik heb zelf een gratis navigatie app op mijn smartphone gezet, die ook offline te gebruiken is.
Dit heeft niets te maken met het expres doen om een nieuwe auto te laten kopen. Als je nu hardware in een product wilt stoppen die de software van over 10 of 15 jaar nog kan draaien dan wordt dat de grootste kostencomponent van een auto. Dan heb je echt de meest geavanceerde hardware nodig. Daarnaast kan in de loop van de tijd ook de softwaretechnologie zodanig veranderen dat zelfs de meest krachtige hardware niet geschikt voor de nieuwe software is.
En dan heb je nog de marktvraag. Je kunt nu wel iets bedenken waarvan je denkt dat het perfect, maar dan komt er een concurrent met een nog veel beter idee. Dan moet je als fabrikant wel mee om concurrerend te blijven.
Fabrikanten willen uiteindelijk niets liever dan dat alles met software geregeld kan worden. Dan heb je slecht 1 soort hardware nodig in de productielijn en kan je voor de klant middels software bepaalde features wel of niet activeren. Maar helaas is de technologie nog niet zo goedkoop dat je dat overal kunt toepassen.
Geachte RJW,
Zou het niet makkelijker zijn als autofabrikanten een universele radio maken, die automatisch verbonden is met je smartphone en alle apps die erop staan?
Nu heeft elke autofabrikant een eigen software.
Ik vergelijk het een beetje met al die verschillende accu's voor elektrische fietsen, dat is gewoon een verdienmodel voor de fabrikanten....
Waarom verplicht de overheid niet om 1 standaard accu te maken voor alle modellen?
Topantwoord
Navigatie ingebouwd is een soort oplichting van dealers. Vaak zijn updates heel duur en gratis levenslang is er ook wel een excuus om het niet bij te werken. Koop een Tomtom of ander merk los wat je prettig vindt en gebruik dat en ben je van gezeur af. Lossen kosten niet zo duur en de smartphone is ook een optie door verschillende navigatie apps. Even uitzoeken welke jij het fijnste vindt. Tijd steken in Kia zou ik niet doen de juristen van hun hebben de voorwaarden wel waterdicht gemaakt?
? Waar baseert u deze onterechte beschuldiging op? Bij KIA word standaad bij de jaarlijkse grote beurt standaard het navigatiesysteem bijgewerkt.
De beurt dient dan wel bij een KIA dealer of een bij een andere volgens de KIA voorwaarden worden/zijn uitgevoerd.
Ik vind oplichting een te groot woord. Het is een functie die prima te gebruikten is voor de eerst bezitter van de auto (vaak een leaserijder). Dit is een functie die men voor weinig kan weggeven bij de aankoop. Voor volgende bezitters is het ook prima te gerbuiken, mits er rekening mee gehouden wordt dat hier en daar een rotonde is bijgekomen of verwijderd, het dorp er een rondweg bij heeft gekregen of iets van die strekking.
Met het advies voor een TomTom ben ik het deels eens, echter zou ik voor de ook gesuggereerde telefoon gaan, met een houdertje. Navigatieapps van google of Apple voldoen prima en zijn meer up to date dan de TomTom. Ook is de verkeersinformatie vele malen sneller.
Tip: Laat op de achtergrond ook Flitsmeister meelopen. Niet per se vanwege de flitsers, maar het geeft ook aan waar auto's langs de weg staan met pech en wanneer u ingehaald gaat worden door een ambulance o.i.d.
Waar ik soort oplichting op baseert is dat updates vaak duur of kort ondersteund wordt door dealers? Mag jij een andere mening over hebben en het is ook niet bij ieder automerk precies hetzelfde? Kia ken ik persoonlijk niet hoe dit merk het doet?
Als er fabriek af een navigatiesysteem is ingebouwd dan ben ik van mening dat het systeem ook te gebruiken moet zijn. Je koopt zo'n navigatiesysteem die tevens deel van het audiosysteem uit maakt om niet met met een Tom Tom of smartphone te hoeven navigeren en als bij aanschaf ook nog eens wordt gegarandeerd dat bij aanschaf van Kia Family Card de updates gratis en beschikbaar zijn mag je dat ook verwachten. Ik lees dat uw systeem niet meer voor de laatste update geschikt is omdat er te weinig geheugenruimte aanwezig is. Op zich is dat vreemd want als de fabrikant voor uw type systeem een update uitbrengt dan zou die update ook geschikt dienen te zijn maar het is wel zo dat updaten voor eigen risico is omdat u op het systeem zelf geen garantie meer heeft. In dat eigen risico zit hem de crux want als het systeem na het mislukken van de update onbruikbaar wordt krijgt u geen nieuw systeem omdat die garantie voorbij is en als de dealer u van de risico's op de hoogte heeft gesteld kunt u ook geen nieuw systeem eisen omdat u willens en wetens de opdracht heeft gegeven. Daarbij is het zo dat ook zonder update het systeem blijft werken en u van A naar B navigeert zoals u gewend bent.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer