Gr
door Grunn1 Nov 29, 2018 om 15:51
Auto & vervoer

Nieuwe auto

Hallo forum leden,

2 maanden geleden heb ik een nieuwe auto gekocht en vanaf de eerste dag waren er problemen met deze auto. Een aantal zaken zijn opgelost maar een paar ook niet en voor deze niet opgeloste problemen is vooralsnog geen oplossing. De auto is al 3 keer terug geweest voor de niet opgeloste problemen en heeft in totaal al 4 dagen in de werkplaats gestaan. Ik heb de dealer te kennen gegeven een nieuwe auto te willen omdat deze auto niet aan mijn verwachtingen voldoet. Volgens mij is het toch zo dat je de verkoper 3 keer de mogelijkheid moet geven om een defect onder garantie op te lossen en dat je daarna of de koop kan ontbinden of een nieuwe eisen?
Verder stelde de dealer voor dat ik zelf maar contact moest gaan opnemen met de importeur maar ik heb de auto niet bij de importeur gekocht maar bij de dealer en dan moeten zij toch de problemen oplossen?
Wie heeft eventueel een voorbeeld brief of de wettekst met de consumenten wetgeving met betrekking tot bovenstaande.
Alvast bedankt.

5049 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2018 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is het voor auto, maar vooral wat zijn die problemen dan?

gerbera
door gerbera - Nov 29, 2018 om 16:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 29, 2018 om 16:08
16775 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft helemaal gelijk. Volgens de wetgeving, ik geef zo verwijzingen, is de verkoper verantwoordelijk voor een niet conform verwachtingen geleverd product en dat geldt ook voor een auto.
U heeft in beginsel niets te maken met de importeur maar het kan m.i. geen kwaad om de inporteur te wijzen op de handelwijze van de dealer. Als het een BOVAG lid is kunt u ook daar een klacht indienen.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

tenormin
door tenormin - Nov 29, 2018 om 16:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@epcot, misschien is het overbodig, maar is het een gloednieuwe auto? En je hebt natuurlijk gelijk, je moet bij de dealer zijn en niet bij de importeur. En als het inderdaad een gloednieuwe wagen betreft dan regelt de dealer dit met de importeur, niet met jou gaan "bekvechten".

ne
door neodutchio - Nov 29, 2018 om 16:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Voldoet de auto niet aan uw verwachtingen, of is er ook echt een defect? En zo ja, wat is dat defect dan? Er kunnen allerlei wetteksten gezocht gaan worden, maar dat wil niet zeggen dat ze ook  bruikbaar zijn.

Als voorbeeld. Ik rij ook een nieuwe auto. Als ik 2 usb sticks inplug (data opslag en muziek), dan loopt mijn beeldscherm af en toe vast. Vervelend, maar dit heeft geen invloed op het rijden. Als ik dit probleem 3 keer zou aankaarten en krijg 3 keer het antwoord dat het nu nog niet opgelost kan worden, dan kan ik niet ontbinden.

marita5
door marita5 - Nov 29, 2018 om 17:24
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Epcot ,

Lees hier eens , klik ook benedenaan op : stappenplan klachten na aankoop ( ziet u de voorbeeldbrieven ) .

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 29, 2018 om 18:20
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Epcot,

Kun je wat meer informatie geven?
Om wat voor problemen gaat het?
Om welk merk gaat het?
Om welk model gaat het?
Om welke garage gaat het
Heb je eerder klachten over dit bedrijf ?

Zo kunnen wij je beter helpen.

Gr
door Grunn1 - Nov 29, 2018 om 19:20
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Allen bedankt voor de antwoorden. Het betreft een nieuwe auto een Renault Kadjar automaat van nu inmiddels 6 weken oud.
Vanaf dag 1 waren er al problemen met de auto. Ernstig wind geruis bij de deuren, er zit een irritante vibratie in de auto die vooral erg te voelen is in de vloer de pedalen en de armsteunen (banden zijn al vervangen maar heeftniks geholpen), linker deurstijl kraakt enorm erg, de automaat ontkoppelt niet goed bij het optrekken waardoor de auto met een erge schok optrekt (schijnt een veel voorkomend probleem met deze bak te zijn en nieuwe modellen worden vanaf december geleverd met een andere automatische bak). Sinds de laatste keer dat ie een dag bij de dealer heeft gestaan reset de boordcomputer zich om de dag naar de fabrieksinstellingen. Dus er komt ook steeds meer bij. Laatste reactie van de werkplaats was, Mischien dat er volgend jaar vanuit de fabriek ergen een oplossing voor komt. Volgende week een afspraak met de verkoop manager om hier verder over te praten en wilde graag weten wat eventueel mijn rechten zijn.

ne
door neodutchio Nov 29, 2018 om 19:46
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Welkom bij Renault. Mijn Megane automaat heeft soortgelijke problemen. Aan de bijrijderskant lijkt het soms of er een raam open staat, zoveel lawaai komt er af. Het zal dus iets met de stand van de deur en/of rubbers te maken hebben. Maar ja, 100% luchtdicht is niet te krijgen. De vibratie is bij mij weggegaan na het inrijden. Schijnbaar toch iets met banden. Filerijden is niet altijd leuk. Bij 22km/u en dan gas geven geeft geen resultaat. Lijkt wel of de automaat in z'n vrij staat.
Alleen het probleem met filerijden is een zaak die verder onderzocht moet worden.

In uw geval is het kraken van de deur, geruis en de vibratie geen reden tot ontbinding. De automaat en het terugzetten naar de fabrieksinstellingen zou wel iets zijn om ontbinding daar op te gooien. Beide is namelijk nodig om goed en veilig te rijden, daar waar een auto voor bedoeld is. Geef de dealer nog eenmaal schriftelijk de mogelijkheid om dit op te lossen en geef aan dat u, mocht er geen bevredigende oplossing komen, u gaat ontbinden en het geld terug verwacht.

panter22
door panter22 Nov 29, 2018 om 20:24
6599 Antwoorden / Vragen

Kun je de auto niet inruilen voor de nieuwe versie van 2019?  Misschien zijn dan de problemen over.
Bij last van schokken bij het optrekken zou je kunnen proberen heel rustig op te trekken, niet te veel gas geven in een keer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2018 om 20:53
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Epcot,

Toch wel hondsbrutaal van die Renault dealer!
Om welke Renault dealer gaat het en in welke plaats?

Ik neem aan,dat je al je klachten op papier hebt staan.
Het is belangrijk,dat je dit vanaf het begin doet met je klachten.

Ik raad je aan om de BOVAG om advies/ bemiddeling te vragen.

Gr
door Grunn1 Nov 29, 2018 om 23:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heb volgende week een gesprek hierover en ja ik heb alles op papier staan. Mijn voorstel was dan ook om hem om te ruilen voor een nieuwe of geld terug. Het vibreren is wel zo erg dat 1 van de bodemplaten er al bijna onderweg was, meerdere schroeven waren er al uit of los getrild.

panter22
door panter22 Nov 30, 2018 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

@Neodutchio,
Je auto is ws uitgerust met de Stop en start technologie. Als de auto stilstaat, stopt de motor. VW heeft deze technologie ook. Bij een stoplicht is het al irritant, laat staan bij het filerijden.
Niet op de bumper van je voorganger staan en af en toe wat gas bijgeven, lost het vast wel op.

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Nov 29, 2018 om 21:40
51 Antwoorden / Vragen

Toen ik de kop las van dit topic wist ik het al. Mensen met verstand van auto's kopen geen Renault. En zoals al eerder gezegt je moet bij de dealer zelf zijn. Ondanks het feit dat u al jaren hier bekend bent weet u het antwoord toch zelf ook wel.

Gr
door Grunn1 Nov 29, 2018 om 23:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En geef mij 1 reden waarom ik geen verstand zou hebben? Alleen omdat ik een Renault koop? Heb in mijn vorige Renault 5 jaar probleemloos gereden terwijl mijn zwager met zijn nieuwe VW in 3 jaar tijd meer in de garage stond dan er buiten.

tenormin
door tenormin Nov 30, 2018 om 00:32
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@epcot, in ieder geval een domme opmerking van @juffrouwkarla. Normaliter niets mis met Renault; alleen heb je de pech een "maandag" auto te hebben gekocht, althans, zo lijkt het. Dat dit probleemloos zou moeten worden opgelost. Heb in zowel niet als wel automaat gereden met Renault sinds 1980; dus ergens is er een (flinke) kink in de kabel gekomen. Die de Renault dealer moet het oplossen! Simpeler gezegd dan gedaan. Succes volgende week!

ne
door neodutchio Dec 6, 2018 om 20:28
5129 Antwoorden / 12 Vragen

"Mensen met verstand van auto's kopen geen Renault."

Toch vreemd, al mijn voorgaande auto's van diverse merken hebben het einde van hun leasecontract niet eens gehaald. Rij nu alweer een tijdje rond in mijn Renault en ja, er is wel eens iets. Maar met elk merk kan iets gebeuren. In ieder geval rijdt de auto nog steeds waarbij de voorgangers (Skoda, Seat en Peugeot) met deze leeftijd al maanden bij de dealer hadden gestaan.

gsm
door gsm - Nov 30, 2018 om 11:22
5939 Antwoorden / 47 Vragen

De dealer moet hiervoor natuurlijk een goede oplossing bieden.

"RENAULT" Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd
Die roest is inmiddels wel onder controle, maar de elektronica dus duidelijk nog niet.
En nieuw is niet altijd beter.
Een tweedehandsje kun je tenminste nog eerst uitproberen.
Ik ken overigens ook genoeg mensen die tevreden zijn met hun Renault auto.
Bij elk merk kun je tegen calamiteiten aanlopen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 7, 2018 om 10:46
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hahaha!erg grappig GSM!

Ik vind de Renault Captur een prachtige auto,maar voor dat geld kies ik toch liever een Suzuki Vitara.

mo
door mof - Nov 30, 2018 om 13:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de auto defecten vertoonde bij aflevering dan heeft de dealer, zeker als het een merkdealer betreft, deze te verhelpen.
krijgt hij dit niet voor elkaar dan is het simpel: vervangend gelijkwaardig product of uw geld terug. De dealer heef5 u de auto verkocht, dus zal hij/zij dit probleem moeten oplossen. Ook in de richting van de fabrikant.

1paul
door 1paul - Nov 30, 2018 om 14:14
3103 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft gelijk, u kunt de koop ontbinden, doe dit wel via een aangetekend schrijven, neem nooit zelf kontakt op met de importeur, laat hen dit maar lekker doen...

Gr
door Grunn1 - Dec 6, 2018 om 10:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Gesprek gehad en heeft niks opgeleverd maar dan ook echt niks. Nieuwe auto is er niet en koop ontbinden willen ze niet aan want het zijn product eigenschappen. Niks over gelezen in de brochure trouwens dat dit kan voorkomen. Geen enkele oplossing naar de klant toe behalve dan dat wat kapot is wordt onder garantie gerepareerd en verder als de importeur zegt dat het een product eigenschap is dan is dat zo. Tot ziens, jammer dat je ontevreden bent maar dat is niet ons probleem.
Voor diegene die wil weten waar je geen Renault moet kopen nou dat is bij TerWolde in Groningen. Wie nog belang heeft bij een Kadjar van amper 2 maanden oud met wat kleine gebreken nou ik heb er nog wel 1.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 7, 2018 om 10:54
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Epcot,

Betrek de BOVAG erbij.
Ga vragen of je auto kunt ruilen tegen aan ander model uit de showroom.
En neem alsjeblieft geen automaat van Renault meer!

Ik zou hem inruilen tegen een mooie luxe Captur met schakelbak.
Een mooie luxe Dacia Duster met schakelbak is ook goed en waardevast.

Succes!

aurora1
door aurora1 - Dec 6, 2018 om 16:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft zou ik die erop zetten, en verder ook niets meer mondeling regelen.
Zie ook de informatie bij de verwijzijng naar de ANWB.

panter22
door panter22 - Dec 6, 2018 om 16:53
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een ellende. En dat met zo'n dure auto.
Er komt een nieuwe automaat in die auto en de dealer kan je auto nooit meer voor deze verkoopprijs kwijt als hij hem terugneemt.
Als je geen rechtsbijstand hebt, zou je naar het juridisch loket kunnen gaan. Misschien kan een advocaat je helpen, maar die is niet goedkoop. En je weet nooit hoe het afloopt.
Je zou eens naar een andere Renault garage kunnen gaan en daar eens je probleem met de auto bespreken,
Niet bij zo'n dealer, maar een erkend reparateur. vb:(ik ken deze garage niet)
https://www.dewitautotechniek.nl/onderhoud/reparatie/groningen/hoogezand-sappemeer-kolham/reparatie-onderhoud-apk-keuring-van-uw-renault
Heb je geen proefrit gemaakt in zo'n model auto?
Wat die schok bij het optrekken betreft, dan geef je te veel gas en gaat de auto schokken. Heb ik ook bij mijn automaat. Probeer heel rustig op te trekken, zodat de auto niet schokt, dan zit je goed, En niet handmatig schakelen,alleen gasgeven en remmen en je voelt vanzelf wel of hij soepel overschakelt naar de volgende versnelling. Zoniet, dan een beetje gas bijgeven. Succes.

Gr
door Grunn1 Dec 7, 2018 om 10:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Voorzichtig optrekken omdat om het schokken tegen te gaan? Je zou toch mogen verwachten dat een nieuwe auto goed is. En inderdaad in de nieuwe Kadjar zit een nieuwe motor en bak van Mercedes en jawel in de A-klasse van Mercedes zit een Renault motor. Wel jammer dat het zo moet gaan want op zich is de Kadjar een fijne auto om in te rijden.

panter22
door panter22 Dec 7, 2018 om 16:03
6599 Antwoorden / Vragen

Dat heeft niets met de leeftijd van de auto te maken, maar met het soort automaat wat in de auto zit.
Toyota bv heeft ook een automaat die niet snel optrekt. VW daarentegen wel.

Gr
door Grunn1 Dec 7, 2018 om 16:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik bedoel dat je normaal moet kunnen rijden en bij een oude auto kan je wel eens ergens een probleempje hebben. Het kan toch niet zo zijn dat je maar extra voorzichtigmoet optrekken om schokken te voorkomen. V.w.b Toyota dat is een ander verhaal want die hebben een cvt automaat soort wat vroeger daf ook had.

Gr
door Grunn1 - Dec 7, 2018 om 10:18
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Vanmorgen weer gebeld door de regio manager en ze willen toch zien dat ze de auto goed krijgen. Verzoek is om de auto een week lang daar te laten staan en dan komt er een “specialist” van Renault Nederland om te zien wat die kan doen. Krijg gratis een passende leenauto (passend zal volgens hun vast een bestel busje zijn lol) en we zullen wel zien.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 7, 2018 om 10:42
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Epcot,

Ik heb een vermoeden,dat Renault dit forum ook leest....

Betrek de BOVAG er ook bij: dit houdt de druk erop!

Wat een slechte reclame voor Renault!
En nog wel zo'n duur model.......

panter22
door panter22 Dec 7, 2018 om 16:07
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is een goed bericht. Nu gebeurt er iets. Hopenlijk kunnen ze de auto goed krijgen en zo niet, dan toch die nieuwe Kadjar? Je moet toch met plezier in een nieuwe auto kunnen rijden.

Gr
door Grunn1 Dec 7, 2018 om 16:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@panter22, dat lijkt me toch wel anders had ik net zo goed voor veel minder een oude auto kunnnen kopen. Maar een volgende nieuwe wordt geen Renault meer en het was ook dat de Nissan qashqai niet meer leverbaar was met automaat anders was de keuze misschien al eerder anders geweest.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 7, 2018 om 20:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Epcot,

Lees je ook autobladen?
Dan had je kunnen weten,dat er problemen zijn met de automaten van Renault....

Heb je al contact gehad met de BOVAG?
Vrijwel elke merkdealer is aangesloten.
De BOVAG heeft een geschillen commissie.

panter22
door panter22 Dec 8, 2018 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je iemand anders in je auto laten rijden, bv je vrouw of kinderen als je die hebt, en wat is hun evaring,

Gr
door Grunn1 Dec 9, 2018 om 01:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ze hebben bij de garage er in gereden en hebben de trillingen van de vloer en het schokken van de automaat wel geconstateerd echter Renault Nederland geeft aan dat het binnen hun marges ligt en derhalve een product eigenschap is. Ach ze gaan er maar lekker mee aan de gang en proberen op te lossen.

panter22
door panter22 Dec 9, 2018 om 10:38
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe ze de trillingen meten en wat die marges dan zijn, dat hoor je natuurlijk niet. Als je de auto inlevert, meteen even melden dat je wel benieuwd bent naar de testrapporten en dat je die graag wilt inzien.

Gr
door Grunn1 Dec 9, 2018 om 15:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat is wel een goeie zal ik morgen doen. Ben er al wel achter dat je niet echt een goede monteur hoeft te zijn. Als er klachten zijn die onder garantie vallen moeten ze dat in een systeem van Renault ingeven en als de klacht dan bekend is komt Renault met de oplossing die je moet uitvoeren, komt niet echt eigen denkwerk meer aan te pas. Als er dan volgens Renault geen oplossing is dan is er geen oplossing en zelf nadenken mag niet. In mijn geval: probleem, auto trilt. Oplossing, banden balanceren. Opgelost? Ja, klaar. Nee, product eigenschap dus ook klaar. Nou hier heb je je auto terug probleem is een product eigenschap. Tot ziens.