GV
door GVO Apr 29, 2016 om 22:29
Auto & vervoer
NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Moeder van bijna 78 heeft op 23 maart haar NS voordeelurenabonnement opgezegd. Volgens de algemene voorwaarden (artikel 5.2) betekent dit dat ze per 1 april heeft opgezegd. De systemen van de NS kunnen de opzegging niet aan. Hier wordt niet over gecommuniceerd door de NS. Mijn zwager en ik hebben diverse malen contact gezocht. Moeder is al een keer onverrichte zaken naar het station geweest (om het abonnement van haar OV chipkaart af te halen). Nu blijkt dat NS het abonnement per 1 mei wil stopzetten vanwege een opzegtermijn van 1 maand danwel 14 dagen die nergens in de voorwaarden is terug te vinden. Diverse vragen op welk artikel uit de voorwaarden ze dit baseren, blijven onbeantwoord. Als reactie/antwoord dreigt de NS om het abonnement dan maar niet te beeindigen. Heel bijzonder! Maar zelden zo'n onbeschofte klantenservice meegemaakt. (Er was slechts 1 NS Twitter medewerker die aangaf dat wij een punt hebben, maar deze houdt vervolgens ook vast aan een fictieve opzegtermijn van 14 dagen.)  Belangrijkste conclusie: NS houdt zich niet aan haar eigen voorwaarden!

Hoe dring je door tot iemand bij NS die er wel voor zorgt dat deze opzegging volgens hun eigen voorwaarden wordt afgehandeld? Een klantenservice (die het woord klantenservice recht doet) aan de telefoon danwel via Twitter kent de NS namelijk helaas niet.

5704 20 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Apr 29, 2016 om 22:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wanneer kunt u uw abonnement opzeggen?

Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Voordeel, Altijd Vrij, Weekend Vrij,Traject Vrij, Grensabonnement

U kunt uw doorlopende NS-abonnement na het eerste jaar opzeggen. De opzegtermijn is 2 weken en uw beëindiging gaat in op dezelfde dag van de maand als de dag waarop uw abonnement is gestart. Indien van toepassing geven wij het geld terug voor de maanden na beëindiging van het abonnement. Wilt u overstappen op een duurder abonnement? Dat kan altijd, ook binnen het eerste jaar.

Voordeelurenabonnement

U kunt uw Voordeelurenabonnement per maand opzeggen. De opzegtermijn is 1 maand. Indien van toepassing geven wij het geld terug voor de maanden na beëindiging van het abonnement. Wilt u overstappen op een ander abonnement? Dat kan altijd.
bron; http://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/abonnement-opzeggen.html

GV
door GVO May 1, 2016 om 10:06
10 Antwoorden / 1 Vragen

@Gerbera: u verwijst naar een tekst op de website. Die is niet van toepassing. Het gaat om de (door NS zelf opgestelde) voorwaarden. Bovendien past de NS ze allebei toe! Namelijk ze hebben het eerst over een opzegtermijn van 2 weken om vervolgens ook daar bovenop nog de algemene voorwaarden erbij op te tellen.

r.kemperman
door r.kemperman - Apr 30, 2016 om 08:29
423 Antwoorden / 4 Vragen

Voor de meeste abonnementen geldt
23 maart opgezegd
06 april einde abonnement.
Als het abonnement op de 1ste is afgesloten, dan eibdigt deze dus op 1mei

in uw geval is het een voorderlurenabonnement.
Dan zou het dus op 23 april moeten aflopen

GV
door GVO May 1, 2016 om 10:07
10 Antwoorden / 1 Vragen

U refereert aan een tekst op de website. De voorwaarden gelden. Waar leest u dat in de voorwaarden? Volgens de voorwaarden betekent 23 maart opzeggen, dat het abonnement per 1 april afloopt.

marita5
door marita5 - Apr 30, 2016 om 08:51
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo GVO ,

U verwijst naar Art 5.2 , zie hier .

5.2 Als het eerste Abonnementsjaar is verstreken, heeft u het recht het Voordeelurenabonnement voor onbepaalde tijd op te zeggen tegen dezelfde dag van de maand als de dag waarop uw Voordeelurenabonnement is gestart. Let u daarbij ook op artikel 5.8

5.8 Tenzij NS uitdrukkelijk anders vermeld, bent u in geval van opzegging (door u of NS) verplicht het Voordeelurenabonnement op een door Trans Link Systems B.V erkend apparaat elektronisch te verwijderen van de OV-chipkaart (Deactiveren) en eindigt het Voordeelurenabonnement niet eerder dan het moment waarop u dat gedaan heeft. In de periode waarin het Voordeelurenabonnement nog niet is geëindigd, blijft uw betalingsverplichting oplopen .

GV
door GVO May 1, 2016 om 10:10
10 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals aangegeven is ons moeder zoals afgesproken met de telefonische klantenservice van de NS naar het station gegaan om haar abonnement er af te halen. Echter de NS had haar abonnement niet stopgezet, omdat de systemen dat niet aan konden. Ze hadden dit doorgezet naar een afdeling die dit moest gaan oplossen. Zonder enige vorm van communcatie naar ons toe overigens. Ons moeder kon haar abonnement er dus door toedoen van de NS niet afhalen. Artikel 5.8 had ze dus aan voldaan als de NS haar werk had gedaan.

ph
door philip36 - Apr 30, 2016 om 09:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom er altijd de 'hoge' leeftijd van de betreffende persoon erbij gehaald moet worden begrijp ik niet.
Of er voor mensen van die leeftijd mildere maatstaven zouden moeten gelden.

GV
door GVO May 1, 2016 om 10:20
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat toch om voorwaarden niet maatstaven? Ik mag inderdaad hopen dat voor ouderen dezelfde voorwaarden gelden als voor jongeren. Met de vermelding van de leeftijd van ons moeder, doelde ik op het feit dat het onnodig o.a. naar het station gaan een vrouw op leeftijd meer energie kost dan een jongere. Dan ga ik nog voorbij aan het feit dat er helaas bedrijven zijn die misbruik maken van ouderdom.

Maar dat was de vraag ook niet.

GV
door GVO - May 1, 2016 om 10:37
10 Antwoorden / 1 Vragen

De tekst van Gerbera is een tekst van de website van de NS (van dat moment). Die is niet van toepassing. Het gaat om de (door NS zelf opgestelde) voorwaarden. Bovendien past de NS ze allebei toe! Namelijk ze hebben het eerst over een opzegtermijn van 2 weken om vervolgens ook daar bovenop nog de algemene voorwaarden erbij op te tellen. Volgens de voorwaarden zou het abonnement per 1 april eindigen.

Zoals aangegeven is ons moeder zoals afgesproken met de telefonische klantenservice van de NS naar het station gegaan om haar abonnement er af te halen. Echter de NS had haar abonnement niet stopgezet, omdat de systemen dat niet aan konden. Ze hadden dit doorgezet naar een afdeling die dit moest gaan oplossen. Zonder enige vorm van communcatie naar ons toe overigens. Ons moeder kon haar abonnement er dus door toedoen van de NS niet afhalen. Artikel 5.8 had ze dus aan voldaan als de NS haar werk had gedaan.

gerbera
door gerbera - May 1, 2016 om 11:13
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@GVO, U heeft het over 2 weken opzegtermijn. Als op 23 maart is opgezegd zijn dit volgens mij 9 dagen. 2 weken is nog steeds 14 dagen dus is het 5 dagen te laat om op 1 april te stoppen. Leest ook de reactie van @ R.KEMPERMAN
De opzegtermijn is 2 weken en uw beëindiging gaat in op dezelfde dag van de maand als de dag waarop uw abonnement is gestart
Dus als het abo op de 1e van de maand is ingegaan was u te laat om op 1 april te stoppen dus wordt het 1 mei.

GV
door GVO - May 1, 2016 om 12:21
10 Antwoorden / 1 Vragen

@Gerbera: Dit zijn de algemene voorwaarden (zoals zelf aangegeven door de NS):
Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement
daar staat helemaal niets in over een opzegtermijn van 2 weken. Zoals hierboven al aangegeven, refereert u aan een tekst op de website. Deze is niet van toepassing, maar de voorwaarden. Als u daar de 2 weken opzegtermijn (bovenop de maximaal 1 maand opzegtermijn die al in artikel 5.2 staat) in tegen komt, hoor ik het graag.

Overigens: de NS heeft het over 2 weken opzegtermijn; ik niet.
Aanvullend: en de NS houdt zich ook niet aan de opzegtermijn op haar eigen website die u zelf aanhaalt maar niet van toepassing is.

GV
door GVO - May 2, 2016 om 08:55
10 Antwoorden / 1 Vragen

Vanochtend even op internetbankieren gekeken.
Wat blijkt: ze hebben gewoon doodleuk 28 april een incasso gedaan voor het komende jaar!!
Dus ze hebben het abonnement zelfs niet per 1 mei stopgezet! Het wordt steeds bonter.

Topantwoord

marita5
door marita5 - May 2, 2016 om 09:09
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@Gvo ,

Dien een klacht in , zie hier klik op de rode regel

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/openbaar-vervoer/klachten-over-openbaar-vervoer

ph
door philip36 - May 2, 2016 om 09:40
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zolang het abonnement niet van de OV chipkaart is loopt het abonnement door.
Heb begrepen dat het abonnement verwijderen van de OV chipkaart problemen gaf en nog niet gelukt is.

GV
door GVO - May 2, 2016 om 10:11
10 Antwoorden / 1 Vragen

De NS heeft de opzegging blijkbaar nog niet in haar systemen kunnen verwerken. De technische problemen van eind maart zijn blijkbaar nog niet voorbij. Zo lang die opzegging niet verwerkt is, kan het abonnement niet van de OV-chipkaart gehaald worden.

GV
door GVO - May 2, 2016 om 10:23
10 Antwoorden / 1 Vragen

@Maritas. Dank voor de tip. Heb ik gedaan.

GV
door GVO - May 2, 2016 om 14:19
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ondertussen is er communicatie van de NS geweest dat het op 28 april geincasseerde bedrag teruggestort gaat worden. (Dat is per saldo nog steeds 1 maand te weinig.) Ons moeder is zojuist nog naar een OV-chipkaart automaat geweest, maar daar staat nog steeds geen "bestelling" op waarmee ze haar abonnement er van af kan halen.

GV
door GVO - May 3, 2016 om 08:33
10 Antwoorden / 1 Vragen

De optelsom (zoals de NS die nu hanteert) van de opzegtermijn in de voorwaarden plus die op de website overschrijdt het wettelijk maximum van 1 maand.

akkerdistel
door akkerdistel - May 3, 2016 om 14:16
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"Hoe dring je door tot iemand bij NS die er wel voor zorgt dat deze opzegging volgens hun eigen voorwaarden wordt afgehandeld?"
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.

PS zit die delinquent Timo Huges al in het gevang?

Cookies
door Cookies May 3, 2016 om 14:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Doe eens ff normaal, joh. En nee, ik hoef geen link. Er is geen bedrijf die het in jouw ogen goed kan doen. Altijd en eeuwig commentaar. Waarschijnlijk heb jij je hele leven gratis en voor niets gewerkt.

akkerdistel
door akkerdistel May 4, 2016 om 15:09
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Ach ja, frauderen om er zelf beter van te worden, waarom ook niet, uiteraarde normaalste zaak van de wereld..

GV
door GVO - May 4, 2016 om 22:46
10 Antwoorden / 1 Vragen

De NS geeft via het forum aan "uit coulance" het onterecht afgeboekte abonnementsgeld voor het komende jaar en 1 maand teruggestort te hebben. Ook in deze reactie wordt weer uit gegaan van een opzegtermijn van 14 dagen boven op die uit de voorwaarden, zonder enige verwijzing naar voorwaarden of een verklaring waarom ze een opzegtermijn hanteren die langer is dan wettelijk toegestaan. (Bron: overheidswebsite ConsuWijzer / ACM (Autoriteit Consument & Markt).)

Ik hou het er maar op dat we een punt hebben. "Uit coulance" betekent in de meeste gevallen: u heeft gelijk, maar om geen andere klanten wakker te maken geven we dat maar niet toe.

Bron voor opzegtermijn abonnement: ConsuWijzer.nl / Autoriteit Consument & Markt

di
door diemenees - May 8, 2016 om 14:02
196 Antwoorden / 15 Vragen

U vergist zich schromelijk-of kan niet goed lezen-ben zelf al vele jaren houder van net zo'n VDU, met keuzedagen, en tevens nog van een ander ABO van NS. Die hebben allemaal een minimale aanvangslooptijd van 1 jaar en daarna kan je per maand opzeggen, met inachtname van 1 maand opzegtermijn. Die data vallen steeds samen met de oorspronkelijke ingangsdatum. Dat staat ook in alle folders, online reclame en de jaarlijkse brief die men ontvangt bij de verlenging.
Let op: Men moet OOK nog het lopend abonnement van de chipkaart ''verwijderen'' (dat noemt NS zo), dat betekent dat de definitieve einddatum erop komt te staan-anders blijft het doorlopen en blijft men betalen-tot aan incasso toe.
U kunt desgewenst Uw gram halen via forum.ns.nl-daar wil nog wel eens een moderator (niet sivan-probeer een andere) die soms wat toegevelijk wil zijn.
En de winst: als alles tegenzit kost het nog 1 maand ABO extra-dus net iets van 5 eur. valt voor de meesten wel te overzien. Heb je er met een retour-als men nog per trein gaat-wel uit. Teveel betaalde krijgt men -na lang wachten-uiteindelijk weer teruggestort.

GV
door GVO - May 8, 2016 om 21:52
10 Antwoorden / 1 Vragen

@diemenees: Dan bent u ongetwijfeld ook akkoord gegaan met de voorwaarden. Daar lees ik geen opzegtermijn van in ons moeder haar geval 5 weken, maar ook niet van 1 maand. Ik laat me graag overtuigen, maar dan wel zoals het hoort: via de voorwaarden waar een abonnee mee akkoord gaat. En...graag een opzegtermijn die binnen de wettelijke kaders valt. (Haar abonnement loopt al een aantal jaren, dus artikel 5.2 is van toepassing.)

Het verwijderen van de chipkaart staat in de voorwaarden, maar zoals hierboven aangegeven is dat pas mogelijk als de NS het abonnement beeindigd heeft. Wat ondertussen zou moeten zijn gebeurd. Overigens blijkt het (in dit geval?) niet nodig te zijn om het abonnement van OV-chipkaart te halen, zo heeft de NS laten weten.

aurora1
door aurora1 - May 9, 2016 om 00:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom blijft u - naast het dagboekverslagen doen - alsmaar argumenteren met reageerders die alle moeite voor u doen om e.e.a. uit te zoeken?
Dat argumenteren kunt u maar beter met de NS doen om uw gelijk te krijgen. Hoe u tot iemand bij de NS kunt doordringen die doet wat u wilt, kunnen wij hier vast niet beantwoorden. Dat lijkt dan uw gestelde vraag.
Ook ik vind het irrelevante informatie om de leeftijd van uw moeder te noemen. Als het om het naar het station lopen gaat dan kumt u dat toch voor haar doen, of een ander familielid? Maar dat heeft niets met uw constatering te maken dat "de NS zich niet aan haar eigen voorwaarden houdt".

GV
door GVO - May 10, 2016 om 16:39
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het gemelde probleem gold/geld niet alleen voor het voordeelurenabonnement, maar (in ieder geval) ook voor het "Dal Voordeel" abonnement. De NS heeft ondertussen ook geconstateerd dat de door hen gehanteerde opzegtermijn het wettelijk maximum overschrijdt en de spelregels aangepast; het per saldo het te veel betaalde teruggestort en kijkt of de voorwaarden aangepast kunnen / moeten worden.