xx
door xxgxx Jan 21, 2018 om 15:26
Auto & vervoer

Occasion auto's 3 maanden bovag garantie?

Waarom als ik op internet een occasion auto zoek zie ik steeds weer een bovag garantie op de occasion auots zitten van 3 maanden ook wanneer ik de site's bezoek van deze bovag garages en of dealers.

Want als ik bij bovag zelf ga kijken lees ik het volgende:
Garantie bij het kopen van een tweedehands auto
Als u een gebruikte auto koopt bij een BOVAG-autobedrijf, heeft u recht op minimaal zes maanden garantie. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden:
Ofwel de tweedehands gekochte auto heeft minimaal € 4.500,- gekost.
Ofwel de aankoopwaarde van de tweedehands auto is minder dan € 4.500,- maar is hoger dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.

U heeft geen recht op garantie als u bij de aankoop schriftelijk heeft afgezien van garantie.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 6 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren. Dat geldt alleen voor gebreken die al bestonden op het moment dat u de auto kocht, plus gebreken die tijdens de garantieperiode door normaal gebruik zijn ontstaan. Er is sprake van een gebrek als de norm die de fabrikant of de wetgever stelt, wordt overschreden.

Dus heb ik nu 3 bedrijven aangeschreven via de internetsite en krijg ik steeds hetzelfde antwoord dat er op een occasion auto onder de 4500 euro geen bovag garantie gegeven kan worden.

Hoe zit dit nu?
Heeft iemand een idee?
Snap ik het niet?
Begrijpen zij het gewoon niet?
Of worden we gewoon in de maling genomen door de bovag garages en dealers?

12434 9 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jan 21, 2018 om 15:34
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Bent u niet in de war, ik lees overal 6 maanden garantie op auto's boven de €4500. Op reparaties wordt 3 maanden garantie gegeven.

aurora1
door aurora1 - Jan 21, 2018 om 15:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Toch maar eens beter lezen dan.
U kunt anders altijd nog de Bovag mailen.
Anders langer sparen om in de categorie van 6 maanden garantie te kunnen vallen?
Het lijkt erop dat u allerhande wilt maar niet daarvoor wilt betalen.
Verder zou ik eerder zoeken bij merkautobedrijven in uw woonplaats en niet zozeer op internet bij allerhande handelaren.

xx
door xxgxx - Jan 21, 2018 om 15:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat zou goed uitkomen dan was deze vraag niet nodig.
ik wil wel betalen voor bovag garantie dat is dus niet het probleem maar probeer dat maar eens te krijgen bij een auto onder de 4500 euro, dat lukt niet altijd bij een bovag garage of dealer.

Ik ben namelijk al geruime tijd op zoek en vraag steeds dezelfde vraag aan dealers en garages waarbij ik zelfs de link van de bovag site bijvoeg.
Zij geven steeds aan dat boven de 4500 euro 6 maanden bovag altijd mogelijk is maar onder de 4500 euro kan er geen bovag garantie gegeven worden.
Lezen ze de bovag site dan niet of begrijpen ze het dan niet dat het wel degelijk kan:

Ik heb nu bijvoorbeeld een auto gezien voor 4300 euro en de nieuwprijs was 8500 euro, met een beetje hoofdrekenen is dit meer dan 35% van de nieuwprijs, dus zou je verwachten dat 6 maanden bovag garantie mogelijk moet zijn.
Maar volgens degene die verkopen kan dit dus niet?

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2018 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat staat er toch? Onder de € 4.500 geen Bovag garantie. Dan zal die garage zelf wel voor die goedkope drie maanden garantie geven.

xx
door xxgxx - Jan 21, 2018 om 15:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja zij geven aan dat dit niet kan onder de 4500 euro maar waarom zegt de Bovag zelf dan dat dit wel kan bij een Bovag garage?
Ik citeer hierbij ook hun eigen site:
Als u een gebruikte auto koopt bij een BOVAG-autobedrijf, heeft u recht op minimaal zes maanden garantie.
Ofwel de tweedehands gekochte auto heeft minimaal € 4.500,- gekost.
Ofwel de aankoopwaarde van de tweedehands auto is minder dan € 4.500,- maar is hoger dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.

Met deze reacties van u allen lijkt het net of ik het niet begrijp of dat de garages zelf mogen doen wat zij willen ongeacht dat zij een bovag garage zijn.

De bovag site zegt juist dat bovag garages dit moeten leveren behelave wanneer de koper hiervan zelf schrijftelijk afstand doet.

gerbera
door gerbera - Jan 21, 2018 om 16:30
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ofwel de aankoopwaarde van de tweedehands auto is minder dan € 4.500,- maar is hoger dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.

Dan blijft de vraag, wie bepaald de cataloguswaarde? Als dat de garagehouder is kan die er alle kanten mee op.
Overigens heeft u de vraag dan niet duidelijk gesteld want die ging over de garantie van, volgens u, 3 maanden.
In bovenstaand geval zou de garantie dan gewoon 6 maanden zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2018 om 15:42
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Bovag garantie of niet: u heeft wettelijk recht op het feit of uw aankoop voldoet aan de verwachting die u er normaliter aan mag stellen. Dat betent dat als zich een euvel voordoet dat buiten die verwachting ligt u altijd techt heeft op gratis reparatie. Maar ja, wat is de redelijke verwachting bij een auto goedkoper dan €4500. Dat hangt dan ook af van de leeftijd in km' s verreden.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2018 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor auto was dat dan van € 8.500?

aurora1
door aurora1 - Jan 22, 2018 om 15:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben ook wel benieuwd naar die auto van nieuwprijs 8500 euro.
Wat voor merk en type, hoe oud, hoeveel km gereden, en van een merkdealer of van een garage zomaar ergens/autohandelaar?