holiday
door holiday Jan 5, 2015 om 19:46
Auto & vervoer

Onderdeel vervangen

Ik had een combi schakelaar voor de ramen en de spiegels die bij een raam weigerde. De dealer kon alleen maar de schakelaar vervangen, kosten incl. arbeidsloon circa € 170,00.
Ik heb de oude schakelaar uit elkaar gehaald 5 minuten werk, blijkt er 1 klein onderdeeltje stuk te zijn, echter losse onderdelen van de schakelaar worden niet geleverd.
Een onderdeel van misschien 1 euro, 20 minuten werk en dan toch maar een hele nieuwe schakelaar monteren voor € 170,00.
Los kost de schakelaar bij de dealer € 120,00.
Op de sloop kost zo'n schakelaar tussen de 40 en 50 euro en nieuw besteld in Amerika $ 52.00.
Waarom zijn die onderdelen niet te koop?
Zo worden wij dus belazerd in de auto branche,

2718 18 Rapporteer

door 1953 - Jan 6, 2015 om 01:58
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Hetzelfde kan je ook stellen bij een elektronicagigant D... die wel graag het product verkoopt edoch niet de onderdelen daarvan.

We spreken over een voertuig wel te verstaan een vierwielige auto dus!

In de televisie wordt bij een klein defect van een onderdeeltje de printplaat o.i.d. in zijn geheel vervangen. Solderen?! Vroeger!

Als uw koplamp defect raakt, het lampje heeft het licht gezien, dan wordt een complete koplampunit voor die defecte lampje vervangen bij vrij veel automerken. Even een lampje vervangen zit er dan niet meer in, een lampje van pakweg € 5,00 per stuk.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 6, 2015 om 08:06
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien hebt u iets aan deze link
Vr. gr.

pi
door pieterwolters - Jan 6, 2015 om 10:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het op voorraad houden van losse onderdelen is heel erg duur. Zo'n onderdeel zal niet zo duur zijn maar de overhead zal niet in de verhouding staan tot de voordelen.

Met de Nederlandse loonkosten is repareren ook niet meer realistisch.

pi
door pieterwolters - Jan 6, 2015 om 10:08
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 6 jan 2015, 01:58]
Als uw koplamp defect raakt, het lampje heeft het licht gezien, dan wordt een complete koplampunit voor die defecte lampje vervangen bij vrij veel automerken. Even een lampje vervangen zit er dan niet meer in, een lampje van pakweg € 5,00 per stuk.

Bij welke auto's wordt een complete unit vervangen? Bij sommige merken is het wel lastig of onmogelijk kom zelf even een lampje te vervangen maar dat een hele unit wordt vervangen heb ik nog nooit gezien. Wel dat de halve auto verbouwd moet worden om er bij te kunnen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 6, 2015 om 11:39
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Voor mijn Seat is de originele bijna 2x duurder dan een Conti online besteld...
En laat Conti nu hofleverancier zijn bij VAG groep.....

Dus zelfde riem, alleen ander doosje en ik hoef dan geen Nipparts of andere vreemde te nemen, inclusief spanrollen en zelf monteren was ik maar 20% van de opgave dealer kwijt....

Ik heb het hier over de tandriem die na 210.000 km of 7 jaren vervangen moest worden...

De raam schakelaar is hetzelfde verhaal en voor $52, vermoedelijk kon je hem ook voor minder als E50,- hier bestellen....

pi
door pieterwolters - Jan 6, 2015 om 15:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dus eigenlijk zeg je nu dat dealers oplichters zijn omdat ze geld willen verdienen. Het is inderdaad een schande dat ze hun personeel betalen. Dat zou eens aangepakt moeten worden. En als je denkt dat ze zo makkelijk geld verdienen: begin een garage en je wordt slapend rijk.

holiday
door holiday - Jan 6, 2015 om 16:54
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 6 jan 2015, 15:16]Dus eigenlijk zeg je nu dat dealers oplichters zijn omdat ze geld willen verdienen. Het is inderdaad een schande dat ze hun personeel betalen. Dat zou eens aangepakt moeten worden. En als je denkt dat ze zo makkelijk geld verdienen: begin een garage en je wordt slapend rijk.

Misschien ben jij wel zo'n dealer en voel je je aangesproken jammer dan, maar dit geld voor alle bedrijven die klakkeloos onderdelen vervangen en niet even kijken wat er stuk is. Het verhaal is altijd, repareren is duurder dan vervangen. Nou daar ben ik het dan niet mee eens, als ik het onderdeel had kunnen kopen dan was het binnen 10 minuten gerepareerd geweest, dat is heel wat goedkoper dan een nieuwe schakelaar van € 120,00.

Ik vind dat elk onderdeel los gekocht moet kunnen worden.

De rest van wat je schrijft is gewoon onzin, een garage verdiend aan de meeste onderdelen vaak 3 x zoveel dan de inkoop is, daar komt nog het arbeidsloon bij van € 80,00 tot € 120,00 per uur, ja de directeur wordt slapend rijk, als hij genoeg klanten heeft en ja het is een schande dat zij hun personeel te weinig betalen. Dat zou eens aangepakt moeten worden.

sl
door slobberbone - Jan 6, 2015 om 17:37
508 Antwoorden / 2 Vragen

Als het te duur is waarom dan niet gehaald bij sloop/demontagebedrijf ?

Veel onderdelen zijn dan wel goedkoop maar kost wat meer moeite bv Marktplaats/ebay etc... vindt je ook veel aangeboden.

komsja
door komsja - Jan 6, 2015 om 18:34
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@holiday
Dat we belazerd worden in het hele auto gebeuren is algemeen bekend,we werden en we worden en ze blijven ons belazeren.
Heb een aantal jaren geleden een Toyota celica gereden een prima auto met een motorblok wat niet kapot te krijgen is,alleen de versnellings bak (de 5 de versnelling) had een makke,en die makke was dat die versnelling er tijdens het rijden er uit floepte,ik een tweede handse bak kopen voor een paar honderd euri,bleek dat helemaal niet nodig te zijn geweest want de bak had makkelijk gemaakt kunnen worden (natuurlijk wel door iemand die er verstand van heeft) maar was 2 uurtjes werk geweest.
Oftewel befli..... Ik bedoel belazerij

holiday
door holiday - Jan 6, 2015 om 20:56
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=slobberbone schreef op dinsdag 6 jan 2015, 17:37]Als het te duur is waarom dan niet gehaald bij sloop/demontagebedrijf ?

Veel onderdelen zijn dan wel goedkoop maar kost wat meer moeite bv Marktplaats/ebay etc... vindt je ook veel aangeboden.

Dat heb ik dus ook gedaan, maar als het onderdeeltje leverbaar was geweest, was ik zeker € 40,00 goedkoper uit geweest.

Omdat ik nu toch reageer, nog iets wat ik meemaakte. Het op afstand bedienende hek ging niet meer dicht, monteur heeft de printplaat vernieuwd € 275,00. Ik heb de printplaat bekeken, waren een paar koperen baantjes verbrand omdat er een slak in was gekropen. Printbaantjes schoongemaakt, gerepareerd, ik heb nu een reserve printplaat en bel geen monteur meer.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2015 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom kijkt u dan niet eerst zelf als u het zo goed weet? Er moet wel iemand komen/het repareren.

holiday
door holiday - Jan 7, 2015 om 00:37
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 6 jan 2015, 22:14]Waarom kijkt u dan niet eerst zelf als u het zo goed weet? Er moet wel iemand komen/het repareren.

Nergens schrijf ik dat ik het zelf zo goed weet.
Ik ben geen elektronica monteur en ga dus niet zomaar ergens aan knoeien waar ik geen verstand van heb.
Als het iets mechanisch is, dan probeer ik wel eerst zelf of ik het kan repareren, zo ook bij de schakelaar. Helaas kan ik daar het bewuste onderdeel niet van bestellen en heb ik een tweedehandse schakelaar moeten plaatsen. Hiermee heb ik wel meer dan € 100,00 garage kosten bespaart.

@tot15karakters
De schakelaar kost bij de dealer € 89,95 ex BTW en is niet bij de onderdelen sites online te bestellen

pino123
door pino123 - Jan 7, 2015 om 12:44
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Oké, dus de manuren om het onderdeel uit elkaar halen en in elkaar stoppen, neemt u voor de gemakkelijkheid maar even niet mee.....

Bent u bereid om, als achteraf bleek dat het niet om een klein onderdeeltje bleek te gaan, maar dat het echt helemaal vervangen moet worden, ook de manuren erbij te betalen.... Denk het niet... U redeneert alleen in uw eigen voordeel.

pino123
door pino123 - Jan 7, 2015 om 12:46
2763 Antwoorden / 14 Vragen

,ik een tweede handse bak kopen voor een paar honderd euri,bleek dat helemaal niet nodig te zijn geweest want de bak had makkelijk gemaakt kunnen worden (natuurlijk wel door iemand die er verstand van heeft) maar was 2 uurtjes werk geweest.
Oftewel befli..... Ik bedoel belazerij

Hoe weet je nu dat dit niet nodig was geweest? Hoe weet je dat het twee uurtjes werk was geweest.. Waarom zoek je dan niet meteen deze oplossing....

komsja
door komsja - Jan 7, 2015 om 19:11
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@pino123
Dat ik weet dat het niet nodig was geweest kwam omdat ik enige tijd later heel toevallig iemand sprak die zo,n zelfde celica had gehad met hetzelfde probleem en hij dat had laten maken.

holiday
door holiday - Jan 7, 2015 om 20:55
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 7 jan 2015, 12:44]Oké, dus de manuren om het onderdeel uit elkaar halen en in elkaar stoppen, neemt u voor de gemakkelijkheid maar even niet mee.....

Bent u bereid om, als achteraf bleek dat het niet om een klein onderdeeltje bleek te gaan, maar dat het echt helemaal vervangen moet worden, ook de manuren erbij te betalen.... Denk het niet... U redeneert alleen in uw eigen voordeel.

Ja natuurlijk reken ik in mijn eigen voordeel, ik moet toch die rekening betalen.
Vertel mij niet hoe sommige garages werken, dan kan ik nog wel een hele boom opzetten.

Mijn vraag was, waarom ik niet bepaalde onderdelen kan kopen en al die lul verhalen er omheen dat vind ik niet interessant, geef antwoord op de vraag daar heb ik iets aan.

jo
door joentje1978 - Jan 9, 2015 om 23:16
367 Antwoorden / 6 Vragen

Zulke onderdelen worden gewoon niet los verkocht omdat het op voorraad houden ervan teveel geld kost en te weinig geld opleverd.

Het aantal particulieren die zelf een onderdeel open willen slopen om deze vervolgens te repareren zijn op 1 hand te tellen dus die nemen ook geen grote hoeveelheden losse onderdelen af dus daar hoeven ze het ook niet voor te doen.

Monteur moet eerst uit gaan zoeken welk bestelnummer het desbetreffende onderdeel heeft en onderdeel moet dan besteld worden.
Na binnenkomst moet dat door magazijn administratief verwerkt worden.
Dan moet onderdeel vervangen worden, kost ook weer tijd.
Ondertussen kost het vervangen onderdeel maar 1 EURO en zit er voor het uitzoeken, bestellen, administratief verwerken en repareren dik 45 minuten werk aan (en daar zit je zo aan).

De meeste automonteurs zijn vaak wel in staat om een complete unit te vervangen maar zo'n ding open slopen en repareren kunnen de meeste niet.
Ook heb ik de indruk dat de meeste automonteurs niet zo happig zijn op electronica en dat ze er het liefste met een grote boog omheen lopen.

Ook moet een autogarage garantie geven op een uitgevoerde reparatie en als ze onderdeel A vervangen lopen ze het risico dat een maand later onderdeel B de geest geeft.
En dan komt de klant ook weer op hoge poten aanlopen en wordt er geeist dat het kosteloos wordt verholpen want hij heeft "garantie op reparatie" en kost het de autogarage uiteindelijk meer dan dat het ze heeft opgeleverd.

Dus vanuit de kant van de autogarage begrijp ik het wel.
Vervangen is sneller, minder arbeidsintensief, betrouwbaarder en het levert inderdaad meer op.

Overal waar je komt en iets koopt wordt er aan je verdiend, daar ben je ondernemer voor.

costnix
door costnix - Jan 10, 2015 om 22:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ken deze discussie al uit 1975, toen ik werkplaatsadministrateur was bij de RIVA garage in Amsterdam. Niets nieuws onder de zon!