Online bakfiets gekocht - binnen 4 maanden kapot!
Wij hebben online een bakfiets gekocht in maart en deze tegen betaling in elkaar laten zetten. Helaas is begin juli de bakfiets helemaal vastgelopen bij het derailleur (bij een om stand van 504)
zij geven aan dat dit inderdaad gemaakt moet worden en dat er bij 500 km een onderhoudsbeurt moet komen. Ze rekenen onderhoud, vervoerkosten en reparatie van bijna 400 bij elkaar.
mijn inziens zijn dez roosten voor hen omdat het een online aankoop is welke binnen 6 maanden kapot is gegaan en zij hem notabele zelf in elkaar hebben gezet.
Hallo Maya, ik zou de info en tips van Consuwijzer volgen.
Het ligt helemaal aan de oorzaak van de problemen. Sowieso komen de kosten voor onderhoud voor uw rekening.
Onderhoud is inderdaad altijd rekening koper. Dus als het onderhoud + vervoerkosten (logisch bij internet aankoop) van en naar uw adres € 400 kost is de rest "garantie". Vraag een gespecificeerde nota en controleer wat wat kost.
Kosten voor regulier onderhoud en ophalen en terug brengen zijn inderdaad voor uw rekening. Voor de defecte derailleur dient u een garantieclaim te doen. Blijkt bij reparatie echter dat dit defect u aan te rekenen valt (bewijslast ligt bij de leverancier) dan komen de reoaratie kosten ook voor uw rekeninjg.
Had u de bakfiets bij de fietshandel om de hoek gekocht dan waren de vervoerskosten en stuk lager geweest.
Fietsen moet je eigenlijk alleen maar online kopen als je zelf onderhoud kunt uitvoeren. De reguliere fietsenhandel zit niet te wachten om problemen van anderen op te lossen waardoor je dus altijd met hoge kosten achteraf te maken hebt (tenzij je toevallig dicht bij de webwinkel of hun service center woont).
En een eerste onderhoudsbeurt na een paar honderd kilometer is gebruikelijk bij nieuwe fietsen. Dan moet alles even nagelopen worden.
En online aankoop en de 6 maanden hebben niets met elkaar te maken. Maar wat is er precies fout gegaan bij de derailleur? Een derailleur is in principe een vrij dom ding dus helemaal vastlopen snap ik niet zo.
Hoe komt u bij die uitspraak over de 'reguliere fietshandel'. En wat is dat?
Online een fiets kopen is tegenwoordig ook aardig regulier.
U bedoelt waarschijnlijk 'traditioneel' of zoiets.
Ik ken geen fietsenmaker die met een zuur gezicht van tegenzin een fiets repareert die elders is gekocht.
Die van mij doet dat fluitend ondanks dat er een stickertje opzit van een andere verkoper.
Goed voor de omzet.
Die 6 maanden is zeker van belang, niet perse bij een online aankoop, maar binnen 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper.
@Jannyboe, de meeste fietsen die online verkocht worden zijn merkloos en zitten onderdelen aan die lastig te vervangen zijn. Ook worden deze fietsen niet afgemonteerd waardoor er al sneller slijtage optreed.
Een fiets gekocht bij een andere fietsenmaker is iets anders dan een online fiets bij een fietsenmaker aanbieden. Zeker de merkloze, de Turkse en bepaalde merk elektrische fietsen zien ze liever gaan dan komen.
Geachte Neodutchio,
Ik weet niet in welk gehucht u woont, maar hier in Amsterdam zijn er voldoende fietsenmakers, die graag "merkloze, Turkse en bepaalde merk elektrische fietsen" repareren....
Heel knap Amsterdammer. Ik kan zo al 2 merken elekrische fietsen opnoemen die eigen materialen gebruiken en eigen software hebben. Daar kan een ander dus niet aan werken.
Als ik lees dat de 'De reguliere fietsenhandel zit niet te wachten [....]' dan belandt je meteen in speculaties en gefilosofeer.
En het ene pechgeval is het ander niet. Storingen in elektronika komen zeker voor.
Maar met stip op 1 staat de lekke band, op 2 de ketting. Verlichting komt ook nogal eens voor.
En ook remkabels en versnelling afstellen is veelvoorkomend.
En dat is nou precies aan de orde hier: problemen met een derailleur.
Hoeveel fietsenmakers weigeren deze huis tuin en fietsenmakersklusjes uit principe?
Maar wat doet het er eigenlijk allemaal toe.
Alleen maar ruis op de lijn.
Consument heeft binnen 6 maanden een probleem na een aankoop en zoekt advies over consumentenrechten.
Mijn lokale zeer goed aangeschreven fietsenmaker kon echt geen wiel leveren voor een Babboe bakfiets. Zelfs de buitenband was al een probleem.
En voor mijn geïmporteerde elektrische fiets had geen fietsenmaker een kettingkast liggen. Beide toch veel voorkomende artikelen.
En zelfs een ketting kan al problemen geven door het aantal schakels.
Als de fietsenmaker geen passende buitenband kan leveren of geen kettingen met verschillende aantallen schakels in huis heeft dat zou ik vraagtekens bij de kwaliteit van die fietsenmaker plaatsen.
Deze discussie is inmiddels zover van de oorpronkelijke vraag gederailleerd dat ik in de schijfremmen knijp en het voor gezien hou ;)
Ligt dat aan de fietsenmaker die wel alle gangbare artikelen heeft, of ligt dat aan de klant die een fiets heeft met onderdelen die in Europa nauwelijks gebruikt worden?
mijn advies, laat de onderhoudsbeurt (nog) niet uitvoeren, het probleem moeten zij, kosteloos, oplossen.
op deze manier kunt u nooit voor onverwachte kosten komen te staan!!
vervoer is overigens gewoon onderdeel van de garantie, zij mogen dus GEEN kosten in rekening brengen!!!
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten#:~:text=De%20verkoper%20moet%20de%20retourkosten%20betalen%20als%20het%20product%20niet%20goed%20is.
Het uit laten voeren van ondehoud kan een garantievoorwaarde zijn maar staat wel los van defecten die onder garantie gerepareerd worden.
Er zijn wel verschillen in vormen van garantie want bij onsite garantie wordt de bakfiets aan huis gerepareerd en bij carry in garantie dient u de bakfiets naar de verkoper te brengen of tegen de kosten die er voor staan op te laten halen.
Je hebt blijkbaar vertrouwen in een bedrijf, je bestelt er immers een bakfiets, en nu er wat kapot is gegaan, wordt je ineens achterdochtig. Dat is precies verkeerd om, je moet achterdochtig zijn vóór je besteld en nadat je besteld hebt vertrouwen hebben in je eigen keuze tot het tegendeel bewezen is.
Dat het binnen 6 maanden kapot is en een online aankoop heeft niets met elkaar te maken.
Er geldt normaal een garantie van twee jaar (ws) op deze fiets buiten de fabrieksgarantie om. Is het defect binnen 6 maanden aanwezig dan moet de verkoper aantonen dat het aan uw eigen verkeerd gebruik van de fiets lag. Anders heeft u garantie.
De garantie betreft in principe het defecte onderdeel en de arbeidskosten voor vervanging daarvan en niet perse het ophalen en terugleveren van de fiets.
Het gaat er dus om: is de derailleur kapot gegaan door verkeerd gebruik en kan het bedrijf dit aantonen, dan zijn alle kosten voor u. Anders is de vervanging van de derailleur inclusief de loonkosten daarbijvoor de leverancier, maar nog steeds de transportkosten voor u.
Zit er dan geen garantie op??? Er zijn zelfs apparaten zoals een simpele ventilator waar je 2 jaar garantie op krijgt, dat zou voor een bakfiets toch ook minimaal moeten zijn.
Er zal zeker wel garantie op zitten, echter, om een mooi Frank Visser, rijdende rechter te citeren, niet alle defecten vallen onder garantie, en ook moet een bakfiets per dieselbus vervoerd worden, en als die afstand, zeg 100km, dan is het 1 keer leeg heen, vol terug zaak, 1 x vol terug klant en 1 x leeg terug zaak = 400 km. Dit is het nadeel van internet tegen de lokale fietsenboer. En die kosten, alsmede onderhoud zijn voor rekening koper. En er is nog geen opgave gekomen van de vraagsteller WAT er precies op de factuur staat.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan Booking.com alles maken?
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer
Berkenbosch Mode
Goedendag,
Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko
...
Lees meer
Klacht over Ista
Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer