Ut
door Utrecht2010 May 26, 2019 om 21:30
Auto & vervoer
Onverwachte kosten huur km's

Goedenavond,

na het huren van een auto als eventuele voorloop auto voor mijn financial lease contract heb ik de auto zonder een auto af te nemen ingeleverd. In het contract staat niks over een eventueel aantal maximale KM's per maand. Nu ik meer heb gereden dan de blijkbaar normale 3000 per maand krijg ik hier voor een factuur van bijna 1000 euro. Dit terwijl er op het contract zelf hier niks over staat. De dealer zelf geeft aan dat dit een "geste" was vanuit de dealer om een voorloop auto te bieden. De dealer geeft aan de kosten aan te bieder te halveren, dit geeft mij het gevoel dat de dealer door heeft fout te zitten.

Hoe sta ik in mijn recht?

3345 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 26, 2019 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U huurt een auto zonder de daarover gemaakte afspraken op papier te zetten?

En hieveel kilometers hebt u dan wel niet gereden?

tenormin
door tenormin May 26, 2019 om 21:58
16826 Antwoorden / 108 Vragen

In ieder geval meer dan 3000 km @tijger1 ;-)

gerbera
door gerbera May 26, 2019 om 22:06
7359 Antwoorden / 14 Vragen

In het contract staat niks over een eventueel aantal maximale KM's per maand.

Had een km-grens dan niet hierin behoren te staan?

ne
door neodutchio - May 26, 2019 om 23:34
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik probeer het even helder te krijgen, u hebt een auto gehuurd om te testen. U was wellicht van plan deze auto te leasen en kon zo de auto goed uitproberen.
Bij elke huurovereenkomst staat een aantal kilometers dat per dag/maand/jaar gereden kan worden. Extra kilometers kosten extra. Dit vanwege de waardevermindering van de auto.
Die 3.000km moeten ergens vandaan komen. Het lijkt mij sterk dat de dealer zomaar een auto meegeeft zonder duidelijke afspraken te maken. Als ik uitga van een bijbetaling van 25 cent per extra kilometer zou u zeker 4.000km extra gereden moeten hebben. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat u denkt een huurauto onbeperkt te kunnen gebruiken.

Aan de ene kant hebt u zelf natuurlijk een verantwoordelijkheid, aan de andere kant lijkt het mij sterkt dat er geen km of fair use afgesproken is. Het zou kunnen, maar dat betekend niet een vrijbrief om onbeperkt te gaan rijden.

aurora1
door aurora1 - May 27, 2019 om 03:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat er nergens iets staat over aantallen kilometers of dat daar geen afspraken over bestaan.
Hoeveel kilometers heeft u gereden en in hoeveel tijd?
En hoe is de regeling als u wel een auto afneemt en wanneer u geen auto afneemt?

aurora1
door aurora1 - May 27, 2019 om 04:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen
panter22
door panter22 - May 27, 2019 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

Een eventuele voorloopauto is geen voorloopauto als je geen lease contract neemt.
Dan heb je de auto gehuurd en moet je deze kosten betalen.
Kijk nog eens in je contract.
Dacht je een maand of langer gratis in deze auto te kunnen rijden?
Leuke deal, wie wil dat niet.

pino123
door pino123 May 27, 2019 om 08:48
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Hier gaat het inderdaad om... Dealer verschaft je een voorloopauto, terwijl je later de auto niet afneemt. Voortaan gewoon goed de afspraken op papier zetten. En als je erna een factuur van €1000 krijgt, heb je ook wel flink wat meer kilometers gemaakt dan de gestelde 3000 km

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2019 om 09:20
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Indien er wejkelijk niets is overeengekomen m.b.t. overschrijden van een max. aantal kilometers per maand zou u in uw recht staan maar als dat zo is, hoe komt u dan aan dev door u gebruikte term: meer dan de blijkbaar normale 3000 km per maand?
Ale er inderdaad werkelijk niets over is geregeld, ook niet in algemene voorwaarden, dan handelt de dealer onterecht en daarvan zou inderdaad het feit dat hij aangeeft te halveren daarvoor een aangrijpingpunt zijn. Maar dat kan dan ook zijn ingegeven 'uit angst' om dan geen auto aan u te kunnen leasen.

Gr
door Grunn1 - May 27, 2019 om 10:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heb je een auto gehuurd met een huur contract of heb je een auto als voorloop auto gekregen met bijbehorende contract?
Een voorloop auto krijg je alleen als je een auto hebt gekocht of geleased terwijl die nog niet is geleverd. Als je vervolgens afziet van koop of lease dan zal waarschaarschijnlijk het contract van voorloop auto (wat het dan niet meer is) zijn omgezet in een huur contract met andere voorwaarden.

ap
door apiejoepie - May 27, 2019 om 10:33
130 Antwoorden / 4 Vragen

Ts is in zijn auto gesprongen en verdwenen met de Noorderzon

mo
door mof - May 27, 2019 om 20:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een auto gehuurd zonder km afkoop of begrenzing? 3000 km per maand is 100km per dag. 1000€ eztra is al snel 3 tot 5000 km extra.
dan rijd u dus 200 tot 300 km minstensper dag, weekends incluis. Wat zou u met de lease auto hebben mogen rijden? Daaraan zit normaalgesproken een limiet. Als die 3000 km per maand is ...
Lijkt me dat zoiets niet de bedoeling is en dat het redelijk is dat de dealer u 50% korting levert zou ik dat maar accepteren ipv zeuren.