he
door henry1942 Dec 8, 2007 om 02:26
Auto & vervoer

Openbare weg!

Bij het schorsen van een auto staat:

"Uw voertuig mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan. !!

Wil dit zeggen dat als de geschorste auto op de eigen  oprit staat, hij langs de openbare weg staat? M.a.w. mag de auto dan vanaf de  openbare weg zichtbaar zijn?

gr H.

48565 7 Rapporteer

kroonmeester
door kroonmeester - Dec 8, 2007 om 02:38
457 Antwoorden / 45 Vragen

Neen, uw auto staat op privaat terrein dus achter de rooilijn, mits de oprit (gedeeltelijk) niet op openbaar (gemeente)grond staat. De auto mag wel in het zicht staan. Liefst dan nog in de garage. Alles wat op uw eigen terrein staat mag daar geparkeerd worden.

holstein
door holstein - Dec 8, 2007 om 06:51
922 Antwoorden / 16 Vragen

Hij mag natuurlijk op je eigen oprit staan en zichtbaar zijn, het gaat er om is het openbare weg of niet, maar zorg even dat kentekenplaat niet is te zien, je weet het nooit....

vladja
door vladja - Dec 8, 2007 om 10:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Houd er wel rekening mee dat de belastingdienst een verklaring vraagt waar de auto staat. Dat kan de belastingdienst dan controleren.

Als de auto zodanig staat dat je die moet verplaatsen (via de openbare weg) om bijv. je schuur goed te kunnen gebruiken, kan je een probleem krijgen.

Vladja

hutch
door hutch - Dec 8, 2007 om 12:13
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Henry,

"Niet op de openbare weg
Als de geldigheid van het voor uw voertuig afgegeven kenteken is geschorst, mag u met dit voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan
."

Hier wordt mee bedoeld: gebruik maken van de openbare weg. U mag een geschorst voertuig overal parkeren, waar u het wilt, zolang het maar privéterrein is.

Maar: je hebt wel eens opritten, die alleen bedoeld zijn voor één bepaalde woning, maar toch geen privégrond is, maar bijv. eigendom van de gemeente. Vaak heb je dan en stuk oprit, dan een trottoir en dan begint de privégrond. Die oprit wordt dus door de bewoner gezien als een 'eigen' oprit, omdat een ander daar niet parkeren mag. Het parkeren door een geschorst voertuig, op deze oprit, is ook verboden.

Zoals gezegd: u dient wel door te geven waar dat voertuig staat (adresgegevens voor controle). Verder hoeft u echt niet de kentekenplaat te verwijderen, zolang u zich maar aan de regels houdt. Indien die auto op privéterrein staat en de kentekenplaat is zichtbaar vanaf de openbare weg, kunnen 'ze' u helemaal niets maken.

Gr. Hutch

he
door henry1942 - Dec 8, 2007 om 18:25
100 Antwoorden / 28 Vragen

b.

wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Zo staat het in art 4 van de wegenverkeerswet, de omschrijving van wegen, dus wat is dan LANGS de openbare weg???? Mijn uitrit mond uit op de openbare weg dus in mijn ogen ligt die uitrit LANGS  de openbare weg!!   groet, H.

hutch
door hutch - Dec 8, 2007 om 20:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Henry, ik begrijp dat u doelt op het woordje 'langs'.

Hiermede wordt bedoeld het (laten) stilstaan op de openbare weg. Dus het 'gewoon' rechts op de weg parkeren (of in de berm e.d.).

U mag uw auto parkeren daar waar u wilt (op privéterrein). Zolang het niet in strijd is met de APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Maar dit laatste heeft weer niets te maken met het geschorst zijn van uw auto, maar kan hooguit een (kleine) overtreding uit het APV zijn (worden). Denk hierbij een oude, afgedankte (sloop)auto in uw voortuin, wat iedereen kan 'aanschouwen' (e.d.).

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Dec 8, 2007 om 20:54
4515 Antwoorden / 29 Vragen

langs1 (bw.)

1 in de lengterichting van