Aa
door Aaron1987 Nov 14, 2018 om 18:53
Auto & vervoer

Opgelicht door autohandelaar

Ik heb een bestelbus gekocht via marktplaats. De man deed zich voor als een particulier en vroeg om contant geld omdat hij geen bedrijf zou hebben. Na een heel klein stukje te hebben gereden met de bus leek de auto in orde dus heb ik de beste man 3500 euro betaald en de auto op mijn naam latten zetten. Ik zou een briefje opgestuurd krijgen met naam en adres en dat hij de auto voor 3500 euro aan mij heeft verkocht. Dit heb ik nodig voor mijn boekhouding. Dit heeft hij ook toegezegd per sms. Tevens was mijn stiefvader was bij de koop aanwezig.

Ik was hartstikke blij met mijn aanwinst en ging gauw opweg naar huis. Eenmaal op de snelweg zag ik steeds meer zwarte rook uit de auto komen en toen ik de snelweg af was gereden begon de auto steeds meer te stotteren, stinken en onregelmatig te lopen. Ik heb dit direct per sms aan de verkoper gemeld en die wist van niets natuurlijk. Ik heb hem verteld dat ik de auto de volgende dag naar een garage zou brengen zodat ik erachter zou komen wat er aan de hand was.

De volgende dag probeerde ik de verkoper te bereiken maar hij gaf geen gehoor. Ik heb zijn telnr gegoogled en zag dat het gekoppeld is aan een autobedrijf. Nadat ik de auto de dag ervoor op mijn nam had laten zetten bij een postkantoor vroeg hij mij of ik hem een stukje verderop kon afzetten. Dat blijkt later vlakbij hetzelfde bedrijf te zijn. Ik heb het bedrijf opgezocht in het handelsregister en kwam uit op een eenmanszaak. Zijn naam en adres staan er ook op. Ik heb hem een bericht gestuurd met daarin zijn naam en dat ik weet dat de auto afkomstig is van een bedrijf. Ik zag dat namelijk bij een kentekencheck dat de auto op naam van een bedrijf staat. De auto is dus naar mijn idee feitelijk niet particulier verkocht. Aangezien ik zelf ook een aanmanszaak heb wilde ik het liefst de auto van een ander bedrijf kopen. In eerste instantie dacht ik ook dat het zo was omdat op de foto’s op marktplaats te zien is dat de auto in een bedrijf staat. Ik heb op de website gekeken van het bedrijf en ik zie dat alle auto’s op vrijwel dezelfde plek gefotografeerd zijn.

Waarom wou meneer de auto particulier aan mij verkopen en heeft hij gezegd dat hij geen bedrijf heeft? Hij wist uiteraard al dat de auto kapot was voordat ik m kocht.

Diezelfde dag kreeg ik van de garage te horen dat er 14 foutmeldingen te lezen zijn en dat het volgende kapot is:

gaspedaalpositiesensor
luchtmassameter
krukaspoelie
multi v riemenset
EGR klep

Ook liet de garage weten dat er hoogstwaarschijnlijk veel meer met de auto mis is en dat ze de auto liever niet ter reparatie krijgen. Hij zei letterlijk: het is een gebed zonder eind. Kosten, ruim 1200 euro en daar komen nog kosten bij van sommige onderdelen die van de dealer moeten komen en hij nog geen prijs voor kon geven. Ook staat er op de offerte dat meerdere kosten zeer waarschijnlijk zijn.

Ik heb de verkoper geconfronteerd en hij zegt dat hij de auto wil laten maken bij een garage die hij kent. Ik heb aangegeven geen vertrouwen te hebben omdat hij gelogen heeft over het feit dat de auto op naam van een bedrijf stond en mij heeft doen laten geloven dat hij de auto particulier aan mij verkoopt. Natuurlijk ook over het feit dat hij heeft moeten weten dat er behoorlijk wat mis is met de auto. Ik wil graag mijn geld terug en de auto dus terugbrengen. De verkoper gaat hier niet mee akkoord.

Hoe nu verder? Ik heb alle telefoongesprekken opgenomen. Uiteraard ook alle sms’jes bewaard.

13764 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2018 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom roepen mensen toch alle ellende zelf over zich af? En waarom niet van tevoren informeren? Waarom geen aankoopkeuring?

En u zag toch bij het overschrijven al dat het niet klopte?

tenormin
door tenormin - Nov 14, 2018 om 19:16
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, maar beste Aaron, je hebt alles wat je voor de koop moest doen, nagelaten. Ik zou zeggen (bijna) dan dat je bij de neus gehouden bent. Tjonge, wat heb je veel verzuimd. En ik ben bang dat je nergens terecht komt. Want dat hij de auto wil laten maken: dat ga je toch niet geloven? Je bent zelf zzp-er, normaliter zou ik je naar een andere site verwijzen omdat je ondernemer bent, in de strikte zin van het woord, maar ook, tegenwoordig kunnen z.z.p.ers hier ook wel hun problemen neerzetten. Mocht je er niet uitkomen, geef dit ook door aan de Politie, want ik heb ook wel het vermoeden dat "er een loopje met je genomen is". Maar dat komt ook wel doordat je een zeer gemakkelijk slachtoffer was voor de verkoper.

ne
door neodutchio - Nov 14, 2018 om 19:23
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Geen aankoopkeuring, een proefrit van een paar meter, geen onderzoek naar de auto gedaan. Cash betalen en wegrijden. Hoe vaak doen mensen dit en hoevaak zoeken mensen daarna voor hulp?

Als u zeker weet dat de verkoper u bewust buiten de boeken om een auto verkocht heeft die niet aan de eisen voldoet waaraan een auto moet voldoen, dan kunt u beter een jurist in de arm nemen. Consument tegen consument gaat niet werken. Maar helaas voor u staat u een hoop stappen achter door niet aan uw plichten te doen als koper.

Hoe de wet sowieso in elkaar steekt is dat u de verkoper moet aanbieden om de gebreken op te lossen. Of u daar vertrouwen is heeft is niet relevant, een verkoper moet die kans krijgen.

panter22
door panter22 - Nov 14, 2018 om 19:45
6599 Antwoorden / Vragen
pe
door peentjes Nov 14, 2018 om 21:18
421 Antwoorden / 0 Vragen

Beste handig om dan uit die link ook even te melden dat de koper met zijn hele kleine stukje rijden geen poot heeft om op te staan. Zie:

  • De koper en de verkoper gaan uit van dezelfde onjuiste informatie

In het laatste geval spreekt men van wederzijdse dwaling. Er is bij wederzijdse dwaling geen sprake van schuld van de verkoper. Een beroep op dwaling in deze situatie is vaak lastig omdat er een veel sterkere nadruk ligt op de onderzoeksplicht van de koper.

panter22
door panter22 Nov 15, 2018 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

De verkoper, die zich voordeed als particuliere verkoper, heeft een autobedrijf en heeft niet de juiste informatie verstrekt bij de verkoop.
Als hij van niet van de gebreken zou hebben geweten, dan zou hij niet de auto bij een bevriende garage op zijn eigen kosten laten repareren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 14, 2018 om 20:36
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Aaron,

Is je geboorte jaar ook 1987?
Dan had je toch beter moeten weten.....
Nu heb je een bestelbus van een vreemde op de gok gekocht.
Door schade en schande wordt men wijs.....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2018 om 22:33
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, u heeft als kleine ondernemer dus ook nog nooit gehoord van 'Beun de Haas'?

Tja, u heeft er mee gereden en de bus leek in orde. Tja, zo ken ik er nog wel een paar die zich op zo'n manier lkaten belazeren.

Als u echt van mening bent dat u bent opgelicht en u, zoals u zegt bewijzen heeft, wat let u dan om aangifte te doen? (strafrechtelijk, ik zie daarvoor wel enkele aangrijpingspunten m.b.t. oplichting.).

Maar de revaring leert dat er bij beunhazen vrijwel nooit iets is te verhalen en dat zou in ieder gaval ook een civielrechtelijke procedure betekenen.

jo
door jorisw - Nov 15, 2018 om 08:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"De man deed zich voor als een particulier en vroeg om contant geld omdat hij geen bedrijf zou hebben."

Dit had toch al red flag moeten zijn om er met een grote boog omheen te lopen? Wat een onzinargument om cash te vragen.

my
door mystery - Nov 15, 2018 om 10:43
34 Antwoorden / 0 Vragen

Geen aankoopkeuring dus geen medelijden met je zo simpel is het.
Ook van een consument word onderzoek verlangd, Zowel de EGR klep, gaspedaal positie sensor en de luchtmassa meter geven een storingslampje op het dashboard, dus die heb je dus ook niet gezien.

En die garage die het maakt is ook beun de beunhaas want heb net even bij mijn eigen garage dit laten lezen en dit wat er mis is voor 1200 maken is onmogelijk dus laat je je voor de 2e keer naaien.

Maar ja mensen zien iets kopen het en gaan naderhand pas nadenken en klagen

jftm
door jftm - Nov 15, 2018 om 21:56
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Aaron,
Indien het om een Bovag erkend bedrijf gaat en u toch denkt een verband te zien, zou ik het via die weg eens proberen? Succes, John