me
door mejastiq Nov 9, 2005 om 13:07
Auto & vervoer

OV kaart beteft de pasfoto

Beste Kassa,

Ik ben net naar het postkantoor gegaan om mijn OV-kaart af te halen. Daar krijg ik te horen dat mijn pasfoto's, die ik heb ingescand en netjes op fotopapier hebt afgedrukt in kleur, niet meer mag gebruiken.

Die pasfoto's heb ik altijd kunnen gebruiken. Maar nu mag dit niet meer. Waarom? Omdat er dus op de achterkant van de pasfoto moet staan dat het gemaakt is door een bedrijf/fotowinkel. Het is dus een soort afspraak! Dit mag toch helemaal niet?

HIer worden studenten de dupe van. Want je moet weer nieuwe pasfoto's laten maken voor een hoop geld. Wat kan hier tegen gedaan worden? Kassa zou de enige hulp kunnen zijn.

Groetjes van een 18 jarige student uit Geleen.

1132 11 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Nov 9, 2005 om 13:56
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste student uit Geleen,

Enkele jaren geleden stond ik bij de gemeente in de rij voor een paspoort. De persoon voor mij wilde een gescande pasfoto overhandigen, die werd gewijgerd. Ze accepteerden uitsluitend echte foto's. De reden was simpel: met een gescande foto is digitaal en er kon wel eens geknoeid zijn met de foto. Daarom werd een dergelijke foto nooit geaccepteerd.

Inmiddels werken de meeste fotografen ook digitaal en worden ze daarom wel geaccepteerd, maar dan ook uitsluitend als ze aantoonbaar door een fotograaf zijn gemaakt.

Helaas moet je dus een 'echte' foto overleggen. Weigering van jouw kant zal je helaas niet verder helpen.

Brynnar

drevil
door drevil - Nov 9, 2005 om 14:13
225 Antwoorden / 14 Vragen

sorry voor de spelfouten, mijn nieuwe laptop is iets gevoeliger als mijn oude computer...

drevil
door drevil - Nov 9, 2005 om 14:18
225 Antwoorden / 14 Vragen

Onderstaande info komt van rijbewijs.nl

 Welke voorschriften gelden er voor de pasfoto's?

Antwoord:

Sinds 1 januari 2001 gelden nieuwe regels (Paspoortuitvoeringsregeling Nederland
1995) met betrekking tot de pasfoto's voor legitimatiebewijzen zoals paspoorten,
identiteitsbewijzen en rijbewijzen. De belangrijkste wijziging is dat voortaan
het gezicht van de aanvrager recht van voren, tegen een lichte egale achtergrond
moet zijn gefotografeerd.

In de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 1995 is het volgende bepaald:

  • De grootte van de te bevestigen foto is 4 bij 3 cm. Het gezicht van de
    aanvrager dient recht van voren, tegen een lichte, egale achtergrond te
    zijn gefotografeerd en in de breedte ongeveer 2 cm. van de afbeelding in
    beslag te nemen.
  • Beide ogen dienen zichtbaar te zijn, eventueel achter een bril met doorschijnende
    glazen. Het dragen van een donkere bril op de foto's is niet toegestaan,
    tenzij de aanvrager heeft aangetoond dat zulks om medische redenen noodzakelijk
    is.
  • Het hoofd dient onbedekt te zijn, tenzij de aanvrager heeft aangetoond
    dat godsdienstige, levensbeschouwelijke of medische oorzaken zich hiertegen
    verzetten. Indien in dat geval het hoofd wordt bedekt, moet het gezicht
    wel zichtbaar blijven.
  • De foto's moeten de aanvrager voorstellen en recent, duidelijk en goedgelijkend
    zijn. Verder mogen ze niet gestickerd of beschadigd dan wel eerder gebruikt.
  • Pasfoto's die nog zijn gemaakt onder de oude voorschriften (4 cm hoog
    en 3 cm breed, zodanig dat de afbeelding ongeveer drievierde de ene en voor
    één vierde de andere gelaatshelft weergeeft) zijn thans niet meer toegestaan.

Ik kan hier niks in vinden over home made pasfoto's, die niet toegestaan zouden zijn...

drevil
door drevil - Nov 9, 2005 om 14:24
225 Antwoorden / 14 Vragen

http://www.paspoortinformatie.nl/nl/default.htm?http://www.paspoortinformatie.nl/nl/procedure/pasfoto.htm

en dit dan? Staat ook niks over wie de pasfoto gemaakt moet hebben...

hutch
door hutch - Nov 9, 2005 om 20:40
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Even een kleine aanvulling: hierboven wordt er over officiele documenten gesproken m.b.t. de pasfoto, zoals paspoort en rijbewijs.  Een OV-kaart is geen identiteits- c.q. legitimatiebewijs zoals door de wet omschreven.

hutch
door hutch - Nov 9, 2005 om 21:22
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Mejastiq,

ik kan mij nog wat bij voorstellen als het een pasfoto betreft voor een reisdocument....... maar voor een "simpele" OV-kaart????

Ik zou zeggen, ga terug en laat je niet afpoeieren, neem desnoods een (ouder) familielid mee. Vraag ook waar precies het beschreven staat. Laat ze dat maar eens aantonen (letterlijk - laat ze de boeken er maar bij halen...), zal wel moeilijk worden; maar niet weg gaan en gewoon voor de balie blijven staan.

Succes

Hutch

drevil
door drevil - Nov 9, 2005 om 21:23
225 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet wat de wet schrijft over deze kwestie, maar volgens mij is
het hele grote onzin. Wanneer toch duidelijk zichtbaar is dat jij de
persoon bent die op de foto staat dan is het toch megaonzin om deze
foto te weigeren?!

Ik woon in Landgraaf, en bij mij was het iig geen probleem om mijn home
made foto op mij OV te krijgen. Ik had de foto wel afgedrukt op foto
papier, dus misschien dat dat scheelt. Maar volgens mij kunnen je ze
echt niet veplichten om voor 7 euro pasfoto's te laten maken, waarvan
je er uiteindelijk maar een nodig hebt, terwijl je thuis voor 10 cent
klaar kunt zijn. Ik ruik oplichterij, mischien is de balie medewerkster
van het postkantoor wel getrouwd met de fotograaf op de hoek. Wie het
weet mag het zeggen...

me
door mejastiq - Nov 9, 2005 om 21:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

ja het gaat er puur om dat het altijd heeft gemogen maar NU opeens niet meer. In september heb ik het wel nog kunnen doen met mijn OV. Ik ga het nog eens proberen

nu is mijn vraag. Hoe wil zij dat bewijzen?

hutch
door hutch - Nov 9, 2005 om 22:01
4521 Antwoorden / 29 Vragen

"nu is mijn vraag. Hoe wil zij dat bewijzen?"

Ik neem aan dat je de baliemedewerkster van het postkantoor bedoeld....  Laat haar de boeken er maar bij halen en laat zij het maar aantonen. De OV-kaart is net zoals een postidentiteitsbewijs: niets (officieels).  Mocht zij toch gaan schermen met regeltjes m.b.t. pasfoto's zoals boven reeds beschreven (Paspoortuitvoeringsregeling), druk ze dan fijntjes op het hart dat een OV-kaart geen legitimatie- c.q. identiteitsbewijs is volgens deze regeling.

Succes

Hutch

me
door mejastiq - Nov 10, 2005 om 13:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt hutch

st
door studenthro - Nov 11, 2005 om 15:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag ben ik ook mijn Ov-jaar kaart gaan ophalen. Bij mij werd min of meer ook mijn ingescande pasfoto geweigerd.

Ik vraag haar daarom ook waarom.

zij vertelde mij dat, wanneer het papier van de ingescande foto geen goed fotopapier is, kan het voorkomen dat het papier gaat smelten bij het warmmaken van je Ov-kaart. Met als gevolg dat je foto uitloopt en een nieuwe ov-jaar bestelt moet worden.

Daarom hebben ze liever de echte pasfoto's omdat men er dan zkr van is dat de foto tegen de warmte kan en niet uitloopt.

Ik hoop dat je een antwoord hebt op je vraag!