em
door em Sep 24, 2006 om 23:16
Auto & vervoer

Overspuiten

Ik heb een zwarte alfa 146 van eind 95 die er nog prima uitziet en daarnaast fantastisch rijdt, alleen zou ik hem graag in een andere kleur hebben, ik vind hem in het zwart wel mooi maar het is gewoon niet mijn " kleur" . Het risico van omruilen wil ik niet nemen omdat ik nu weet wat ik heb.

vraag 1; Wie weet een adres die goed en goedkoop (waar moet ik aan denken?) kan overspuiten in de regio Nijmegen? Ik zou hem het liefst in een lichtere kleur willen laten overspuiten.

vraag 2: zijn er risico's, bijvoorbeeld dat de lakkleur die gebruikt wordt slecht kan zijn en makkelijk kan verkleuren?

Groet, Em

23951 9 Rapporteer

mi
door miraltje - Sep 24, 2006 om 23:41
462 Antwoorden / 0 Vragen

goedkoop overspuiten van een auto bestaat niet.

in dat geval wordt goedkoop duurkoop.

een standaard effen kleur en met name rood en geel verkrijten, de pigment uit de verf verdwijnt door inwerking van het zonlicht.

parelmoer daarintegen niet dit is eigelijk de opvolger van metalic zins de intrede van watergedragen lakken

voor het overspuiten van een auto zit je al snel richting de 2000€, dit is dan nog exclusief roestschades en uitdeuken en betreft de originele kleur.

als je hem laat overspuiten wijzig dit dan op het kenteken (is gratis) je kunt er een boete voorkrijgen van 130€ als je een miereneuker van een agent treft

verkleuren is bij een metalic lak nagenoeg uitgesloten.

em
door em - Sep 25, 2006 om 00:00
4 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn auto heeft geen metallic zwart maar glanszwart (en geen roest); is dit wel in lichtere kleur over te spuiten, al is het dan nogal prijzig?

Overigens bedankt voor de tip de kleur te wijzigen op de autopapieren, ik kan me voorstellen dat ze daarvoor weer een lekker bonnetje klaar hebben liggen!

scroogy
door scroogy - Sep 25, 2006 om 09:45
367 Antwoorden / 20 Vragen

Mijn zoon heeft zijn Alfa, na schade, 's avonds laten spuiten door een vriend die werkt bij zo'n schadeherstelbedrijf en die daarnaast nog wat klussen aanneemt. Was zeer betaalbaar.

Wijchen, dicht genoeg bij Nijmegen ? Ik zal even naar het telefoonnummer vragen, dan laat ik je dat weten.

hutch
door hutch - Sep 25, 2006 om 12:02
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@ Scroogy,

wellicht overbodig, maar je kunt natuurlijk dit het beste regelen via een emailadres. Een Hotmailadres is zo aangemaakt......

Gr. Hutch

em
door em - Sep 27, 2006 om 01:39
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Scrooge, bedankt voor je bericht. Ik wil dit wel door iemand laten doen die mij ook garantie kan geven dat de kleur er niet binnen 6 maanden weer afgaat of dat die doffer wordt. Mocht hij inderdaad kunnen aantonen de kennis in huis te hebben dan ben ik zeker geinteresseerd om contact met hem op te nemen. Ik wil hierin geen risico nemen.

Ik heb vrijdag een afspraak gemaakt bij mijn garage om te checken of er inderdaad een andere kleur overheen kan, het is wel glanslak wat er nu opzit.

Groet, Em

hutch
door hutch - Sep 27, 2006 om 01:42
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Em,

indien u deze auto nog wilt overspuiten is natuurlijk geheel aan u. Deze kosten liggen in ieder geval boven de dagwaarde van deze auto, indien u alles laat doen.

Echter die kosten kunt u verlagen door een hoop zelf te doen. De grootste kostenpost is wel het uurloon..... Indien u bijvoorbeeld de auto gedeeltelijk 'kaal' aflevert, scheelt dat weer een hoop uurtjes (en uiteraard uurloon). Doe dit dan wel in overleg met het bedrijf waar u uw auto laat overspuiten. Ook het zelf (nadien) opzetten/aanbrengen van de onderdelen kunt u mogelijk zelf doen. Daarnaast is er ook een verschil of u de auto helemaal 'kaal' maakt (alles eraf, ruiten er uit enz.) of grotendeels af plakt/af laat plakken. In uw geval zou ik voor het laatste kiezen (afplakken) i.v.m. de lagere kosten en de dagwaarde van uw auto.

Zoals reeds gezegd zijn geel en vooral rood (geen metallic) de kleuren die het snelst en sterkst verkleuren. Kijkt u maar eens rond en vooral naar de rode auto's......

De boete voor het niet laten veranderen van de kleur op het kentekenbewijs is € 50,-- (feitnr. 8-K527: "Niet op de voorgeschreven wijze een nieuw kentekenbewijs aanvragen, indien het voertuig niet meer overeenstemt met de gegevens op het afgegeven deel I.")

Gr. Hutch

em
door em - Sep 27, 2006 om 01:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Hutch, bedankt voor je tips,

dat is inderdaad een heel goed idee, dergelijk voorwerk kost best wat tijd. Zelf afplakken lijkt mij een prima mogelijkheid al valt er heel wat af te plakken en is het wel preciesiewerk (en moet de spuiter ermee akkoord gaan). De kunstof onderdelen zou ik misschien nog zelf kunnen spuiten.

Vrijdag heb ik een afspraak bij de garage; misschien weet hij ook nog wel een goeie spuiter die mij ook kan vertellen wat precies de kosten zouden worden. Ik weet niet of Parelmoer mooi is bij de Alfa 146, ik dacht wel aan wit of blauw.

groet, Emilie

lo
door loabarg2612 - Oct 29, 2006 om 21:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Neem nooit een rode kleur, de zon werkt hierop super in in. Metalic lakken zijn over het algemeen wat harder en geven een mooiere glans aan lakken, bijspuiten is echter lastiger

go
door goudtik - Jun 25, 2007 om 16:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Scroogy,

Kun je mij wat meer vertellen over die spuiter in Wijchen? Ik zou graag mijn busje over laten spuiten...

Dank je! Gr. Dennis

Goudtik@hotmail.com