ac
door account verwijderd May 28, 2019 om 18:10
Auto & vervoer

Parkeer boete

Op vrijdag 19 april waren wij in Amsterdam om de verjaardag van mijn dochter te vieren. We hadden de auto geparkeerd in Lumeijstraat waar zij woont. Omdat het vrijdag was maar ook een feestdag hebben we de informatie gebruikt die op de parkeerautomaat staat. Daar staat duidelijk op zon en feestdagen hoeft er niet betaald te worden.
Verbaast waren we dan ook toen mijn schoonzoon, waren met de auto van de vader van mijn schoonzoon, dan ook toen we als nog bericht kregen dat hij een boete had gekregen op de Lumeijstraat op die bewuste datum van 19 april.
Na uitzoeken op internet, wat we ook al in Amsterdam hadden gedaan, blijkt dus dat goede vrijdag inderdaad een nationale feestdag is. Dus mijn schoonzoon heeft een bezwaarschrift ingediend met daarbij de foto's van de parkeerautomaat en,van het internet, een overzicht met daarop de nationale feestdagen. We dachten nog een foutje, maar helaas vandaag 28 mei hebben we een afwijzing gekregen. met als reden: het klopt inderdaad dat in de Lumeijstraat de zon en feesdagen regel geldt, maar dat goede vrijdag GEEN feestdag is. Dit is toch van de zotte..heeft Amsterdam zijn eigen regels omtrent nationale feestdagen?? Kunnen jullie dit es uitzoeken en ons hierbij helpen??

3231 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 28, 2019 om 18:24
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij een droevige dag te zijn maar wordt wel tot een officiële feestdag gerekend.
Bewerkt: (Nationaal in officieel veranderd).

tijger1
door tijger1 - May 28, 2019 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goede vrijdag is helemaal geen nationale feestdag.

lees eens hier.

https://www.echo.nl/let-op-betaald-parkeren-op-goede-vrijdag/

Iv
door Ivo W - May 28, 2019 om 18:40
729 Antwoorden / Vragen

Als goede vrijdag een officiële nationale feestdag zou zijn, dan heb ik nog heel wat vrije dagen van mijn werkgever tegoed.

Goede vrijdag is gewoon geen feestdag.

Overigens staat in mijn gemeente op de parkeerautomaten ook verderop in de tekst aangegeven welke dagen bedoeld worden met de 'feestdagen' waarop niet betaald hoeft te worden.

jo
door jorisw - May 28, 2019 om 19:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Beter lezen: op de site van de overheid wordt gezegd dat het een officiele feestdag is. Niet dat het een nationale feestdag is.

Gr
door Grunn1 - May 28, 2019 om 19:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De regel is op zon en feestdagen waarbij de feestdag als een zondag wordt erkend en je dus niet hoeft te betalen. Goede vrijdag is en blijft een vrijdag en wordt geen “zondag”. Kerstdagen dagen worden zondagen althans gelijkgesteld aan net als 2 paasdag en 2e pinksterdag.
Nou is het tegenwoordig zo dat zondagen bijna al “gewone dagen” zijn omdat winkels veelal niet meer dicht zijn en er inmiddels al veel gemeentes zijn waar geen uitzonderingen meer gemaakt worden om op zondagen niet meer te hoeven te betalen voor parkeren.

panter22
door panter22 - May 28, 2019 om 19:52
6599 Antwoorden / Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2019 om 09:11
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Goede vrijdag is een Christelijke feestdag en zeker geen nationale feestdag als Koningsdag en Bevrijdingsdag.
Daarbij komt hoe dan ook dat er op Goede Vrijdag in heel veel gevallen en zelfs op scholen gewoon is doorgewerkt.

Als de Gemeente afwijst dat Goede Vrijdag geen feestdag is zit men daar dus wel fout aangezien het, herhaald, een erkende Christelijke feestdag is.
Formeel kunt u dus in beroep gaan tegen de ambtelijke vergissing.

ne
door neodutchio May 29, 2019 om 09:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het suikerfeest wordt ook als feestdag gezien? Het is immers een islamitische feestdag.
Landelijke feestdagen zijn bepaald, religieuze feestdagen zijn niet het hetzelfde als een landelijke vrije dag. Zoals al genoemd, goede vrijdag wordt niet gezien als een zondag en is dus geen landelijk erkende vrije dag.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 29, 2019 om 09:24
16828 Antwoorden / 202 Vragen

? Het Suikerfeest is een Islamitisch feest zoals er ook meer zijn. Kerts, Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag zijn Christelijke feestdagen zij het dat die afhangkelijk van stromingen op verschiilende dagen kunnen vallen en niet zoals wij hier gewensd zijn (Bijv. bij Orthodox katholieken.
Dan is er ook Chinees Nieuwjaar.

In mijn reactie gaat het om de formulering van de afwijzing door de Gemeente Amsterdam en de alsdan bestaande beroepsmogelijkheid.

Gr
door Grunn1 May 29, 2019 om 10:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De reactie van de gemeente is correct en zie ook mijn eerdere reactie. Goede vrijdag wordt niet gelijkgesteld aan een zondag en valt dus daarom ook niet onder de zondag regeling betrefende parkeren.

ne
door neodutchio May 29, 2019 om 10:45
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Niet elke vrije feestdag is een religeus feest en niet elke religieuze dag wordt als feestdag gezien.
Bevrijdingsdag is ook maar eens in de 5 jaar een vrije dag. Ondanks dat dat gezien wordt als feetdag is het geen officiële vrije dag elk jaar.

edrick3
door edrick3 - May 29, 2019 om 09:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

vandaag 28 mei hebben we een afwijzing gekregen. met als reden: het klopt inderdaad dat in de Lumeijstraat de zon en feesdagen regel geldt, maar dat goede vrijdag GEEN feestdag is. Dit is toch van de zotte..heeft Amsterdam zijn eigen regels omtrent nationale feestdagen??
En dat klopt: goede vrijdag is GEEN feestdag en zeker geen nationale feestdag.

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

ac
door account verwijderd - May 29, 2019 om 10:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oké.. Das dan mijn fout wat betreft nationale feestdag (iets te enthousiast) maar goed omtrent de bekeuring, zijn de meningen verdeeld. Bij navraag gemeente, worden we niet in gelijk gesteld.. dus maar betaald.. Wel aangegeven dat er duidelijk op de automaat moet staan en wat er onder (officiële) feestdagen wordt verstaan!

Bedankt voor het meedenken allemaal

ne
door neodutchio May 29, 2019 om 10:47
5148 Antwoorden / 12 Vragen

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wettelijke_feestdag officiële feestdagen zijn gewoon vastgelegd, waarom zou dat nog apart beschreven moeten worden?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2019 om 12:39
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op diverse verkregen reacties: op de meter staat dat er op zon en feestdagen niet betaalt behoeft te worden!
Het lijkt er dus inderdaad op dat men in Amsterdam ook hier eigen regels stelt. Zier hetgeen wordt genoemd in: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/goede-vrijdag-vrije-dag waarin door de rijksoverheid duidelijk wordt gesteld dat Goede Vrijdag een feestdag is.
En deze : https://www.feestdagen-nederland.nl/feestdagen-2019.html  en deze tekst ook van de Rijksoverheid:

Wanneer zijn de officiële feestdagen in Nederland?

Hieronder vindt u een overzicht van de officiële feestdagen in Nederland in 2019.

Feestdagen 2019

  • Nieuwjaarsdag: dinsdag 1 januari 2019
  • Goede vrijdag: vrijdag 19 april 2019
  • Pasen (eerste en tweede paasdag): zondag 21 en maandag 22 april 2019
  • Koningsdag: zaterdag 27 april 2019
  • Bevrijdingsdag: zondag 5 mei 2019
  • Hemelvaartsdag: donderdag 30 mei 2019
  • Pinksteren (eerste en tweede pinksterdag): zondag 9 en maandag 10 juni 2019
  • Kerstmis (eerste en tweede kerstdag): woensdag 25 en donderdag 26 december 2019

Magnum007
door Magnum007 - Jun 8, 2019 om 13:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tina,

De feestdagen staan op de parkeerautomaat : soms op een sticker, vaak moet je eerst het touchscreen gebruiken.

Ka
door Kassagebruiker - Jun 8, 2019 om 20:20
683 Antwoorden / 5 Vragen

In onbekende situaties begin ik wel met een tijd oid in te voeren, dan blijkt vanzelf tot wanneer je hoeveel moet betalen.