Ha
door Hanrhoq Oct 11, 2021 om 17:14
Auto & vervoer

Parkeervergunning

Wij wonen met 3 volwassenen en hebben ieder een auto. Er wordt nu betaald parkeren ingevoerd. Op zich geen probleem maar er worden maar 2 vergunningen afgegeven. Dit betekent dat er 1 auto verkocht moet worden. Mag de gemeente een derde vergunning weigeren aangezien het om een bestaande situatie gaat?
Naar mijn idee gaat dit om gedwongen verkoop.

3631 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 11, 2021 om 17:39
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal niet genoeg ruimte zijn voor alle bewoners van de wijk/straat om iedereen een parkeerplaats te kunnen geven, neem ik aan.
Dus die derde vergunning komt er niet vrees ik. Stel u voor dat er in 1 gezin 6 mensen met auto's wonen .........

Ha
door Hanrhoq Oct 11, 2021 om 17:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er is genoeg ruimte. Het is een standaard afspraak. Ik heb ook wel bezwaar aangetekend maar dat kan nog 8 weken duren terwijl er 1 maand de tijd is om een vergunning aan te vragen.

va
door vanlotjegetikt Oct 11, 2021 om 18:08
809 Antwoorden / Vragen

Dan zou ik alvast voor 2 van de 3 voertuigen een vergunning aanvragen.
Even een kanttekening een afgegeven vergunning wil alleen zeggen dat u er mag parkeren maar niet dat u er kan parkeren.Er zijn vaak meer voertuigen dan ruimte. En om deze ruimte over zoveel mogelijk huishoudens zo eerlijk te verdelen is er voor deze manier van vergunning verstrekken gekozen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 11, 2021 om 18:29
2011 Antwoorden / Vragen

Er zal niet volgens iedereen genoeg ruimte zijn want gemeenten voeren vergunning parkeren in als reactie op klachten van mensen die hun auto niet kwijt kunnen en meestal omdat de mensen van de wijk daarvoor hun auto daar gratis komen parkeren.

mahadma
door mahadma Oct 11, 2021 om 23:14
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Dat vergunning en gratis gaat bveelal niet samen, ik parkeer voor 15 euro per 3 maanden in een beperkt vergunning gebied. Plus dat er Parkeerautomaten staan voor de andere als bewoners auto's. Dus er moet plek zijn voor de vergunninghouders en de betalende parkeerders en daarom is 3 auto's per gezin (Sorry voor de term) niet of zeker minder gebruikelijk/normaal.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 11, 2021 om 17:56
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Nu er betaald parkeren wordt ingevoerd wil men per huishouden zo vlug mogelijk een vergunning uitgeven en omdat er genoeg ruimte is volgen de anderen later.

va
door vanlotjegetikt - Oct 11, 2021 om 18:04
809 Antwoorden / Vragen

Staat er in de info dat het derde voertuig verkocht moet worden of zal deze wat verder uit de buurt geparkeerd moeten worden.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 11, 2021 om 18:26
2011 Antwoorden / Vragen

Standaard oplossing, een vouwfiets kopen en de auto in de volgende wijk zetten. Dan gaan ze daar klagen en voeren ze daar ook vergunningparkeren in waarna u weer wat verder moet fietsen.

Ha
door Hanrhoq Oct 11, 2021 om 18:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is precies waarom wij nu betaald parkeren krijgen. Omliggende wijken hebben dit namelijk al.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 11, 2021 om 22:49
2011 Antwoorden / Vragen

Je kunt het de gemeente vaak ook niet kwalijk nemen, vergunningparkeren is de enige maatregelen die ze hebben als ze de klachten aan willen pakken.
Daarom moest ik ook altijd zo lachen om mensen die zaten te klagen dat ze hun auto niet kwijt konden en zich een hoedje schrokken als ik zei dat als ze zo doorgingen met klagen ze vergunningparkeren zouden krijgen. Dat was de bedoeling helemaal niet.

va
door vanlotjegetikt Oct 12, 2021 om 13:21
809 Antwoorden / Vragen

Gniffel, gniffel.
Hier werd een dag voor kerst het bord belanghebbende parkeren bord weggehaald omdat men eigen parkeervergunningen  ging schrijven en niet aanwonenden maar wel belanghebbenden een rode kaart onder de ruitenwissers stopten.

lo
door lovewinnie - Oct 11, 2021 om 18:30
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Hier is het ook max 2 vergunning per adres . Optie is garage in de buurt huren/ kopen of betaald parkeren voor 3e auto.
De buurvrouw heeft zelf auto en 3 kinderen met alle 3 een auto. Dat zijn 4 autos. 2 parkeren er een wijk verder op en lopen naar huis of pakken z'n huur scooter langs de kant van de weg

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 11, 2021 om 18:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welke gemeente en welke partij heeft  hier voor gestemd?

Wel kun je stukje fietsen en buiten deze wijk nog parkeren maar hoe lang nog?

Ik vind 2 vergunningen  per woning al vrij veel.

Als je  een Garage of eigen pad hebt, mag je daar altijd zonder vergunning gewoon blijven staan.

Maar als je de gemeente raad niet volgde en nu pas reageerde, ze waren hier vermoedelijk al jaartje mee bezig.

De plaatselijke krant of nieuwsbrief van je eigen gemeente iets eerder gaan lezen.

Nu is besluit genomen door meerderheid en ontheffing voor 3e auto  zit er nu niet meer in helaas.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 11, 2021 om 18:45
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hanrhoq,

Om welke stad gaat het?

Het is een ordinaire manier om geld te verdienen door de gemeente.

rj
door rjw Oct 11, 2021 om 20:12
3238 Antwoorden / 5 Vragen

En beste G.A., hoe zou jij schaarse parkeerruimte dan verdelen? Of zou jij gewoon de hele stad plat asfalteren om nog meer blik te kunnen stallen. Of denk je daar gewoon helemaal niet over na?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2021 om 22:06
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Vaak is een blauwe zone voldoende, maar dit "brengt te weinig geld in het laadje" van de gemeente kas.

Hier in Amsterdam stijgt vrijwel elk jaar de prijs van de  parkeervergunning......

Ik zie dit als een vorm van gentrificatie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 11, 2021 om 22:53
2011 Antwoorden / Vragen

Dat gemeenten het doen voor het geld is al onzin en in het geval van Amsterdam al helemaal. Die kunnen al dat blik echt nooit allemaal kwijt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2021 om 23:44
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Ik weet niet in welk dorp u woont, maar ik ben geboren in de hoofdstad.

Als men 6 euro per uur parkeergeld gaat vragen, dan in dat gewoon geldklopperij.

In het centrum is dat een schrikbarende € 7,50 per uur.....

De rijke yuppen in hun belastingvrije Tesla's lachen hierom.....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 12, 2021 om 08:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik weet dat enkele steden de auto's aan de laadpaal  gratis staan!

Maar Topic starter wist van de omliggende wijken, en de randen van zijn wijk  is dus overlast van die opschuivers!

In het midden ruimte zat vermoedelijk, maar  in de Raad denken ze per wijk!

Als je de Raad goed volgde en  eerder een ontheffing had gevraagd met foto's als bewijs dat  3e auto geen probleem is op jou  deel van de straat?

Maar na invoeren  word dat erg lastige opgave.

Ik vermoed dat Topic starter in grotere stad woont en daar al in aangrenzende wijken deze eerder is ingevoerd.

Dan is verhuizen naar een Dorp  in die Regio enige oplossing als je  absoluut  3 auto's wilde.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 12, 2021 om 12:21
2011 Antwoorden / Vragen

@GA
Dit gaat over parkeervergunningen voor bewoners, een onderwerp dat slechts zijdelings te maken heeft met parkeergeld.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2021 om 12:37
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Het invoeren van een parkeervergunning heeft natuurlijk alles te maken met parkeergeld.

Helaas kiezen veel gemeenten voor betaald parkeren terwijl een blauwe zone (is overigens ook met parkeervergunningen voor de bewoners) net zo effectief is.

Bij betaald parkeren gaan echter de bekeuringen direct naar de gemeentekas.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2021 om 12:43
1749 Antwoorden / 31 Vragen
Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 12, 2021 om 14:03
2011 Antwoorden / Vragen

Serieus, het invoeren van parkeervergunningen doe je zodat bewoners hun auto kunnen parkeren en anderen dan dus niet. Het parkeertarief geldt voor mensen die ergens dan dus blijkbaar wél mogen parkeren. Natuurlijk kun je plekken delen tussen beide functies en ze kunnen ook gelden voor verschillende momenten maar wie een parkeervergunning heeft, heeft niets te maken met het parkeertarief en niemand gaat het parkeertarief betalen om zijn auto bij zijn huis te zetten. Het gaat dus om compleet verschillende doelgroepen en andere prijzen en doelen. Het enige dat ze beleidsmatig delen is dat het gaat om de beschikbare parkeerplekken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2021 om 20:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Ik vermoed, dat u in een dorp woont, waar het overal vrij parkeren is......

Hier in Amsterdam was eigenijk alleen parkeeroverlast in het centrum, daar stonden van die ouderwetse "muntpalen", dit systeem werkte best goed, maar er was veel vandalisme.

Toen kwamen de parkeerautomaten met de parkeervergunningen en de gemeente kreeg de smaak te pakken en wilt nu overal in Amsterdam betaald parkeren invoeren : lekker makkelijk geld verdienen....

panter22
door panter22 - Oct 11, 2021 om 19:01
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de regeling gelezen op de site van de gemeente? Staat er een overgangsbepaling in dat als er nu meer dan 2 auto's per huis zijn er tijdelijk een extra vergunning mogelijk is?
Je hebt 3 vergunningen aanvraagd en 1 vergunning is afgewezen? Tegen die afwijzing heb je nu bezwaar gemaakt?
Je kunt geen bezwaar maken tegen het vergunningenbeleid van 2 auto's per huis.

Gr
door Grunn1 - Oct 11, 2021 om 22:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Neem er een bezoekerpas bij.

Als je 3 autos hebt dan neem ik aan dat je ze nodig hebt voor woon werk verkeer en dus staan ze het grootste gedeelte van de dag niet voor de deur. Neem aan dat het betaald parkeren van 9 tot 18:00 uur is. Met een bezoekerspas kan je een bepaald aantal uren per week parkeren dus dat zal dan wel kunnen.

Ha
door Hanrhoq Oct 12, 2021 om 07:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Betaald parkeren is van 9 tot 23. Ook in het weekend en een bezoekersvergunning is voor 500 uur per jaar. Bedankt voor de tip.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 12, 2021 om 08:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Helaas ontbreekt de gemeente naam nog!

Weet dat in Centrum  1e auto zeer betaalbaar was.

2e  mits al voor invoering aanwezig  was  dubbel tarief.

3e of nog meer alleen met  nog extremer tarief en  uitsterf beleid.

Dat is wel zo eerlijk want ik zie meer Auto's erbij gekomen en minder mensen in de treinen.

En elke gemeente moet vooruit denken, als  Chaos ben je al te laat.

En ik dacht Brommobiel erbij?

Deze tellen niet mee en mogen  op eigen erf staan, leuk voor boodschappen en korte stukjes.

Dat na inruil als 3e  vergunningsvrije  is  vaak wel mogelijk.

Gr
door Grunn1 Oct 12, 2021 om 10:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dan woon je hoogst waarschijnlijk ook in het centrum gezien de tijden.
Hier in de stad is het in het centrum tot 00:00 betaald parkeren en maximaal 1 vergunning per woning. Buiten het centrum de zogenoemde schilwijken is het maar tot 18:00 betaald parkeren en zijn de vergunningen flink goedkoper.

1paul
door 1paul - Oct 12, 2021 om 10:53
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat mogen ze, gemeente bepaald het p-beleid....

Ha
door Hanrhoq - Oct 12, 2021 om 12:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon in Rotterdam Zuid. Snap dat ik voor een derde auto meer moet betalen is ook geen probleem. Als ik geen vergunning krijg is de enige optie mijn auto verkopen. Wij hebben al jaren 3 auto's het gaat hier dus om een bestaande situatie. Ik weet ook dat het geen garantie geeft op een parkeerplaats

Ja
door JannieBoe Oct 12, 2021 om 13:14
124 Antwoorden / Vragen

Wat ook kan is de derde auto stellen in een parkeergarage. Dat zal vast niet goedkoop zijn maar het is een oplossing.
Als ik lees hoe de gemeente Rotterdam omgaat met de schaarse ruimte dan snap ik een limiet van maximaal 2 auto's wel.

En de gemeente lijkt het best redelijk aan te pakken: 'Als de gemeente in een gebied betaald parkeren wil invoeren, dan vragen we eerst aan bewoners hoe zij daarover denken. Als een groot aantal van hen het hier niet mee eens is, dan gaat het betaald parkeren in de meeste gevallen niet door. Maar de parkeerdruk blijft dan wél bestaan. En een ander goed alternatief is er niet.'

Ik heb er zelf ook mee te maken gehad. Een appartement in een nieuwbouwcomplex waarbij dat hele complex uitgezonderd werd van het straatparkeren op vergunning in de buurt. Als alternatief een plek in de garage tegen een regulier tarief à 95 euro per maand. Oef.

panter22
door panter22 - Oct 12, 2021 om 15:50
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je nu al een parkeervergunning aangevraagd. Ben je niet snel genoeg dan kom je op een wachtlijst. Er is geen mogelijkheid voor een 3e parkeervergunning. Bezwaar maken heeft dan geen nut.
https://www.rotterdam.nl/loket/parkeervergunning-bewoner/

pe
door peentjes - Oct 12, 2021 om 17:08
421 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat niet om een bestaande situatie zoals u stelt. Die bestond uit gratis parkeren. De nieuwe gaat om betaald parkeren met andere - in uw geval dus nadelige - normen. Misschien kunt u de uwe eens voorleggen aan een of meer raadsleden, want die zullen daarover hebben gesproken.

sw
door swat1500 - Oct 12, 2021 om 17:18
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ja de gemeenteraad mag besluiten wat het maximale aantal vergunningen wordt per huisadres. U had alleen bezwaar kunnen maken tegen het gemeente besluit toen dit nog ter inzage lag. Nu het besluit kennelijk onherroepelijk is kunt u daar niets meer tegen beginnen. U kunt ook gewoon parkeer geld betalen voor de 3e auto. De gemeente verplicht u niet tot verkoop en kan dat ook niet.

me
door mein33 - Oct 13, 2021 om 10:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@HANRHOO,

U kunt, naar ik begrijp, wel een parkeervergunning aanvragen voor bezoekers die dan tegen een gereduceert tarief van € 0.10 per 10 minuten kunnen parkeren.
Ga er even vanuit dat de betreffende derde auto overdag niet in de wijk geparkeerd wordt en mogelijk is het gebruik van deze bezoekers kaart een optie voor het parkeren tussen thuiskomst en 23.00h.
Het is maar een idee en weet niet of dit zo uitvoerbaar is.