da
door daron Apr 20, 2021 om 11:17
Auto & vervoer

Parkeren

Goedendag, ik ben werkzaam bij De ns en mijn standplaats is Amsterdam. Zelf woon ik in Hoogland. en dat is met wind en regen met een zware bedrijfskoffer niet te doen, ik parkeer dan mijn auto bij het station. (NS Internationaal) dit alles in een grote koffer.
Nu kan en mag ik niet bij het station in amersfoort parkeren omdat ik al een parkeerplaats heb in Amsterdam voor als het te vroeg te laat is of er rijd niks.
Collega's die wel standplaats Amersfoort hebben mogen daar wel parkeren. Het is een extern bedrijf nl. Qpark . (voorheen eigen terrein Gratis)
Ik vraag mij af is het bedrijf niet verplicht de mogelijkheid te bieden ook bij het station te parkeren. ik ben tenslotte ook een werknemer van de NS.
Ik heb dit aangekaart bij de verantwoordelijke op standplaats en die zegt nee ik ga geen uitzonderingen maken. mag dit????

3348 19 Rapporteer

Be
door Bewaklu - Apr 20, 2021 om 11:28
131 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat mag. NS is niet verantwoordelijk voor de wijze waarop u naar het werk komt. Dat zou u moeten weten, is mij toen ik bij de NS werkte ook gewoon verteld.
En die bedrijfskoffer...waar hebben we het over?

ne
door neodutchio - Apr 20, 2021 om 11:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Op zich al heel netjes dat NS een parkeerplaats regelt. Het is immers niet hun probleem hoe mensen naar hun werk gaan.

ma
door malty - Apr 20, 2021 om 11:36
1112 Antwoorden / 1 Vragen
me
door mein33 - Apr 20, 2021 om 11:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR DARON 20 APR. 202  Ik vraag mij af is het bedrijf niet verplicht de mogelijkheid te bieden ook bij het station te parkeren. ik ben tenslotte ook een werknemer van de NS.

Iedere medewerker, ongeacht het bedrijf waar hij/zij werkt, zou het 'recht' moeten hebben op een eigen parkeervak bij of in de locatie waar hij/zij werkt.
Maar dat 'recht' bestaat niet, of het moet in uw arbeisvoorwaarden vermeld staan !

;-))  iedere trein parkeert tijdelijk langs het perron op het betreffende station en daar kunt u als werknemer NS heel eenvoudig gebruik van maken. ;-))

Met de wind en regendagen valt het overigens wel mee, dat lijkt mij tenminste een zeer zwak excuus.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 20, 2021 om 11:56
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Daron,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wat is uw functie bij de NS?

Heeft uw afdeling geen bedrijfswagens met een parkeerontheffing?

Heeft u deze kwestie aangekaart bij uw leidinggevende?

Bent u lid van een vakbond?
Zo ja, informeer even daar.

ne
door neodutchio Apr 20, 2021 om 13:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat maakt de functie uit? Bij een hogere functie horen meer parkeerplaatsen op meerdere locaties? En waarom een bedrijfswagen? Denkt u dat alle machinisten, conducteurs, stationmedewerkers een bedrijfswagen met ontheffing zouden krijgen?
En ook een vakbond zal het niet lukken om voor iedereen overal een parkeerplaats te kunnen regelen hoor.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 20, 2021 om 17:58
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

TS moet sjouwen met een grote werkkoffer.

Het is niet handig om daarmee kilometers te gaan lopen.

da
door daron Apr 20, 2021 om 21:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank, Geboren Amsterdammer u snapt het. het was ook een vraag, maar had niet verwacht zo aangevallen te worden door minder intilligente lezers.

pino123
door pino123 Apr 22, 2021 om 12:07
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat snapt GA dan? Dat u moet sjouwen met een grote koffer? TS heeft toch vrij reizen met de NS? Waarom dan een parkeerplaats buiten de standplaats?

rj
door rjw Apr 22, 2021 om 22:57
3259 Antwoorden / 5 Vragen

@Daron: blijkbaar wil je alleen antwoorden horen die jouw mening bevestigen, niet antwoorden waar je wel iets aan hebt. Maar als jij zo intelligent bent, waarom heb je dan zo'n simpel baantje waarmee je moet gaan sjouwen. Slimme mensen laten voor zich werken.

rj
door rjw - Apr 20, 2021 om 12:00
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Kan je de parkeerkosten niet declareren?

ro
door ronny530 - Apr 20, 2021 om 13:42
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U woont in Hoogland op zo'n 6 kilometer van Amerfoort terwijl uw standplaats Amsterdam is waar ook een parkeerplaats voor u gereserveerd is. Zo te lezen gebruikt u normaliter een fiets om van uw adres naar station Amerfoort te geraken en pakt daar de trein om naar uw standplaats in Amsterdam reizen. Ik begrijp dat als u niet per trein naar Amsterdam kunt reizen u met uw auto naar Amsterdam rijdt en de auto daar gratis mag parkeren. U wenst nu een gratis parkeerplaats station Amersfoort voor als het weer te slecht is om met de fiets te gaan in de auto te stappen en daarna met de trein naar uw standplaats in Amsterdam te reizen. In het CAO van NS medewerkers is opgenomen dat ze een reiskostenvergoeding ontvangen om naar hun standplaats te kunnen reizen maar ook dat ze binnen of buiten werktijd vrij met de trein mogen reizen. Wat u eigenlijk wil is en de reiskostenvergoeding in uw portomonnee houden gebruikmaken van het vrij reizen en ook nog eens twee gratis parkeerplaatsen. Best wel logisch dat de verantwoordelijke er niet in mee gaat want u kunt ook uw reiskostenvergoeding gebruiken om met de auto in Amsterdam te geraken en daar uw auto gratis parkeren.

da
door daron Apr 20, 2021 om 21:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

U komt met allemaal aannamens dus ga ik u antwoord niet serieus nemen.

gerbera
door gerbera - Apr 20, 2021 om 16:18
7359 Antwoorden / 14 Vragen

NS is niet verplicht u overal van een parkeerplaats te voorzien, daar waar het eigen terrein van NS is zal het geen probleem zijn echter heeft NS veel van die station parkeerplaatsen uitbesteed met die verstande dat er (gratis) plaats is voor eigen standplaats personeel, NS betaald daar meestal een vergoeding voor.  Belangrijk voor NS is dat u tijdig op uw werk bent en hoe daar komt is niet hun probleem, u kunt vanuit Hoogland, droog, met de bus in Amersfoort komen en vandaar uit gratis per trein naar Amsterdam. En die grote koffer....gewoon iets kleinere nemen. Een machinisten/conducteurtas hoeft niet zo zwaar te zijn als u wat meer in uw kastje achter laat, en papierwerk kan ook een groot deel op kantoor achterblijven, en bent u storingsmonteur heeft u een plek waar gereedschap opgeborgen kan worden..
Dus nee NS is niet verplicht u van een parkeerplaats te voorzien en die "verantwoordelijke", neem aan in Amersfoort, heeft volkomen gelijk.
Een auto in een grote koffer parkeren? moet die wel erg groot zijn of u heeft een mini auto.☺

da
door daron Apr 20, 2021 om 21:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk dat u niet snapt wat ik mee moet nemen, geeft niet u kunt dat niet weten, en nee de verantwoordelijke zit niet in Amersfoort, alweer een aanname.

gerbera
door gerbera Apr 20, 2021 om 21:33
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Ik snap het wel degelijk, alleen geeft u niet aan wat die zware koffer dan wel is, en ja ik gaf al aan dat het Amersfoort zou kunnen zijn, en voor alle duidelijkheid, heb mijn 40 dienstjaren bij NS vol gemaakt en geniet al vele jaren van mijn pensioen dus ik weet waar ik het over heb. Maarja als mijn reactie niet in uw straatje past.nou jammer dan.

aurora1
door aurora1 Apr 22, 2021 om 00:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10
Zouden er bakstenen in die koffer zitten? Ja, dat is ook maar een aanname.

panter22
door panter22 - Apr 20, 2021 om 16:25
6599 Antwoorden / Vragen

Je standplaats is Amsterdam. Je krijgt reiskosten vergoed tot Amsterdam.
Van je huis naar het station Amersfoort krijg je toch reiskostenvergoeding met de bus of met de fiets.
Maar je gaat elke dag met eigen auto.
Nu is parkeren niet meer gratis en moet je elke maand de parkeerkosten betalen, zo'n €72 per maand.
En nu probeer je argementen te bedenken om die kosten vergoed te krijgen.
Dan moet je niet beginnen met regen of wind. Daar heb je een regenpak of een elektrische fiets voor.
Wel die koffer is die niet te vervoeren anders dan met eigen auto?

da
door daron Apr 20, 2021 om 21:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Grappig die reacties, die koffer is groot en vol met apparatuure die wij nodig hebben. verplicht ook gewoon. heb de koffer gewogen. ruim 8 kilo. 60 bij 30. cm/  parkeren in amsterdam mag alleen als de trein niet rijd(tijdstip). alleen dan worden reiskosten vergoed. we hebben daar altijd kunnen parkeren maar hee het was een vraag, ik ontleen niks en bedenk geen argumenten dat is een aanname.  ik vroeg alleen.

panter22
door panter22 Apr 21, 2021 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Er niets niets grappigs aan.
Je verantwoordelijke op de standplaats wil geen uitzondering maken.
Er is dus een regeling waarin staat wanneer je gratis of op kosten van de NS bij een station kunt parkeren.
Een heb je al genoemd, dat is als er geen treinen rijden je met de auto naar je standplaats moet rijden.
Nu is de vraag waarom jouw collega's die wel een standplaats in Amersfoort hebben daar wel gratis mogen parkeren en jij niet,
Geldt dat ook wanneer zij in Amersfoort of omgeving wonen en mogen zij daar de hele dag parkeren?
Zijn er meer collega's die nu een parkeerprobleem hebben?
Als je iets wilt wat een uitzondering is, dan is het antwoord standaard nee, daar beginnen we niet aan.
Dus moet je argumenten bedenken om toch je zin te krijgen.
En die parkeerregeling zal toch wel bekend zijn.

rj
door rjw Apr 21, 2021 om 12:59
3259 Antwoorden / 5 Vragen

@daron: Sorry, maar toen je over koffer begon en dat je daarom met de auto moest reizen dacht ik dat je het over een grote flightcase o.i.d. had. Maar het blijkt gewoon een klein koffertje van het formaat en gewicht dat velen gewoon als handbagage meenenem als ze op reis gaan. En veel mensen die dat doen gaan gewoon met de trein en hun koffertje naar Schiphol.

panter22
door panter22 Apr 21, 2021 om 15:52
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb begrepen dat de koffer in de trein het probleem niet is. Maar wel van huis naar het treinstation.

aurora1
door aurora1 Apr 22, 2021 om 00:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

8 kilo?
Dat valt toch mee? Dat is wat velen elke dag van en naar het werk meenemen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 20, 2021 om 19:20
2042 Antwoorden / Vragen

Arbeidsvoorwaarden, dus waar u recht op heeft en wat de NS moet regelen en wat niet, vormen het domein van de vakbond. Zeker als u onder een eigen CAO valt zou ik daar te raden gaan.

gerbera
door gerbera Apr 22, 2021 om 14:41
7359 Antwoorden / 14 Vragen

In het CAO is reiskostenvergoeding alleen van toepassing als men voor de dienstuitvoering met eigen auto gaat. Woonwerkverkeer valt niet onder reiskostenvergoeding. Het verkrijgen van een parkeerplaats is een gunst en geen recht zoals de TS meent.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 22, 2021 om 21:59
2042 Antwoorden / Vragen

U zal zomaar gelijk hebben maar ik wilde alleen aangeven dat ik geen betere plek ken, waar ze iedere regel in jouw voordeel als werknemer uit kunnen leggen dan bij het FNV. En als dan blijkt dat je daar géén recht op hebt dan is het inderdaad helaas pindakaas.

da
door daron - Apr 20, 2021 om 21:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle antwoorden. somige duidelijk andere minder intelligent.

aurora1
door aurora1 Apr 22, 2021 om 00:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet iedereen is zo intelligent als u natuurlijk. Stank voor dan dus aan de mensen die niet alleen de moeite nemen om uw geklaag te lezen, maar die ook proberen oplossingen aan te dragen.
U zou ook kunnen gaan studeren  en via die weg directeur worden. Dan krijgt u een auto met chauffeur als het meezit, en dragen anderen uw lichtgewicht koffertje.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 20, 2021 om 21:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij vrijwel alle stations is parkeerruimte, nog wel...
maar die is erg duur en goed  te verkopen, van gratis we hebben het toch naar andere aanbieder leverde leuk bedrag op.

Maar Amersfoort,  8 km fietsen, ik vind 8 kg niet zwaar en   we hebben geen idee wat uw functie is met zware spullen.
Zelfs de NS medewerker  heeft  niets geroepen...

Werk je bij de NS of Prorail of zo?
Bij  niet  beantwoorden  is het lastiger  om iets te regelen,
naast een oude medewerker  ook soms nog leidinggevende die  wel willen maar liever hun functie hier geheim houden...
Ik kan niets doen, maar alle vragen  goed beantwoorden  en een gaat je niets aan, dan krijg je  niets zeggende  adviezen helaas.

da
door daron Apr 21, 2021 om 07:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt en de meeste lezen niet maar staan klaar met lompe antwoorden. Had meer intelligentie verwacht van leden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Apr 21, 2021 om 07:45
1389 Antwoorden / 10 Vragen

In Amersfoort is in ruil voor grond voor Q park  een beperkt aantal gratis  beschikbaar gesteld.
Als je daar permanent komt  kreeg je wel een kaart.
Als Amsterdam  alleen dat station en ook niet alle stations....

Echter;   Als je door leidinggevende gedwongen  word om enkele dagen vanuit  Amersfoort te vertrekken, moeten ze de Q park kosten wel vergoeden  omdat  je geen fiets plicht hebt... en kun je een fiets daar gratis of alleen betaald kwijt?

Verder is deze  onbekende inhoud  die verplicht is naast je broodtrommel  wel vrij  groot.
Op de fiets  is dat  afhankelijk maat en model nog een klus om die achterop  veilig te vervoeren.
Je bent daar wel verantwoordelijk voor en  als het breekbare of kostbare spullen zijn  kan een fiets onveilig zijn.

Maar zonder de inhoud,  dan  weet ik niet of het een Hamer van bouwvakker of meetapparatuur is.
In dat laatste geval en als je opdracht kreeg om vanuit  Amersfoort of waar dan ook te vertrekken is de daar verkochte grond een reden om de parkeerkosten  terug te claimen redelijke eis die ze moeten  vergoeden.
Een Medewerker uit Amsterdam zou dit  gewoon weigeren, ver weg en  waar is dat?

Vraag Uw leidinggevende deze door hun ooit verkoop  noodzakelijk geworden reiskosten te vergoeden.

ne
door neodutchio - Apr 21, 2021 om 07:51
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Over intelligentie gesproken. U komt eerst met een half verhaal, gaat daarna bijna iedereen afkraken en kunt nog geen verdere uitleg geven. Wat verwacht u hier?

Het is heel simpel, uw standplaats is Amsterdam en daar mag u gebruik van maken van een parkeerplaats als u daar op tijdstippen moet zijn als er niets rijdt. Een service waar menig werknemer jaloers op zou zijn. En verder is het uw eigen verantwoordelijkheid om op uw werk te komen. Dat geldt voor u en dat geldt voor elke andere medewerker van wat voor bedrijf ook. Of denkt u dat een schoonmaakster die om 5 uur 's ochtends moet beginnen en er nog geen bussen rijden met de taxi op kosten van de baas opgehaald wordt? Of de postpakketsorteerders die 's nachts alle internetbestellingen moeten verwerken allemaal een bedrijfsbus met eigen parkeerplaats krijgen?

Is voor u de koffer te zwaar, of is de afstand te ver, dan moet u daar zelf conclusies uit gaan trekken.

gerbera
door gerbera - Apr 21, 2021 om 12:50
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Als de inhoud van de koffer noodzakelijk is om uw werkzaamheden, anders dan op uw standplaats, uit te voeren heeft u recht op een dienstauto met parkeerontheffing. Echter NS kennende weet ik dat men niet zo blij zijn als personeel "dienst"spullen, die niet voor de uitvoering van de taak elders noodzakelijk zijn, mee naar huis nemen dus blijft bij mij de vraag is die 8 kg wel zo noodzakelijk. Verder is het zo dat niet uw leidinggevend maar de rayonleiding Amersfoort over de (personeels)parkeerplaatsen aldaar gaat en kan uw leidinggevende hierin slechts bemiddelen cq een verzoek indienen maar ziet dus blijkbaar ook de noodzaak niet in. Maar ook deze reactie zal wel niet in uw straatje passen omdat u denkt recht te hebben op iets wat slechts een gunst is.

pino123
door pino123 - Apr 22, 2021 om 12:12
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom rijd u niet gewoon met uw auto naar Amsterdam om daar te parkeren? Ik neem aan dat u vanaf Amersfoort met de trein dan naar Amsterdam reist? Wilt u dan niet gewoon dubbelop? En een parkeerplaats en vrij reizen? Ik kan mij voorstellen dat uw werkgever hierin gewoon aangeeft dat Amsterdam uw standplaats is en dat u daar parkeert. Wilt u Amersfoort als standplaats zal u dat moeten aangeven aan uw werkgever.

panter22
door panter22 - Apr 22, 2021 om 15:45
6599 Antwoorden / Vragen

De standplaats is Amsterdam en niet Amersfoort. Je woont in Hoogland.
Dus waarom moet je een parkeerplaats voor de hele dag in Amersfoort hebben als je daar niet werkt?
Uit de CAO:
l. Standplaats: de standplaats is een door werkgever bepaalde locatie waar werknemer zijn functie uitoefent. Voor werknemer die op meer dan één locatie werkt, stelt werkgever in overleg met werknemer een standplaats vast.
https://werkenbijns.nl/content/uploads/2018/10/CAO-NS-2017-2020-DIGITAL.pdf

sira
door sira - Apr 22, 2021 om 21:48
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u er al eens aan gedacht om een paar wieltjes onder de koffer te (laten) zetten. Deze koffers zijn overigens ook te koop.

va
door vanlotjegetikt - Apr 23, 2021 om 10:14
809 Antwoorden / Vragen

heb jaren voor een grote verzekeraar gewerkt.
Ov werd volledig vergoed ook de reiskosten voor bezoek andere locatie. Eigen auto? gewoon de km vergoeding en alleen de directie had recht op een eigen parkeerplaats.
En er is voor zware werkkisten/tassen whatever een trolly.

Dit heel verhaal klinkt een beetje als een verwend mens zijn.