VI
door VINR Feb 7, 2019 om 17:12
Auto & vervoer
Prijs uit de losse pols?

Mijn vriendin heeft een Ford Fiesta Style MK6 waarvan de linkervoorveer niet goed bleek te zijn. Daarvoor zijn we op (6-8-2018) naar de garage geweest en die is toen vervangen voor: €42,35 (veer) + €50,82 (werkplaatskosten) = €93,17. inclusief btw. Van de week bleek dat de rechterveer ineens ook niet goed te zijn (die hij maanden eerder nog had bekeken en goedgekeurd).

Nu blijkt bij precies dezelfde garage deze reparatie voor de andere kant veel duurder te zijn: €79,86 (veer) + €50,82 (werkplaatskosten) = 138,68 inclusief btw. Hij zegt dat het komt door de btw verhoging van dit jaar. Maar ik kan hier niets van terugvinden (dus denk ik dat dit bullshit is).

Kan ik hier nog iets tegen beginnen?

5988 12 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Feb 7, 2019 om 17:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De btw van 21% is niet verhoogd. Wel zijn heel veel prijzen op 1 januari enorm omhoog gegaan.

VI
door VINR Feb 7, 2019 om 17:27
Antwoorden / 1 Vragen

Welke prijzen bedoel je dan? Die van goederen en diensten die eerst onder 6 procent btw vielen en nu 9% of 21%? Want autoreparaties vielen toch (inclusief goederen) gewoon onder de 21 procent? Dan kan ik niet verklaren waarom een onderdeel dan ineens bijna 100% in prijs omhoog is gegaan.

ne
door neodutchio Feb 7, 2019 om 18:28
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Aan de inkoopkant zijn prijzen enorm gestegen. Hier zijn al verschillende topics voorbij gekomen van supermarkten en bakkers. De prijzen zijn meer gestegen dan de BTW verhoging. De laatste jaren stonden prijzen behoorlijk onder druk waardoor de marges erg laag waren. Nu wordt dat weer gecompeneerd. De groothandel waar uw garage de spullen vandaan haalt moet duurder inkoper en daardoor ook duurder verkopen. Het kan best zijn dat ook de marges iets hoger gemaakt zijn waardoor de prijs bij de groothandel nog hoger wordt. De garage koopt dus al duurder in en gooit daar zijn opslag ook bovenop. Zijn andere kosten (personeel, licht, materieel) zijn ook duurder geworden en moeten ook gecompenseerd worden.

Ge
door Genee Feb 7, 2019 om 19:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De garagehouder zegt dat het door de BTW verhoging komt en niet door de inkoop.
Wanneer hij bijna het dubbele aan inkoop moet betalen zou hij dat toch wel weten.

jo
door jorisw Feb 7, 2019 om 20:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zegt de bedrijfsleider dat of een medewerker achter de balie? Dat maakt nogal een verschil.

Ge
door Genee - Feb 7, 2019 om 17:28
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag eens in een andere Ford garage wat zo'n veer nu kost.
Wanneer het een erkende Ford dealer is en deze heeft teveel gerekend voor de veer, klacht indienen bij Ford Nederland.
Zie wel dat het werkplaatstarief voor 2018 en 2019 gelijk is gebleven.
En het hoge BTW van 21% is (gelukkig) niet verhoogt.

VI
door VINR Feb 7, 2019 om 17:42
Antwoorden / 1 Vragen

Het is een onafhankelijke garage. Maar het is toch vreemd dat precies hetzelfde onderdeel ineens dubbel zoveel kost in vergelijking met een paar maanden ervoor?

jo
door jorisw Feb 7, 2019 om 20:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is er de vorige keer per ongeluk te weinig gerekend.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2019 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is dat verhaal over de btw verhoging onzin. Want zowel verleden jaar als dit jaar moet een garage 21% rekenen.

Het komt mij voor dat de ene veer gelijk is aan de andere, maar daar heb ik geen verstand van.

Ik kan mij niet voorstellen dat de inkoopprijs van onderdelen zo sterk is gestegen. En het is ook nog maar kort geleden.

Ik ga er van uit dat u de reparatie al hebt laten verrichten. Neem de nota van de vorige keer eens mee en wijs hem op die 21%. En vraag een nadere toelichting.

edrick3
door edrick3 - Feb 7, 2019 om 17:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Die garagist zou ik nog maar eens confronteren met beide rekeningen. Dat van die BTW verhoging is inderdaad bullshit, zoals ook op de nota's is te zien. Beide keren 21%.
En waarom de prijs van de veer excl. BTW verhoogd is van €35 naar €66 ?? Lijkt me niet juist.
Helaas niet aangesloten bij BOVAG zo te zien, dus daar kun je geen verhaal halen.
Dus eerst maar eens op de 'vriendelijke toer' gaan.
En informeer eens naar de prijs bij een dealergarage ter info.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 7, 2019 om 17:48
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Is de garagehouder de dealer, ik denk het niet. Is de vgarage lid van de BOVAG? Mogelijk ook niet maar indien wel BOVAG lid dan daar een klacht indienen als de garagehouder volhardt in zijn uitleg.

Maar als het 'een beun de haas'is, dan is er weing anders aan te doen dan nooit meer naar die garage gaan.

ro
door ron503 - Feb 7, 2019 om 17:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt hier niets tegen ondernemen want de prijs van de veer aansich is gestegen. Online doet een veer voor een Fiesta zonder korting tussen de 60 en de 100 euro al naar gelang het merk. Kan het niet zijn dat de garagist prijsverhoging van het onderdeel bedoelde i.p.v. btw verhoging omdat op de factuur wel de prijs van de veer hoger is maar het werkplaats tarief en de btw zijn hetzelfde gebleven.

VI
door VINR Feb 7, 2019 om 18:11
Antwoorden / 1 Vragen

Een veer kost niet zoveel, aangezien ik weet dat de garage geen branded materialen inkoopt.

https://m.auto-onderdelenshop.be/ford-onderdelen/fiesta-vi/28236/10213/suspension

ro
door ron503 Feb 7, 2019 om 19:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen

In België liggen de prijzen toch anders dan in Nederland maar terzijde. Tussen inkoop en verkoop van een veer ligt een bepaalde winst marge voor de garagist dus uw vergelijking dat de garagist die online prijs dient te hanteren gaat niet op.

ju
door juliomariner - Feb 7, 2019 om 18:42
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Het zou ook kunnen dat de eerste factuur niet klopt en de veer tegen inkoop is gefactureerd. Gezien de internetprijs die hierboven wordt genoemd lijkt me dit de meest logische verklaring

panter22
door panter22 - Feb 7, 2019 om 18:56
6599 Antwoorden / Vragen

Vraag je niet van tevoren wat de reparatie gaat kosten?

VI
door VINR Feb 8, 2019 om 01:33
Antwoorden / 1 Vragen

Als je al een factuur hebt van de ene kant, dan ga je ervan uit toch dat de andere kant hetzelfde zal kosten toch?

costnix
door costnix Feb 8, 2019 om 08:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De inkoopprijs van auto-onderdelen is heel eeg vloeibaar. Een tekort doet de prijzen stijgen.

panter22
door panter22 Feb 8, 2019 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

In een half jaar kan er een hoop gebeuren.

ja
door janf43 - Feb 7, 2019 om 20:32
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede garage had beide veren tegelijk vervangen. Ze hebben immers allebei even veel kilometers hun werk gedaan. Eén veer vervangen is vragen om moeilijkheden, de veerkarakteristieken tussen de nieuwe en oude veer verschillen dan te veel en dat heeft duidelijk invloed op het weggedrag. Maar ja, B. de Haas weet het altijd beter.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 8, 2019 om 15:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vraag : hoe oud is de auto.
En waaruit bleek dat de veer niet meer goed was ?
Dat soort veren gaan eigenlijk nooit kapot.

ro
door ron503 Feb 8, 2019 om 17:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het komt vaker voor dat er een winding van de veer afbreekt, als dat bij de veerschotels gebeurt dan merk je het niet echt aan het rijgedrag maar je kunt het met sturen vaak wel horen.

ho
door honza23 - Feb 8, 2019 om 16:55
261 Antwoorden / 3 Vragen

Die € 42,35 (incl. BTW) is extreem goedkoop, die van € 79,86 is een redelijke normale prijs. Ik denk dus dat bij die eerste rekening een fout gemaakt is.....

mo
door mof - Feb 8, 2019 om 19:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, is ook bs, want de btw is maar 3 % hoger,
de stuksprijs invoerrechten etc kunnen wel anderszijn.