Prijs uit de losse pols?
Kan ik hier nog iets tegen beginnen?
Topantwoord
De btw van 21% is niet verhoogd. Wel zijn heel veel prijzen op 1 januari enorm omhoog gegaan.
Welke prijzen bedoel je dan? Die van goederen en diensten die eerst onder 6 procent btw vielen en nu 9% of 21%? Want autoreparaties vielen toch (inclusief goederen) gewoon onder de 21 procent? Dan kan ik niet verklaren waarom een onderdeel dan ineens bijna 100% in prijs omhoog is gegaan.
Aan de inkoopkant zijn prijzen enorm gestegen. Hier zijn al verschillende topics voorbij gekomen van supermarkten en bakkers. De prijzen zijn meer gestegen dan de BTW verhoging. De laatste jaren stonden prijzen behoorlijk onder druk waardoor de marges erg laag waren. Nu wordt dat weer gecompeneerd. De groothandel waar uw garage de spullen vandaan haalt moet duurder inkoper en daardoor ook duurder verkopen. Het kan best zijn dat ook de marges iets hoger gemaakt zijn waardoor de prijs bij de groothandel nog hoger wordt. De garage koopt dus al duurder in en gooit daar zijn opslag ook bovenop. Zijn andere kosten (personeel, licht, materieel) zijn ook duurder geworden en moeten ook gecompenseerd worden.
De garagehouder zegt dat het door de BTW verhoging komt en niet door de inkoop.
Wanneer hij bijna het dubbele aan inkoop moet betalen zou hij dat toch wel weten.
Zegt de bedrijfsleider dat of een medewerker achter de balie? Dat maakt nogal een verschil.
Vraag eens in een andere Ford garage wat zo'n veer nu kost.
Wanneer het een erkende Ford dealer is en deze heeft teveel gerekend voor de veer, klacht indienen bij Ford Nederland.
Zie wel dat het werkplaatstarief voor 2018 en 2019 gelijk is gebleven.
En het hoge BTW van 21% is (gelukkig) niet verhoogt.
Het is een onafhankelijke garage. Maar het is toch vreemd dat precies hetzelfde onderdeel ineens dubbel zoveel kost in vergelijking met een paar maanden ervoor?
Misschien is er de vorige keer per ongeluk te weinig gerekend.
Uiteraard is dat verhaal over de btw verhoging onzin. Want zowel verleden jaar als dit jaar moet een garage 21% rekenen.
Het komt mij voor dat de ene veer gelijk is aan de andere, maar daar heb ik geen verstand van.
Ik kan mij niet voorstellen dat de inkoopprijs van onderdelen zo sterk is gestegen. En het is ook nog maar kort geleden.
Ik ga er van uit dat u de reparatie al hebt laten verrichten. Neem de nota van de vorige keer eens mee en wijs hem op die 21%. En vraag een nadere toelichting.
Die garagist zou ik nog maar eens confronteren met beide rekeningen. Dat van die BTW verhoging is inderdaad bullshit, zoals ook op de nota's is te zien. Beide keren 21%.
En waarom de prijs van de veer excl. BTW verhoogd is van €35 naar €66 ?? Lijkt me niet juist.
Helaas niet aangesloten bij BOVAG zo te zien, dus daar kun je geen verhaal halen.
Dus eerst maar eens op de 'vriendelijke toer' gaan.
En informeer eens naar de prijs bij een dealergarage ter info.
Is de garagehouder de dealer, ik denk het niet. Is de vgarage lid van de BOVAG? Mogelijk ook niet maar indien wel BOVAG lid dan daar een klacht indienen als de garagehouder volhardt in zijn uitleg.
Maar als het 'een beun de haas'is, dan is er weing anders aan te doen dan nooit meer naar die garage gaan.
U kunt hier niets tegen ondernemen want de prijs van de veer aansich is gestegen. Online doet een veer voor een Fiesta zonder korting tussen de 60 en de 100 euro al naar gelang het merk. Kan het niet zijn dat de garagist prijsverhoging van het onderdeel bedoelde i.p.v. btw verhoging omdat op de factuur wel de prijs van de veer hoger is maar het werkplaats tarief en de btw zijn hetzelfde gebleven.
Een veer kost niet zoveel, aangezien ik weet dat de garage geen branded materialen inkoopt.
https://m.auto-onderdelenshop.be/ford-onderdelen/fiesta-vi/28236/10213/suspension
In België liggen de prijzen toch anders dan in Nederland maar terzijde. Tussen inkoop en verkoop van een veer ligt een bepaalde winst marge voor de garagist dus uw vergelijking dat de garagist die online prijs dient te hanteren gaat niet op.
Het zou ook kunnen dat de eerste factuur niet klopt en de veer tegen inkoop is gefactureerd. Gezien de internetprijs die hierboven wordt genoemd lijkt me dit de meest logische verklaring
Vraag je niet van tevoren wat de reparatie gaat kosten?
Als je al een factuur hebt van de ene kant, dan ga je ervan uit toch dat de andere kant hetzelfde zal kosten toch?
De inkoopprijs van auto-onderdelen is heel eeg vloeibaar. Een tekort doet de prijzen stijgen.
In een half jaar kan er een hoop gebeuren.
Een goede garage had beide veren tegelijk vervangen. Ze hebben immers allebei even veel kilometers hun werk gedaan. Eén veer vervangen is vragen om moeilijkheden, de veerkarakteristieken tussen de nieuwe en oude veer verschillen dan te veel en dat heeft duidelijk invloed op het weggedrag. Maar ja, B. de Haas weet het altijd beter.
Vraag : hoe oud is de auto.
En waaruit bleek dat de veer niet meer goed was ?
Dat soort veren gaan eigenlijk nooit kapot.
Het komt vaker voor dat er een winding van de veer afbreekt, als dat bij de veerschotels gebeurt dan merk je het niet echt aan het rijgedrag maar je kunt het met sturen vaak wel horen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Scoupy cashback
Zie bijgaande copy van mijn mail in de afbeeldingen.
[edit persoonlijjk gegevens bijlage - redactie]
Lees meerNetvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Continue, dag en nacht berichtjesvan Norton Antivirus
Ik heb al een andere Antivirus en wil dus geen abonnement van Norton, maar melding hierover om te stoppen lukt mij niet Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer