mi
door michael bagijn Oct 17, 2017 om 21:03
Auto & vervoer

Private lease

Ik heb oktober vorig jaar samen met mijn toenmalige partner een private lease contract voor een nieuwe Audi A3 afgesloten. Nu gaan wij uit elkaar en willen we allebei een nieuwe start maken. Ik ga samen met mijn 11 maanden oude dochtertje een nieuwe woonruimte zoeken en mijn ex koopt mij uit. Echter zowel mijn ex en ik zijn door de private lease overeenkomst BKR geregistreerd en als dit zo blijft kan mijn ex de hypotheek niet overnemen en ik kan geen nieuwe hypotheek afsluiten. Bij het afsluiten van de lease overeenkomst is ons medegedeeld dat de overeenkomst kosteloos kan worden beëindigd bij een eventuele scheiding echter dit heb ik niet in de voorwaarden terug kunnen lezen. Wij zijn echter niet getrouwd en hebben geen geregistreerd partnerschap. Ik heb een aangetekend schrijven gestuurd aan Audi financial service waar ik vraag om coulance omdat we beide geen geld hebben om de overeenkomst af te kopen. Echter krijg ik gewoon een schrijven van Audi waarbij ik 40% van de resterende 24 maandelijkse termijnen moet betalen om van de overeenkomst af te kunnen. Bureau voor rechtshulp adviseerde mij om een advocaat in de arm te nemen omdat volgen hun zeggen de max boete 30% mag zijn.  Wat kan ik nog doen ben echt radeloos. Heb nu een optie op een woning maar om de hypotheek te verkrijgen moet ik uit deze wurggreep komen. Wat kan ik meer doen.

7652 9 Rapporteer

getty
door getty - Oct 17, 2017 om 21:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Advies van het juridisch loket opvolgen? Zij hebben juridisch kennis en u hierover geadviseerd, wat verwacht u nu hier voor een oplossing?

diumenge
door diumenge - Oct 17, 2017 om 21:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die 30% zult u dan ook wel niet kunnen betalen. Dan maar 2 jaar wat huren?

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2017 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga huren. Als u ex u uit kan kopen kan die ook die lease betalen.

sy
door sylvia_71 - Oct 17, 2017 om 21:26
288 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je kunt doen? Als ik in jouw schoenen had gestaan, ander woning huren, niet kopen. Prioriteiten stellen. En verantwoording nemen. En coulance is géén recht. Je hebt ook al advies gehad van een juridisch bureau. Het contract zal niet zonder kosten opgeheven worden.

ne
door neodutchio - Oct 17, 2017 om 22:15
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U krijgt een coulance voorstel wat de leasemaatschappij niet hoeft te doen. U bent niet getrouwd, dus er kan niet gescheiden worden. Als dat een ontbindende voorwaarde was voldoet u daar niet aan. In princiepe zou u moeten betalen tot einde contract. Dat u beide uit elkaar gaat heeft de leasemaatschappij natuurlijk niets mee te maken.
Maar u mag natuurlijk altijd geld uitgeven aan een advocaat, maar ga dan wel eerst rekenen wat voordeliger is. Die 40% afkopen, of geld investeren in de hoop dat het lager wordt.
Bij de andere tips wil ik mij graag aansluiten. Een koophuis en nieuwe auto in deze situatie is natuurlijk niet wenselijk.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 17, 2017 om 22:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Leer nu eens dat je iets koopt als je geld hebt niet in welke durevafbetaalvorm dan ook dit geldt niet alleen voor u maar voor eenieder.
Prachtige auto voor de deur die niet eens van jezelf is. Nu allemaal problemen die geen jurist op kan lossen dat is een feit.

jo
door jorisw Oct 17, 2017 om 22:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is geen afbetaalvorm. En waarom zou je je spaargeld stoppen in iets wat sneller afschrijft dan dat je het op kunt schrijven? En waarom zou een auto 100% eigendom moeten zijn?

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2017 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je een auto van jezelf hebt, kun je die verkopen. En je staat niet BKR geregistreerd.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 18, 2017 om 10:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Plus bij inruil na 4 jaar krijg je nog geld terug bij lease vinden ze nog allemaal miniscule krasjes en deukjes die nog even verrekend moeten worden.
En hoe wil je het anders noemen als afbetalen, huren? je blijft maandelijks betalen voor iets wat niet van jou is en ook nooit zal worden.

Daarnaast mag je bij private lease vaak maar 40.000 km in 4 jaar rijden, met je eigen auto mag je rijden wat je wilt.

En je kunt nog een hypotheek krijgen. Bij een private lease van 199 euro per maand kun je al snel 40.000-50.000 euro minder hypotheek krijgen, lijkt me dus een prima reden

aurora1
door aurora1 - Oct 17, 2017 om 23:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ga eerst maar eens huren en niet voortgaan met boven uw stand te leven. Tering naar de nering zetten, sparen, en stoppen met maar alles op de pof te doen. U kunt de verzorging en het wonen van het 11 maanden jonge kindje delen.
Een advocaat nemen kost nog meer geld dat u kennelijk niet heeft.

mi
door miraltje - Oct 17, 2017 om 23:24
462 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is is het probleem van de bkr registratie, iedereen die een lening/ telefoon abbonement/creditkaart of hypotheek heeft staat geregistreert.

indien altijd netjes aan de betaal termijnen is voldaan is een bkr registratie niet erg, behalve als er achterstanden zijn dan kan het wel een probleem worden bij toekomstige finacieringen.

het enige waar de huidige bkr registratie nadelig voor kan zijn is dat er minder geleent kan worden voor een hypotheek omdat je al een betalingsverplichting hebt in de vorm van private lease.

indien er optijd betaald wordt, dan heeft u een positieve registratie bij het bkr, en zal het geen probleem zijn om een hyptheek te krijgen

dit staat op de site van bkr:
Als u een lening afsluit, is de kredietverstrekker verplicht om dit aan ons door te geven. U staat dan in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI).

Dit is in de volgende gevallen een positieve registratie:

  • U heeft een kredietlimiet op uw rekening. Dit betekent dat u kunt roodstaan.
  • U heeft een creditcard.
  • U heeft een doorlopend krediet of een persoonlijke lening.
  • U maakt gebruik van een uitgestelde betaling (‘koop nu, betaal later’). Door altijd op tijd te betalen, zorgt u ervoor dat de registratie positief blijft.
  • U maakt gebruik van een private lease-regeling.

Betaalt u altijd op tijd, dan zorgt u ervoor dat de registratie positief blijft.

panter22
door panter22 - Oct 18, 2017 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Als je geen geld hebt om de private lease af te kopen en je krijgt daardoor geen hypotheek, dan houdt het op.
De maandelijkse lasten voor een audi zijn minimaal €300 per maand. Die ruimte mis je dan om de hypotheek te betalen.
Je zal  op zoek moeten naar een goedkopere koopwoning of proberen een woning te huren.
Of een paar maanden bij familie of vrienden logeren zodat je kunt sparen om het contract af te kopen.
Je hebt ook nog een hypotheekschuld waar je niet vanaf bent.
Hoe wil je dit allemaal redden?
Een advocaat werkt niet gratis en hoe wil je die betalen als je geen geld hebt?