Ce
door Cees van Bochove Aug 7, 2022 om 10:46
Auto & vervoer

Probleem levering display e-fiets

De display van mijn e-fiets, gekocht bij Amslod, is eind maart defect geraakt waardoor ik niet meer met fietsondersteuning kan fietsen.

Vanaf melding bij Amslod 1e week van april 2022 kreeg ik het bericht dat op 8 april 2022 een monteur langs zou komen voor herstel.

Deze stelde vast dat de display kapot was en dat er een nieuwe moest komen. Dit zou aan Amslod worden doorgegeven.

Sinds die tijd heb ik tot 3 keer toe bericht gehad dat er een monteur voor reparatie langs zou komen en de dag erop gemaild dat de afspraak niet door kon gaan omdat de display er niet is.

Recent ontving ik van Amslod een factuur van € 299 voor de uit te voeren reparatie. Een dag later kreeg ik een mailbericht van Fitsned (bedrijf dat voor Amslod de reparatie uitvoert) dat ze op 5-8-2022 langs kwamen om de reparatie uit tevoeren. Geleerd van het verleden heb ik Fietsned gebeld met de vraag of de display wel aanwezig was. Bij navraag door hen bleek dat niet het geval te zijn en werd de reparatiedatum weer geannuleerd met de mededeling dat de verwachting is dat eind september (een jaartal wordt niet genoemd) geleverd wordt. Dan zijn we een half jaar verder waarin ik de fiets niet heb kunnen gebruiken waar die voor is.

Op verzoeken van mijn kant of er iets geregeld kon worden met bijvoorbeeld een leenfiets wordt verder niet gereageerd.
Ik vraag mij af of ik de enige ben die dit overkomt of dat er meerdere gevallen bekend zijn en uiteraard wat ik hier verder aan kan doen. Mogelijk dat jullie van Kassa enige invloed uit kunnen oefenen bij Amslod om tot een oplossing te komen.

Ik ben benieuwd naar reacties.
Cees van Bochove

5030 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 7, 2022 om 10:57
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste, wij zijn vrijwilligers die proiberen adviezen te geven en niet anders dan op die wijze verbonden aan Kassa. Indien uw vraag meer bedoeld is voor de redactie dan kassa@bnnvara.nl

Mijn reactie is dat men zich mogelijk zal beroepen op overmacht aangezien er problemen zijn door zowel Corona als transport etc. van artikelen als displays hoewel het mij lijkt dat er toch vervangers zouden moeten zijn al zouden die dan mogelkijk benut zijn. U heeft m.i. wel degelijk recht op afdoende repararatie en de eerste mogelijkheid die ik zou benutten is dit lezen: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en vervolgens een brief zenden waar u hen wijst op de wettelijke garantieregeling waar men m.i. niet aan voldoet. Zie op het einde van de verwijzingen die ik u nu geef hoe een voorbeeldbrief te viinden is:

U dient zich te richten tot de verkoper / fietswinkel dwaar u de fiets heeft gekocht (dat kan dus Amslod zelf te zijn maar kan ook een franchisemnemer zijn resp. zelfstandige verkoper. Die verkoper is wettelijk verantwoordelijk en zou u dus ook een alternatief moeten kunnen bieden.

De verwijzingen: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

sira
door sira - Aug 7, 2022 om 11:11
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Vanwege alle perikelen in de wereld, overigens ook in het nieuws te volgen, worden er niet of nauwelijks onderdelen geleverd. Tijdens de corona begon die ellende al. In China weer een coronagolf geweest. Of er was een volledige lockdown of fabrieken werkten op halve kracht. Nu weer de oorlog in Ukraïne, de prijsstijgingen etc. Er kunnen zelfs nauwelijks nieuwe auto's geleverd worden, omdat er geen chips zijn en dat geldt voor veel meer onderdelen, maar ook voor huishoudelijke apparaten.

Een plaatselijke fietsenhandelaar zou nog wel genegen zijn u een leenfiets in bruikleen te geven, mits uw huidige fiets bij hem is gekocht. Ik vrees dat u toch nog even geduld moet hebben.

marita5
door marita5 - Aug 7, 2022 om 11:13
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cees Van Bochove ,

Mogelijk dat jullie van Kassa enige invloed uit kunnen oefenen bij Amslod om tot een oplossing te komen.

Hier is al door Kassa aandacht aanbesteed , klik op de rode regel .

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/service-bij-elektrische-fietsen-amslod-schiet-tekort

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 7, 2022 om 11:50
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Toch ook dit: Amslod adverteert m.b.t. nieuwe fietsen. Als zij die kunnen leveren zouden ze m.i. ook een nieuw display moeten kunnen leveren en conform de wet: indien reparartie niet kan, recht op nieuw.  En ik zie inmiddels (vorige antwoord) dat de redactie er al aandacht aan heeft besteed. Ik zie ook diverse meldingen via Radar.

rj
door rjw Aug 10, 2022 om 14:46
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Nieuwe fietsen leveren is iets totaal anders dan reserveonderdelen kunnen krijgen. Of zeg je nu dat bedrijven de deur maar gesloten moeten houden als ze geen reserveonderdelen hebben? Ook niet realistisch.

Franske1958
door Franske1958 - Aug 7, 2022 om 12:19
415 Antwoorden / 2 Vragen

Als ze daar wel nieuwe fietsen op voorraad hebben dan halen ze daar van eentje toch gewoon dat display af.
Als die nieuwe eindelijk binnen zijn dan zetten ze daar dat nieuwe display toch weer gewoon terug op.

rj
door rjw Aug 10, 2022 om 14:48
3238 Antwoorden / 5 Vragen

En dan gaan mensen weer klagen omdat ze een fiets krijgen waar al aan gesleuteld is.

Ar
door AriEllis - Aug 7, 2022 om 12:25
57 Antwoorden / Vragen

@ Heremietkreeft
Ts schrijft nergens in de op dat hij een beroep doet op garantie. Schrijft nergens wat er precies defect is aan het display en ook niet hoe oud de fiets is. De vraag is dus of jouw antwoord wel enig oplevert.

gerbera
door gerbera Aug 8, 2022 om 10:17
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@HK smijt nou eenmaal graag met wetsartikelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 10, 2022 om 15:15
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@ARIELLIS, het is aan vraagstellr wat te doen met de info die ik geef en zou m.i. wel degelijk recht kunnen hebben op garantie. Bij lange na niet alle vraagstellers geven zeer gedetailleerd in een vraag aan wat er precies is bedoeld en dat behoeft ook niet. Ik reageer op basis van wat ik er uit begrijp en geef dan opties aan resp. de wettelijke mogelijkheden.

gerbera
door gerbera - Aug 8, 2022 om 10:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het goed heb heeft u een display van het merk Befang, deze zijn gewoon volop leverbaar. Zoek maar eens op Befang display en kijk of uw type er tussen staat. Mogelijk bent u in staat deze zelf aan te schaffen en te monteren.

Amslod
door Amslod - Aug 8, 2022 om 11:12
7 Antwoorden / Vragen

Geachte heer van Bochove,

Vervelend om te lezen dat u problemen ervaart met uw e-bike en dat de reparaties anders zijn gelopen dan gehoopt, onze excuses daarvoor.Van mijn collega van de servicedesk heb ik vernomen dat er zojuist een passende oplossing per e-mail is aangeboden. Uw e-bike wordt op zeer korte termijn voor u gerepareerd zodat u spoedig weer met plezier kunt fietsen.

Mocht u op dit moment nog vragen hebben kunt u telefonisch contact opnemen met onze servicedesk via 038 202 0808 (optie 3) of een mail sturen naar service@amslod.nl.

Met vriendelijke groet,
Sanne van Amslod

1paul
door 1paul Aug 8, 2022 om 15:25
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Apart dat het nu ineens wel kan waar het eerder blijkbaar niet kan!!!!

gerbera
door gerbera Aug 8, 2022 om 15:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

zullen wij ze de oplossing geboden hebben in dit forum☺

Jaco van Sleen
door Jaco van Sleen - Aug 10, 2022 om 11:39
2 Antwoorden / Vragen

Hallo.
Display is ook bij mijn fiets vervangen. Wel door mijzelf echter. Was wazig en je zag er bijna niks op. Nieuwe hebben ze opgestuurd en de oude heb ik retour gezonden. Verder ben ik het niet eens met de stelling dat je wel 120km kunt fietsen (reden van aankoop) wij komen met onze fietsen niet verder dan 65 km. Wordt afgedaan als jammer en ligt aan je rijstijl. En gewicht. Bullshit. Vrouw en ik schelen 40 kilo en allebij komen niet verder dan 65km. Ze beloven van alles maar als je de fiets eenmaal betaald hebt zijn ze niet meer thuis. Succes. Ps laat het display gewoon opsturen, vervangen stelt niks voor. Gr Jaco

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2022 om 13:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Jaco van Sleen,
Helaas voor u is uw verhaal bullshit, gewicht en rijstijl speelt wel degelijk een rol en de afstand is ook nog eens afhankelijk van de capaciteit van de accu. Rij al jaren op een E-bike en kom wel degelijk tegen een gemiddelde van 110 km met een accu van 13 amp 460Wh, op een vlakke weg, windstil en normaal fietstempo (18-19kmh) met E-stand 1 en 5e versnelling. Maar ja mensen gebruiken een E-bike vaak als snorbrommer door in de hoogste ondersteuning te rijden met een te lage versnelling, ga je lekker hard zonder te veel inspanning. Maar men vergeet dan dat de motor geen ondersteuning geeft maar als trekkracht gaat werken en dat vreet stroom. Daarbij loop je ook nog het risico de motor te vernielen omdat deze daar niet op gebouwd is.

panter22
door panter22 Aug 10, 2022 om 15:16
6599 Antwoorden / Vragen

Als je zo weinig ondersteuning gebruikt, wat heb je dan aan een elektrische fiets. Als ik op mijn elektrische fiets de laagste ondersteuning gebruik, dan rijd ik net op een normale fiets.

gerbera
door gerbera Aug 10, 2022 om 16:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@panter, het is en blijft een fiets en zou ik op een "normale" fiets rijden kom ik nog geen 2 km verder. Het heet niet voor niets ondersteuning en zo nodig zet ik hem een standje hoger, en ik hoef echt geen 25 kmh te rijden. En het fijne  met de middenmotor is de ondersteuning afhankelijk van de kracht die ik op de pedalen zet dus hoe meer kracht hoe meer ondersteuning.

Jaco van Sleen
door Jaco van Sleen Aug 11, 2022 om 17:37
2 Antwoorden / Vragen

Stelling van panter22 is helemaal correct. Het is erg knap om 19km/uur te halen in stand 5 en ondersteuning in 1. Kun je inderdaad net zo goed een (gewone) fiets kopen. Vorige e-bike heb ingeleverd bij amslod (spijt van) die haalde ook 60km en was 7 jaar oud??? Verklaar dat maar eens dan.
Gr

gerbera
door gerbera Aug 12, 2022 om 11:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkt blijkbaar moeilijk te begrijpen maar mijn middenmotor heeft een krachtsensor dus meer kracht op de pedalen des te meer snelheid, en dan heb ik het over gunstig weer en vlakke weg. En dan is het tempo ongeveer gelijk aan een "normale" fiets echter met veel minder lichamelijke krachtinspanning. En ik fiets graag maar wil dan ook wel wat van de omgeving zien en blijkbaar heb ik daar de juiste E-bike voor uitgekozen want door mijn lichamelijke omstandigheden ben ik niet in staat afstanden af te leggen op een normale fiets. En dat u maar 60km met uw accu kan doen heeft echt te maken met de omstandigheden, rijstijl en het vermogen van de accu.

panter22
door panter22 Aug 12, 2022 om 15:03
6599 Antwoorden / Vragen

Dan heb je nog best veel kracht om met een minimale ondersteuning flinke afstanden te rijden.

gerbera
door gerbera Aug 12, 2022 om 21:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk en daar heb je dus de ondersteuning voor. De kracht is in verhouding met een normale fiets te verwaarlozen. Maar het hele verhaal lezen is blijkbaar moeilijk, ik hoef geen 25kmh te rijden, in gunstige omstandigheden rijdt ik normale fietssnelheid rond de 17kmh, zo nodig zet ik hem een standje hoger (heb totaal 5 standen) en om lange afstanden af te leggen heb je geen kracht en snelheid maar tijd nodig.

panter22
door panter22 Aug 12, 2022 om 22:01
6599 Antwoorden / Vragen

Op een normale fiets haal je geen 18 km per uur, begrijp ik omdat je dan te hard moet trappen. Rustig rijden op een normale fiets rijd je zo rond de 15 km.  Dan moet je je extra inspannen en ben je met 2 km moe.

Op stand 1 lukt dat dus wel. Op bv stand 4 of 5 haal je de 25 km.
Dus je hebt best een goede conditie.
Wat ik uit jouw verhaal haalde is dat je geen 2 km kon fietsen. Dat je die conditie niet had.

Als dat zo was, dan zou je om 18 km te halen minimaal op stand 4 of 5 moeten fietsen want dan heb je op stand 1 veel te weinig ondersteuning.

gerbera
door gerbera Aug 13, 2022 om 14:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ga er verder niet meer op in, "normale" fietsers rijden mij gewoon voorbij en blijkbaar heb ik een goede fiets met prima ondersteuning (Bevang middenmotor). Wat mijn conditie betreft, ik leef op mijn pillen, puffers en humor. En vooral dat laatste houd mij op de been☺

panter22
door panter22 Aug 13, 2022 om 18:16
6599 Antwoorden / Vragen

Het is niet mijn bedoeling je te beledigen oid. Wees blij dat je met pillen, puffers of wat dan ook, vrij normaal kunt fietsen.

gerbera
door gerbera Aug 14, 2022 om 10:24
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@Panter22, ik voel mij ook niet beledigd, ik ben blij dat ik zo uit de voeten kan☺

ha
door harrybre - Aug 10, 2022 om 13:45
240 Antwoorden / Vragen

En.. foto van de display maken, en daarmee heel Aliexpress "afgrazen" ?

Wi
door Wijdeveld - Aug 10, 2022 om 13:46
7 Antwoorden / Vragen

Blijven klagen en laat ze maar een opsturen.
Volhouden werkt en een hint naar de consumentenbond: daar zijn bedrijven niet erg op gesteld en komen dan wel in actie

rj
door rjw Aug 10, 2022 om 14:48
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als het er niet is lost dreigen met de Consumentenbond ook niets op.