Probleem met de 1e versnelling
wie o wie kan mij tips of raad geven wat ik kan doen ??
ik heb een golf 4 tdi van 1999 .
sins een paar dagen krijg ik hem moeilijk in zijn 1e versnelling gezet als ik bijvoorbeeld bij een stoplicht kom aan gereden .
terwijl alle andere versnelling soepel gaan .
is dit een kwestie van karter of bak olie verversen ?
of licht het aan de bak zelf ? hij heeft inmiddels al 250.000 km gelopen. (( 3 weken geleden is hij zonder problemen door de apk gekomen , ik weet dat het er weinig mee te maken heeft , maar gewoon eff ter info )) alvast bedankt !!

Het is moeilijk om aan de buitenkant te bekijken wat er aan de hand is. Bij de APK, wordt niet de versnellingsbak aan de binnenkant gekeurd. Het lijkt mij zeer verstandig om direct langs de garage te gaan, om verdere schade te voorkomen, misschien kunnen ze het nu nog repareren i.p.v. vervangen. Mocht de versnellingsbak vervangen moeten worden, zou ik adviseren om niet een geheel nieuwe er onder te laten zetten, maar een goede tweedehands ergens op de kop te tikken.
Succes ermee!

Hallo Golfje 4
als de motor uitstaat kun je dan zonder probleem naar de 1 ste vern.?
als je aangereden komt bij een stoplicht en je wacht even met ingetrapte koppeling met bedrijfswarme motor op stationair toerental moet je zonder problemen kunnen schakelen zoniet, dan komt de drukgroep niet geheel vrij ,als de auto nog in beweging is en je kunt dan heel moeilijk schakelen zal het heel waarschijnlijk aan de chingromesch ring liggen in de bak die remt dan niet voldoende af om de tanden in de bak tegenover elkaar te krijgen
er moet uiteraard wel voldoende olie in de vern. bak zitten leeftijd is in dit geval niet zo belangrijk
als de drukgroep het probleem veroorzaakt moet er een nieuwe in
let op staat de afstelling van de koppelings pedaal wel goed is hier sinds kort iets aan veranderd
laat maar eens horen
groet van de sleutelaar

Dag golfje,
Wanneer je de stilstaande auto met motor uit normaal in 1 kunt schakelen dan zou het de synchromesh kunnen zijn. Bij meerdere auto's kan het soms dat bij stilstand en draaiende motor de versnelling niet of moeilijk in één of achteruit gekregen kan worden. Door in de vrijloop de koppeling even op te laten komen en dan weer in te trappen lukt het dan wel.
Gezien de kilometerstand en het type auto zal door het vele schakelen de synchromesh ring versleten of stuk zijn.
In auto's van vóór de 60-er jaren zaten die er nog helemaal niet in. Je
zou nu dus zo kunnen schakelen zoals ze dat in die tijd deden. Dat werd
toen dubbelclutchen (Engels) genoemd, ook hier in Nederland.
Dat gaat zo bij terugschakelen: je zet de in twee rijdende auto met
ingetrapte koppeling in de vrijloop, geeft een beetje gas en schakel
dan terug naar één.
Dit tussenbeide gas geven wordt tussengas genoemd. Het is even wennen voor dit tot routine wordt.
Zo kun je nog lang met de auto rijden zonder reparatie.
Als je het erg lastig vind kun je natuurlijk ook de versnellingsbak laten repareren. Dat is NIET GOEDKOOP i.v.m. veel garage uren. Materiaal is haast niets.
Hardware ERror MAN.
hey !!
bedankt voor de reacties allemaal !!
zo te lezen kunnen het dus verschillende dingen zijn.
ik ga ook zeker op zeer korte termijn er mee naar de garage.
en nog even voor de duidelijkheid.
(( of de moter loopt of niet , hij gaat ten alletijden moeilijk in zijn 1e versnelling ))
ik vestig mijn hoop op de (( ringen of zo iets ))
want ik wil natuurlijk er zo goed en goedkoop mogelijk er van af komen , maar dat wil iedereen wel die een probleem heeft lijkt mij :-p ... ik ben van plan om eerst de bak olie te verversen.
ik ben er achter gekomen dat dit hoogstens waarschijnlijk al een heele lange tijd niet gebeurd is . wellicht dat dit eenigsins wat helpt.
(( ik zou zeggen hou dit in de gaten, dat laat ik zeker nog wat van me horen hoe het is verlopen en wat het probleem was ))
greezzzzzz.....
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vliegtickets amerika overstap
Waarom kost een vliegticket van Düsseldorf naar Schiphol naar San Fransico met koffers op 13 oktober €597,-. Terwijl als je hem direct vanaf schiphol pakt, dus een complete vlucht minder. 718 euro. Ik snap dat het waarschijnlijk een kwestie van vraag en aanbod is.... maar millieu technisch kan KLM dit echt niet maken. Lees meer
Bellegingshypotheek
De waarde vd beleggingen van mijn beleggingshypotheek zijn hoger dan rest hypotheekschuld, waarom kan mijn hypotheek daarmee niet afgelost worden. Nu moet ik tot mijn 84e hypotheekrente blijven betalen Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer

Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer