Probleem wegenwacht anwb buitenland
We hebben op vakantie in Italië een rokende motor gekregen. De auto werd weggesleept en de sleepdienst (geen garage) zei dat de motor kapot was. Het gevolg was dat de ANWB de auto niet meer naar Nederland bracht. "Ik moest de regeltjes maar eens lezen".
Op blz. 20 staat dat wanneer de dagwaarde minder is dan het herstel van de schade dan wordt de wagen niet door de ANWB naar Nederland vervoerd. Een echte garage werd niet geraadpleegd. Ondanks eerdere toezegging. Men heeft ons overvallen met de hulp voor de wagen daar achter te laten en af te melden bij de RDW. Achteraf zijn we gewoon overdonderd. Komen deze klachten over de ANWB meer voor? Weten de mensen de voorwaardes van de wegenwacht? (kompleet boekje!).
De communicatie met de medewerkers was bedroevend slecht. Ik heb zelf steeds initiatief moeten nemen, zowel richting ANWB als ADAC Italië.
Topantwoord
Nee hoor geen problemen met de anwb. Heb ook nooit en kapotte motor in het buitenland gehad. Wat zei de echte garage ter plaatse dan over de motor?
Heeft u bij uw inboedelverzekering verzekering wel alle voorwaarden gelezen? Ook dat is een boekje. Elke verzekering en dat is de service van de anwb feitelijk ook, kent voorwaarden. In het algemeen worden die niet of nauwelijks gelezen behalve op het moment zij in het nadeel voor de verzekerde uitvallen of dreigen uit te vallen.
Ik ben geen lid van de ANWB dus ook niet van de wegenwacht. Maar ik mag toch aannemen dat u, omdat u wel lid bent, de voorwaarden weleens doorgelezen hebt?
En zoveel initiatief hebt u niet genomen, want u schrijft dat u overdonderd bent door de hulp.
Om wat voor auto gaat het? (merk, type, leeftijd, km-stand)
En van wie was de sleepdienst? Er heeft geen auto-monteur naar uw auto gekeken?
Ik kan me heel goed voorstellen dat u totaal overdonderd was. Dit is iets dat je niet dagelijks meemaakt. Mijn vraag aan u is, heeft u het rapport opgevraagd bij de ANWB? Ik neem toch aan dat zij ook schriftelijk een rapport uitbrengen over de gang van zaken. Ik weet niet of er iets aan te doen is maar u heeft dan tenminste inzicht in het verloop van de zaak en misschien ook begrip voor hun handelswijze.
De ANWB zo lijkt dat had enkel hoeven te zorgen voor repatriering van uw auto maar dan ook nog enkel in dat geval dat uw auto in het betreffende land niet repareerbaar zou zijn. Dat blijkt uit vrijwel niets. Daarnaast gaat het mogelijk om een zeer oude auto. Ik zou niet weten op welke wijze u meer wilt dan iets dat mogelijk al is aangeboden. Ik zie hier geen taak voor ANWB/ADAC.
@Mat, nee hoor, de anwb hoeft volgens hun voorwaarden juist niets meer te doen als de auto niet meer te repareren is en dus economisch total loss is. Dus geen repatriëring!
Diewilik
Dat staat er toch of kunnen wij niet lezen.
Dat staat er dus niet. Dus misschien even herschrijven?
@Mat Uw woorden zijn letterlijk. De ANWB zo lijkt dat had enkel hoeven te zorgen voor repatriering van uw auto maar dan ook nog enkel in dat geval dat uw auto in het betreffende land niet repareerbaar zou zijn. Woorden vanTS zijn letterlijk. Op blz. 20 staat dat wanneer de dagwaarde minder is dan het herstel van de schade dan wordt de wagen niet door de ANWB naar Nederland vervoerd. Wie moet er nu leren lezen? Diewilik
Het probleem is dat er geen enkele deskundige gekeken heeft naar de motor. De ANWB geeft hierop geen antwoord. Ik heb een klacht ingediend bij de directie van de ANWB, maar die reageren niet.
M.b.t. de voorwaardes: ja natuurlijk moet je de voorwaardes doorlezen. Maar als je een verzekering 20 jaar geleden hebt afgesloten, weet je echt niet meer wat er op blz. 20 staat vermeld. En nu antwoorden dat je dat wel ieder jaar moet doen!
Ik ben al meerdere keren weggesleept vanuit het buitenland, maar ik heb nooit deze problemen ervaren. Een sleper is vaak ook monteur. Eerst wordt gekeken of met een noodreparatie de auto zelf naar een, door de ANWB aangegeven, garage kan rijden. Zo niet wordt deze pas opgetakeld. Als de sleper al constateerd dat reparatie zinloos is wordt deze naar een depot gebracht. Wat was bij u de exacte reden van pech? Kapotte motor kan zo veel zijn.
U moet weten dat u niet de enige bent die een beroep doet op de ANWB, wachttijden kunnen oplopen en vaak ook de lokale mensen werken niet met de snelheid die wij gewend zijn. Wachttijden van een week en 500km reizen voor een vervangende auto is niet leuk, maar nog altijd beter dan zelf alles moeten regelen. Met een goede reisverzekering zijn al deze kosten ook nog declareerbaar.
Uw auto is economisch niet rendabel meer om te repareren. Iedereen kent wel een mannetje in de buurt die goedkoop auto's kan oplappen om zo de levensduur te verlengen. Indien de ANWB alle auto's moeten repatrieren die economisch totall loss zijn in de hoop dat ze in Nederland opgelapt kunnen worden, is er een zwaar tekort aan materieel om deze te vervoeren. Daarnaast zijn de kosten enorm.
Het is heel vervelend voor u, maar beter is om voordat u vertrekt te weten waar u voor verzekerd bent en waar u recht op heeft. Hopelijk had u wel vervangend vervoer afgesloten en daarmee uw vakantie afgemaakt.
Geen anwb lid meer, wel altijd goede hulp gehad als dat nodig was. Maar ik hoef geen Einstein te zijn om te snappen dat een auto met een dagwaarde van minder als 500,00 euro als voorbeeld (en dan met een kapotte motor) niet meer naar NL gebracht wordt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
De water electrolizer, kraanwater en schadelijke stoffen
De water electrolizer, zou aantonen dat kraanwater(en sommige fleswater) vol zit met allerlei scadelijke stoffen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer