jh
door jhollman Jul 1, 2016 om 19:25
Auto & vervoer

Probleem wegenwacht anwb buitenland

We hebben op vakantie in Italië een rokende motor gekregen. De auto werd weggesleept en de sleepdienst (geen garage) zei dat de motor kapot was. Het gevolg was dat de ANWB de auto niet meer naar Nederland bracht. "Ik moest de regeltjes maar eens lezen".
Op blz. 20 staat dat wanneer de dagwaarde minder is dan het herstel van de schade dan wordt de wagen niet door de ANWB naar Nederland vervoerd. Een echte garage werd niet geraadpleegd. Ondanks eerdere toezegging.  Men heeft ons overvallen met de hulp voor de wagen daar achter te laten en af te melden bij de RDW. Achteraf zijn we gewoon overdonderd. Komen deze klachten over de ANWB meer voor? Weten de mensen de voorwaardes van de wegenwacht? (kompleet boekje!).
De communicatie met de medewerkers was bedroevend slecht. Ik heb zelf steeds initiatief moeten nemen, zowel richting ANWB als ADAC Italië.

4991 7 Rapporteer

Topantwoord

sw
door swat1500 - Jul 1, 2016 om 19:33
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor geen problemen met de anwb. Heb ook nooit en kapotte motor in het buitenland gehad. Wat zei de echte garage ter plaatse dan over de motor?
Heeft u bij uw inboedelverzekering verzekering wel alle voorwaarden gelezen? Ook dat is een boekje. Elke verzekering en dat is de service van de anwb feitelijk ook, kent voorwaarden. In het algemeen worden die niet of nauwelijks gelezen behalve op het moment zij in het nadeel voor de verzekerde uitvallen of dreigen uit te vallen.

tijger1
door tijger1 - Jul 1, 2016 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben geen lid van de ANWB dus ook niet van de wegenwacht. Maar ik mag toch aannemen dat u, omdat u wel lid bent, de voorwaarden weleens doorgelezen hebt?

En zoveel initiatief hebt u niet genomen, want u schrijft dat u overdonderd bent door de hulp.

ha
door halex - Jul 1, 2016 om 19:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Om wat voor auto gaat het? (merk, type, leeftijd, km-stand)
En van wie was de sleepdienst? Er heeft geen auto-monteur naar uw auto gekeken?

ja
door jackyh - Jul 1, 2016 om 19:49
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kan me heel goed voorstellen dat u totaal overdonderd was. Dit is iets dat je niet dagelijks meemaakt. Mijn vraag aan u is, heeft u het rapport opgevraagd bij de ANWB? Ik neem toch aan dat zij ook schriftelijk een rapport uitbrengen over de gang van zaken.  Ik weet niet of er iets aan te doen is maar u heeft dan tenminste inzicht in het verloop van de zaak en misschien ook begrip voor hun handelswijze.

Ma
door Mat Matheij - Jul 1, 2016 om 19:58
986 Antwoorden / 3 Vragen

De ANWB zo lijkt dat had enkel hoeven te zorgen voor repatriering van uw auto maar dan ook nog enkel in dat geval dat uw auto in het betreffende land niet repareerbaar zou zijn. Dat blijkt uit vrijwel niets. Daarnaast gaat het mogelijk om een zeer oude auto. Ik zou niet weten op welke wijze u meer wilt dan iets dat mogelijk al is aangeboden. Ik zie hier geen taak voor ANWB/ADAC.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 1, 2016 om 21:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Mat, nee hoor,  de anwb hoeft volgens hun voorwaarden juist niets meer te doen als de auto niet meer te repareren is en dus economisch total loss is. Dus geen repatriëring!
Diewilik

Ma
door Mat Matheij Jul 1, 2016 om 22:38
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat staat er toch of kunnen wij niet lezen.

tijger1
door tijger1 Jul 1, 2016 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat staat er dus niet. Dus misschien even herschrijven?

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 2, 2016 om 00:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Mat Uw woorden zijn letterlijk. De ANWB zo lijkt dat had enkel hoeven te zorgen voor repatriering van uw auto maar dan ook nog enkel in dat geval dat uw auto in het betreffende land niet repareerbaar zou zijn. Woorden vanTS zijn letterlijk. Op blz. 20 staat dat wanneer de dagwaarde minder is dan het herstel van de schade dan wordt de wagen niet door de ANWB naar Nederland vervoerd. Wie moet er nu leren lezen? Diewilik

jh
door jhollman Jul 11, 2016 om 21:17
0 Antwoorden / 2 Vragen

Het probleem is dat er geen enkele deskundige gekeken heeft naar de motor. De ANWB geeft hierop geen antwoord. Ik heb een klacht ingediend bij de directie van de ANWB, maar die reageren niet.
M.b.t. de voorwaardes: ja natuurlijk moet je de voorwaardes doorlezen. Maar als je een verzekering 20 jaar geleden hebt afgesloten, weet je echt niet meer wat er op blz. 20 staat vermeld. En nu antwoorden dat je dat wel ieder jaar moet doen!

ne
door neodutchio - Jul 1, 2016 om 22:37
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ben al meerdere keren weggesleept vanuit het buitenland, maar ik heb nooit deze problemen ervaren. Een sleper is vaak ook monteur. Eerst wordt gekeken of met een noodreparatie de auto zelf naar een, door de ANWB aangegeven, garage kan rijden. Zo niet wordt deze pas opgetakeld. Als de sleper al constateerd dat reparatie zinloos is wordt deze naar een depot gebracht. Wat was bij u de exacte reden van pech? Kapotte motor kan zo veel zijn.

U moet weten dat u niet de enige bent die een beroep doet op de ANWB, wachttijden kunnen oplopen en vaak ook de lokale mensen werken niet met de snelheid die wij gewend zijn. Wachttijden van een week en 500km reizen voor een vervangende auto is niet leuk, maar nog altijd beter dan zelf alles moeten regelen. Met een goede reisverzekering zijn al deze kosten ook nog declareerbaar.

Uw auto is economisch niet rendabel meer om te repareren. Iedereen kent wel een mannetje in de buurt die goedkoop auto's kan oplappen om zo de levensduur te verlengen. Indien de ANWB alle auto's moeten repatrieren die economisch totall loss zijn in de hoop dat ze in Nederland opgelapt kunnen worden, is er een zwaar tekort aan materieel om deze te vervoeren. Daarnaast zijn de kosten enorm.

Het is heel vervelend voor u, maar beter is om voordat u vertrekt te weten waar u voor verzekerd bent en waar u recht op heeft. Hopelijk had u wel vervangend vervoer afgesloten en daarmee uw vakantie afgemaakt.

da
door datzoekikop - Jul 11, 2016 om 21:29
251 Antwoorden / Vragen

Geen anwb lid meer, wel altijd goede hulp gehad als dat nodig was. Maar ik hoef geen Einstein te zijn om te snappen dat een auto met een dagwaarde van minder als 500,00 euro als voorbeeld (en dan met een kapotte motor) niet meer naar NL gebracht wordt.