Pi
door Piet 01 Jan 30, 2019 om 13:25
Auto & vervoer

Problemen Stella

,,Motortje,,  van m,n Stella e-bike is na 2,75 jaar en 3500 KM defect.

Volgens de monteur heeft ie het ,,motortje,, a raisson van 180 euro vervangen.

Ik protesteerde dat ik dat kort vind en de monteur keek daar niet van op en deelde mede dat dat nog wel  eerder gebeurde.

Door het rare gevoel wat ik erbij had heb ik het ,,motortje,,  opgeeist en onder protest betaald.

Motortje tussen aan aanhalingstekens omdat daar grote twijfels over zijn. (glimmend en afwijkend model zie foto) Uploaden foto lukt niet

Ik heb gelijk het gevoel dat ik 2 katten in de zak gekocht heb.

Bij een algemene vraag bij een onafhankelijke expert over de levensduur van een e-bike  motortje kreeg ik als antwoord: het elektromotortje op zich gaat heel  lang mee, wat het eerste slijt zijn de 2 buitenste lagers waar het wiel om draait. Deze lagers kunnen gemakkelijk vervangen worden!

Afhankelijk van het gebruik gaan deze 20000 tot 30000 km mee.

Hieruit blijkt dat de minimale levensverwachting tenminste 20000km is zeker als je er prat op gaat dat je A-merk onderdelen gebruikt.

Hieruit mag ik concluderen dat ik onder de wettelijke bescherming valt.

Ik heb Stella om een oplossing gevraag en ,,juist op het verzoek om een  oplossing,, reageren ze niet.

Aangezien Stella nergens is bij aangesloten kan je ook geen beroep doen op de geschillencommissie bovag of iets dergelijks alleen een gang naar de rechter.

Aangezien dat voor ons als 65+ consument niet mogelijk is zien we daar van af.

2 vragen

Wat moeten we nog?

Zijn er nog meer mensen met zulke ervaringen?

16449 19 Rapporteer

Pi
door Piet 01 - Jan 30, 2019 om 13:27
9 Antwoorden / 2 Vragen

Alsnog de foto

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2019 om 13:35
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als eerste reactie van mij heeft u hier mogelijk iets aan. https://www.klacht.nl/stella-fietsen-in-nunspeet/

I
k kom er zo nog op terug m.b.t. wettelijke regelingen waarbij ik nu al aanteken dat recht hebben niet altijd gelijk is aan recht krijgen.

Ik geeft u onderstaand enkele verwijzingen naar de wettelijke consumentenbeschemingswetgeving waarin wordt geregeld dat de verkoper verantwoordelijk is als een door hem/haar als ondernemer verkocht product niet voldoet aan de verwachtingen die er normaliter aan gesteld mogen worden.
Van belang daarbij is dan de levensduur die verwavcht mag worden en hetr lijkt mij dat een motortje langen mee zal moeten gaan dan de periode die u noemt.
Volgens de wetgeving dient de verkoper dan zorg te dragen voor reparatie en als dat niet kan een adequate vervanging of zelfs geld terug.
De reparatie dient dan gratis te zijn met wel de aantekening dat er wel rekening mag worden gehouden met afschrijving.

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventueel verder 7/19  >>

Pi
door Piet 01 Jan 31, 2019 om 00:23
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb heel veel aan uw advies nogmaals bedankt.ik kqan weer verder.

Pi
door Piet 01 - Jan 30, 2019 om 14:04
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had dat ook in gedachten en vind 15 euro dan ook redelijk het motortje heeft ongeveer 1/10 van de levensduur gewerkt.

Ka
door Kassagebruiker Jan 31, 2019 om 09:14
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik dacht toch dat de verkoper of reparateur bepaalde wat de kosten zijn en niet de klant. € 15,00 daar kan je helemaal niks mee. Laat staan een slaris of duur onderdeel mee betalen. Voor € 15,00 koop je net twee koffie met taart.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 30, 2019 om 14:26
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Piet 01 ,

,,Motortje,,  van m,n Stella e-bike is na 2,75 jaar en 3500 KM defect.

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

Neem contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer

Pi
door Piet 01 Jan 31, 2019 om 00:26
9 Antwoorden / 2 Vragen

Met uw info en dat van anderen kom ik verder. Bedankt

marita5
door marita5 Jan 31, 2019 om 08:08
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

Topantwoord

tdmduc
door tdmduc - Jan 30, 2019 om 14:58
703 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is niet alleen bij Stella.

Bij Sparta was dit schering en inslag een aantal jatren geleden(nog geen 1500 kilometer).

Motor van mijn oude  Sparta XGT is zelfs 2x vervangen, garantie ho maar, dat had ik "bij moeten kopen" aldus de Sparta medewerkster te Apeldoorn.

n.b. ik zou graag dat het €180 euro was geweest net als u....helaas was ik meer dan 300 euro kwijt. Waren ze nog coulant ook vonden ze zelf.......

Pi
door Piet 01 Jan 31, 2019 om 00:11
9 Antwoorden / 2 Vragen

Zijn zeker ook nergens aangesloten? Ik krijg hier adviezen waar ik denk ik zeker wat mee kan, ik denk dat u als consument ook nog wettelijke bescherming heeft. Bekijk de adviezen die ik krijg en doe er uw voordeel mee.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 30, 2019 om 15:16
509 Antwoorden / Vragen

Als die € 180 all in is dus inclusief werkloon en voorrijkosten is het niet duur .Als het motortje in het zelfde wiel gemonteerd wordt is de monteur er minimaal twee uur mee bezig . Dat zo'n motortje 20000 tot 30000 km meegaat wordt nergens gegarandeerd door Stella . De gararantie is verlopen dus moet je bewijzen of het een fabrieksfout is. Bij een coulance regeling moet je in ieder geval werkloon en voorrijkosten en een gedeelte van de prijs voor een nieuwe motor betalen.

Pi
door Piet 01 Jan 30, 2019 om 23:48
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dan hebben ze bij Stella monteurs uit de stal van Max Verstappen hij heeft het motortje en een pod wat dat ook mag zijn vervangen in 20 min.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 31, 2019 om 00:13
509 Antwoorden / Vragen

Volgende  keer Max even bellen alhoewel denk ik niet dat de monteurs van Max jouw motortje voor € 15 in 20 minuten kunnen inspaken . Slechte vergelijking dus.

Pi
door Piet 01 Jan 31, 2019 om 00:31
9 Antwoorden / 2 Vragen

Of je bent van Stella of je begrijpt het niet helemaal. en dat vind ik jammer.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 31, 2019 om 00:56
509 Antwoorden / Vragen

Ik ben niet van Stella.Jij begrijpt schijnbaar niet ,dat Stella je na 2,75 jaar geen nieuwe motor levert voor € 15.Maar mijn zegen heb je .

Pi
door Piet 01 Jan 31, 2019 om 10:09
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste we hebben 2 identieke fietsen met 2 dezelfde motortjes volgens een kenner in dit topic is het fototje van het motortje een nieuwer dan er in zit, en een ander zegt dat je 2 uur bezig bent met het verwisselen, spaken etc ook moet in die tijd het pod wat dat ook is verwisseld zijn. ik heb m,n motortje opgeeist en heb dat nieuwere defecte motortje gekregen. Dat motortje glom enorm dus ik ben gaan twijfelen,.daarna bij de fiets gaan kijken en m,n vinger over het motortje gehaald en dat bleek vies net zo vies als het andere motortje op de andere fiets. De stellamonteur is 20 min bezig geweest en u geeft ook al aan dat dat niet kan. dus als ie €20 arbeidsloon + €15 gebruikte waarde gerekend zou hebben zou redelijk zijn.maar ik voel me belazerd dat het motortje niet is verwisseld! en je gaat me toch niet vertellen als je een motortje verwisseld dat dat vies is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 31, 2019 om 14:40
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@V1126, lees de consumentenwetgeving eens door en zie dat de verkoper moet bewijzen dat de oorzaak niet bij de klant ligt!
U kent die niet en/of begrijp die niet.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 31, 2019 om 15:26
509 Antwoorden / Vragen

Klinkklare onzin.Na de garantieperiode moet je als klant bewijzen dat het euvel niet veroorzaakt is door verkeerd gebruik .Dat is lastig bij onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage en het motortje bijna 3 jaar zonder problemen gewerkt heeft. Uiteraard gun ik TS zijn geld terug ,maar  denken dat je na 3 jaar gebruik nog recht hebt op volledige gratis reparaties is onzin . Dat zal ook de reden zijn dat Stella nergens op reageerd . Er zit er een heel verschil gelijk hebben en gelijk krijgen bij een rechter en dat is het ook niet waard .Gelukkig kan TS volgens zijn berekening weer 8 jaar genieten van zijn fiets .Wel wat meer fietsen , want gemiddeld 3 km per dag fietsen met een E-bike is wel erg weinig.

lo
door lovewinnie May 6, 2019 om 11:51
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hij vies is is niet zo raar. Ze halen oude er af en monteren nieuwe met nog zwarte vingers. Gaan echt niet tussendoor handen wassen. Dat ding wordt dus indd smerig. Zou het verdachte vinden als jij mooi opgepoetst zou zijn

ro
door ron503 - Jan 30, 2019 om 16:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft die 'onhafhankelijke' expert het motortje ook gezien en geconstateerd dat de lagers defect zijn of neemt die expert dat aan?. Aan de kosten te zien lijkt mij het meer dat u enkel de vervangingskosten plus eventueel voorrijkosten heeft betaald en er al een redelijke coulance is toegepast omdat u feitelijk geen garantie meer op de e-bike had. Aan de foto te zien is er een nieuwer type motor gemonteerd en dat kan gunstig voor u uitvallen.

Pi
door Piet 01 Jan 30, 2019 om 23:57
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dat eerste motortje is niet gemonteerd , dat is niet mijn motortje 2 dezelfde fietsen en nog steeds 2 dezelfde motortjes. Ik ben blij dat u een kenner bent ik voel mij nu nog meer belazerd !

Ge
door Genee - Jan 30, 2019 om 17:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Een e-bike motor kan ook door de gebruiker van de e-bike stuk gaan.
Bij een stoplicht b.v. druk op de pedalen houden is slecht voor de motor.
Te grote versnelling waardoor de motor te hard moet werken.

@H
door @HENK@ Jan 30, 2019 om 23:57
158 Antwoorden / 1 Vragen

het gaat hier over een voorwielmotor !!!

Pi
door Piet 01 Jan 31, 2019 om 00:13
9 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt en de motor geeft pas sjoege als de pedalen tenminste een keer rond zijn geweest.

Ge
door Genee Jan 31, 2019 om 09:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@henk@ Wat maakt dat uit, een voorwielmotor?

@piet01 Vreemde e-bike dat de motor pas wat doet nadat de pedalen een keer rond zijn geweest.

Ge
door Genee Jan 31, 2019 om 10:21
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@piet 01  Lijkt erop dat de Stella dan een rotatiesensor heeft, goedkoop systeem maar niks mis mee natuurlijk.

gerbera
door gerbera Jan 31, 2019 om 11:19
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@genee, dat is niet vreemd, bij Sparta, en mogelijk andere merken, schakeld voorwiel ondersteuning in bij ong. 5km/u, komt zo'n beetje overeen met een keer rond trappen. Dus druk op de pedalen bij stilstand heeft geen invloed op de motor. Dat is anders met een middenmotor, die geeft, in de meeste gevallen, direct ondersteuning maar dan ook heeft druk op de pedalen bij stilstand geen invloed.

Ge
door Genee Jan 31, 2019 om 19:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera
Er zijn e-bikes die en een roatie- en een trapkrachtsensor hebben, ook Sparta.
De bikes die alleen een rotatiesensor hebben krijgen pas ondersteuning wanneer de pedalen ongeveer een keer rond zijn geweest.
Bij een trapkrachtsensor reageert de motor ook op de kracht op de pedalen.

Wanneer ik, met mijn 8 jaar oude Giant e-bike mét voorwielmotor, bij stilstand wat kracht op de pedalen zet, voel ik de motor ‘trekken’ en wil de fiets gaan rijden.
Het is ook zo dat bij meer kracht op de pedalen de motor meer ondersteuning geeft, merk je vooral met heuvel op.
Bij stilstand en druk op de pedalen zal de trapkrachtsensor ‘denken’ dat je meer ondersteuning nodig hebt en de motor in gang zetten.

panter22
door panter22 - Jan 30, 2019 om 21:08
6599 Antwoorden / Vragen

Een nieuwe voorwielmotor kost ongeveer €200. Dan moet de motor nog gemonteerd worden,
Bij garantie heb je meestal alleen garantie op de onderdelen. Niet op de montage.
Voor €180 ben je klaar. Dan heeft Stella  rekening gehouden met de gebruiksduur van zo'n motor.
Ipv mopperen mag je best tevreden zijn met deze kosten.
Je kunt niet verwachten dat je 20.000 km of meer zonder kosten op een (goedkope)ebike kunt fietsen.
https://www.fietsunie.nl/motoren-elektrische-fiets/voorwielmotor.html

Pi
door Piet 01 Jan 30, 2019 om 23:53
9 Antwoorden / 2 Vragen

Moet je niet adverteren dat je a-merk onderdelen gebruikt. ik heb een vriend die rijdt al 4 jaar op een E-bike van de aldi zonder problemen en die kost minder als de helft.

panter22
door panter22 Jan 31, 2019 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet maar geluk hebben. Is er wel een fietsenmaker die de ebike wil of kan maken?

Ge
door Genee - Jan 31, 2019 om 20:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kan de monteur niet alleen het binnenwerk van de motor hebben vernieuwd?
Wanneer hij de hele motor vervangt moet het wiel ook nog gespaakt worden, wanneer het oude motorhuis nog in orde is, is binnenwerk vervangen de goedkoopste oplossing.
Als hij ook nog moet gaan spaken is een compleet nieuw wiel waarschijnlijk goedkoper.

Pi
door Piet 01 Feb 1, 2019 om 21:59
9 Antwoorden / 2 Vragen

Genee Als dat zo is en ik eis het motortje op omdat ie dat aangaf en op rekening staat,anders zeg je dat het binnenwerk is verwisseld en niet het motortje vervangen dan geef je het binnenwerk en niet een compleet motortje.of laat je zien wat er vervangen is.,ook de pod of wat het ook is, staat in de reparatie geschiedenis vervangen. Maar dat heeft ie niet aangegeven bij de reparatie. Jammer maar begrijpt u dat ik er een rot gevoel bij heb.

Ge
door Genee Feb 2, 2019 om 00:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@pier01
Wanneer de monteur alleen het binnenwerk vervangen heeft is er een kapot binnenwerk en een nieuw motorhuis.
Wat moet die monteur met alleen een nieuw motorhuis en rekent dus de hele motor.
U heeft betaald voor een compleet motortje en krijgt nu dus ook een compleet motortje mee.

rebek
door rebek - Feb 2, 2019 om 01:12
228 Antwoorden / 97 Vragen

Vorig jaar was er een soortgelijk geval bij frank visser oid. Google dat en wijs ze daar op

Pi
door Piet 01 - May 6, 2019 om 00:21
9 Antwoorden / 2 Vragen

Foto niet gelukt

Pi
door Piet 01 - May 6, 2019 om 00:41
9 Antwoorden / 2 Vragen

Mooie verkoop praatjes goed materiaal motortje is in ieder geval Gammel,

Alleen bij Stella krijg je tot 5 jaar garantie op de best geteste elektrische fietsen van Nederland .

Behalve dat Stella Fietsen , al 2x op de vingers is getikt i.v.m misleidende reclame ,

Ook stelt Kohnstamm dat Stella in hun brochure adverteert met informatie die zij in hun eigen algemene voorwaarden tegenspreken, zoals service aan huis zonder voorrijkosten en een garantie van 5 jaar op de fiets.

Kijk ook ff hier iets om over na te denken.

https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/stella-fietsen

ne
door neodutchio May 6, 2019 om 07:26
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat heeft garantie met de reclame code commissie te maken?

Feit blijft dat u een probleem met de fiets had en bij u de bewijslast ligt dat het euvel een fabrieksfout is. En bewijzen wil niet zeggen dat de fiets zeker 20.000km mee moet kunnen gaan, want dat is natuurlijk kolder. Alles valt en staat met het onderhoud en de wijze van rijden.

U blijft naar uitvluchten zoeken en blijft Stella zwart maken, maar nergens lees ik de oorzaak van het probleem. En nee, ik werk niet voor Stella.

costnix
door costnix May 6, 2019 om 09:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk werkt u voor Stella. U geeft niet de het door de vragensteller gewenst antwoord :-)
Wij werken toch allemaal voor alle hier ooit genoemde bedrijven? Ik ook. :-)

panter22
door panter22 - May 6, 2019 om 08:15
6599 Antwoorden / Vragen

Koop volgende keer een merkfiets bij de echte fietsenmaker. Kost je 2 x zoveel, maar dan heb je ook wat.

gerbera
door gerbera May 6, 2019 om 09:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u de prijzen van Stella nog niet gezien, die zijn ook stevig
Ze geven € 600,- bij inruil, moet je wel een fiets van rond de € 3200,- nemen.

panter22
door panter22 May 6, 2019 om 12:33
6599 Antwoorden / Vragen

Maar dan heb je niet een fiets met de motor in het voorwiel. Dat zijn de goedkoopste.

tijger1
door tijger1 - May 6, 2019 om 10:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom kan eigenlijk een 65+ consument niet naar de rechter? Wat een discriminatie:-)).

panter22
door panter22 May 6, 2019 om 12:34
6599 Antwoorden / Vragen

De gang naar de rechter is duurder dan het motortje.
Klein pensioentje zeker,

edrick3
door edrick3 - May 6, 2019 om 10:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Al klacht bij Stella ingediend? https://www.stella.nl/service/klachten/
Je kunt ook op Klachtenkompas terecht.
En/of hier: Mocht u het niet eens zijn met de oplossing of komen we er samen niet uit? Dan kun je jouw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform.
Suc6

panter22
door panter22 May 6, 2019 om 12:32
6599 Antwoorden / Vragen

panter22
door panter22 - May 6, 2019 om 12:37
6599 Antwoorden / Vragen

Nu klaag je al bijna 4 maanden over die €180. Leg het naast je neer en fiets weer met plezier.

me
door mein33 - May 6, 2019 om 15:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U heeft wat te stellen met Stella !!

Stella geeft alleen 5 jaar garantie op het frame en op de rest van de onderdelen 2 jaar.

Bij het inroepen van de Stella fietsenmaker, buiten de garantieperiode,   geldt een starttarief van € 15,00,  een uurloon van
€ 60,00 en voor het voorrijden wordt ook nog eens € 60,00 berekend.
Al met al betaal je sowieso al minimaal  € 135,00 voor de reparatie (zonder materiaal kosten).

Gelet de € 180,00 die er moest worden afgerekend, blijft er dus € 45,00 over voor de eventueel gebruikte onderdelen of het vervangende motortje (een volledig nieuwe motortje kost toch snel al een kleine € 300,00).

Al met al mag je toch stellen dat Stella u het vel niet over de neus heeft gehaald, aangezien er alleen garantie is op de onderdelen en niet op het arbeidsloon en overige kosten.