re
door rene bol Nov 10, 2019 om 12:40
Auto & vervoer

Recente auto gekocht die is overgespoten. wat nu

Ik heb 11 maanden geleden een opel cascade gekocht bij een officiele opel dealer . De cascade was toen anderhalf oud met 19000 km. Wij zijn bij een andere opel dealer gaan kijken voor een nieuwe opel en wilden de cascade inruilen.Deze dealer heeft de cascade bekeken maar wil hem niet inruilen omdat hij zegt dat de cascade in zijn geheel is overgespoten. Dat was ons niet bekend en ook niet verteld bij aankoop. Wat nu ?

7619 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2019 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan maar naar die eerste officiele Opel dealer gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2019 om 12:46
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Hier is dus kennelijk sprake van achterhouden van informatie die de dealer m.i. zeker had moeten weten. U ziet hier nadere info hoe dit aan te kaarten en ik geef u er zo nog een. https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/voertuigen/ en deze als u ANWB lid bent https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/juridische-stappen/geschillencommissie-voertuigen

Zie aanvullend ook deze info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/misleiding/misleiding-agressieve-verkoop en/of ook https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/wat-kan-ik-doen   of wel: veel aanwijzing wat u het beste kunt doen. m.b.t. de dealer waar u de auto indertijd kocht. Uiteraard dient het dan ook wel duidelijk te zijn dat de auto blijkt te zijn overgespoten en vraag daar dan een schriftelijke verklaring over bij de dealer waar u de auto wilde inruilen. U kunt ook nog een andere garage raadplegen.

pe
door peentjes - Nov 10, 2019 om 12:50
421 Antwoorden / 0 Vragen

Op naar de volgende dealer. Iedereen mag wel of niet inruilen wat 'ie wil. Als u aan deze dealer vraagt om te bewijzen dat uw auto inderdaad is overgespoten (hoe ziet hij dat), dan kunt u daarmee naar uw vorige dealer voor een goed gesprek.
Overspuiten gebeurt meestal na een schade, dus het is wel goed om te weten of uw auto schade heeft gehad.

aurora1
door aurora1 - Nov 10, 2019 om 13:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat nu? Dat beslist u zelf natuurlijk.
Maar als mij dat zou gebeuren zou ik als een speer terug gaan naar de officiële dealer waar de auto gekocht is. Misschien kunt u de auto daar zelfs inruilen.

Gr
door Grunn1 - Nov 10, 2019 om 13:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hoe oud is die auto en waarom is die overgespoten?
Waarom zou een overgespoten auto slechter zijn dan een niet overgespoten auto? Als die auto oppervlakte schade heeft gehad zoals krassen en deukjes is het alleen maar beter dat die is gespoten. Heeft de auto een fikse schade gehad en deze is bij een erkend schade bedrijf gerepareerd maakt ook dat niks uit maar is dit gedaan door B. de Haas dan kan het problematisch zijn.
De dealer waar u de auto heeft gekocht heeft misschien niet eens geweten dat die is overgespoten en de auto wordt er niet minder waard van, er rijden zoveel autos rond die of geheel of gedeeltelijk zijn gespoten.

jo
door jorisw Nov 10, 2019 om 15:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een overgespoten deur of spatbord zal geen probleem zijn, maar als de hele auto is overgespoten is het, zeker gezien de leeftijd van de auto, twijfelachtig.

Gr
door Grunn1 Nov 10, 2019 om 15:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat is er twijfelachtig aan? Als het oppervlakte schade is en roest (niet doorgeroest) stelt het helemaal niks voor en dan ook werkelijk helemaal niks.
Heb je weleens van die verbleekte rode autos gezienvan een jaar of 10 oud? krijg je nooit meer mooi tenzij die overgespoten wordt. Kan het kwijaad? Nee integendeel hij wordt er mooier van en meer waard.

jo
door jorisw Nov 11, 2019 om 11:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om een auto van anderhalf jaar oud! Dan moet je toch wel een hele goede reden hebben als die helemaal is overgespoten. Dat doe je alleen maar als die flink in de kreukels heeft gezeten. Zelf bij hagelsteenschade wordt de auto niet helemaal overgespoten.

Gr
door Grunn1 Nov 11, 2019 om 13:02
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zijn vele redenen op te noemen om een auto over te spuiten buiten "totaal in de kreukels" om.
Er zijn tegenwoordige veel heel veel autos met een parelmoer lak waarbij het nagenoeg onmogelijk is om delen te spuiten zonder kleur verschil.
Zolang er niet meer info is van ts is het alleen maar speculeren en aannames hier neer plempen die werkelijk nergens op slaan.

1paul
door 1paul Nov 11, 2019 om 14:36
3132 Antwoorden / 0 Vragen

dealer heeft meldingsplicht, juist in zaken als deze simpel omdat van invloed is op de waarde van de auto...

lo
door lovewinnie - Nov 10, 2019 om 14:50
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap ze wel. Kunt niet zomaar een auto een andere kleur geven.
Hebben dat in het verleden gedaan en komt veel bij kijken.
Melden bijv bij het rdw. Kleur auto moet ook op hun kleurenkaart staan. En kunt niet alle kleuren melden. Denk dus dat het een kleur is die overgespoten moet worden. Kleur auto moet overeen komen met die in de op het kenteken bewijs. Is dat nu het geval?  Zo ja is er niks aan de hand. Zo nee heeft u een probleem

Gr
door Grunn1 Nov 10, 2019 om 15:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wie heeft het over een andere kleur?

he
door henry1942 Nov 12, 2019 om 15:09
100 Antwoorden / 28 Vragen

Zolang er niet meer info is van ts is het alleen maar speculeren en aannames hier neer plempen die werkelijk nergens op slaan.
Maar EPCO doet niets anders, als je het normaal vindt dat een auto van anderhalf jaar oud geheel is overgespoten..

lo
door lovewinnie - Nov 10, 2019 om 14:52
1210 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-kentekenbewijs/bij-wijzigingen/kleur-van-uw-voertuig-wijzigen

Gr
door Grunn1 Nov 10, 2019 om 15:18
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waar staat het dat die auto een andere kleur heeft gekregen?

lo
door lovewinnie Nov 10, 2019 om 18:50
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Waar staat dat hij geen andere kleur heeft gekregen?.
Dat lijkt me namelijk een logische rede om een auto te weigeren. En natuurlijk schade verleden maar die hebben ze zo opgevragen

Gr
door Grunn1 Nov 10, 2019 om 19:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waar staat het van wel, aannames op niks gebasseerd.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2019 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien heeft die auto wel in een zware hagelbui gestaan.

Gr
door Grunn1 Nov 10, 2019 om 19:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Of onder een eikelboom. Was laatst nog bij de rijdende rechter, autodak vol deukjes door vallende eikels.

@H
door @HENK@ Nov 11, 2019 om 13:33
158 Antwoorden / 1 Vragen

dat soort schade word bijna altijd zonder spuiten gerepareerd, er zijn specialisten die niets anders doen, ik heb zelf een auto gehad met meer dan 100 deukjes, ernstige hagelschade.... dat is absoluut onzichtbaar gerepareerd en er is geen druppel verf aan te pas gekomen!

maar ik denk eerder dat de dealer de auto helemaal niet in wilde ruilen omdat het nooit een succes is geweest (verkoop op het laatst van 15 stuks per jaar en totaal 530 van verkocht)

of misschien was de auto van de topic starter duidelijk zichtbaar (lees niet netjes dus met veel ondeugdelijk afplak werk) overgespoten en dan is de waarde zeer zeker verminderd

luppo
door luppo - Nov 11, 2019 om 11:37
69 Antwoorden / 0 Vragen

Schade rapport van de auto opvragen en/of er een WOK melding van is gedaan.

mo
door mof - Nov 11, 2019 om 11:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Schade verhalen bij de vorige dealer. Evt met getuigedeskundige die andere opel dealer.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 11, 2019 om 15:01
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik had ooit door pubers een  gekraste auto,   2e keer de dader gepakt en nu 2 kanten  schade.
Die is door  de ouders betaald voor volledig overspuiten om kleurverschil te voorkomen.
Totaal verder geen schade gehad,  maar komt voor.

De persoon die deze  inruilde had moeten vragen of je wist van overspuiten.
Dan   was andere garage bellen vermoedelijk  voldoende.
In Scheveningen enkele  overgespoten wegens hun  vuurwerk op 't strand...
Juist een half gespoten is vaker  schade en  dan  is dat minder waard.

Ook steenslag kan nog,  geparkeerd langs drukke weg waar  net  gestrooid is....
maar eerst even de verkoper  vragen  waarom er is gespoten.

Grunnen.
door Grunnen. - Nov 11, 2019 om 16:27
509 Antwoorden / Vragen

Vaak is de door de schadebedrijven gebruikte lakken van een betere kwaliteit dan de oorspronkelijke fabriekslakken van Opel. Opel lakken verkleuren vaak in de zon.Als de auto niet volledig in kreuk gelegen heeft, is er geen sprake van waardeverlies door overspuiten. Ik vraag me af hoe de dealer dit kan zien ,want dat kan hij alleen bij een groot kleurverschil. Je kunt de auto behandelen met een kleurwas alvorens je naar een ander dealer gaat.

Iv
door Ivo W - Nov 11, 2019 om 20:11
729 Antwoorden / Vragen

Wat nu?

Is de auto kwalitatief slechter omdat er in het verleden lakschade is geweest? Nee, niet indien dit door een fatsoenlijke spuiter is gedaan. En als de auto kwalitatief nog net zo goed rijdt en er net zo goed uitziet als een ander exemplaar wat niet overgespoten is, dan is de auto ook gewoon evenveel waard.

Had de verkoper meldingsplicht voor wat betreft het overspuiten? Nee, hij heeft de plicht om een auto te leveren die voldoet aan de omschrijving van zijn advertentie en andere uitspraken. Een laklaagje meer of minder maakt in beginsel niet uit voor het voldoen aan de omschrijving en advertentie.

De dealer waar u de auto wilde verkoper was gewoon niet echt geïnteresseerd omdat het om een zeer incourant model gaat. En gebruikt het overspuiten nu als smoes om zijn desinteresse niet eerlijk toe te geven.