Rechten na aankoop probleemauto
Ik heb bij een autobedrijf een tweedehands auto gekocht die in de eerste 2 weken na aanschaf een groot olieprobleem bleek te hebben. Hij verbruikt 3 liter olie op 1000 km.
Geen lekken te zien bij de auto oftwel niks aan de motor te zien....blijft droog maar olie verdwijnt.
Overleg gehad met bedrijf..(ook bij 3 andere garages nagevraagt). Kostenplaatje ongeveer 1400,-
Bedrijf zegt dat hij er niks aan kan doen/van niks wist en wil niet repareren.
informatie:
autobedrijf is niet aangesloten bij de bovag
auto pas nieuwe keurig met nap
reageert niet op brieven voor reparatie of ontbinden van de koop
Hij heeft geen juiste factuur gegeven. We hebben een andere auto ingeruild waarvan de inruilprijs niet vermeld staat. Ook staat er geen aankoopbedrag van de auto op. Alleen een bedrag wat we bijbetaald hebben.
Mijn vraag is....Sta ik in mijn recht als ik een gerechtelijke procedure opstart en zal het ontbreken van de juiste factuur een probleem opleveren?
Ja, je staat in je recht als je een procedure start. Gebreken die je zelf als leek gemakkelijk had kunnen waarnemen komen wel voor je eigen rekening. Bij een procedure gaat het er om dat je kunt aantonen dat er een koopovereenkomst tot stand is gekomen tussen enerzijds een professionele verkoper en anderzijds jij als consument.
Je kunt verwijzen naar dit arrest: Hof 's-Gravenhage, 11-10-2011, ECLI:NL:GHSGR:2011:BT7574
Alfatrion vind ik wat kort door de bocht want de informatie is heel summier.
Stel dat de auto 1000 euro heeft gekost en 250.000km heeft gelopen,dan is zo´n rechtszaak toch kansloos!
We weten niet of de TS überhaupt garantie heeft gekregen.
Daarnaast is de leeftijd onbekend en het type brandstof. De garagehouder had het ook niet kunnen weten want er zijn geen lekkages waarneembaar, dat duidt dus meer op slijtage in het blok. Dan kom je weer op de km stand. En is de auto bv door ANWB of Dekra gezien voor de aankoop?
Dus een proces aanspannen kan altijd maar winnen doe je niet per definitie.
Maar voorop staat dat ik wel hoop dat u wint.
Diewilik
[quote=diewilik schreef op donderdag 20 nov 2014, 23:51]Stel dat de auto 1000 euro heeft gekost en 250.000km heeft gelopen,dan is zo´n rechtszaak toch kansloos!
Ik maak hieruit op dat je het arrest, waar ik naar heb verwezen, niet hebt gelezen.
De auto heb ik gekocht voor 2850,-
Het is een peugeot 307 van 2002 met 153.000 km op de teller
Er zat geen garantie op maar je mag neem ik aan toch aannemen dat er vbij dit soort km en leeftijd niet zon grote problemen zijn
Bovendien was er net een nieuwe apk erop gezet. Het autobedrijf had hem pas opnieuw laten keuren.....
Kan me vergissen, maar een APK is heel iets anders dan bij voorbeeld een grote beurt of technische keuring. Bij APK komt het verkeersveilig functioneren van de auto aan de orde (controle van remmen, ruitenwissers, lichten). Je zult er zelf iets aan moeten laten doen want de auto is 13 jaar oud en mogelijk technisch toch niet in orde..
bij betaling vermelden op factuur is geen onjuiste factuur.
auto voor aankoop laten keuren door bv dekra.
u heeft ook een onderzoeksplicht
apk zegt niets over olie gebruik.
nap zegt niets over olie gebruik.
bij een dergelijk gebruik moet de auto blauw roken.
dit moet bij gas geven echt waarneembaar zijn
@Alfatrion,
Excuus voor mijn late reactie, grappig dat je aangeeft te denken dat ik het arrest niet heb gelezen.
Als je het namelijk zelf goed had gelezen had je kunnen lezen dat de auto in het arrest een levensgevaarlijke auto was met remproblemen, afslaan tijdens het rijden en vochtproblemen die de elektrische installatie ontregelen.Versleten draagarmrubbers en een auto die 7 jaar jonger is als die van TS (dan mag je nu eenmaal iets meer verwachten toch?) Zon'n levensgevaarlijk opgelapte schadeauto is toch echt heel iets anders als slechts een olieprobleem.
En ik durf met je te wedden dat dit probleem ondanks je arrest en volle overtuiging en geloof in de wetgeving niet gratis opgelost gaan worden en dat er ook geen restitutie plaats zal vinden. Maar dan hoop ik dat Ts nog even iets van zich laat horen.
Diewilik
@krael
Een APK goedkeuring is allereerst een moment opname,en als bij de apk een olie lekkage geconstateerd zou worden dan was de auto niet door de apk gekomen,dus is er zoals gewoonlijk door de verkopende partij een apk opgekomen die op het moment van keuring (zogenaamd)geen olie lekkage aanwezig was en een steekproef hebben riskeert(zoals zoveel van die oplichters te werk gaan)en ook maar aan de minimale eisen van een apk voldoen,en er helaas vaak mee weg komen.
Maar ik vraag me ook af waarom u die auto gekocht heeft als er zoals u zegt geen juiste factuurgegevens op de bon hebben gestaan,want u heeft lijkt me wel moeten tekenen voor de aankoop van die auto.Dus ???
@diewilik:
Ik vraag je dat omdat je van de boute uitspraken doet, waarvan een deel wordt weersproken in het arrest. In het arrest stond een auto centraal stond van 12 jaar oud en verkocht is voor 1750 zonder garantie. De auto van TS is 13 jaar oud en verkocht is voor 2850 euro zonder garantie. De auto van TS is een jaartje ouder en voor ruim duizend euro meer verkocht.
Ik verbaas me ook altijd over dat mensen zo focussen op de details in plaats van de hoofdzaken. Het abnormale hoge olievebruik van deze auto staat normaal gebruik in de weg. Dan ben je bij iedere tankbeur je olie aan het vervangen. Het vervangen van de olie komt met een hoge kostenpost en aanslag op het milieu.
Het maakt niet uit hoe oud de auto is, hoeveel kilometers er op de teller staan, voor hoeveel duizend euro de auto is verkocht, of de auto is gekeurt, of er garantie is gegeven, of de verkoper het gebrek kende of had kunnen kennen: de koper mag verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruik.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Distributie riem
wil me aan sluiten voor het probleem van de van de peugeot 208-bj-2022-km 24000-nog geen rdw oproep gehad-hoe nu verder Distributie riem. Lees meer
TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen
Goedenmiddag, In november vorig jaar wilde ik om financiele redenen mijn abonnement bij TROUW (van DPG Media) opzeggen. Via de website was dit geen probleem en ik krijg een mailtje dat ik snel een bevestiging van de opzegging zou ontvangen. Hier is echter nooit een antwoord op gekomen. Ik heb mijn betaling gestorneerd en hierop kreeg ik wel een mailtje dat er betaald moest worden anders ... Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer