Dakotas01
door Dakotas01 Jul 11, 2019 om 11:42
Auto & vervoer

Rechten / plichten klant en autogarage

Begin maart heb ik mijn Mini Cooper S naar een erkende Bovag garage gebracht omdat ik deze niet meer kon starten. Na het uitvoeren van verschillende onderzoeken, hebben ze geconcludeerd dat het motorblok zodanig kapot was dat deze of gereviseerd of vervangen moest worden. Daarop heb ik na het ontvangen van de offertes voor de optie gekozen om te gaan voor een zogenoemde ruilmotor. Deze werd door de garage besteld. Hierop heb ik toen in eerste instantie al 1,5 maand op moeten wachten omdat het blok niet leverbaar was.Tussendoor werd ik nog beled dat ze bij het verder uit elkaar halen van de auto zagen dat er enkele turbo leidingen poreus waren en dat het vliegwiel aan het verpoederen was. Ik ben er toen mee akkoord gegaan om deze ook te vervangen.
Begin mei is het blok alsnog geleverd en heeft de garage het blok ingebouwd tijdens het starten bleek dat iets mis was met het nieuwe blok en maakte deze eerst heel veel herrie en deed daarna niks meer. Ze hebben toen de auto met het al ingebouwde nieuwe blok opgeladen en op transport gezet naar de leverancier van het blok. En mij hiervan niet over geïnformeerd. Deze informatie kreeg ik pas omdat ik belde of het blok al binnen was en wanneer ze vermoeden dat mijn auto klaar is. Want ik had immers sinds begin maart al geen auto en moest alles te voet doen of een auto lenen bij familie of vrienden. Dit heb ik toen ook aangegeven bij de garage en kon ik dan wel even een leenauto komen halen.
Bij de leverancier van het blok is de auto toen ongeveer 2 weken geweest en hebben ze daar aan het blok gewerkt. Wat ze daar gedaan hebben is voor mij nog steeds een raadsel omdat ik daar geen antwoord op krijg als ik hierna vraag bij de garage.
Na 2 weken werd ik gebeld door de monteur dat de auto terugkwam en gerepareerd was. Zodra de auto terug was zouden ze de APK keuring uitvoeren. Want deze was immers ook al verlopen en de 2 maanden uitstel waren ook bijna voorbij. Dus de auto moest geschorst worden of gekeurd worden. Maar tijdens de APK keuring bleek dat er nog altijd iets mis was met het nieuwe blok dit bleef nog steeds heel hard ratelen. Dus is het nieuwe blok er weer uitgehaald en teruggestuurd naar de leverancier, zonder auto deze keer.
Na 'n week heb ik maar weer eens gebeld want het was ondertussen juni en ik had nog steeds niet mijn auto terug. het antwoord toen was bij de leverancier konden ze in eerste instantie ook het probleem niet vinden en konden ze het dus niet oplossen. Ik heb toen nog gevraag of ze me dan geen andere ruilmotor konden geven. Maar het antwoord was nee ze hadden deze ruilmotor verkocht aan mij en dit valt onder de garantie dus ik kreeg geen andere ruilmotor. Maar ze hadden het druk en er werd naar een oplossing gezocht. Midden juni heb ik nog maar eens gebeld en toen kreeg ik te horen er zouden er nieuwe onderdelen besteld zijn en worden vervangen. Ook deze keer weet ik niet wat er verder mee gebeurd is omdat ik daar ook geen antwoord op krijg. In ieder geval is na weer ruim een maand het blok terug gekomen op 28 juni. Ook hier werd ik niet van op de hoogte gebracht het was toevallig dat ik die dag belde om te informeren hoe het ermee zat. Ik kreeg toen te horen dat ze zouden kijken om het in de eerste week van juli in te bouwen.
De eerste week van juli ging voorbij en niks gehoord, dus op 9 juli zelf maar weer gebeld of ik dan nu eindelijk mijn auto terug kreeg en of alles hersteld was.
Ik kreeg toen te horen dat de auto goed loopt en dat ze op maandag 8 juli een testrit hadden gedaan die goed was gegaan, op dinsdag 9 juli hadden ze 2 testritten gedaan. De eerste ging probleemloos en de bij de 2de gaf de auto een accustoring aan. Het uiteindelijk antwoord was de Dynamo is kapot deze moet vervangen worden en gaat u een 600 tot 650 euro extra kosten.

Ik heb toen aangegeven dat dit een nieuwe dynamo was die er 3 jaar geleden in is gezet. En dat de dynamo niet zomaar opeens kapot kan gaan. Dit zijn hun met me eens maar verder dan dat de dynamo kapot is en vervangen moet worden kunnen ze me geen antwoord geven. Nu weet ik dat de dynamo daar het vele in en uitbouwen kapot kan gaan. en weet ik niet wat er verder bij de leverancier mee gebeurd is.

De garage wilt de schuld niet op zich nemen en zegt dat het aan het onderdeel en de auto ligt. En dat het toch echt vervangen dient te worden. Dat weet ik zelf ook wel dat dat moet alleen ben ik het er niet mee eens dat ik nu voor de kosten moet opdraaien. want toen ik mijn auto bij hun afzette was er geen probleem met de dynamo bij de keuring en de eerste 2 testritten was er ook geen probleem mee.

Alleen is nu de vraag wie moet er voor die kosten opdraaien en wat zijn mijn rechten en plichten als klant en wat zijn hun rechten en plichten als garage.

2061 3 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2019 om 16:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe oud is de auto, hoeveel km gereden?
Wat kost alles bij elkaar inclusief ruilmotor e.d.?
Hoe weet u dat er voorheen geen probleem met de dynamo was, alleen door de 2 testritten?
Op de foto geeft de auto mij de indruk van een oude ralley auto.
U kunt dit alles nog eens voorleggen op de site Problemcar en/of op forums van dit merk en model.
Vat het verhaal dan wel samen en laat overbodige informatie achterwege want dit verhaal is erg lang.

Dakotas01
door Dakotas01 Jul 12, 2019 om 12:08
Antwoorden / 1 Vragen

De dynamo is ook pas 2 jaar oud en de garage heeft zelf aangegeven dat dat daar niks mis mee was tot nu dan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 11, 2019 om 18:44
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige dat u m.i. kunt doen is dit voorleggen aan de geschillencommissie van de autobranche resp. BOVAG maar of u daar al of niet deels gelijk krijgt is de grote vraag.
Het zal vooral afhankelijk zijn van meer detail informatie die u ondanks wel een heel lang verhaal op essentiele delen achterwege laat zoals ook al in de reactie hiervoor aangegeven. Ik kan hoe dan ook uw opmerking dat een dynamo door veel uit en inbouwen stuk kan gaan in het geheel niet volgen en die lijkt mij dan ook onjuist.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 11, 2019 om 19:23
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Dakota,

Als het een BOVAG garage is,dan kun je daar met je klacht terecht.

Waarom ben je niet naar de officiële minidealer gegaan?

Dakotas01
door Dakotas01 Jul 12, 2019 om 12:10
Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ik met de officiele mini dealer in de regio geen goede ervaringen heb. Daarom heb ik ervoor gekozen om naar een goed aangeschreven Bovag erkende garage te gaan.

Magnum007
door Magnum007 Jul 12, 2019 om 20:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Dakota,

Kun je wat meer informatie geven over de auto?

Heb je hem nieuw gekocht?
Wat is het bouwjaar?
Wat is de kilometerstand?

Bij zo’n topmodel Mini kun je niet “voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten”.

Met andere woorden : bij een topmodel hoort een topgarage,dus of de officiële Minidealer of een Minispecialist.

Wat is de naam van het bedrijf en in welke stad is het?