na
door nagtekoos Jan 21, 2008 om 14:00
Auto & vervoer

Rekening olie verversen

ik heb vandaag bij mijn auto een Renault Clio 1.2 olie+oliefilter laten vervangen. Bij de Renault dealer Finesse in Haarlem. Moest daar maar liefst 141.19 euro voor betalen. Dat is omgerekendt 311,00 gulden. Kan dat zomaar. Alleen het arbeidsloon bedroeg al 65.50 euro. Alleen olie vervangen met filter is slechts hooguit een kwartier werk volgens mij.

47788 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ze mogen dat maar je hebt zelf de fout gemakt om niet van tevoren een prijs te vragen, zelf vraag ik altijd wat het kost om voor mij iets te doen. Als de prijs hoog is vraag ik bij een ander wat het kost via de telefoon, mijn garage rekent voor een jaarbeurt ongeveer 85 euro daar zit dus ook de nieuwe olie in berekend en arbeidsloon dus voortaan even van te voren navragen wat de prijs is.

Dit kan u dus maar een maal gebeuren.

Succes voor de volgend maal Valerius

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Het blijkt dat het kan. Want u heeft het betaald. En omrekenen is niet erg handig want er wordt toch in Euros betaald. Was het niet handiger geweest om vooraf even te vragen wat het zou gaan kosten? U heeft geen duidelijke prijs afgesproken dus kunt u van alles verwachten. Ik kom bij een Suzuki garage en die hanteerd voor dit soort zaken een vaste prijs. En die lijst hangt voor iedereen zichtbaar bij de afspraken balie, nooit geen verrassing dus. Kleine beurt kost €127.50. Is alles nakijken en olie + filter verwisselen.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onder het motto 'liever naar de dealer'

Maar ja, buiten het arbeidsloon dat inderdaad wel erg veel, is klopt het wel aardig... litertje of 4 olie a 15 euro + een filtertje van ook een euro of 15, komt aardig in de buurt.

Ik zal voor dit soort simpel onderhoud de dealer toch maar links laten liggen. Denk er eens over na om het de volgende keer zelf, of door een handige kennis te laten doen.

Flipje

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft Renault (ook) geen vaste dealer richtprijzen voor dit soort zaken?

Het arbeidsloon voor alleen het vervangen van filter en olieverversen lijkt mij wat veel, is er niet nog meer nagekeken in de zin van een kleien beurt?

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen mijn Renault een jaar oud was, wilde ik alleen olie en oliefilter laten vervangen. De Renaultdealer maakte er op eigen initiatief een kleine beurt van. Moest je die rekening zien, wat er allemaal bij geprutst was, wat ik gemakkelijk en veel goedkoper zelf kon doen.

Olie verversen doe ik al sinds 1992 niet meer. De auto was toen 4 jaar. Alleen op peil houden. Met de goedkoopste olie van Aldi of Lidl. Nu 8,-/5Ltr.
Nu gebruik ik mijn auto alleen op afstanden van meer dan 10 km. De rest gaat op de fiets, waar ik ook wel 175 km op een dag mee heb gefietst. Is een hybride, met fietstassen en zo.

De olieën zijn al decennia zo goed, dat het alleen maar goed is voor de portemonnaie van de garagehouder. Alleen als er vocht bij de olie komt, en dat had ik met m'n Renault met 1400 motor, dan moet het wel. Dat kunt u zien aan bruine smurrie (slutch)aan de onderkant van de olievuldop of aan de peilstok. Ook zwarte olie smeert. En als de olie er, om welke reden dan ook af gaat, dan vervang je uiteraard meteen de afsluitring om de carterplug en het oliefilter. Dat kan hooguit een tientje meer kosten.

Binnen twee jaar kwam ik met mijn Renault niet meer bij de Renault dealer, wegens de torenhoge rekeningen.
Concurrentie is er bij dat merk niet. Van bovenaf wordt rayonbescherming gedicteerd. Dus kunnen ze rekenen wat voorgeschreven wordt.

Ga in 't vervolg naar een merkvrije garage. Wedden dat u minder dan de helft hiervoor betaald?

Als u in Twente woont heb ik een goed adres voor u.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha poltol,

Dat alles nagekeken ken je toch wel? Bij het wegrijden.....;-)
En daar staan ze voor.....

Groeten, H.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Nagtekoos

als je van 141.19 de btw aftrekt kom je op 114.36  en dan het werkloon er af blijft er ongeveer 49.00€ over hier vanaf de olie en de filter blijft er nog ongeveer 5 € over nu komt het milieu nog afvoer gebruikte olie en filter

Hopelijk heb je iets aan mijn specificatie

Succes met vriendelijke groet van de sleutelaar

Advies gebruikte de juiste specificatie olie anders gaat je clio mischien wel gebruiken

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sleutelaar, dat er btw bij in zit klopt. Maar dan nog blijft de prijs belachelijk hoog. Als sleutelaarmoet je dus ook wel weten dat je geen uur over olie verversen doet. Een paar jaar geleden deed mijn zwager (helaas overleden) dit altijd voor mij en waren we in een kwartiertje klaar. Goede olie (Duncan) 5 liter fl. 35,00, hooguit, schroefdop losdraaien, bakkie eronder, schroefdop weer dicht,  filtertje losschroeven, nieuwe erop olie erin en klaar. Nou weet ik wel dat we niet meer moeten terugrekenen met die klote euro maar de meeste mensen doen het toch echt wel. En als ik dan op een verschil van ruim fl. 250,00 kom. Waarom moeten die stomme dealers zoveel arbeidsloon rekenen. By the way, het is dat ik wegens rugklachten zelf niet meer onder die auto kruipen kan en geen spullen heb om die auto hoger te zetten anders deed ik het zelf wel.

Ga voortaan wel naar carfit of zoeiets, die zijn een stuk voordeliger.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2008 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Nagtekoos

bedankt voor je reactie

voor een alternatief  toets bij google mijn garage.nl en je kunt daar vooraf de kosten zien voor je reparatie

veel succes

ve
door verwijderd - Apr 12, 2008 om 02:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag nagtekoos,

Vandaag zul je in Kassa zien of het nog zin heeft olie te verversen en oliefilter te vervangen.

Zie in dit verband ook de 2-e en 3-e alinea van mijn reactie op 21-01-08.
En dit weet de garagewereld al minstens vanaf de 80-er jaren. Wat een geldklopperij!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2008 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan eenieder die geld wil besparen op auto-onderhoud:

Vergeet niet vanavond naar Kassa te kijken.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2008 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo nagtekoos

Ik rijd ook een renault maar dan een kangoo , ook olie verversen+oliefilter plus 2 kopjes koffie. 150,-euro bij de renault dealer, over de auto heb ik geen klachten, maar over het onderhoud, ben ik met U eens , je auto krijgt een beurt en je portemonnee krijgt een grote beurt.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2008 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Wolfs:

Daar was ik in 1979 met mijn Renault 18 stationcar en garage Munsterhuis (alleenrecht in heel Twente) al achter, door schade en schande. Renault, eens maar nooit weer. Niet in de laatste plaats om de dealer, maar ook om de Renault "kwaliteit"! Veel en dure reparaties en duur onderhoud.

Hardware ERror MAN