po
door polleket Feb 17, 2008 om 22:52
Auto & vervoer

Retro scooter

Beste experts,

Hier een vraag over een onderwerp waar ik werkelijk geen barst verstand van heb. Het gaat om het volgende: ik wil een (brom)scootertje kopen met zo'n mooi breed retrostuur. Ik zie nu wat aziatische modellen staan voor een redelijke prijs, maar lees hier en daar ook vernietigende commentaren. Wel een hele fraaie Vespa-retro (tweedehands). Zal toch wel redelijk betrouwbaar zijn, neem ik aan?  Waar moet ik op letten? Hoeveel kilometers gaat zo'n ding gewoonlijk mee? Hoe onderhoudsge-voelig zijn ze? Kortom: alle suggesties zijn welkom. Nog één concrete vraag: kun je voor € 1000 tweedehands een redelijk scootertje kopen?

Alweer bij voorbaat mijn dank voor jullie reacties,

Polleke

13626 9 Rapporteer

poltol
door poltol - Feb 18, 2008 om 14:13
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Polleke,

Met scooters weet je het maar nooit. Wie heeft erop gereden? Hoe is de scooter behandeld en onderhouden? Kloppen de papieren? Een Vespa retro is niet verkeerd maar de bovenstaande vragen zijn belangrijk. Voor €1000 kan maar dan moet u de leeftijd weten, de kilometers en antwoord hebben op de bovenstaande vragen. En informeer eerst heel goed wat voor papieren erbij moeten zijn en controleer voor de koop alle nummers dus die van het frame en de motor. U zult namelijk de eerste niet zijn, die bij de eerste de beste controle, de scooter in kan leveren omdat de nummers niet kloppen met de papieren. Of, nog erger, dat hij gejat is en geregistreerd staat bij de politie.

Veel rij plezier, poltol

je
door jenie - Feb 18, 2008 om 14:30
36 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb gehoord dat die nieuwe retroscooters uit bv Japan, Taiwan toch niet echt van hele goede kwaliteit zijn. Dit kan je nachecken bij je fietsen/scooterhandelaar die die retroscooters niet eens wil maken aangezien er geen onderdelen voor zijn. Dus eigenlijk goedkoop = duurkoop.

Als u nu zo'n € 1000,-- te besteden heeft waarom gaat u dan niet naar een erkende fietsen/scooterhandelaar en koopt daar een nieuwe scooter of tweedehandse? Dan zit er tenminste garantie op en weet je dat je een goede scooter koopt.

Ik heb in oktober vorig jaar een kymco people uit 2006 gekocht en die scooter bevalt mij prima. Ik rijdt er 4 dagen per week 8 km mee. Ik ben nogal zwaar dus heb ik ook gekeken of de scooter mijn gewicht wel kon houden hahahaha.

Echt een hele fijne, solide scooter. Ik tank € 7,-- per maand en rij daar ook een hele maand mee. Start altijd meteen en loopt als een zonnetje.

Ik ben daar echt blij mee en inderdaad gekocht bij een vakhandel met garantie!

Succes,

Monique

grindweg
door grindweg - Feb 18, 2008 om 21:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

alleen kopen als u zelf kunt repareren , want echt alles gaat los zitten en rammelt los. alles slijt heel snel . en over een poosje kunt u geen onderdelen meer krijgen en de type's veranderen snel van model. spaar liever door voor een echte of koop bij een betrouwbaar bedrijf een goede gebruikte.

po
door polleket - Feb 21, 2008 om 09:14
37 Antwoorden / 49 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga maar voor de vertrouwde merken en ik ga eens kijken wat er aan gebruikt spul te koop is. Misschien nog één vraagje: is het ook mogelijk om zo'n breed retro-stuur  los te kopen en  op een anders scooter te monteren?

Pol

grindweg
door grindweg - Feb 21, 2008 om 12:25
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat kan wel maar niet als je er geen verstand van hebt. dan latan doen

po
door polleket - Feb 21, 2008 om 23:23
37 Antwoorden / 49 Vragen

bedankt, ik zal het onthouden!
Polleke

door 4711 - Feb 22, 2008 om 05:40
885 Antwoorden / 2 Vragen

Er worden 2e hands enkele merken zeer goedkoop aangeboden die vrij nieuw zijn en deze willen de meeste handelaren niet inruilen, er staat soms Made in China op...   er zijn zelfs nieuwe voor €1000,- maar die gewoon staan laten want anders kan het binnen enkele weken zijn dat de scooter jou laat staan!

Een goed merk als Kymco is gebruikt beter als bepaalde nieuwe, en een goede vakman die ook repareerde en garantie bied is beter als voordelig particulier kopen, want reparatie's  zijn duur en voor somige zijn er moeilijk onderdelen leverbaar...

Laat je dus niet verlijden door mooie bijna nieuwe, die ik ook mooi vind maar nooit durf te kopen!
Mijn buren hebben er een te koop, ¼ jaar oud en de vraagprijs daalde van €995 naar €600,- en niemand die hem wil hebben en de persoon die een proefrit wilde kreeg hem niet aan....
Je koopt tenslotte niet zomaar opnieuw een nieuwe na zo korte tijd...
die ik minder mooi vind maar die is wel betrouwbaar!

ba
door bao - Apr 14, 2008 om 18:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Polleket!

Ik heb zo'n mooie retro scooter staan, namelijk een Baotian. Een jaar geleden heb ik hem nieuw gekocht. Hij heeft helemaal geen beschadigingen, 50cc en hij heeft nog maar 400 km gereden. (Papieren en kenteken zitten er natuurlijk ook bij.)

Misschien vind je dit wat?

Voor vagen/interesse kan je me mailen: bao@live.nl

grindweg
door grindweg - Apr 14, 2008 om 22:13
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is in mijn beleving geen advertentie site