tenormin
door tenormin May 25, 2019 om 19:43
Auto & vervoer

Rijbewijs inleveren.

Zag, net op het nippertje, dat een 91-jarige dame haar rijbewijs inleverde bij de politie. Mijn prangende vraag is: waarom zou je je rijbewijs daar inleveren? Als men niet meer kan of mag rijden hoeft men toch niets meer te doen dan het rijbewijs te laten verlopen? Of zie ik dit helemaal fout? Snap dus alle ophef niet de het CBR ervan heeft gemaakt. Mijn rijbewijs is sinds 19 Mei j.l. verlopen. Daarvoor kreeg ik een brief van het CBR, wat ik ter kennisgeving aannam. Daarna nog een herinneringsbrief: ook die genegeerd. Begrijp dus echt niet waarom de mevrouw naar de politie ging om "afstand te doen".

5682 10 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 25, 2019 om 19:53
11510 Antwoorden / 15 Vragen
tenormin
door tenormin May 25, 2019 om 20:27
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Had ik dus net het ongelukje gemist. Wat de starheid van het CBR niet minder maakt. Dank je @marita5.

marita5
door marita5 May 25, 2019 om 20:32
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , bekijk ook het filmpje wordt e.a. duidelijker .

sjjoppy
door sjjoppy - May 25, 2019 om 19:54
7187 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,
altijd gedacht dat als je niet meer rijden wilt het rijbewijs gewoon laten verlopen voldoende was.
Heb er ook met stijgende verbazing naar gekeken.

tenormin
door tenormin May 25, 2019 om 20:29
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppie, heb je, kennelijk net als ik, het ongelukje gemist. Zat al te steigeren, haha, omdat mijn rijbewijs pas 6 dagen verlopen is en ik dacht: zal toch ook niet zoiets krijgen?

sjjoppy
door sjjoppy May 25, 2019 om 20:34
7187 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin, dat ongelukje krijgt nog wel een staartje, die boete komt er nog. Het ging om combinatie onderzoek en rijbewijs inleveren, dat had apart behandeld moeten worden en dat gebeurt nog wel.

tenormin
door tenormin May 25, 2019 om 21:12
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, dus jij denkt dat deze muis toch nog staart kan krijgen? Ondanks kwijtschelding CBR rekening? Hoop dat Kassa  deze zaak dan zal volgen.

tijger1
door tijger1 May 25, 2019 om 21:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het was geen boete, mevrouw moest een test afleggen, die ze zelf moest betalen. Maar omdat ze de post niet had gehad, kon ze die test niet afzeggen.

sjjoppy
door sjjoppy May 25, 2019 om 22:12
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, ik denk dat die verkeersovertreding, die los staat van het onderzoek nog wel behandeld wordt, anders heeft ts geluk gehad als dit ook wordt kwijtgescholden. Dit las ik: De 91-jarige mevrouw van Heyster begaat eind vorig jaar een kleine verkeersfout.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2019 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aflevering nog een keer bekijken, dan weet u het. Mevrouw had een verkeersfout gemaakt. Politie erbij.

tenormin
door tenormin May 25, 2019 om 20:35
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Heb het bekeken; snap dan nog niet waarom de politie het daar niet bij gelaten heeft. Dame van 91 jaar nota bene. Daar wel overijverig; in belangrijke zaken "geen tijd".

tijger1
door tijger1 May 25, 2019 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar is iets stoms fout gegaan, en dan ook nog met de post fout. Het bezwaar wordt amper gelezen.

Pas als Kassa komt, gebruiken ze even hun hersens.

Maar na dat bezoek is wel weer een aanmaning verstuurd. Oogkleppen daar dus.

tenormin
door tenormin May 25, 2019 om 20:42
16828 Antwoorden / 108 Vragen

CBR loopt dus in paardendraf: oogkleppen op. Maar dat is al heel lang bekend, vooral voor mensen die rijbewijs hard nodig hebben en zij het nog steeds niet kunnen bijbenen. Letterlijk een paardenterm.

tenormin
door tenormin - May 25, 2019 om 20:06
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Oh dear, daarom schreef ik "net op het nippertje" heb dus de verkeersfout gemist. Dan maar de vraag als niet gesteld te beschouwen. Nu begrijp ik het wel natuurlijk. Hoewel, als ze dus een verkeersfout maakt, waarom dan toch de Belbus erbij?

sjjoppy
door sjjoppy - May 25, 2019 om 20:21
7187 Antwoorden / 3 Vragen

De nadruk werd ook op het inleveren van het rijbewijs gelegd met die 400 euro betalen tot gevolg.
Vandaar de belbus.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2019 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewoon even opnieuw kijken, dan is alles echt duidelijk.

tenormin
door tenormin May 25, 2019 om 21:26
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Jaja, heb echt gekeken naar de herhaling maar @shoppie schrijft dat het kennelijk toch nog niet is afgelopen. Dus ben benieuwd wat er volgt. Hoop dat Kassa de vinger aan de pols houdt.

tijger1
door tijger1 May 25, 2019 om 21:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sjoppie heeft ook niet goed gekeken. Het is geen boete.

sjjoppy
door sjjoppy May 25, 2019 om 22:01
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Sjoppie heeft wel goed gekeken, mevrouw heeft een verkeersfout begaan en daar is de narigheid mee begonnen.
Dat zij na de belbus nog weer een schrijven heeft ontvangen komt doordat een brief  wel eens langer onderweg is en het daardoor lijkt of het na de confrontatie is verstuurd. Ook dat is goed begrepen. Die verkeersfoutboete komt nog wel en anders heeft ze geluk gehad.

tijger1
door tijger1 May 25, 2019 om 22:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze reed te langzaam en ze slingerde een beetje.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 26, 2019 om 10:04
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan @TENORMIN 's gedachtengang goed volgen. Deze dame levert haar rijbewijs in. Haar reden is dan ondermeer: 'ik heb eeb verkeersfout gemaakt'en ik vind mijzelf niet meer geschikt om te rijden. Zeer adequaat en het kan er dan ook bij mij niet in dat het CBR dan een onderzoek gaat doen waarvoor er ook nog een betaling wordt gevraagd.
Een onderzoek als aan de orde heeft alleen maar tot doel om vasttestellen of iemand nog wel of niet meer rijvaardig is en deze dame had zelf al besloten zichzelf niet meer rijvaardig te vinden. Adviezen om de uitzending dan nog een te bekijken????

M.a.w. het is dus zeer prijzenswaardig dat mevrouw zelf haar rijbewijs heeft ingeleverd bij de daartoe bevoegde instantie.
Dat mede gelet op de mogelijkheid dat indien zij dat niet zou hebben gedaan en het rijbewijs zou zijn ingenomen (door de politie n.a.v. de verkeersfout) was het anders geweest.

me
door mein33 - May 26, 2019 om 10:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR HEREMIETKREEFT - 26 MEI 2019 OM 10:04  Zeer adequaat en het kan er dan ook bij mij niet in dat het CBR dan een onderzoek gaat doen waarvoor er ook nog een betaling wordt gevraagd.

Naar ik meen begrepen te hebben is tot een onderzoek besloten op verzoek van de politie.
Bij de inname en de afhandeling van de inname van het rijbewijs is het e.e.a. fout gegaan.
Mw. heeft ook haar rijbewijs nog eens terug gekregen in afwachting van het gestarte onderzoek, vandaar de onderzoekskosten.
Er was dus sprake van een miscommunicatie en bij instantie als het CBR is dat vouwtje niet zo één, twee,drie weer galdgetrokken.
Maar met behulp van de onvolprezen "belbus" is alles nu netjes opgelost !

tijger1
door tijger1 May 26, 2019 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Behalve dan dat het in de administratie van het CBR nog niet goed verwerkt is, want mevrouw kreeg nadien toch weer een aanmaning over die onterechte kosten.

sjjoppy
door sjjoppy May 26, 2019 om 11:09
7187 Antwoorden / 3 Vragen

@mein33,
dat mevrouw weer een aanmaning kreeg kan komen doordat die tweede aanmaning al klaar lag toen de confrontatie met de belbus nog moest plaatsvinden en iets later gepost werd.

sw
door swat1500 - May 26, 2019 om 13:55
3777 Antwoorden / 0 Vragen

De politie kan een rijbewijs houder ten aanzien van wie ernstige twijfels zijn gerezen over de rijvaardigheid en/of de geestelijke gezondheid om een rijbewijs te hebben melden  bij het CBR.
Het CBR kan dan besluiten dit rijbewijs, na een vervolgonderzoek ongeldig te verklaren.

Je
door Jeanneman - May 26, 2019 om 15:23
1 Antwoorden / Vragen

Probeerde vorig jaar ook het rijbewijs in te leveren aan het gemeente.loket.kreeg toen het advies dit niet te doen, de dame aan het loket vertelde,stel je voor dat de regering in de toekomst een rijbewijs verplicht stelt voor b.v een scootmobiel kun je alles weer overdoen.