ton schaaf
door ton schaaf May 19, 2011 om 21:39
Auto & vervoer

Rijbewijs, pasfoto, identiteit.

Onlangs moest mijn rijbewijs vernieuwd worden. Even naar de fotograaf om een pasfoto (in kleur) te laten maken. Tot mijn verbazing vertelde de fotograaf mij, dat ik als brildrager beter een dubbele serie kon laten maken, omdat een foto met bril wel eens geweigerd zou kunnen worden door de instantie die de rijbewijzen uitgeeft.
Nu draag ik al 60 jaar een bril (beide glazen: - 6.25), die ik alleen in bed niet draag. Mijn kleinkinderen herkenden mij op de nieuwe pasfoto zonder bril dan ook slechts met moeite als hun opa.
Op naar het gemeentehuis en ja hoor, de foto met bril werd afgekeurd. De foto zonder bril werd na enige aarzeling geaccepteerd, hoewel ik iets te vrolijk keek (op de foto!).
Vanwege een lichte vorm van suikerziekte moest ik van het CBR een keuring door een oogarts ondergaan. Deze keurde mij goed, wel moet ik tijdens het autorijden absoluut een bril dragen, wat met ruim -6 niet echt verwonderlijk is. Op het rijbewijs, staat dan ook op de achterkant de code 01 bij vermeldingen/beperkingen. Ik sta niet in kleur maar met een zwart-wit foto zonder bril (waarop ik mijzelf ook maar nauwelijks herken) op mijn rijbewijs.

Mensen in mijn omgeving, die ik het bovenstaande vertel, vinden het een gek verhaal.
Echt gek is het natuurlijk, dat een dergelijk rijbewijs in Nederland door o.a. door de politie, de marechaussee, een notaris en een werkgever als een geldig identiteitsbewijs wordt geaccepteerd.

Ton Schaaf.

13846 30 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 19, 2011 om 23:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Op mijn rijbewijs staat een code welke betekend dat ik moet rijden met een bril op, dus als u een foto met bril heeft zit u goed.
Anders om als u wordt gecontreleerd en de bril niet op heeft bent u fout.

gijsvogel
door gijsvogel - May 19, 2011 om 23:59
230 Antwoorden / 0 Vragen

Toch ergens een handige opmerking van de fotograaf.
Het heeft u een dubbele rit en tijd bespaard uiteindelijk.(is ook in geld uit te drukken)
en zelf heeft hij er ook nog wat extra's aan over gehouden.

De regels mbt tot foto's op identiteitsbewijzen zijn gewoon erg strak en vaak onbegrijpelijk voor de gemiddelde mens.

Maar voor de rest; mocht u zich moeten identificeren dan kunt u de bril afzetten en is het verschil op dat moment tussen u en de foto vrij duidelijk.

andersom;
Als u met bril op de foto staat en u kiest op een gegeven moment een ander montuurtje oid, dan kan bij identificatie misschien wel ineens twijffel ontstaan.
wat dat betreft neemt men allemaal geen risico en wordt voor de meest veilige weg gekozen.

Verder niet echt een discussie dit... meer een verhaal voor op een verjaardag...
(en dat bedoel ik verder niet respectloos ofzo...)

ton schaaf
door ton schaaf - May 20, 2011 om 10:56
62 Antwoorden / 46 Vragen

@ valerius-2

Ik heb wel degelijk een aantekening (code) op mijn rijbewijs, dat ik tijdens het besturen van een auto verplicht ben een bril te dragen, wat inhoudt dat ik zelfs strafbaar ben als ik zonder bril rijdt. Daarom vind ik het raar dat ik zonder bril op mijn rijbewijs sta afgebeeld! Ik meen dat vermeld te hebben in mijn eerste bijdrage.

@ gijsvogel

Volgens de paspoortwet zijn de voornaamste eisen aan een foto voor een paspoort en/of identiteitskaart:

- een pasfoto in kleur
- met een lichtgrijze, egale achtergrond, met voldoende contrast tussen hoofd en achtergrond
- het hoofd van de aanvrager is recht van voren gefotografeerd, schouders recht, beide oren zichtbaar
- neutrale blik, mond gesloten
- ogen volledig zichtbaar, indien brildragend moet de bril volledig doorschijnende glazen hebben, zonder reflectie
- het hoofd mag niet bedekt zijn
- formaat pasfoto 35 x 45 mm (bxHH.

De eisen aan een foto voor een rijbewijs zijn identiek. De door mij ingeleverde foto met bril voldoet aan alle bovengenoemde eisen. Toch sta ik nu op mijn rijbewijs met een foto zonder bril, omdat een willekeurige ambtenaar dat wil. Zijn collega bij de afdeling paspoorten had geen enkel bezwaar tegen de foto met bril! Ik heb nu twee identiteitsbewijzen met totaal verschillende niet op elkaar lijkende foto’s.
Dat vind ik niet alleen gek tijdens verjaardagen (grapje), maar ook op alle andere dagen van het jaar.

Ik vraag me dan ook af, of de wetgever deze mogelijkheid heeft voorzien en of deze situatie wel wenselijk is?

Beiden bedankt voor jullie reactie.

Ton Schaaf.

fr
door fransvd - May 24, 2011 om 13:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook van die foto's op mijn rijbewijs en ID kaart staan. Het is wel handig, want geen mens herkent mij op die foto"s. Ik dus ook nog een oud paspoort bij me om me te legitimeren.

Gr, Frans

ulyssa
door ulyssa - May 24, 2011 om 13:18
30 Antwoorden / 4 Vragen

Ik had 2 jaar terug eenzelfde probleem. De eerste zaak waar ik kwam WILDE geen foto's met bril maken...'die keuren ze hier bij de gemeente(Loon op Zand) toch allemaal af'.
Ik ging naar huis met een stel foto's waar ik 1. niet op leek en 2. die veel te rood waren (het leek wel of ik uren in de vrieskou had gestaan).
Toen ben ik hier naar een fotozaak gegaan die voor hetzelfde geld foto's MET bril maakte en die werden geaccepteerd (hij vertelde dat zijn brilfoto's bijna altijd werden goedgekeurd). Ik ben bang dat uw fotograaf net als degene waar ik het eerste ben geweest, geen foto's kan maken waar de bril goed op staat (geen reflectie) en dat de opstelling van de apparatuur niet goed is.
Maar ja, moet je eigenlijk ook geen pasfoto's laten maken bij een winkel die het er maar bij doet, zoals ik....

marijke77
door marijke77 - May 24, 2011 om 13:32
156 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt ook in plaats van een bril contactlenzen dragen, die zie je op de foto niet. Een bril met zelfkleurende glazen mag ook niet op de foto, want die kleurt door de flitser en dan kan men je niet in de ogen kijken op de pasfoto.

eva369
door eva369 - May 24, 2011 om 13:34
308 Antwoorden / 2 Vragen

Een rijbewijs is voor een notaris geen geldig identiteitsbewijs.

baby's die naar de VS vliegen moeten een eigen paspoort hebben. Hoeveel denkt u dat een baby na een paar maanden nog lijkt op de 1e foto die er van hem/haar gemaakt is? het is allemaal een beetje bizar.

ne
door nelvanr - May 24, 2011 om 13:35
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb onlangs ook mijn i.d kaart moeten vervangen,en dus ook foto,s laten maken.
Ik heb gevraagd aan onze fotograaf,waarom dat zo is ,zei vertelde dat als je mee kleurende glazen hebt eerst moet wachten tot ze weer normaal zijn en ten tweede dat als je een kleine bril draagt je ogen niet goed te zien kunnen zijn en ten derde dat als de glazen te dik zijn je ogen weer te groot erop staan en soms met het flits licht van een camera.
Nu was het bij mij geen van deze problemen maar ik begrijp wel dat het lastig is en je soms dus andere foto,s moet laten maken.
Ik heb al eens voorgesteld hier bij de gemeent om er iemand neer te zetten die daar dan op dat moment de foto,s maakt als je ze nodig hebt voor een pas of rijbewijs oid. kunnen ze ze nooit meer afkeuren ,alleen ben ik dan bang dat we ernog meer voor moeten betalen dan nu het geval is.

tucker
door tucker - May 24, 2011 om 13:36
136 Antwoorden / 10 Vragen

Ach, ik moest 2 weken geleden voor de rijbewijsfoto van de fotograaf mijn halflange haar achter mijn oren doen, terwijl ik het normaal nooit achter mijn oren draag. Lekker belangrijk allemaal, hoofdzaak is dat mijn rijbewijs weer 10 jaar geldig is en met een beetje geluk kijkt er nooit meer iemand naar die foto...

mi
door mipa - May 24, 2011 om 13:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dit heb ik mee gemaakt voor het aanvragen voor 'n nieuw paspoort. Ook ik ben brildragend, maar moest mijn bril afzetten bij de fotograaf. Het is een afschuwelijke foto, ik bén het helmaal niet! Maar een van mijn voorgangers heeft wel gelijk, als je je bril afzet, dan ben je degenen die op de foto staat.Mipa

aquamarijne
door aquamarijne - May 24, 2011 om 13:41
9 Antwoorden / 1 Vragen

Heb gisteren mijn rijbewijs laten verlengen en..gewoon een foto met bril.
Mijn vriendin die haar I.D kaart heeft laten verlengen (dezelfde gemeente) moest een foto aanleveren zonder bril.
Het lijkt mij "gewoon" willekeur.

jo
door joanna1956 - May 24, 2011 om 13:43
17 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn dochter moest laatst ook weer een nieuw paspoort.
Bij de fotograaf moest ze de haren achter de oren doen.
Op het gemeentehuis vertelden ze haar, dat alleen de aanzet van de oren te zien hoefde te zijn.
Het is misschien wel prettig, om bij elke fotograaf een lijst op te laten
hangen met eisen. O ja, graag geldig in elkegemeente in Nederland!

af
door aflierman - May 24, 2011 om 14:07
128 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2

Hoi nog niet zolang gelden moest ik dus ook een nieuw rijbewijs.
Er werd gelijk verteld niet met een bril op doen die wordt afgekeurd om dat ik mee kleurende glazen heb.
Wel gelijk een bon erbij mocht het niet goed zijn werden de foto's gratis opnieuw gemaakt.
Bij navraag kreeg ik inderdaad gelijk te horen 99% wordt al gelijk afgekeurd op foto's met bril. en ook geen kleuren foto's dus .
Ik had zwart wit en gelijk goed gekeurd zonder bril ja het is een stom gezicht maar maakt mij niets uit las ze politie en andere instanties het goed vinden vind ik het ook best zit er niet mee.
Vriendelijke groet.
A.F.

orgelmuts
door orgelmuts - May 24, 2011 om 14:25
632 Antwoorden / 58 Vragen

Een paar maanden geleden moest mijn moeder haar identiteitsbewijs vernieuwen en moest ze ook haar bril afzetten voor de foto.
Volgens de fotograaf hebben ze die regel in het leven geroepen voor het geval je te maken krijgt met een ongeluk of misdrijf (dan al niet met dodelijke afloop).
Meestal wordt er dan een foto getoond zonder bril. (kijk maar bij "opsporing verzocht")
M.i. vind ik dit een beetje vergezocht, maar goed.......................

peet8
door peet8 - May 24, 2011 om 14:27
17 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn pasfoto is helemaal vreselijk, mét bril, maar je ziet mijn ogen bijna niet door de belichting. Ik draag een klein montuur en heb aan beide ogen ruim -8. De gemeente heeft hem wel geaccepteerd voor zowel het rijbewijs als de id-kaart.
Ik snap er nog steeds niets van dat dit klakkeloos geaccepteerd werd. En je hebt 't bijna nooit nodig maar toch.... Hij blijft lelijk en onduidelijk.

kaneeltje
door kaneeltje - May 24, 2011 om 14:36
18 Antwoorden / 0 Vragen

Nu blijkt dat we allemaal zo'n lelijke pasfoto op ons paspoort, rijbewijs, ID bewijs hebben .
Hoeft niemand zich meer te schamen !!!!!!
hahahahahha

luky1951
door luky1951 - May 24, 2011 om 15:10
48 Antwoorden / 5 Vragen

ik ben voordat ik foto's liet maken, eerst even bij het stadskantoor langs geweest.
Die oordeelde aan de hand van voorbeeldfoto's dat ik zeer waarschijnlijk foto's zonder bril moest aanleveren! Men adviseerde ook het bonnetje van de pasfoto's goed te bewaren. Inderdaad de fotograaf maakte eerst foto's met bril, daarna foto's zonder bril, en oordeelde dat de foto's zonder bril beter waren voor het nieuwe rijbewijs. Bij het stadskantoor waar ik kwam voor een afspraak, vroegen ze mij eerst naar de foto's, en die werden direct goedgekeurd.
En eerlijk gezegd maakt het mij helemaal geen(.....) uit of ik nu op een officieel document sta met of zonder bril. De achtergrond is dat de oren en ogen goed zichtbaar moeten zijn, voor identificatie vergelijking, en dan is het mij om het even of dat met of zonder bril is! Als de controlerende ambtenaar mij maar als zodanig herkent.

do
door don45 - May 24, 2011 om 15:50
57 Antwoorden / 21 Vragen

vreemd maar ja.
alleen hoofddoekjes en Boerka's mogen nog op de pasfoto omdat dit cultuur is.
1 vrouw maakt pasfoto's en deze worden door meer personen gebruikt.
zonder haar lijken mensen toch op elkaar.

ak
door akelei - May 24, 2011 om 16:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

van de ambtelijke willekeur krijg ik rode bultjes.
het fotobeleid is een gevolg van alle beveiligingsmaatregelen na 11 september.
vreemd vind ik dan wel dat er bij iedereen de oren zichtbaar moeten zijn , ongeacht welk kapsel je draagt of bij je past , en dat je als brildrager met daardoor duidelijk zichtbare 'brille-ogen "voor jan joker op de foto komt zonder bril , en je met het schaamrood op de kaken daar een marechaussee op schiphol mee moet passeren en dat er in het buitenland overal hoofdschuddend naar ons paspoort wordt gekeken , want daar zijn de regels veel soepeler.
en het toppunt vind ik nog wel dat de moslima's met hoofddoek en al op op de foto mogen , die hoeven dus hun oren niet zichtbaar op de foto te zetten. hoezo willekeur ?
is daar al een keer door de nationale ombudsman naar gekeken ?

sp
door spikkel - May 24, 2011 om 18:48
148 Antwoorden / 5 Vragen

Wat nou als je net na het verlengen van je rijbewijs een facelift laat doen, 50 kilo afvalt of van lang haar naar een kort kapsel gaat ? En dan ook nog zonder bril op de foto, geen hond die je dan nog herkend. Welke zot heeft dit verzonnen.

sy
door sylviamaria - May 24, 2011 om 19:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik moest voor een nieuw paspoort gisteren.
Bij ons kan je in het gemeentehuis pasfoto's laten maken en direct inleveren
bij het loket.
Voordat je zover bent krijg je een hele riedel te horen van een dame , die jou vertelt hoe je op de foto moet, niet lachen.
Maar ook dus wat beslist niet mag, geen bril , geen hoed, pet haren achter je oren
enz.enz. tegen de tijd dat de foto gemaakt moet worden heb je al geen zin meer.
Na mij was een Turks echtpaar, de vrouw moest op de foto, uiteraard met de hoofddoek.
Ik vertelde haar man dat dat niet mocht, de vrouw sprak geen Nederlands, wij mochten ook immers geen hoofddeksel.
De man antwoordde dat hij dat al gevraagd had en het was goed , zijn vrouw mocht met hoofddoek zitten.
Dan toch zeker de oren , nee hoefde ook niet , kon mijn oren niet geloven.
Wij mogen helemaal niets en zij dus wel op geloofsovertuiging.
Nou sorry hoor, daar kan ik dus even niet bij, ik was dus zeer verbaasd.
Er kwam een andere Turkse vrouw aan die zich er mee bemoeide dus ik heb ze maar met elkaar gelaten.
Vind het gewoon raar......

gabriele
door gabriele - May 24, 2011 om 19:11
107 Antwoorden / 2 Vragen

Eva een rijbewijs is wel geldig bij notaris!!!! want ik heb er mijn testament gewijzigd er staat het zelfde BSN op en foto en handtekening is wel geldig dus

pi
door pinovogel - May 24, 2011 om 20:46
7 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt Gabriele, was ook bij de notaris om dezelfde reden en had ook alleen mijn rijbewijs bij me , met zwart wit foto , met bril die trouwens ook op mijn vorige ID kaart stond.Volgens het gemeentehuis , de ambtenaar die mij hielp, was het rijbewijs niet geldig bij de notaris.Er lopen daar ambtenaren rond die noch geneens weten dat je voor je groot-rijbewijs gekeurd moet worden en dat je die eventueel in de wacht kan zetten totdat je hem echt nodig hebt dus je bent gewoon overgeleverd aan de willekeur van de mensen.

hanedorp
door hanedorp - May 24, 2011 om 20:46
38 Antwoorden / 16 Vragen

Vijf jaar geleden moest mijn rijbewijs verlengd worden en het begon al bij de fotograaf. Ik moest mijn bril afzetten met als gevolg een onherkenbaar iemand op de pasfoto. Draag een bril sinds 1958.
De fotograaf had pasfoto's van zichzelf met een bandage om zijn hoofd en op mijn vraag of deze foto wel was geaccepteerd op het stadhuis was zijn antwoord - Ja - dit is mijn image. Tijdens de discussie over wel/geen bril op de pasfoto werden er foto's van een Mevrouw met hoofddoek gemaakt en dit is wel toegestaan. Pure discriminatie. Ben in Maart weer aan de beurt voor het vernieuwen van mijn rijbewijs en ik begrijp uit de reacties,dat er is nog niets veranderd is.
Eigenlijk pikken wij te veel en zouden er kamervragen moeten komen over deze vorm van discriminatie.

kr
door krieno - May 26, 2011 om 14:21
60 Antwoorden / 1 Vragen

Moet binnenkort zowel mijn ID als rijbewijs laten verlengen, dus ik dacht na al deze discussie even een mail naar het gemeente huis, krijg bericht terug alles mag met bril, alleen niet met meekleurende glazen, of de ogen moeten wel goedzichtbaar zij,
Dus met en gewone bril zou het geen probleem moeten zijn, maar ja iedere ambtenaar is weer verschillend natuurlijk.

es
door esthertjuh88 - May 26, 2011 om 14:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap best dat het voor jou raar en vreemd is om zonder bril op de foto te moeten..

Wij moesten laatst voor ons zoontje van 16 maanden een pasfoto hebben voor het id kaart.. Nou ik denk dat ik liever mijn bril af doe dan die dreumes goed op de foto te krijgen, na 7 series, was er eindelijk eentje die goed gekeurt zou worden.. want ja, kindje moet wel recht in de kamer kijken, niet lachen en mond gesloten.. Het is te belachelijk voor woorden... laat iemand toch zijn zoals ze zijn..

Wat ik me dan afvraag is als je een gehoorapparaatje draagt moet je die dan ook uit doen? anders krijg je een vertekent beeld op de foto ??

lo
door longgirl - May 27, 2011 om 14:11
11 Antwoorden / 0 Vragen

Te gek voor woorden.....het is namelijk zo dat moslima's wel met een hoofddoekje op een pasfoto voor pas of en rijbewijs mogen. Uw verhaal is echt te gek voor woorden......maar ja,.....we wonen dan ook in Nederland...

aricia
door aricia - May 28, 2011 om 14:43
36 Antwoorden / 20 Vragen

Hoi Allemaal,

Omdat ik geen rijbewijs heb en mijn paspoort inmiddels verlopen was besloot ik om een indentiteitskaart aan te vragen.
Ook al omdat het verplicht is!
Dus eerst pasfoto's laten maken , je krijgt 4 kleintjes en 1 iets grotere voor 12,50.
Ook zoiets want je hebt er maar 1 nodig, wat een handel he :)
Enfin toen naar het gemeentehuis en daar moet je dan je vingerafdrukken afgeven , raar gevoel want ondanks het feit dat ik nog nooit met de politie in aanraking kwam voelde ik me gelijk een crimineel.
Maar goed dat terzijde.
Toen zei de overigens vriendelijke balie medewerkster , 40 euro graag mevrouw , dacht dat ik stijl achterover zou vallen he en dan is dat ding ook nog maar 5 jaar geldig ondanks het feit dat je vingerafdrukken nooit veranderen.
Hoe kan Nederland ons in vredesnaam zoiets verplichten?
En was het nou nog 5 euro had ik niet geklaagd maar dit is toch te gek voor woorden?
Eerst maakt de belasting je kapot ,( vooral als roker zijnde) met al hun kromme wetten en als je je dan aan de wet houdt wordt je nog eens gestraft .
Wat mij betrefd kan " ik hou van Holland " in de geschiedenisboekjes hoor!

Vriendelijke groetjes
Aricia

ge
door gerryd - Sep 23, 2011 om 11:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ons land begint steeds meer op de wereld van Kafka te lijken.
Nog even en hier is ook een paspoort voor babys verplicht

robtien
door robtien - Sep 23, 2011 om 12:38
269 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=gerryd schreef op vrijdag 23 sep 2011, 11:31]Ons land begint steeds meer op de wereld van Kafka te lijken.
Nog even en hier is ook een paspoort voor babys verplicht

vanaf juni 2012 is het ook verplicht om u kind een eigen id of paspoort te geven als u naar het buitenland wilt en het kind nog bij u in het paspoort staat. de wet schrijft dan namelijk voor nog maar 1 persoon per paspoort.