hehaha
door hehaha Nov 27, 2018 om 12:33
Auto & vervoer

Rijden in automaat

ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : )

62543 28 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2018 om 12:38
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Het rijden in een auto met automaat is feitelijk niet anders dan rijden in een schakelauto maar het kan geen kwaad om enige ervaring op te doen vooraf. Het is even wennen dat o.a. de voet waarmee normaal de koppeing wordt bediend niet benut behoeft te worden.
Mogelijk is er wel een rijschool bij u in de buurt die met een automaat lesauto werkt. 1 of twee lessen zal voldoende zijn om er even aan te wennen.
Maar het hoeft niet, behoudens niet behoeven te koppelen en een iets andere manier om te schalenen, die zich van zelf wijst is alles hetzelfde.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 27, 2018 om 20:46
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Gerrit,

Als je nog nooit met een automaat hebt gereden,is het inderdaad verstandig om het te oefenen.
Het gevaar bestaat,dat je de rem aanziet als koppeling omdat je dit gewend bent in een schakelauto.
Het rijden is dus toch heel anders voor beginnende automaatrijders.
Ook moet je uitkijken,dat je zeker weet,dat je in de juiste versnelling zit als je wegrijdt.
Tijdens het rijden,moet je ook uitkijken,dat je niet per ongeluk de versnellingspook in z'n achteruit zet,dan is de versnellingsbak waarschijnlijk stuk...

me
door mein33 Nov 27, 2018 om 21:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geboren amsterdammer,

Blijkbaar heeft u nog nimmer met een auto met een automatische versnellingsbak gereden.
Een automaat kiest zelf in de drive-stand de juiste versnelling, daar hoef je dan ook niet op te letten of over na te denken, dat is nu juist het gemak van een automaat en  tijdens het rijden de automaat in de R (van racen) zeten is onmogelijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 27, 2018 om 22:03
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Mein,

Mijn Suzuki is een automaat.
Bij parkeren moet je altijd goed kijken of je in D of R zit.
Tijdens het rijden ,kan er inderdaad niet veel fout gaan, alhoewel ik de pook wel eens per ongeluk in "N" stootte.....
Bij een grote Dodge Ram zal dit niet snel gebeuren! Haha!

holstein
door holstein Nov 28, 2018 om 08:49
922 Antwoorden / 16 Vragen

De linker voet in het begin wat dichter bij je houden dan is de kans wat kleiner dat je daarmee onder het rijden per ongeluk op de rem trapt, want koppelen blijft een automatische handeling en de versnelling wijst zich vanzelf.

me
door mein33 Nov 28, 2018 om 10:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@geboren amsterdammer,

Gelet uw reactie dacht ik echt dat u geen automaat rijder zou zijn, maar niets blijkt minder waar in dit geval. ;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2018 om 00:10
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Mein,

Ik heb 2 oude auto's.
Mijn Smart Forfour is wel een schakelbak en daarom kan ik het verschil goed uitleggen.
Een automaat is natuurlijk ideaal in de stad en bij al die files hier op de A10.....

lemmy
door lemmy Jan 4, 2019 om 13:31
41 Antwoorden / 1 Vragen

Het rijden met een automaat is op zich erg simpel maar ongetwijfeld zal het ook jou gebeuren dat je bij het willen afremmen met je linkervoet per ongeluk toch vol op de rem trapt....;) Het intrappen van de koppeling is zo ingesleten, dat bij het rijden in een automaat dat onbewust toch gaat voorkomen.

Tip: Bij veel automaten is het zo dat de contactsleutel alleen verwijderd kan worden als de automaat in 'P' staat.

Bij een rood verkeerslicht kun je de bak in 'D' laten staan. In sommige gevallen 'kruipt' de auto naar voren als je de rem loslaat, maar bij andere automaatbakken weer niet; kwestie van even uitproberen (hoewel er niks op tegen is de voet gewoon op de rem te houden). Je hoeft bij korte tijd stilstaan dus niet de automaat in 'P' te zetten; de bak gaat echt niet stuk. Alleen bij langere tijd stilstaan (open brug bijvoorbeeld) zet je de bak in 'P'.

Veel plezier daar!

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 4, 2019 om 13:59
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@LEMMY, de vraag is gesteld op 29/11 jl.

tenormin
door tenormin Jun 28, 2019 om 22:56
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, de vraag werd gesteld op 27/11 j.l. ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2018 om 12:41
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Er rijden ook 'schakel auto's in de VS.

Gr
door Grunn1 Nov 28, 2018 om 00:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Niet veel hoor en zeker geen huur auto’s.

hammond
door hammond Feb 11, 2019 om 19:58
122 Antwoorden / 15 Vragen

De meeste Amerikanen weten zich geen raad met een schakelauto.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 12, 2019 om 12:06
16825 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag was van 27 oktober 2018 en vraagsteller is geen VS burger maar Nederlander naar ik aanneem en daar is wel bekendheid met automische schakelbakken .

tenormin
door tenormin - Nov 27, 2018 om 12:50
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Zou een lesje nemen hier, het voelt wat anders (heerlijk automaat tijden). 't Went erg snel, is comfortabel en gemakkelijker. Hoewel ik zelf het pookje nog steeds prefereer. Lekker daar je lane houden, net als in andere landen wordt men links en rechts in gehaald, dus is rustiger rijden daar. Nou ja, een beetje. ;-)

ro
door ron503 - Nov 27, 2018 om 13:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het rijden in een automaat hoeft u echt geen lessen te gaan nemen want het went heel erg snel. Gasgeven en remmen blijft hetzelfde maar de neiging om te schakelen en daarbij de koppeling gebruiken dient wel enige gewenning. leg het linkerbeen ver weg van de pedalen bijvoorbeeld onder het rchterbeen want als u dat niet doet en u krijgt de neiging om te ontkoppelen dan trapt u met die voet op de rem en dat gaat met zo'n kracht dat bijna direct stilstaat en dat wil u niet meemaken en uw passagiers ook niet. Als u de motor uitzet dient de handle in de P van park gezet te worden en dat wordt ook nog wel eens vergeten dus gebruik de parkeerrem als u de auto gaat parkeren. De bedieningsvolgorde is P parkeren, R achteruit rijden, N vrijstand, D vooruitrijden 1,2,3,4, handmatig een versnelling kiezen maar die zult u in de praktijk bijna niet gebruiken. De auto start enkel in de P en de N stand dus als de auto niet wil starten controleer eerst de positie van handle.

d.
door d.schaap Sep 18, 2019 om 14:06
5 Antwoorden / Vragen

Om de auto te starten is niet alleen noodzakelijk het keuze handel op P of N te zetten maar ook het rempedaal in te trappen

ro
door ron503 Sep 18, 2019 om 15:15
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn antwoord is op 27 november 2018 geplaatst en anno nu 18-09-2019 komt u met deze reactie. Het lijk me rijkelijk laat omdat vraagsteller of allang terug is van de vakantie of zonder uw toevoeging de reis in Amerika te voet heeft afgelegd omdat vraagsteller uw tip niet gelezen heeft. Uw bedoeling is wel goed maar wel bijna een jaar te laat.

me
door mein33 - Nov 27, 2018 om 14:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Rij al decennia met een automaat en dat alleen en uitsluitend voor het gemak die een dergelijk schakelsysteem met zich brengt.  Dit zowel in onze dagelijkse auto als in het 'Zondagse speeltje.
U kunt er inderdaad zo mee wegrijden.
Voet op de rem en zet de bak in de 'drive' en geef weinig gas en de auto gaat rijden en naar mate u meer gas geeft gaat het alsmaar sneller en sneller, tot u de gewenste snelheid heeft berijkt.
Afremmen door gewoon "tijdig" gas te verminderen of door het gaspedaal los te laten op het laatst even bijremmen.
Bij het stilstaan voetje op de rem en de rem loslaten en gasgeven als u weer verder wilt.

Door het ontbreken van het koppelingspedaal heeft uw linkerbeen geen werkjes te doen onderweg.
Het bewuste "addertje" in het geheel is het buitendienst stellen van uw linkerbeen, anders komt deze in conflict met het (bredere) rempedaal en dan is het maar te hopen dat u en uw reisgenoten goed in de gordel zitten en nog belangrijker is dat er niemand kort achter u rijdt, want een kop-staart botsing ligt dan zeer voor de hand.
Om die ellende te voorkomen kunt u, om te wennen, uw linkerbeen optrekken tot tegen de stoel en die daar (voor uw gevoel) te blokkeren tot u het kunt opbrengen om de linkervoet niet meer te gebruiken.
Gebruik de R (van racen) als u achteruit wil rijden en ook dan de linkervoet verstoppen
Bij het parkeren de bak in de parkeerstand zetten en klaar, als u dat niet doet gaat overigens de contactsleutel er niet uit.
Veel rijplezier in uw vakantie !

Gr
door Grunn1 Nov 28, 2018 om 00:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij het parkeren de bak in de parkeerstand zetten en klaar, als u dat niet doet gaat overigens de contactsleutel er niet uit.

Moet je wel een sleutel hebben. Veel auto’s hebben inmiddels een startknop zeker als je Keyless entry hebt. Had de mijne laatst vergeten in de P te zetten en heeft hele nacht in N gestaan. Gelukkig een automatische electrische handrem anders had die wel weg kunnen rollen lol.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2018 om 00:16
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Epcot,bij mijn oude Suzuki Jimny gaat de contactsleutel in elke stand van de versnellingspook eruit......haha!

Gr
door Grunn1 Nov 29, 2018 om 23:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Vooral heel goed dat linkerbeen in de gaten houden. Juist op momenten dat het instinct boven komt gaat het mis. Zo vaak naar Amerika geweest maar 1 keer echt een tand door de lip gehad toen ik plots moest remmen en trapte toen loei hard met linker been op de rem zoals je een koppelingspedaal helemaal naar beneden trapt, en letterlijk met Mn bek op het stuur. Dat doet wel zeer. Overkomt je ook maar 1 keer hoor.

me
door mein33 Nov 30, 2018 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

maar 1 keer echt een tand door de lip gehad toen ik plots moest remmen

Gordeltje niet om !!!

Ka
door Kassagebruiker - Nov 27, 2018 om 14:12
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik rijd probleemloos van schakel naar automaat en andersom. Desnoods per uur verschillend.
U zult merken dat het probleemloos van schakel naar automaat gaat. Gewoon je linkerbeen op de plaats rust zetten en u wilt uw leven niks anders meer.
Bent u een echte twijfelaar dan kunt u 1 lesje nemen, maar achteraf zult u zeggen: zonde van het geld.
Niet vergeten: u kunt alleen starten in de P stand en schakelen naar D drive of R reverse gaat alleen met ingetrapte rem bij stilstand.

rf
door rfd Nov 28, 2018 om 12:50
27 Antwoorden / 0 Vragen

Een lesje kan deze persoon net iets meer zekerheid geven en dat is dan niet persé zonde van het geld.

panter22
door panter22 - Nov 27, 2018 om 14:20
6599 Antwoorden / Vragen

Je rijdt zo weg in een automaat.De auto trekt lekker op. Ben je er aan gewend, dan wil je niet anders.
Bij het automaat rijden moet je er rekening mee houden dat als je op het gaspedaal trapt de auto direct gaat rijden.
En bij het stilstaan het rempedaal meestal ingedrukt moet houden, anders rolt de auto door. (niet bij alle auto's)
En bij het naderen van een zijstraat niet alleen het gas loslaten, maar de voet boven de rem houden. Dan druk je automatisch op de rem als je moet stoppen en niet op het gaspedaal. En de kick down, helemaal leuk. Schiet je vooruit.
Ik zou wel een rijles nemen. Als is het maar om even te proberen. Dan voorkom je dat je in de stress naar de VS gaat.

Gr
door Grunn1 Nov 28, 2018 om 00:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De “kickdown” is bij de huidige automaten gewoon vervangen door rustig terug schakelen en opschakelen. Vroeger ja toen had je nog een echte kickdown maar nu niet meer.

panter22
door panter22 Nov 28, 2018 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Bij de huidige automaten heb je de kick down nog steeds. En je hoeft niet te schakelen in een automaat.
Plankgas geven en dan schakelt hij automatisch even terug.

Gr
door Grunn1 Nov 28, 2018 om 09:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nieuwe auto’s met automaat hebben geen kickdown meer maar versnellingen.  De juiste versnelling wordt automatisch gekozen door een gerobotiseerde bak of het zijn cvt’s. Kickdown is nog uit de tijd dat automatische bakken 3 of 4 versnellingen hadden of heel Mischien bij kleine goedkope auto’s.

panter22
door panter22 Nov 28, 2018 om 11:46
6599 Antwoorden / Vragen

Dure automaten hebben meer toeters en bellen. Maar het pricipe blijft gelijk. Je hoeft alleen maar gas te geven en te remmen. Je gebruikt je eigen auto als schakelauto zonder koppelingspedaal.

emcede
door emcede - Nov 27, 2018 om 19:02
960 Antwoorden / 4 Vragen

Daar rij je zo in weg. Tenminste, als je ‘m weet te starten... Dat was mijn probleem jaren geleden! Met wat hulp van de verhuurder snel opgelost gelukkig. Zou geen geld aan een les besteden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 27, 2018 om 20:55
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Heha,

Heb je in je vrienden-/kennissen-/familie- kring geen mensen met een automaat auto om even te oefenen?
Wat ik ook gevaarlijk vind bij een automaat,is inhalen op de snelweg.
Ik geef toe,ik heb een kleine auto,maar bij inhalen met kickdown/plankgas gebeurt er niet zoveel qua snelheid.

Bij een Porsche heb je dit probleem natuurlijk niet....

Gr
door Grunn1 Nov 28, 2018 om 00:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Meeste nieuwe auto’s met automaat zijn zeker niet langzamer dan handgeschakeld en hebben vaak meer versnellingen waardoor er sneller tussen versnellingen wordt geschakeld.

panter22
door panter22 Nov 28, 2018 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

De tijd van de Daf 66 is voorbij.

me
door mein33 Nov 28, 2018 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De tijd van de Daf 66 is voorbij.

Helaas, want het is tot op de dag van vandaag nog steeds een revelutionair versnellingssysteem.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2018 om 18:39
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Mein,

Ik vind de Daf 66 ook een mooie auto.
Mijn oom reed er vroeger in.
Helaas zijn de meesten weggeroest.....

De huidige auto's zijn kwalitatief beter,maar ze lijken erg op elkaar qua vormgeving.

Het grootste nadeel van een versnellingsautomaat (dus bijvoorbeeld een 4traps- automaat) is het hogere brandstofgebruik.

me
door mein33 Nov 29, 2018 om 19:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@geboren amsterdammer,

Heb voor dagelijks gebruik een  6 traps-automaat en het gemak ervan is voor mij veel belangrijker dan een cl meer brandstof verbruik.
Als je bij een doe het zelf schakelauto het gas een keertje doortrapt in een (te) lage versneling is er ook een kolk in de benzinetank merkbaar. Ons zondagse speeltje is een Oldsmobile Tornado 1966 met een vette V8 in het vooronder en voorwiel aangedreven met een 3 traps automaat, maar wel op LPG.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2018 om 20:30
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@ Mein,

Ik moest even googlen wat voor een model die Oldmobile Toronado uit 1966  is : wat een beauty!!!
Ik ga hem zeker bij mijn schaalmodel - collectie toevoegen,haha!

Ik durf bijna niet te vragen wat je dagelijkse auto is,maar ik vermoed een BMW of Mercedes.....

me
door mein33 Nov 29, 2018 om 20:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@geboren amsterdammer,

Een kleurloze en onopvallende grijze (gelijk zijn berijder)  VW Passat 1.8 Tsi sedan comfortline automaat.

aurora1
door aurora1 - Nov 28, 2018 om 01:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tik eens op internet in: rijden in een automaat (of iets van die strekking) en lees e.e.a. van bijv. Wikihow. Dus wat rijlessen op papier doorlezen(huiswerk doen).
Voor de rest hangt het er wat vanaf hoe virtuoos u bent met rijden, hoe gemakkelijk, of juist niet u kunt omschakelen tussen verschillende rijsystemen, soorten auto's en vooral ook of u gestresst raakt van de weg niet kennen, rijden in een ander land etc., of een kalme figuur bent.
Bedenk vooral dat u in een vreemd land rijdt met ander verkeersgedrag en dat u de weg niet kent. En of reisgenoten paniekzaaiers zijn, zich met het rijden bemoeien of gewoon lakoniek in de auto zitten.
Lees ook het instructieboekje van de gehuurde auto vooraf.
Stap niet uit een automaat met lopende motor om bijv. de weg te vragen o.i.d. want dan kan de auto alleen op pad gaan. Bovendien is dat verboden.
Als u gewend bent overwegend op het platteland en in dorpen te rijden dan is oefenen in uw eigen auto in en rond Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag mogelijk een beter idee dan rijlessen in een automaat nemen.

th
door thieu Nov 28, 2018 om 12:22
147 Antwoorden / 0 Vragen

[Q]Stap niet uit een automaat met lopende motor[/q]
In een automaat moet je bij stilstand altijd je voet op de rem houden, anders kán hij niet gaan rijden, maar hij gáát (lanngzaam) rijden/ rollen. Bij uitstappen altijd de handel in de 'P' zetten.

aurora1
door aurora1 Nov 28, 2018 om 15:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft vast het wiel uitgevonden.
Gelukkig was mijn reactie voor vraagsteller en niet voor u bestemd.

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2018 om 09:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Andersom, dus hier in een automaat rijden en daar in een schakelauto stappen, is nog heel wat gevaarlijker.

Hier een les of wat nemen, kan natuurlijk nooit kwaad. Gaat u daar op vakantie, of een tijd wonen? Dat is ook nog een verschil. In het laatste geval kunt u daar ook nog eerst oefenen.

th
door thieu - Nov 28, 2018 om 12:03
147 Antwoorden / 0 Vragen

Pas terug van een rondreis Amerika (Californië) en geen enkel probleem met de automaat die ik meekreeg. 3500 km gereden, en het geeft mijn mening over het rijden met een automaat wel (ten gunste) veranderd.;-)
Maar, na 'vijf minuten' weet je al niet beter meer. Bij terugkomst in NL liet ik de motor daardoor bij het eerste stoplicht wel al afslaan, maar dat wende ook weer snel.;-)

mo
door mof - Nov 28, 2018 om 12:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wel verstandig om even te oefenen,
Vooral de neiging te schakelen of het koppelingspedaal in te trappen moet je even leren onderdrukken.
maar dat heeft de een binnen een paar minuten door en de ander duurt het wat langer.
als u zich dit nu afvraagt, neem een les of misschien twee, dan weet u hoe het voor u is.

zelf heb ik er nooit grote problemen mee ondervonden. Maar ja, zoals gezegd, dat os persoonlijk, kan ik niet voor u bepalen.

th
door thieu - Nov 28, 2018 om 12:10
147 Antwoorden / 0 Vragen

Ohja, veel belanrijker zijn de verschillen in verkeersregels. Duik dáár maar eens goed in. De verschillen zijn over het algemeen niet heel groot, maar op een aantal punten wél belangrijk!

Typ "verkeersregels amerika" eens in bij Google en je krijgt een paar websites waar de belanrijkste verschillen uitgelegd worden

tenormin
door tenormin Nov 29, 2018 om 19:09
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is inderdaad een ding om goed op te letten. Uiteraard heeft men daar verkeerslichten maar een beetje stad zonder (veel meegemaakt in CA) te veel verkeerslichten staan bij kruisingen X borden: wie het eerst komt wie het eerst maalt. Dus bij X moet iedereen stoppen en echt wel goed opletten. En dat is echt heel anders dan bij ons: rechts heeft voorrang etc.

ha
door harrybre - Nov 28, 2018 om 13:01
240 Antwoorden / Vragen

Moeten... ach.
Maar nu de vraag omgedraaid: stel, uw kind wordt aangereden door iemand, die net uit Europa in de USA in een automaat stapt, en niet eerst even daar wat in geoefend heeft, bijv door wat lessen te nemen, liefst in de USA  !
Hoe reageert u dan ?

me
door mein33 - Nov 28, 2018 om 14:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Stap niet uit een automaat met lopende motor om bijv. de weg te vragen o.i.d. want dan kan de auto alleen op pad gaan.

Allemaal spookbeelden die echter nergens op slaan. ;-))
Als de automaat in de P stand staat kunt je met een gerust hart uitstappen, ook als de motor nog draait en de auto blijft netjes op z'n plaats gelijk een goed gedresseerde hond.
Als de automaat niet in de P stand staat, krijg je de kans niet eens om uit te stappen, want op het moment dat je het rempedaal loslaat gaat de auto al rijden en gaat er op het moment dat je de deur opend een geluidssignaal af (althans bij mijn auto).

Nog even en Topicstarter durft niet eens meer in te stappen, stel je voor om er nog mee te gaan rijden.  ;-))

Gewoon instappen en gaan met die banaan, alleen even je linkerbeen in je nek leggen en een kind doet de was.

d.
door d.schaap Sep 18, 2019 om 14:13
5 Antwoorden / Vragen

In een moderne auto zoals de verhuurbedrijven hebben is met draaiende motor de deur openen wel mogelijk maar de motor staat af voor uw veiligheid. Het opstarten daarna vraagt wel een dingetje want dat lukt niet zonder de normale startprocedure

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2019 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@schaap
Kijk eens naar de startdatum van dit topic.

1paul
door 1paul - Nov 28, 2018 om 14:40
3128 Antwoorden / 0 Vragen

automaat rijden is vrij simpel, hou er wel rekening mee dat de auto altijd IN de versnelling staat dus als je stoppen moet altijd de rem ingetrapt houden...

me
door mein33 Nov 28, 2018 om 16:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Veel auto's met een automaat hebben een 'hold' knop waarmee de rem kan worden geactiveerd zodra de auto stopt, bijv. voor een verkeerslicht. Het rempedaal kan dan gewoon worden losgelaten, maar de auto blijft geremd staan. Bij een ingeschakelde hold knop zal deze altijd ingeschakeld blijven en z'n werk doen. De knop hold stand moet bewust worden uitgezet. Zodra het gaspedaal licht wordt aangetipt om weer te gaan rijden zal de rem automatisch lossen.
Hoeveel eenvoudiger wil je het hebben.

pimpernell
door pimpernell - Nov 28, 2018 om 17:56
2 Antwoorden / Vragen

Beste, normaal gesproken is het voor meeste autorijders geen enkel probleem om van een schakel auto naar een automaat te gaan.

Maar alleen al omdat je deze vraag stelt denk ik dat deze bestuurder/ster niet heel veel zelfvertrouwen heeft, dus dan gewoon een paar rijlessen nemen.

gh
door ghelsendoorn - Nov 29, 2018 om 20:20
1 Antwoorden / Vragen

Geen lessen nodig rij je zo in weg.

Terraphosa
door Terraphosa - Mar 29, 2019 om 17:09
2 Antwoorden / Vragen

Een paar lessen is raadzaam omdat je moet leren alleen je rechtervoet te gebruiken.
Nooit 2 voeten dan krijg je ongelukken.

Yuneec
door Yuneec - Apr 9, 2019 om 12:24
13 Antwoorden / Vragen

Je rijdt zo weg in een auto-met-automaat.
Er is wel een korte instructie nodig rond het starten, stilstaan en parkeren met zo'n auto, omdat dit net even anders in elkaar zit.
Zo kun je niet starten zonder te remmen en moet je bij sommige modellen met je voet op de rem blijven als je stilstaat.

Niet teveel zorgen over maken dus. Wel even navragen (of nu alvast zoeken op Internet)

Gr
door Grunn1 Apr 9, 2019 om 12:45
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Late reactie op een vraag van maanden oud. Denk dat ts allang op vakantie is (geweest).

gerbera
door gerbera Apr 9, 2019 om 22:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@epcot +10

do
door dokter de wit - May 22, 2019 om 21:07
1 Antwoorden / Vragen

automaat is heel makkelijk nooit je linkerbeen gebuiken en natuurlijk niet schakelen onderweg  d is drive vooruit rijden r is return achteruit rijden dit zijn de belangrijkste knopen.wat je natuurlijk ook kunt doen dat je voor 1 dag een automaat huurt veel succes.

Gr
door Grunn1 May 22, 2019 om 23:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En ook voor jouw reactie.
Late reactie op een vraag van maanden oud. Denk dat ts allang op vakantie is (geweest).

sk
door skatinghenk - Jun 28, 2019 om 13:44
5 Antwoorden / 0 Vragen

daar rij je zo mee weg. Ervaring van een paar maanden geleden. van een Volvo V40 naar een Honda Jazz. Een paar punten; starten met de voet op de rem. Bij stilstaan voor een verkeerslicht bijv. ook voet op de rem anders gaat ie spontaan - langzaam - rijden. Succes !

me
door mein33 Jun 28, 2019 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Skatinghenk,

Dit topic is al dusdanig oud dat topicstarter inmiddels al wel weer drie andere reizen heeft gemaakt en met de automaat rijden heeft geen problemen voor hem opgeleverd. ;-))

tijger1
door tijger1 Jun 28, 2019 om 18:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je vraagt je af hoe zo’n oud topic weer boven komt drijven.

me
door mein33 Jun 28, 2019 om 21:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Je zou bijna denken dat dat ook 'automatisch' gaat !   ;-))

gerbera
door gerbera Jun 28, 2019 om 21:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dit komt gewoon omdat reageerders niet naar de startdatum kijken van een topic.

me
door mein33 Jun 28, 2019 om 22:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En dat kan iedereen gebeuren !!   ;-))

tenormin
door tenormin Jun 28, 2019 om 23:07
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Trek ik hem weer naar boven @mein33. Zou wel van @hehaha willen lezen hoe zijn ervaringen met de automaat geweest zijn, toch? ;-))

me
door mein33 Jun 28, 2019 om 23:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

T.s heeft sinds het plaatsen van zijn topic niets meer van zich laten horen en ik heb ook niet de verwachting dat dat nog gaat gebeuren.
En 'automaat' rijden is heel simpel, comfortabel en uitermate geschikt voor luie mensen en vanwege dat laatste rijden wij al decennia met dit soort transmissie. ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 29, 2019 om 09:05
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ik neem aan dat Ts. al tevreden was over de agegeven antwoorden in november. Misschien juist ook niet.
Helaas (miisschien) horen we niet altijd iets over het resultaat (of de waardering van verkregen antwoorden).

Toch nog even ingaande op @MEIN33, het zijn niet alleen luie mensen die voorkeur geven aan automatische transmissie en als 'wij straks allemaal elektrisch rijden' zullen we dat allemaal zonder koppeling/schakelbak doen.
(Voor de goede orde: ik heb zelf voorkeur voor een schakelbak, vooral omdat ik dan zelf toerental etc. kan bepalen en mijn linkervoet niet stil behoef te houden)

yv
door yvonstaartjes - Nov 6, 2019 om 14:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

wettelijk geen rijlessen voor nodig.. maar uit ervaring: misschien handig om de eerste paar kilometers op een rustige plek te rijden ipv midden in de stad.. weet niet of dit zo mogelijk is (ligt er aan waar je een auto hebt gehuurd) maar is altijd wel fijn.. :-)

Veel plezier!!

Gr
door Grunn1 Nov 6, 2019 om 15:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U reageerd op een vraag van een jaar oud, ts zal inmiddels al lang wel weer terug zijn.