xn
door xnm Dec 9, 2017 om 20:51
Auto & vervoer

Rijden in een schakelbak na jaren automaat

Ik kan geen schakelbak rijden. Zo het is eruit.
Vrijwel direct na het halen van mijn rijbewijs kocht ik een auto. Een fiat punto, handgeschakeld. En vreselijk dat ik het vond. Na een aantal keer de auto niet meer op gang te krijgen en het verkeer te blokkeren was ik er klaar mee. Ik ruilde de auto om voor een automaat. Jarenlang heb ik dus automaat gereden, tot aan een week of drie geleden toen die stuk ging. En nu zit ik met een dilemma.. Een handgeschakelde auto is goedkoper over het algemeen zowel in aanschaf en benzine. En er is veel meer aanbod. Maar de angst is er nog steeds.. wat nou als ik het zelfde meemaak als voorheen en het mij echt niet lukt.. Iemand die tips en/of ervaringen heeft?

22707 23 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 9, 2017 om 20:59
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Gaat u er maar vanuit dat u hetzelfde meemaakt als voorheen dus zou u het beste voor een automaat kunnen gaan.
Het is toch veel prettiger om ontspannen achter het stuur te zitten?

xn
door xnm Dec 9, 2017 om 21:17
2 Antwoorden / 6 Vragen

Ja dat klopt, echter is er binnen mijn budget veel minder aanbod aan auto's. En ik heb op korte termijn helaas echt een auto nodig :(

jo
door jorisw Dec 10, 2017 om 07:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er is inderdaad minder aanbod, maar je hebt er maar 1 nodig :-)

Overigens valt het extra brandstofverbruik bij moderne automaten erg mee.

Topantwoord

boppe1943
door boppe1943 - Dec 9, 2017 om 21:14
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Hulde voor uw moed om zo'n bekentenis te doen hoor!!!
Maar, kies dan de gulden middenweg, een auto met een dubbele koppeling:  https://www.autoblog.nl/nieuws/europa-buigt-voor-de-dubbele-koppeling-57949 of neem wat extra rijlessen in een schakelauto om uw zelfvertrouwen terug te krijgen. Maar bedenk wel, het rijden in een automaat is stukken relaxter, vooral in het filerijke Nederland. En het sullige imago van een automaat is er inmiddels wel vanaf. Tegenwoordig is het benzineverbruik van een automaat, dankzij de moderne technologie, trouwens erg verbeterd

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Dec 9, 2017 om 21:17
16828 Antwoorden / 108 Vragen

De 'in het hoofd' angst is dan wel moeilijk uit te schakelen, net als een fobie. Dus zou maar voor een automaat gaan. Hoewel ik zelf het schakelen fijner vindt, heb je wat te doen ;-); hoewel een automaal heerlijk is, eerlijk toegegeven. Hoop dat je een voor jou goede keuze maakt.

simon55
door simon55 Dec 10, 2017 om 14:25
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@tenormin

Met n automaat kun je ook schakelen van 1 naar 5

Topantwoord

emcede
door emcede - Dec 9, 2017 om 21:30
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ik rijd ‘toevallig’ in een automaat (overgenomen van een collega toen de lease afliep) en als het aan mij ligt blijft dat ook zo. Pas nog een dag in een geschakelde auto gereden toen mijn auto voor de keuring bij de garage was. Als je automaat gewend bent, is dat een heel gedoe. En ja, het zal vast wel weer wennen maar automaat is zo veel relaxter... Ik zou toch maar op zoek gaan naar een goede deal mét automaat.

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2017 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem een paar lessen. Leg aan de instructeur uit waarom u dat doet,  zodat u juist daar goed op kunt oefenen.

Heb zelf heel lang geleden les gehad in een automaat. Eerste keer gezakt, niet door die automaat natuurlijk, toen wel meteen overgestapt op een schakel auto en geslaagd, niet door het schakelen natuurlijk. Daarna nooit meer in een automaat gereden.

Lijkt me heel lastig om over te stappen.

tenormin
door tenormin Dec 9, 2017 om 23:38
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Overschakelen van pook naar automaat is niet moeilijk, andersom wel @tijger1. En TS heeft angst voor pookje. Conclusie: andere automaat. O.T. Nog ruim een maand en ik schakel helemaal niet meer ☻. Ogen te slecht. Daar is geen: wel of niet een keuze (meer).

Ni
door NievieV - Dec 9, 2017 om 23:40
2 Antwoorden / Vragen

Tip:  neem een paar rijlessen, waarbij je samen met de instructeur specifiek laat kijken of schakelen alsnog een optie kan zijn.

aurora1
door aurora1 - Dec 9, 2017 om 23:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoveel jaren kunnen dat toch niet zijn? Dat schat ik in gezien uw vorige vragen.
U kunt net zo een pech krijgen met een automaat als u met die Fiat Punto gehad heeft. Bij tweedehands auto's en vooral oudere versies die u voordelig op de kop tikt, kunt u dan maar beter lid van de wegenwacht worden.
Of, als u zo gestresst raakt van autorijden, bent u er mogelijk minder geschikt voor en kunt u maar beter overwegen om geen auto te rijden. Mensen die gestresst rijden kunnen een gevaar op de weg zijn voor zichzelf, hun passagiers en voor andere weggebruikers.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 10, 2017 om 07:26
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Topantwoord

Franske1958
door Franske1958 - Dec 10, 2017 om 08:06
425 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo XNM

Wat herken ik toch veel in uw verhaal. eigenlijk alles. Toen ik vroeger (eind jaren 70) ging lessen begon ik in een schakelauto. Wat totaal maar dan ook totaal niet ging. De reden: Als ik moest schakelen was mijn aandacht bij het schakelen en dus niet meer op de weg. (Ja ik ben een man en Ja ik kan maar 1 ding tegelijk) hetgeen iedere keer een ingreep opleverde vann mijn instructeur.  Toen overgegaan op een automaat, wat perfect ging.
Wat was dat lekker rijden, mijn volledige aandacht op de weg en niet meer bij dat gepook.  Hoewel er toen nog op mijn rijbewijs stond dat ik na 1 jaar mocht rijden in een schakel auto, heb ik dat nooit meer geprobeerd.   Altijd en altijd gereden in een automaat.  Hetgeen ik U ook kan aanraden.
Automaat duurder en groter benzine verbruik ??  valt wel mee. Ik persoonlijk geef de voorkeur aan een kleine stads auto, bijvoorbeeld de suzuki
alto, welke ook in automaat tweedehands worden aangeboden voor erg leuke prijzen.  Mijn advies: Doe net als ik en ga nooit meer schakelen.
Kijk een eens op een landelijke site voor tweedehand auto's , bijvoorbeeld:   "gaspedaal.nl"    en U zult zelf zien dat de prijzen van een automaat
heel veel meevallen tegenwoordig.

ro
door ron503 - Dec 10, 2017 om 09:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw angst voor het schakelen nu al groot is dan heeft een paar rijlessen nemen ook geen zin want een angst overwinnen is moeilijk. Een auto met een automatische versnellingsbak zal nieuw duurder in aanschaf zijn maar tweedehands valt dat prijsverschil nagenoeg weg en kan voor sommige modellen zelfs een nadeel zijn vanwege het imago dat de automatische versnellingsbak heeft. De huidige automatische versnellingsbakken worden elektronisch geregeld waardoor het hogere brandstofverbruik tot een minimum beperkt wordt. Mijn tip zoek een auto met een automatische versnellingsbak met daarbij een degelijke garantie bij een goed bekendstaand garagebedrijf.

panter22
door panter22 Dec 10, 2017 om 10:01
6599 Antwoorden / Vragen

De DAF wordt niet meer verkocht.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Dec 10, 2017 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

Mensen die een nieuwe auto kopen, kiezen steeds vaker voor een automaat in plaats van een handgeschakelde versnellingsbak. In de toekomst zal dit alleen maar verder toenemen, zo verwacht RAI Vereniging.
https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/nieuwe-auto-steeds-vaker-een-automaat

En dan ga je er ook nog voor schamen dat je in een automaat rijdt? Onzin, hou daar mee op en koop weer een auto met automaat.
Ik rijd al jaren in een auto met automaat, wat een genot. Ik wil niet meer anders.
En niets te doen hebben in een auto als je niet kunt schakelen? Dat was vroeger zo, met amper een mens op de weg.
Tegenwoordig is het niet alleen drukker, maar moet je bellen en appen onder het rijden. Daar heb je met een automaat meer tijd voor. BMW had laatst een aktie met gratis automaat op alle modellen. Dacht je dat die speciaal waren voor mensen die bang zijn dat de auto afslaat?  Boven een bepaalde prijsklasse is een automaat vanzelfsprekend. Dus trek je van niemand iets aan, kies de auto waarin je je prettig voelt.
Denk aan  die elektische fietsen, eerst ook alleen voor bejaarden met weinig uithoudingsvermogen. En nu rijdt iedereen er op.

jo
door jorisw Dec 10, 2017 om 10:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ook wel logisch dat er voor een automatische versnellingsbak wordt gekozen. Er is technisch geen enkele reden om nog met de hand te willen schakelen. Het rijdt zoveel comfortabeler. Het is ook best wel raar dat het zo lang heeft moeten duren voordat automaten wat gangbaarder werden in Europa. Alle andere apparaten die we kennen hebben al jarenlang automatische bediening. Zelfs mijn vaatwasser is zo slim dat hij het wasprogramma aanpast aan de hoeveelheid vuile afwas en de mate van vervuiling.

AWYeah28
door AWYeah28 Dec 10, 2017 om 15:15
355 Antwoorden / Vragen

[quote]Tegenwoordig is het niet alleen drukker, maar moet je bellen en appen onder het rijden. Daar heb je met een automaat meer tijd voor.[/quote]

Ik hoop van harte dat u een grapje maakt.

panter22
door panter22 Dec 10, 2017 om 15:37
6599 Antwoorden / Vragen

@jorisw, heerlijk zo'n vaatwasser. Heb ik ook.
@AWYEAH28, Ik las laatst dat er heel veel geappt wordt onder het rijden. En bellen, handsfree is al normaal.
Maar wees gerust, liever niet. De meeste berichten zijn niet zo belangrijk dat ze niet even kunnen wachten tot je thuis bent.

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2017 om 12:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook een belangrijk bericht zal moeten wachten.

panter22
door panter22 Dec 11, 2017 om 13:08
6599 Antwoorden / Vragen

Precies

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2017 om 12:26
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Bij twijfel niet doen. Ik kom niet graag onzekere bestuurders van auto's tegen op de weg.

me
door mein33 - Dec 10, 2017 om 13:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@XNM,

Het hoge woord is er uit en dat zegt al ruim voldoende over hoe u er tegenop ziet om weer met een handgeschakelde versnellingbak te (moeten) gaan rijden.
Doe dat dan ook niet, daar komt alleen maar ellende van.
U kunt niet meer ontspannen aan het verkeer deelnemen zonder u druk te maken over ale handelingen die u allemaal extra moet gaan verrichten tijdens het rijden en of dat allemaal wel zal gaan lukken.
Enige rijlessen met een handgeschakelde auto zullen uw probleem echt niet oplossen.
Uzelf beduvelen met smoezen als 'een automaat is duurder' en 'het brandstof verbruik is hoger' heeft geen zin en uw vraag hier onderbouwd dat ook, anders zou u wel zeker zijn van uw zaak dat een handgeschakelde auto voor u de ideale keuze zou zijn.
Plaag u zelf niet langer en ga op zoek naar een vol-automaat ( P-R-N-D) en laat u vooral geen semi-automaat aanpraten.

Eens een automaat altijd een automaat !!

AWYeah28
door AWYeah28 - Dec 10, 2017 om 15:22
355 Antwoorden / Vragen

Beste XNM,

Een handgeschakelde auto kan iets voordeliger zijn in aanschaf en benzine, al is dat verschil steeds kleiner aan het worden, maar dat verschil wordt geheel teniet gedaan als u angstig de weg op gaat en brokken gaat maken. U wilt toch niet het risico lopen een ander -of uzelf- letsel toe te brengen?

Als u met spoed een auto nodig hebt, kijk dan eens naar de eerder genoemde mogelijkheid om tijdelijk te huren. Houd ondertussen de websites met aanbod goed in de gaten. Zorg dat u voor uzelf duidelijk krijgt wat voor auto u zoekt: formaat, aantal deuren, opties, veiligheid, enz. Op een website zoals AutoWeek.nl kunt u met die informatie gaan kijken welke merken en types aan uw wensen voldoen. Op de website van de ANWB kunt u vervolgens de dagwaarde van die auto's opzoeken om te zien welke in uw budget passen. Lees ook reviews van mensen die de betreffende auto hebben, om te weten waar u op moet letten. Zo kunt u uiterst gericht gaan zoeken naar de juiste auto voor u.

Koop nooit een auto waar de kilometerhistorie niet sluitend van is. Bekende onderhoudshistorie, bij voorkeur bij de merkdealer, is een grote pré. Laat een aankoopkeuring uitvoeren en zorg dat er een verse APK op komt voor aanschaf. Maak een uitgebreide proefrit, op snelweg, B-weg en in de stad, om te zien of de auto onder alle omstandigheden goed functioneert en u zelfverzekerd achter het stuur zit. Op die manier hebt u al het mogelijke gedaan om een auto te kopen waar u zich prettig in voelt en die hopelijk nog lang mee gaat.

Succes!

in
door indalo - Dec 11, 2017 om 12:20
11 Antwoorden / 3 Vragen

Blijf lekker in een automaat rijden, heerlijk ontspannend. Denk eens aan het file-rijden.
Sinds 2 jaar hebben wij een Citroen C3 automaat. Daarvoor bijna altijd geschakeld.
Door mijn ervaring op Curacao in een huurauto, was ik verkocht.
Inderdaad hij is iets duurder in benzine, maar het comfort is voor mij heel belangrijk.

bennieol
door bennieol - Dec 11, 2017 om 12:27
64 Antwoorden / 3 Vragen

ga les nemen in handgeschakelde kleine auto`s, en anders gewoon weer een automaat. mijn ene dochter vind handgeschakelde auto ook niets.

HappyHenny
door HappyHenny - Dec 11, 2017 om 12:46
199 Antwoorden / 73 Vragen

Beste dappere,
Ja goed om het eruit te gooien. Ik ken het angstgevoel van binnenuit. Ik leste in een schakelauto maar mijn 1e auto werd bij toeval een automaat en Ik durfde - na 6 jaar - niet meer te gaan schakelen. Ik heb twee rijlessen genomen en toen zei de instructeur al snel: ik kan u eigenlijk niets leren; u kúnt het gewoon; maar geloof daar dus ook maar gewoon in.... Dat heb ik gedaan en ik heb die angst nooit teruggekregen.

rf
door rfd - Dec 11, 2017 om 12:51
27 Antwoorden / 0 Vragen

Er komen steeds meer auto's met een automaat. U moet rijden waarin u zich het prettigst en veiligst voelt. Voor u is dat dus een automaat. Misschien wat minder keus, maar als ik zo op www.autotrack.nl kijk en u vult bij de zoekopties een automaat in, komen er genoeg. Veel succes.

christin
door christin - Dec 11, 2017 om 13:00
105 Antwoorden / 4 Vragen

Gewoon weer een automaat kopen, dan maar iets duurder. Het rijdt heerlijk vooral in de file en velen rijden tegenwoordig in een automaat. Vroeger waren dat alleen vrouwen die niet konden schakelen en kochten een Dafje. Maar nu hebben alle automerken ook een automaat. Zelf rijd ik al 40 jaar handgeschakeld en heb er geen moeite mee. Succes!

mo
door mof - Dec 11, 2017 om 13:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het vroeger niet lukte en u heeft nooit echt geoefend, dan zal het nu niet veel beter gaan

ka
door katelijntje - Dec 11, 2017 om 15:29
28 Antwoorden / 3 Vragen

Als u zich niet veilig voelt in een handgeschakelde auto en wel in een automaat dan raad ik u aan om een automaat te kopen. Ik koop een auto waarin ik me veilig in voel en niet vanwege het feit dat ie goedkoper en meer keuze is. Als u ingespannen en gespannen aan het auto rijden bent dan zit een ongelukje in een klein hoekje

h.
door h.voogt - Dec 12, 2017 om 16:38
4 Antwoorden / Vragen

Ga bij een dealer een proefrit maken weetje meteen of het gaat

jo
door joQ - Dec 13, 2017 om 13:00
23 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien uw eigen ervaringen is mijn advies: Blijf bij de automaat! Ga dan ook voor een DSG of dubbele koppeling automaat. Verbruik is zelfs gunstiger dan handbak! Als u naar handbak gaat wordt u niet gelukkig en mogelijk grote schade door verbrandde koppeling! Heb ouder iemand gezien die elke 4000 km nieuwe koppeling moest laten zetten!! Immers koppelen bent u niet gewend!

zal veel ellende besparen voor u! Laat de techniek voor u werken!!