Roest van binnenuit bij Ford Transit
In 2011 hebben een nieuwe Ford Transit met dubbele cabine gekocht.
Omdat we met de vorige Transit enorm veel roestproblemen ondervonden (volgens de schadehersteller vanwege een inferieure kwaliteit staal) hebben we getwijfeld om weer een Transit aan te schaffen, maar de dealer wist ons te overtuigen.
Deze Transit was, volgens hem, met dezelfde kwalificaties als een personenauto gemaakt en bovendien was er sprake van lak- en roesten-van-binnenuitgarantie van 8 jaar.
Tot volle tevredenheid bijna 6 jaar rondgetoerd, totdat ik opeens wat vlekken op de rechter wielkastrand ontdekte:
https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e9578bf3eb/593e9578b73d0-roest7.jpg
Bij nadere inspectie tijdens een apk-keuring bleek er ook onder de auto roestvorming aanwezig.
https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e9593b6a00/593e9593a373e-roest4.jpg
]https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e95afc765a/593e95afba1cf-roest5.jpg
]https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e95cd5ee39/593e95cd57989-roest6.jpg
Kwestie aangekaart bij de huidige Ford-dealer (we zijn ondertussen verhuisd), die het weer voorlegde aan Ford.
Nu wordt door Ford de roest aan o.a. de dorpels gezien als "vliegroest" en van de wielkast wil men hooguit een ruime € 200,00 van de geschatte € 800,00 vergoeden. De kosten voor het herstellen van de dorpels wordt geschat op € 1200,00 per dorpel. Vrij veel voor het verwijderen van wat "vliegroest", lijkt me.
"Mijn" schadehersteller is bereid om een rapport op te maken, waarmee ik kan aantonen dat er wel degelijk sprake is van roest van binnenuit op alle aangetaste plekken.
Mijn vraag is nu: hoe pak ik dit/Ford aan zonder veel kosten te maken voor juridische bijstand?
Dan ga ik ervan uit dat de auto privévermogen is en dat u, bij zakelijk gebruik, een kilometervergoeding ontvangt uit 't bedrijf.
Als 't vliegroest betreft, is herstel volgens mij niet nodig. U kunt proberen degene die u garantie gaf te overtuigen met het rapport van de schadehersteller. Lukt dat niet, dan wordt t lastig als u geen kosten wilt maken.
Ik zag dat u dit ook al voorgelegd heeft op het forum van TrosRadar met erbij de foto's: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=43&p=2397185
Een al lang bestaand probleem las ik: https://ford.startpagina.nl/forum/topic/726171/nieuwe-ford-transit-vol-met-roest/?page=1
Heeft u al op een Fordforum gekeken of u daar tips e.d. kunt vinden of het nog eens daar kunt voorleggen?
@Halex: de auto staat privé op naam van mijn vrouw. Ze is zzp-er en rijdt minstens 40% zakelijk.
Ze kan dus op "grijs kenteken" rijden en is in dit geval geen extra motorrijtuigenbelasting verschuldigd.
Er wordt geen uitgebreide kilometerregistratie bijgehouden; de zakelijk gemaakte ritten worden à € 0,19/km verrekend.
In hoeverre privé en/of zakelijk gebruik invloed heeft of kan hebben op een garantieclaim ontgaat me overigens...
Als dit over een zakelijke auto gaat, zit u op het verkeerde forum. Dit forum is alleen voor consumentenzaken
Wend u tot www.higherlevel.nl voor uw vraag. .
Het heeft invloed op uw rechten. Zoals u het stelt, bent u deels consument, deels ondernemer. En voor ondernemers werken dit soort zaken vaak nèt even wat anders. Zoals u 't opschrijft is het een consumentenkwestie. Net als de werknemer die in zijn eigen auto naar zakelijke afspraken rijdt. Blijft mijn antwoord ongewijzigd: Ga met het rapport naar degene die u garantie gaf en overtuig hem. Lukt dat niet, dan kunt u een tweede garage proberen om de diagnose te stellen. Maar gaat de verkoper/dealer niet met u mee, dan zult u kosten moeten maken voor juridische bijstand.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer