Be
door Berend_Jansen Jun 13, 2017 om 19:21
Auto & vervoer
Roest van binnenuit bij Ford Transit

In 2011 hebben een nieuwe Ford Transit met dubbele cabine gekocht.
Omdat we met de vorige Transit enorm veel roestproblemen ondervonden (volgens de schadehersteller vanwege een inferieure kwaliteit staal) hebben we getwijfeld om weer een Transit aan te schaffen, maar de dealer wist ons te overtuigen.
Deze Transit was, volgens hem, met dezelfde kwalificaties als een personenauto gemaakt en bovendien was er sprake van lak- en roesten-van-binnenuitgarantie van 8 jaar.

Tot volle tevredenheid bijna 6 jaar rondgetoerd, totdat ik opeens wat vlekken op de rechter wielkastrand ontdekte:

https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e9578bf3eb/593e9578b73d0-roest7.jpg

Bij nadere inspectie tijdens een apk-keuring bleek er ook onder de auto roestvorming aanwezig.

https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e9593b6a00/593e9593a373e-roest4.jpg

]https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e95afc765a/593e95afba1cf-roest5.jpg

]https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e95cd5ee39/593e95cd57989-roest6.jpg

Kwestie aangekaart bij de huidige Ford-dealer (we zijn ondertussen verhuisd), die het weer voorlegde aan Ford.

Nu wordt door Ford de roest aan o.a. de dorpels gezien als "vliegroest" en van de wielkast wil men hooguit een ruime € 200,00 van de geschatte € 800,00 vergoeden. De kosten voor het herstellen van de dorpels wordt geschat op € 1200,00 per dorpel. Vrij veel voor het verwijderen van wat "vliegroest", lijkt me.

"Mijn" schadehersteller is bereid om een rapport op te maken, waarmee ik kan aantonen dat er wel degelijk sprake is van roest van binnenuit op alle aangetaste plekken.

Mijn vraag is nu: hoe pak ik dit/Ford aan zonder veel kosten te maken voor juridische bijstand?

4248 5 Rapporteer

ha
door halex - Jun 13, 2017 om 19:45
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Gebruikt u de Transit beroepshalve of enkel privé?

Be
door Berend_Jansen - Jun 13, 2017 om 20:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

De auto wordt voornamelijk privé gebruikt, maar ook voor een gedeelte zakelijk.

ha
door halex - Jun 13, 2017 om 21:19
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dan ga ik ervan uit dat de auto privévermogen is en dat u, bij zakelijk gebruik, een kilometervergoeding ontvangt uit 't bedrijf.
Als 't vliegroest betreft, is herstel volgens mij niet nodig. U kunt proberen degene die u garantie gaf te overtuigen met het rapport van de schadehersteller. Lukt dat niet, dan wordt t lastig als u geen kosten wilt maken.

aurora1
door aurora1 - Jun 14, 2017 om 00:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zag dat u dit ook al voorgelegd heeft op het forum van TrosRadar met erbij de foto's: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=43&p=2397185
Een al lang bestaand probleem las ik: https://ford.startpagina.nl/forum/topic/726171/nieuwe-ford-transit-vol-met-roest/?page=1
Heeft u al op een Fordforum gekeken of u daar tips e.d. kunt vinden of het nog eens daar kunt voorleggen?

Be
door Berend_Jansen - Jun 14, 2017 om 11:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Halex: de auto staat privé op naam van mijn vrouw. Ze is zzp-er en rijdt minstens 40% zakelijk.

Ze kan dus op "grijs kenteken" rijden en is in dit geval geen extra motorrijtuigenbelasting verschuldigd.

Er wordt geen uitgebreide kilometerregistratie bijgehouden; de zakelijk gemaakte ritten worden à € 0,19/km verrekend.
In hoeverre privé en/of zakelijk gebruik invloed heeft of kan hebben op een garantieclaim ontgaat me overigens...

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2017 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dit over een zakelijke auto gaat, zit u op het verkeerde forum. Dit forum is alleen voor consumentenzaken

Wend u tot www.higherlevel.nl voor uw vraag. .

ha
door halex Jun 15, 2017 om 20:31
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het heeft invloed op uw rechten. Zoals u het stelt, bent u deels consument, deels  ondernemer. En voor ondernemers werken dit soort zaken vaak nèt even wat anders. Zoals u 't opschrijft is het een consumentenkwestie. Net als de werknemer die in zijn eigen auto naar zakelijke afspraken rijdt. Blijft mijn antwoord ongewijzigd: Ga met het rapport naar degene die u garantie gaf en overtuig hem. Lukt dat niet, dan kunt u een tweede garage proberen om de diagnose te stellen. Maar gaat de verkoper/dealer niet met u mee, dan zult u kosten moeten maken voor juridische bijstand.